Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 17:44   #461
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
"De Waal" en "humor"?

Is dat een poging tot humor?

Allez, ik ga er eens om lachen:

:-

Sorry, ik geraak niet verder dan dat. En 't is niet dat ik niet geprobeerd hebn hé. Mijn kaakspieren doen er nog pijn van.
Ik wil het niet weten hoe jij aan die pijn komt.
Oud 14 november 2009, 17:46   #462
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Ik wil het niet weten hoe jij aan die pijn komt.

De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 17:48   #463
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Als er geen duscussie bestaat over het feit dat onze taal toch wel opmerkelijke verschillen heeft, maak ik er een onderscheid tussen.

Nederlands voor de Hollanders en Vlaams voor de Vlaamse Belgen.

Duitsers noemen de Vlaamse taal "Flemisch", Fransen en Franstalige Belgen zeggen "du Flamand".

Of zijn deze mensen allemaal verkeerd ?
Hoeveel Miljoen Duitsers en hoeveel Miljoen Fransen en Franstalige Belgen
Hendrikje de Eerste, als overtuigde "petit Belge" zou je respect moeten opbrengen voor de Belgische Grondwet. Google daar eens naar en kijk aandachtig naar artikel 4. Daar zul je vaststellen dat onweerlegbaar en duidelijk staat dat de taal van Vlaanderen (in de huidige betekenis) Nederlands is. Daar moeten Francofone Brusselaartjes en Waaltjes zoals jij zich bij neerleggen. Wij zullen dat artikel 4 niet wijzigen om jullie toe te laten verder in het buitenland een zoveelste smerige leugen instand te houden. Ik weet dat jullie dat niet graag horen, maar Vlamingen en Nederlanders hebben dezelfde taal. Net zoals de Duitsers en de Oostenrijkers. Het komt jullie, incivieke "petit Belges", natuurlijk beter uit wanneer je daarover foutieve en misleidende propaganda kunt voeren. Maar jullie taktiek loopt faliekant uit. Jullie zullen éénzaam achterblijven.
Oud 14 november 2009, 17:53   #464
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Ik heb trouwens ooit getracht om lid te worden van de Baarle Werkgroep: http://groups.yahoo.com/group/baarle_werkgroep/

Als reden om lid te worden heb ik geheel eerlijk gemeld dat ik op vandaag geen voorstander ben van een Groot-Nederland. Maar dat ik graag aan de debatten zou deelnemen, wie weet verander ik door degelijke argumenten wel van instelling.

Nooit heb ik een antwoord van de groep gehad. En vandaag verbaast me dat niet eens.
Hoe lang is het geleden dat u die vraag stelde?

Het is best mogelijk dat er wegens reorganisatie een probleem is gerezen bij het beantwoorden van e-mail. In naam van de groep bied ik u daarvoor onze verontschuldigingen aan. Wij kunnen het ons - helaas - nog niet veroorloven voor deze taak een vaste kracht in dienst te nemen, maar misschien komt die dag ooit wel.

De bijeenkomsten van de Baarle Werkgroep zijn in principe enkel toegankelijk voor de leden (er kunnen uitzonderingen worden toegestaan, maar enkel na overleg binnen de groep), d.w.z. mensen die zich door de argumenten die op de website http://www.baarlewerkgroep.org/ staan vermeld reeds hebben laten overtuigen van de noodzaak zich actief in te zetten voor de doelstellingen van de groep, te weten werken aan de totstandkoming van een Confederatie Nederland/Vlaanderen (waarbij ook Brussel, Wallonië, Luxemburg, ... kunnen aansluiten).

Deze bijeenkomsten zijn géén debatten, maar werkvergaderingen met het oog op concrete acties/activiteiten. Ik hoop dat u er begrip voor kunt opbrengen dat wij mensen die nog niet overtuigd zijn van het nut van dat streven weinig te bieden zullen hebben.

Echte, voor een breder publiek toegankelijke debatten hebben we nog niet georganiseerd, maar als het daar ooit van komt bent u uiteraard van harte welkom.

Vriendelijk groet,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 17:55.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:43   #465
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
gij kunt nu ook al niet meer lezen.

waar schrijf ik dat schaduwke gek is..........

nu dat verwonderd mij niet van de hollanders, er is veel dat ze niet begrijpen en toch willen ze zich moeien.
U begrijpt wellicht (bijna) alles.

Oud 14 november 2009, 18:46   #466
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht

Indrukwekkend.

Oud 14 november 2009, 19:29   #467
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Eindelijk! Zalig!
Uw opvattingen uw een mogelijke 'zaligheid' verschilt drastisch van de onze.Het feit dat onze Vlaamse taal stilletjes gewurgd wordt door de Taalunie en zijn Vlaamse lakeien en hun Noord-Nederlands, lijkt me eerder een zeer onzalige evolutie. U vindt dit niet natuurlijk en noemt deze gang van zaken 'zalig'. U straalt hiervan. In uw plaats zo ik ook stralen. En uw Vlaamse lakeien stralen samen met u mee. Samen met de medewerking van een paar mossel-Vlamingen hun taal afpakken en te vervangen door de uwe. Men zou voor minder stralen.

Maar u vergist zich. U hebt buiten de waard gerekend want het zal niet pakken deze keer.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 19:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 19:33   #468
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw opvattingen uw een mogelijke 'zaligheid' verschilt drastisch van de onze.Het feit dat onze Vlaamse taal stilletjes gewurgd wordt door de Taalunie en zijn Vlaamse lakeien en hun Noord-Nederlands, lijkt me eerder een zeer onzalige evolutie. U vindt dat niet natuurlijk en noemt deze gang van zaken zalig.. U straalt hiervan. In uw plaats zo ik ook stralen. En uw Vlaamse lakeien stralen samen met u mee. Wat moet een mens meer op deze wereld.
Het is niet zo dat men gedwongen is deel te nemen aan de taalunie.
Oud 14 november 2009, 19:48   #469
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Uw opvattingen uw een mogelijke 'zaligheid' verschilt drastisch van de onze.Het feit dat onze Vlaamse taal stilletjes gewurgd wordt door de Taalunie en zijn Vlaamse lakeien en hun Noord-Nederlands, lijkt me eerder een zeer onzalige evolutie. U vindt dit niet natuurlijk en noemt deze gang van zaken 'zalig'. U straalt hiervan. In uw plaats zo ik ook stralen. En uw Vlaamse lakeien stralen samen met u mee. Samen met de medewerking van een paar mossel-Vlamingen hun taal afpakken en te vervangen door de uwe. Men zou voor minder stralen.

Maar u vergist zich. U hebt buiten de waard gerekend want het zal niet pakken deze keer.
Dit is pure onzin. U stelt het voor alsof de Vlamingen reeds volop hun Nederlands praten zoals de Nederlanders. Niets is minder waar. En wanneer gaat u nu eens ophouden de termen "Vlaams" en "Vlaamse taal" te gaan gebruiken voor iets dat doodgewoon Nederlands is. Wanneer u hardnekkig die term "Vlaams" gebruikt, dan speelt u niet alleen bewust in de kaart van de Belgische Francofonen, het is bovendien in strijd met artikel vier van de Belgische grondwet. Wanneer u meedoet aan dit forum, dan schrijft u geen Vlaams, maar Nederlands. Hoe u dat Nederlands dan uitspreekt is uw zaak, maar ik mag veronderstellen dat het niet hemelsbreed zal verschillen van mijn gesproken Nederlands. Tenzij u dialect zou spreken. Dan spreekt u inderdaad geen Nederlands maar Vlaams.

O ja, wie mag die "waard" dan wel wezen?

Laatst gewijzigd door quercus : 14 november 2009 om 19:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 20:00   #470
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit is pure onzin. U stelt het voor alsof de Vlamingen reeds volop hun Nederlands praten zoals de Nederlanders. Niets is minder waar. En wanneer gaat u nu eens ophouden de termen "Vlaams" en "Vlaamse taal" te gaan gebruiken voor iets dat doodgewoon Nederlands is. Wanneer u hardnekkig die term "Vlaams" gebruikt, dan speelt u niet alleen bewust in de kaart van de Belgische Francofonen, het is bovendien in strijd met artikel vier van de Belgische grondwet. Wanneer u meedoet aan dit forum, dan schrijft u geen Vlaams, maar Nederlands. Hoe u dat Nederlands dan uitspreekt is uw zaak, maar ik mag veronderstellen dat het niet hemelsbreed zal verschillen van mijn gesproken Nederlands. Tenzij u dialect zou spreken. Dan spreekt u inderdaad geen Nederlands maar Vlaams.

O ja, wie mag die "waard" dan wel wezen?
U doet toch in ieder geval uw meesterlijke best om dit te verwezenlijken.

De waard zijn al deze mensen die zich hier willen tegen verzetten.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 20:01.
Oud 14 november 2009, 20:01   #471
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Ik heb trouwens ooit getracht om lid te worden van de Baarle Werkgroep: http://groups.yahoo.com/group/baarle_werkgroep/

Als reden om lid te worden heb ik geheel eerlijk gemeld dat ik op vandaag geen voorstander ben van een Groot-Nederland. Maar dat ik graag aan de debatten zou deelnemen, wie weet verander ik door degelijke argumenten wel van instelling.

Nooit heb ik een antwoord van de groep gehad. En vandaag verbaast me dat niet eens.
Die yahoo-groep is al lang niet meer in gebruik. Als ik me goed herinner was dat iets wat men in de begindagen even probeerde, maar nooit echt gebruikt heeft.
Surf even naar de webstek en daar kan je een bericht versturen: http://www.baarlewerkgroep.org/index...emid=7&lang=nl
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 20:13   #472
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hendrikje de Eerste, als overtuigde "petit Belge" zou je respect moeten opbrengen voor de Belgische Grondwet. Google daar eens naar en kijk aandachtig naar artikel 4. Daar zul je vaststellen dat onweerlegbaar en duidelijk staat dat de taal van Vlaanderen (in de huidige betekenis) Nederlands is. Daar moeten Francofone Brusselaartjes en Waaltjes zoals jij zich bij neerleggen. Wij zullen dat artikel 4 niet wijzigen om jullie toe te laten verder in het buitenland een zoveelste smerige leugen instand te houden. Ik weet dat jullie dat niet graag horen, maar Vlamingen en Nederlanders hebben dezelfde taal. Net zoals de Duitsers en de Oostenrijkers. Het komt jullie, incivieke "petit Belges", natuurlijk beter uit wanneer je daarover foutieve en misleidende propaganda kunt voeren. Maar jullie taktiek loopt faliekant uit. Jullie zullen éénzaam achterblijven.
U moet niet zo'n hoge pet opzetten. Want voor wat betreft de kennis van de Belgische Grondwet, moet u nog veel bijschaven.
Oud 14 november 2009, 20:22   #473
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Het is niet zo dat men gedwongen is deel te nemen aan de taalunie.
Het is evenmin verboden die Taalunie tot wat voorzichtigheid aan te manen, suggesties van de hand te doen, naar eigen hand proberen te zetten, ...

Blijkbaar allemaal zaken die 'de Vlaming' nog moet leren dùrven

En as die puntjie by die paaltjie kom, skryf ons tog net soos ons dat wil, wat?

Oud 14 november 2009, 21:25   #474
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is evenmin verboden die Taalunie tot wat voorzichtigheid aan te manen, suggesties van de hand te doen, naar eigen hand proberen te zetten, ...

Zo hoor ik het al liever.
Oud 14 november 2009, 21:48   #475
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo hoor ik het al liever.
Bien étonné de se retrouver ensemble.

Oud 14 november 2009, 21:51   #476
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het is overigens wel zo dat een Vlaming (Bert Anciaux) voorzitter is van de Taalunie, en tevens een Vlaming hoofdredacteur is van Van Dale (prof. dr. D. Geeraerts, KUL)

Dus het lijkt me dat niets jullie hoeft te weerhouden. Als Nederlanders (Ollanders) inderdaad Vlamingen en hun taal willen onderdrukken (zoals sommigen hier verkondigen) zou dit natuurlijk nooit kunnen plaatsvinden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 21:56   #477
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is overigens wel zo dat een Vlaming (Bert Anciaux) voorzitter is van de Taalunie, en tevens een Vlaming hoofdredacteur is van Van Dale (prof. dr. D. Geeraerts, KUL)

Dus het lijkt me dat niets jullie hoeft te weerhouden. Als Nederlanders (Ollanders) inderdaad Vlamingen en hun taal willen onderdrukken (zoals sommigen hier verkondigen) zou dit natuurlijk nooit kunnen plaatsvinden.
Hetgeen toch gebeurde. Wat weer eens bewijst dat ik niet overdreef wanneer ik sprak over de Vlaamse lakeien van de Taalunie.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 21:56.
Oud 14 november 2009, 22:04   #478
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Niets weerhoudt mij, Hollander

Ik wou dat ik 't zelfde kon zeggen van mìjn landgenoten, maar

de calimero-houding is er moeilijk uit te krijgen.

Ik denk dat de jongens en de meiskes gewoon te weinig maatjes eten

Oud 14 november 2009, 22:05   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nope, dat is Vlaams.
Er zijn weigenen die, denk ik toch, van enige ervaring kunnen spreken. Ik evenwel ga jaarlijks naar Alemannisch Zwitserland en Oostenrijk. In het eerste land breng ik een deel van mijn vakantie door; in het tweede land woont een groot deel van mijn familie van aan grootvaders kant. Uit ervaring weet ik dus wat de omgangstaal is in deze landen. Welnu, de daar gebruikelijke omgangstaal - ik heb het dus over wat zij beschouwen als de standaardtaal en dus niet het dialect - verschilt in vele opzichten van wat in Duitsland als standaardtaal geldt. Toch denkt geen enkele Oostenrijker of Zwitser dat zijn taal iets anders dan het Duits, alhoewel die toch veel sterker verschillen van elkaar dan het Nederlands in Nederland van het Nederlands in Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 22:07   #480
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet niet zo'n hoge pet opzetten. Want voor wat betreft de kennis van de Belgische Grondwet, moet u nog veel bijschaven.
Niemand moet een hoge pet opzetten, maar quercus m�*g dat wel, vind ik.

Hij heeft tenminste haar op z'n tanden.

Zoals hij u op de vingers durft tikken en de bol wassen, dat heeft wel iets

En hij is West-Vlaming, dat scheelt ook al wat

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 22:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be