![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch geen probleem...
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik denk dat jij zowat de enigste bent die daarin geloofd dan. Geloof je dat nu echt? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Onrechtstreeks zorgden de sancties voor schaarste,maar niet voor de Saddamgetrouwen.En trouwens,de Amerikanen hebben anders toch mooi het "Oil for Food" programma misbruikt.Dus onrechtstreeks het Iraakse volk beroofd.
zie hier: http://www.inthesetimes.com/article/1775/ Citaat:
Zie hier : The Disbanding Of The Old Iraqi Army Was A Turning Point Michael Gordon has another long article in the New York Times about US policy on Iraq. The latest is on whether it was a mistake to abolish the old Iraqi Army. "It was absolutely the wrong decision," said Col. Paul Hughes of the Army, who served as an aide to Jay Garner, a retired three-star general and the first civilian administrator of Iraq. "We changed from being a liberator to an occupier with that single decision,'' he said. "By abolishing the army, we destroyed in the Iraqi mind the last symbol of sovereignty they could recognize and as a result created a significant part of the resistance." I think the disbanding of the old Iraqi Army was clearly a huge mistake. Here is a surprising instance where a leading neocon figure in the Bush Administration, Douglas Feith who is #3 in the DOD, was actually arguing for the same postion as uniformed officers and against higher level civilians. At the White House meeting, Mr. Feith made another argument for using the existing army. Iraq was racked by unemployment and taking 350,000 armed men, cutting off their income and, in effect, throwing them out on the street could be disastrous. American commanders also backed that approach. In a March 2003 meeting with a team of visiting Pentagon officials, General John P. Abizaid, then Gen. Tommy Franks's deputy, expressed concerns that the Americans would arouse resentment if they enforced security in Iraq largely by themselves. He favored a quick turnover of power to an interim Iraqi authority and the use of Iraqi forces to complement and eventually replace the Americans. "We must in all things be modest," General Abizaid said, according to notes taken by a Pentagon official. "We are an antibody in their culture." There was a military imperative as well. The American commanders knew they might have sufficient forces to oust Mr. Hussein, but it would be difficult to control a large nation with 25 million people and porous borders with Syria, Iran, Saudi Arabia, Turkey and Kuwait. The V Corps, which oversaw United States Army forces in Iraq, wanted Iraqi Army units to patrol the borders to block terrorists, jihadists and Iranian- sponsored groups from sneaking into the country and to prevent loyalists and possible caches of unconventional weapons from getting out, a former V Corps officer said. The US could have given a lot of young men supervised paying jobs. Some could have worked in security. Some could have worked doing reconstruction. There would have been less insurgency, bombings, and crime. What a huge opportunity lost. Update: Note when you read deeper into the article that Feith now defends the disbanding of the Iraqi Army. When he shifted his position is less clear. However, Paul Bremer and his advisor and former Clinton Administration undersecretary of Defense Walter B. Slocombe were big pushers for the disbanding of the Iraqi Army and therefore clearly share a large chunk of the blame for the resulting debacle. Apart from the early phases of the war, the Iraqi army did not put up much of fight against the invading armies. They simply did not want to. Most have simply had enough of Saddam’s regime…and when it was evident that the USA was earnest this time in its determination to topple it, they simply deserted en masse! The huge Iraqi army of more than 300 000 men simply vanished. Shortly after the invasion was complete, it was formally disbanded. That was a mistake! It was admitted to be so more than once by senior US officials. It was also a mistake to look at those people as cowards. Many were battle-hardened professional soldiers who did not fear facing death. Another mistake was to regard them as villains – as Saddam’s army of oppression. The villains who controlled the army for the regime were a small minority. Many of those others were professional patriotic soldiers…not really very different from other soldiers in other armies all over the world. It was also a terrible mistake to humiliate officers (some of them senior) by having them stand in long lines under the summer sun and overlooked by US soldiers who shoved and insulted them to receive a pittance of an allowance! It was a humiliation many felt bitter about. When, through shear incompetence and mismanagement on the part of the occupying authorities, the US army and administration began to be seen as an “enemy” by many ordinary people, (and particularly after Saddam was caught) a lethal combination began to brew! • Hundreds of thousands of men who were well-trained in the arts of combat, many of them "patriotic", some of them fearless were abandoned, bitter and jobless, while the country was seen by many of them as occupied by an army bent on destroying it. • Huge stockpiles of arms and ammunitions in depots all over the country. Those people knew where to find them! • A sympathetic population who resented the way Americans were handling (to many, destroying) their country in the name of liberation and democracy. Duidelijk? Het is pas met het ontbinden van het gereguleerde Iraakse leger dat deze wapens en hun bedienaars in omloop kwamen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
dit is maar één van de bronnen...
"They've got us surrounded again...The poor bastards" Laatst gewijzigd door Sickboy : 5 mei 2008 om 16:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Men heeft Saddam 20 jaar onder druk gezet, heeft hij 1 krimp gegeven om het af te stappen? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
"The evidence points to Washington. The skimming, smuggling and kick-backing that occurred under the OFF appears to be small compared with the amount of revenue Saddam Hussein generated through illegal government-to-government transactions with Jordan, Syria and Turkey that had the tacit approval of Congress and the White House under Presidents H.W. Bush and Clinton." Hoe verklaar je vanuit jouw standpunt dan de aanwezigheid van die terroristen?Als ze er niet waren,was er toch helemaal geen reden om Irak binnen te vallen?Het is toch de "War on Terror"? Maar goed,ik neem nota van deze tegenstrijdigheid. ja,het is enerzijds een gevolg van het ontbinden van het Iraakse leger en van de Amerikanen zelf: http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle2210735.ece Ik denk niet dat wat jij gelooft relevant is in deze.Hoe kun je trouwens al dat bronnenmateriaal zomaar terzijde schuiven?Ik zie je ook geen bronnen vermelden die het tegendeel aantonen? Citaat:
Ik moet trouwens het eerste boek nog lezen waarin hij in deze materie is tegengesproken... We zullen nooit weten of Saddam met sancties op de knieën zou gedwongen zijn...Want er stond in de sterren geschreven dat een oorlogje nodig was. Citaat:
http://www.accuracy.org/newsrelease.php?articleId=282 http://www.counterpunch.org/floyd07162005.html Maar ik vrees dat ge nog altijd gaat denken da ge gelijk hebt... ![]()
"They've got us surrounded again...The poor bastards" Laatst gewijzigd door Sickboy : 6 mei 2008 om 17:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | ||
Banneling
|
![]() Om al die legendes over de "zich ten koste van de hongerende Irakezen verrijkende Saddam" eens in een ander daglicht te stellen:
Citaat:
"Unaccounted for" sindsdien: Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 7 mei 2008 om 02:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |||
Banneling
|
![]() En dan schrijft Illwill:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet ingrijpen wil niet zeggen goedkeuren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De terroristen die de boel al jaren verzieken zijn ex-saddam aanhangers en buitenlandse terroristen van overal die van de situatie gebruik maken om burgers op te blazen. Citaat:
Ik denk niet dat wat jij gelooft relevant is in deze.Hoe kun je trouwens al dat bronnenmateriaal zomaar terzijde schuiven?Ik zie je ook geen bronnen vermelden die het tegendeel aantonen? Citaat:
Citaat:
Ik verwijs naar het 20 jaar onder druk zetten van Saddam en het geen krimp geven of ook maar enig signaal geven om af te treden. Trouwens, ik vraag mij af welke druk nog kon uitgeoefend worden om hem te laten af treden? Dat mag onze Bob eens zeggen dan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En zolang er niets concreets word aangetoont blijf ik erbij. Of zijn we in het geval van amerikanen plots voor het systeem van schuldig tot de onschuld is bewezen?
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wat er staat!!Dat Saddam zijn gepruts in de marge niet te vergelijken was met wat de Amerikanen via die landen hebben versluisd. Citaat:
Citaat:
http://www.guardian.co.uk/world/2007...opstories3.usa Citaat:
2.Vergelijk vooral jezelf met Bob Woodward. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik kan meerdere bronnen aanhalen die allemaal hetzelfde zeggen.Waar zitten dan die bronnen die de Amerikanen vrijpleiten van elke schuld?Toon ze ons...
![]() |
![]() |
#451 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze hebben geen dictator oogluikend geld toegestopt. Wat ze gedaan hebben is een losgeslagen moordenaar van de troon geholpen die onnoemelijk veel macht kreeg omdat zijn land vol zat met olie. En waarom een hoop Europese landen niet wilden dat ze ingrepen was bv omdat Frankrijk vette contracten had met Saddam remember. Verzet tegen de oorlog? Nee, proberen een geheim te bewaren zodat HUN economische belangen konden blijven bestaan. Zoals ik al zei, wat ze gezegt hebben dat de reden was interesseert mij niet. Saddam was een WMD op zich. En de WMD's die ooit aan hem zijn verkocht moeten nog ergens zijn. Of ben je van oordeel dat ze zomaar kunnen verdwijnen misschien? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En dan trouwens nog. Ok, 13 jaar. Niet lang genoeg voor jou? Citaat:
Citaat:
Wat deze personen hebben gezegt die jij aanhaalt heeft niets te maken met het feit of Saddam nu wel of niet zou zijn afgetreden. Citaat:
Ik ben niet hier om jou mening te veranderen kerel. ![]() Iedereen heeft zijn mening en daar blijft het altijd bij. Ik ben blij dat iemand het lef heeft gehad om deze moordenaar te verwijderen en ik vind het zielig dat degene die hem nog hadden willen zien verdermoorden en "steunen" nu alle lof krijgen. Citaat:
Stel dat idd de amerikanen er niets te zoeken hebben en jij er zo over van de daken schreeuwd dat ze weg moeten...waarom doe je niet hetzelfde met de terroristen die er niets te zoeken hebben en die elke dag onschuldige mensen opblazen?
Laatst gewijzigd door illwill : 8 mei 2008 om 11:29. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Obama belooft dat VS niet zullen martelen
Barack Obama heeft vrijdag beloofd de conventie van Genève te respecteren en geen gebruik te maken van marteling. 'Tijdens de campagne ben ik daar altijd duidelijk over geweest, en ik ben dat ook geweest tijdens de overgangsperiode: de Verenigde Staten zullen de volgende vier jaar niet martelen en de conventies van Genève respecteren', zei Obama op een persconferentie. Nog op vrijdag benoemde Obama de gepensioneerde admiraal Dennis Blair als coördinator van de zestien Amerikaanse inlichtingendiensten en Leon Panetta, onder Clinton secretaris-generaal van het Witte Huis, tot directeur van de CIA. De mensenrechtenorganisatie Amnesty International wil intussen dat Obama een datum vooropstelt voor de sluiting van het gevangenenkamp in Guantanamo (Cuba), en een onafhankelijk onderzoek start over de schendingen van de mensenrechten tijdens de Amerikaanse 'war on terror'. Daarnaast wil Amnesty dat Obama de oprichting van bijzondere rechtbanken voor vermoedelijke terroristen belet. Begin 2002 brachten de VS de eerste 20 gevangen binnen in Guantanamo. De voorbije zeven jaar werden in het kamp in totaal 800 terreurverdachten vastgehouden, bijna allemaal zonder aanklacht. Momenteel zit er nog een 250-tal mensen vast. Het begin van de eerste drie processen is voorlopig gepland voor 26 januari. De aangeklaagden hebben nog minder rechten dan op normale militaire processen en verschijnen voor speciaal opgerichte militaire commissies. De huidige minister van Defensie, Robert Gates, blijft ook onder Obama minister. Hij heeft al een onderzoek gestart naar de beste manier om het kamp te sluiten. De VS willen dat andere landen ook gevangenen opnemen die vrijgelaten worden en wegens het risico op foltering niet naar hun thuisland kunnen terugkeren. Amnesty toonde zich tevreden over Obama's wil om Guantanamo te sluiten, maar wees er tegelijk op dat het venijn in de details zit. Er mag geen nieuw Guantanamo komen, met een nieuwe naam en op een andere plaats, luidde het in een verklaring ______________________________________________ Link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta..._159&ref=front Nu ja, het zat er spijtiggenoeg wel aan te komen met Obama als president. Ik vraag me af hoe de militairen nu informatie moeten loskrijgen van terroristen .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Banneling
|
![]() Obama is een flauwe;dat wisten we al.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
One question that could stem from the exchange, and seems likely to be brought up during the confirmation hearings is: if Holder believes waterboarding is torture, and if the Bush administration has admitted to waterboarding, is it his obligation to investigate or prosecute members of the Bush administration for potentially unlawful acts? ![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 15 januari 2009 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waterboarding, Rough Interrogation of Abu Zubaida Produced False Leads, Officials Say In the end, though, not a single significant plot was foiled as a result of Abu Zubaida's tortured confessions, according to former senior government officials who closely followed the interrogations. Nearly all of the leads attained through the harsh measures quickly evaporated, while most of the useful information from Abu Zubaida -- chiefly names of al-Qaeda members and associates -- was obtained before waterboarding was introduced, they said. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...032802066.html Laatst gewijzigd door filosoof : 30 maart 2009 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |