Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2010, 13:02   #4621
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
In welk van de twee landen, België of Nederland, heeft het Limburgs de status van een streektaal? In welk land hoeven de Limburgers het volksvreemde "gij" niet te gebruiken als ze maar een persoon in hun dialect aanspreken? (Tip: de naam van dat land begint niet met een "b").
De taal der Friezen is ook nog niet zolang geleden erkend. Onder druk en nadat de Hollanders en hun Republiek gedurende eeuwen er alles aan gedaan hadden om deze taal te miskennen en praktisch uit te roeien.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:05   #4622
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

[QUOTE"system"]België is een land dat door de staatshervorming gefederaliseerd is. De deelregeringen krijgen meer macht. U zit nog altijd met het Belgë van 1830 in uw hoofd. Daar zit het probleem.[/quote]

Ja, en dat is voor de meerderheid van de Vlamingen niet genoeg. Dat (voor een stukje) gefederaliseerd België draait nog steeds vierkant. Als het wil blijven voortbestaan moet het een confederatie worden. Maar daar wil de Belgicistische Francofonie niet van weten. Daarmee is evenwel de kous niet af. Wat wij niet kunnen bewerkstelligen mét hun akkoord zal dan gerealiseerd worden zonder hun akkoord. Ga maar eens praten met jouw vriendjes in Luik. Dat moet jouw als Limburger toch lukken, want je zit hier regelmatig te prediken dat jullie het toch zo goed kunnen vinden met jullie baasjes uit la cité ardente.
Oud 20 januari 2010, 13:19   #4623
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, en dat is voor de meerderheid van de Vlamingen niet genoeg. Dat (voor een stukje) gefederaliseerd België draait nog steeds vierkant.[/color] Als het wil blijven voortbestaan moet het een confederatie worden. Maar daar wil de Belgicistische Francofonie niet van weten. Daarmee is evenwel de kous niet af. Wat wij niet kunnen bewerkstelligen mét hun akkoord zal dan gerealiseerd worden zonder hun akkoord. Ga maar eens praten met jouw vriendjes in Luik. Dat moet jouw als Limburger toch lukken, want je zit hier regelmatig te prediken dat jullie het toch zo goed kunnen vinden met jullie baasjes uit la cité ardente.
U denkt voor de zoveelste keer in naam van de meerderheid der Vlamingen te moeten spreken. Nogmaals, u zou, ook op dit vlak, wat meer bescheiden moeten zijn. Een staatshervorming is nooit af in onze tijd. En meer hervormingen zullen dus volgen.

Maar als u ook maar één ogenblik denkt dat de meerderheid van de mensen hiervan van wakker liggen, dan maakt u voor de zoveelste maal de verkeerde inschatting. Zelfs 70% van de kiezers van de NVA liggen daar niet wakker van, tenminste volgens de recente Dimarso-enquête. Dus ga uw gal maar ergens anders spuwen.

Ik heb niets tegen de Luikenaars . Ik heb evenmin iets tegen de Bruggelingen en zeker niet tegen de Mechelaars die in een zeer mooie en niet voldoende gewaardeerde stad wonen.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:33.
Oud 20 januari 2010, 13:25   #4624
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De taal der Friezen is ook nog niet zolang geleden erkend. Onder druk en nadat de Hollanders en hun Republiek gedurende eeuwen er alles aan gedaan hadden om deze taal te miskennen en praktisch uit te roeien.
U dwaalt echter af. U heeft niets tegen mijn argumentatie aangaande de Limburgers ingebracht. Mag ik dan ook aannemen dat u het op dat punt met me eens bent?

Wat de Friezen betreft, moet ik u wel gelijk geven. Maar de zaken kunnen het beste in hun historische context worden gezien. Elders was de situatie in dat opzicht niet beter dan in Nederland. Daar werden ook kleinere volkeren door sterkere uitgeroeid, gekleineerd enzovoort. Het leed van de Friezen behoort nu tot het verleden. Tegenwoordig zijn hun taal en cultuur erkend in Nederland. Hun volksgenoten in Duitsland en Denemarken of bv. de Occitanen in Frankrijk kunnen niet van zo veel geluk spreken.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 januari 2010 om 13:32.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:29   #4625
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Actieve gebruikers op dit moment: 176 (34 leden en 142 gasten)
Het record staat op 1.028, dat 4 January 2006 werd gevestigd om 22:13.
‎Ernst Niessen, ‎Arouet, ‎azert, ‎backfire, ‎Bert Deckers, ‎Bob, ‎Cunning linguist, ‎Derk de Tweede, ‎Europahater, ‎fox, ‎frank1234, ‎giserke, ‎Gun, ‎Henri1, ‎Hertog Joost, ‎Hollander+, ‎Hoogmoed, ‎hotschizodiscocop, ‎Jantje, ‎maddox, ‎parcifal, ‎Pieke, ‎quercus+, ‎Sfax, ‎Travis66, ‎Vette Pois(s)on, ‎vlijmscherp

Dit plukte ik van de hoofdindex van politics. Het is maar dat we het (allemaal) weten.

Wie zijn die 'gasten'?
Maak U geen zorgen, Big Brother leest ook mee aan beide zijden van onze Staatsgrenzen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 januari 2010 om 13:30.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:30   #4626
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U dwaalt echter af. U heeft niets tegen mijn argumentatie aangaande de Limburgers ingebracht. Mag ik dan ook aannemen dat u het op dat punt met me eens bent?

Wat de Friezen betreft, moet ik u wel gelijk geven. Maar de zaken kunnen het beste in hun historische context worden gezien. Elders was de situatie in dat opzicht niet beter dan in Nederland. Daar werden ook kleinere volkeren door sterkere uitgeroeid, gekleineerd enzovoort. Het leed van de Friezen behoort nu tot het verleden. En van de drie landen van de oorspronkelijke verspreiding van het Friese volk hebben ze alleen in Nederland rechten gekregen. Dat zegt m.i. toch heel wat.
Tot 1950 dachten ongeveer alle Franstaligen en veel Vlamingen dat het normaal was dat het Frans het Nederlands van de kaart zou doen verdwijnen in BE.
Zoiets blijft nog jaren doorzinderen. Gelukkig nu voorbij.

de vader van Laurette onckelinx was gisteren op tv te zien: sprak ongeveer vlekkeloos 3 talen: Nederlands en Frans, maar ook Limburgs.
Helaas dacht hij in de jaren 50 nog dat zijn dochter geen NL moest leren; zal het zich nu wel beklagen.
Hij sprak in Seraing ook complexloos Nederlands; ik denk dat hij dat 20 jaar geleden niet zou gedaan hebben.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:30   #4627
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U dwaalt echter af. U heeft niets tegen mijn argumentatie aangaande de Limburgers ingebracht. Mag ik dan ook aannemen dat u het op dat punt met me eens bent?Wat de Friezen betreft, moet ik u wel gelijk geven. Maar de zaken kunnen het beste in hun historische context worden gezien. Elders was de situatie in dat opzicht niet beter dan in Nederland. Daar werden ook kleinere volkeren door sterkere uitgeroeid, gekleineerd enzovoort. Het leed van de Friezen behoort nu tot het verleden. En van de drie landen van de oorspronkelijke verspreiding van het Friese volk hebben ze alleen in Nederland rechten gekregen. Dat zegt m.i. toch heel wat.
De erkenning van het Limburgs in Nederland is eerder een doekje voor het bloeden. Een soort charmeoffensief van de overheid. Mooi meegenomen voor de Limburgers natuurlijk, maar weinig nuttig. Of gaat u me komen vertellen dat men in de scholen van Nederlands Limburg nu in het vervolg in het Limburgs mag les geven?

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:34.
Oud 20 januari 2010, 13:35   #4628
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De erkenning van het Limburgs in Nederland is eerder een doekje voor het bloeden. Een soort charmeoffensief van de overheid. Mooi meegenomen voor de Limburgers natuurlijk, maar weinig nuttig. Of gaat u me komen vertellen dat men in de scholen van Nederlands Limburg nu in het vervolg in het Limburgs mag les geven?
Het is ook nooit goed, hè?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:36   #4629
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De erkenning van het Limburgs in Nederland is eerder een doekje voor het bloeden. Een soort charmeoffensief van de overheid. Mooi meegenomen voor de Limburgers natuurlijk maar weinig nuttig. Of gaat u me komen vertellen dat men in de scholen van Nederlands Limburg nu in het vervolg in het Limburgs mag les geven?
Zolang er geen sprake is van Algemeen Limburgs, kan er ook sprake zijn van lessen, dunkt mij.

Ik ben toch nog steeds erg benieuwd naar de erkenning van het Limburgs in België in welke vorm dan ook.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 januari 2010 om 13:36.
Oud 20 januari 2010, 13:39   #4630
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Waarom bent u zo begaan met het lot van de Nederlands Limburgers? Graag haal ik deze reactie nog aan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat geldt ook voor de beide Limburgen.

Bron: Wikipedia
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:45   #4631
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang er geen sprake is van Algemeen Limburgs, kan er ook sprake zijn van lessen, dunkt mij.

Ik ben toch nog steeds erg benieuwd naar de erkenning van het Limburgs in België in welke vorm dan ook.
En daarom moet men de praktische waarde van zulke 'erkenning' ook sterk relativeren. Het staat natuurlijk goed voor Nederlanders daarmee te komen zwaaien, maar veel houdt het -in de praktijk- niet in.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:45.
Oud 20 januari 2010, 13:47   #4632
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En daarom moet men de praktische waarde van zulke 'erkenning' ook sterk relativeren. Het staat natuurlijk goed voor Nederlanders daarmee te komen zwaaien, maar veel houdt het -in de praktijk- niet in.
Is het de taak van de Nederlandse overheid om ook het Algemeen Limburgs te ontwikkelen?

Ik vraag u nogmaals: in welke mate is het Limburgs in België erkend? Waarom gebruiken Belgisch-Limburgers het volksvreemde "gij" in de 2e persoon enkelvoud in hun gesprekken met Limburgers uit andere streken? U blijft doof voor mijn vragen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 januari 2010 om 13:49.
Oud 20 januari 2010, 13:47   #4633
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Waarom bent u zo begaan met het lot van de Nederlands Limburgers? Graag haal ik deze reactie nog aan:
Dat is nogal wiedes. Wij mensen uit die streken hoorden vroeger samen tot die Onzalige Willem ons liet scheiden.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:48.
Oud 20 januari 2010, 13:50   #4634
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals: in welke mate is het Limburgs in België erkend? Waarom gebruiken Belgisch-Limburgers het volksvreemde "gij" in de 2e persoon enkelvoud in hun gesprekken met Limburgers uit andere streken?
De 'gij' volksvreemd? Helemaal niet. In het Limburgs-ABN is dat niet volksvreemd. Het kan zijn dat de 'gij' ooit Brabants was, maar dat is nu volkseigen geworden. Als er voornaamwoorden zijn die 'volksvreemd' zijn en ons opgedrongen werden, dan is het wel de 'je' en de 'jullie'. De 'gij' echter, die werd ons nooit opgedrongen. De 'gij' is een soort 'lingua franca' voor alle Limburgers. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:55.
Oud 20 januari 2010, 13:54   #4635
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De 'gij' volksvreemd? Helemaal niet. In het Limburgs-ABN is dat niet volksvreemd. Het kan zijn dat de 'gij' ooit Brabants was, maar dat is nu volkseigen geworden. Als er voornaamwoorden zijn die 'volksvreemd' zijn en ons opgedrongen werden, dan is het wel de 'je' en de 'jullie'. De 'gij' werd ons nooit opgedrongen.
1. Staat er iemand met een bijl achter u die u dwingt om "je" en "jij" te gebruiken?

2. Waarom ageert u tegen de Vlamingen die uit eigen beweging "je" en "jij" gebruiken?

3. Waarom zouden ook West-Valmingen op het "Vlaamse" "gij" moeten overschakelen van u?

4. Wat is de status van het Limburgs in België?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 januari 2010 om 13:56.
Oud 20 januari 2010, 13:55   #4636
system
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Staat er iemand met een bijl achter u die u dwingt om "je" en "jij" te gebruiken?

2. Waarom ageert u tegen de Vlamingen die uit eigen beweging "je" en "jij" gebruiken?

3. Waarom zouden ook West-Valmingen op het "Vlaamse" "gij" moeten overschakelen van u?
Omdat de 'gij' volkseigen is en de 'je' volksvreemd. Het is Hollands. Dat lijkt me duidelijk. En ik hou aan en van mijn taaleigen. Maar wij, makke Vlamingen, laten ons veel te veel doen door de Hollanders op dit vlak. Wij buigen veel te vaak deemoedig het hoofd. Welnu, ik niet.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 13:59.
Oud 20 januari 2010, 13:55   #4637
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat is nogal wiedes. Wij mensen uit die streken hoorden vroeger samen tot die Onzalige Willem ons liet scheiden.
Dus deze Onzalige Willem is voor de Limburgen wat Alexandre Gendebien voor de Nederlanden is?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 13:59   #4638
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Omdat de 'gij' volkseigen is en de 'je' volksvreemd.
1. Dus als de Belgisch-Limburgers op het westelijke cq. Brabantse "gij" overschakelen, is dat niet verkeerd en als een Vlaming vrijwillig op de west-Nederlandse "jij" overschakelt, is dat een doodzonde?

2. Waarom zouden ook West-Vlamingen op het "Vlaamse" "gij" moeten overschakelen van u?

3. Wat is de status van het Limburgs in België?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 januari 2010 om 14:00.
Oud 20 januari 2010, 14:00   #4639
system
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Dus als de Belgisch-Limburgers op het westelijke cq. Brabantse "gij" overschakelen, is dat niet verkeerd en als een Vlaming vrijwillig op de west-Nederlandse "jij" overschakelt, is dat een doodzonde?

2.
'Gij' behoort tot ons zuiders taaleigen. Hoeveel keren moet ik u dat nog zeggen. In West-Vlaanderen gebruikt men ook de 'gij'-vorm. Slechts een klein gedeelte van West-Vlaanderen gebruikt de 'je'.

Een voorbeeld van West-Vlaams:
(Moeder tot zoon) Ge moe gy nu ne kièè kiekk'n noa dien toafle ..! 't Is oal kaffie neev'nst joen zatte. G'ee weere gebrield nièè ... nen brielpot daj gy zyt ..!"
(en tot de dochter) "En gy ..!" Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!"

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 14:05.
Oud 20 januari 2010, 14:03   #4640
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
'Gij' behoort tot ons zuiders taaleigen. Hoeveel keren moet ik u dat nog zeggen.
Het is algemeen bekend dat "gij" tot het centraal-zuiders taaleigen, het Brabants, behoort. Van daaruit heeft deze vorm zich naar het westen en het oosten verspreid.

Komt er ooit een moment dat u de tijd vindt om mijn overige vragen van een reactie te voorzien?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 januari 2010 om 14:04.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be