Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2010, 14:32   #461
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
.be = Belgisch, net zoals de "B" achteraan op uw auto staat voor België.
Die hangt er bij mij niet meer zichtbaar op, dus dat is dan al uit de wereld.
Oud 12 juni 2010, 15:10   #462
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Die hangt er bij mij niet meer zichtbaar op, dus dat is dan al uit de wereld.
Dat is uw probleem.

Als U niet waard bent de "B" te dragen laat U ze beter achterwege.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 16:39   #463
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

De Nederlandse identiteit?

Citaat:
"Dit moet mensenwerk zijn", aldus medewerkster Coby Louwerse bij Omroep Zeeland en bij BN/De Stem. "Het plakt enorm
Als het niet lukt de vogel proper te krijgen, is het enige alternatief hem in te laten slapen.
Oud 12 juni 2010, 16:53   #464
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is uw probleem.

Als U niet waard bent de "B" te dragen laat U ze beter achterwege.

Alweer een sterke post van koning Henri de Eerste!
Oud 12 juni 2010, 17:42   #465
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Politics.be is een open forum voor iedereen die zich gedraagt (met een hoge tolerantiedrempel). Lesoir.be kan beter in dat opzicht. Maar goed, in Franstalig België heeft Lesoir zelf al een kwalijke reputatie.
Persoonlijk vind ik op het Lesoir forum gebruikers als Jojoséphine en Ney wel te genieten, ook al zijn deze twee vrij rabiaat anti-Vlaams; zij hebben nog humor. Het is alleen wel zo dat er verder weinig andere strekkingen aan bod gelaten worden. Het doet inderdaad nogal ehm... 'fascistisch' aan daar (ironie).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 17:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 20:07   #466
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

De Waalse identiteit is veel minder sterk dat de Vlaamse. De Walen konden geen weerstand bieden aan de verfransing, die in Vlaanderen gestuit kon worden en die ervoor heeft gezorgd dat talen als het Waals en het Picardisch tot irrelevantie had veroordeeld. Feitelijk bestaan er dus maar twee identiteiten: een Vlaamse en een 'Belgische'. Dat is ook de reden dat - behalve de geldkwestie - een scheiding in Wallonië meer pijn zal doen dan in Vlaanderen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 20:15   #467
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De gebruiker Jojoséphine (op LeSoir) is erg Francofiel, maar verstaat het Waals uit Luik als dat van Charleroi, maar spreekt het volgens mij niet. Waals kennen helpt je in het lezen van Oud-Frans, omdat het eigenlijk niet veel van het Frans verschilt van vóór het gestandardiseerd werd.
Eigenlijk had ook het Nederduits potentieel een grote taal kunnen geworden zijn over wat vroeger de Hanze uitmaakte (onze taal zou dan ook in Noord-Duitsland gesproken worden en nog steeds naamvallen hanteren), maar, de mensen zijn er inmiddels verhoogduitst en vinden dat goed zo.
De Walen zouden volgens mij sowieso voor het Frans gekozen hebben, wegens Romaanse taal.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 juni 2010 om 20:25.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 20:41   #468
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De gebruiker Jojoséphine (op LeSoir) is erg Francofiel, maar verstaat het Waals uit Luik als dat van Charleroi, maar spreekt het volgens mij niet. Waals kennen helpt je in het lezen van Oud-Frans, omdat het eigenlijk niet veel van het Frans verschilt van vóór het gestandardiseerd werd.
Eigenlijk had ook het Nederduits potentieel een grote taal kunnen geworden zijn over wat vroeger de Hanze uitmaakte (onze taal zou dan ook in Noord-Duitsland gesproken worden en nog steeds naamvallen hanteren), maar, de mensen zijn er inmiddels verhoogduitst en vinden dat goed zo.
De Walen zouden volgens mij sowieso voor het Frans gekozen hebben, wegens Romaanse taal.
Bij aanvang van de middeleeuwen behoorden Westfalen en de oostelijke Nederlanden tot het Nederduitse gebied. Nadat de bisschop van Utrecht in de elfde en twaalfde eeuw het Oversticht (Overijssel en Drenthe) had gekregen en de graaf van Gelre Zutphen had verworven, verbreidde de westelijke, dus Hollands-Vlaamse, invloed zich naar het oosten. Vooral in de steden aan de IJssel was de schrijftaal uit de late middeleeuwen sterk door het westelijke Nederlands beïnvloed, waardoor er een menggebied ontstond. De middeleeuwse schrijftaal van de IJsselsteden kan op grond van haar Nederduitse basis niet Nederlands en op grond van de sterke Nederlandse invloed niet Nederduits worden genoemd. "IJssellands" is als neutrale benaming geschikter. Het gebied van dat IJssellands omvat Deventer, Zwolle, Kampen en de Gelderse steden Zutphen en Doesburg. Die schrijftaal werd belangrijk toen in het begin van de vijftiende eeuw in Deventer en Zwolle de 'Moderne Devotie' tot bloei kwam, een religieuze beweging die zich van deze schrijftaal bediende. In de zeventiende eeuw moest het IJssellandse taaltype echter helemaal wijken voor de Nederlandse schrijftaal.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 23:41   #469
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

De score van de poll is nog hoger dan ik gedacht had.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 23:43   #470
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
...waar het belgicisme zich nog aan vastklampt. Het wordt stilaan zielig.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 23:45   #471
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U vertelt onzin.
U bezit de Belgische identiteit.
In. Your. Dreams.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 00:37   #472
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mij staat er VL
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 07:22   #473
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Bij mij staat er VL
Gelukkig staat er niet QN.

Als U naar het buitenland reist is uw VL niet wettelijk.
Oud 15 juni 2010, 07:30   #474
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vertelt onzin.
U bezit de Belgische identiteit.
Nee, hij bezit de Belgische 'nationaliteit'. Identiteit en nationaliteit zijn niet noodzakelijk gelijk aan elkaar.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 07:48   #475
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee, hij bezit de Belgische 'nationaliteit'. Identiteit en nationaliteit zijn niet noodzakelijk gelijk aan elkaar.
Dat heet kommaneuken.
Oud 15 juni 2010, 09:18   #476
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Klopt als een bus. Dat ziet ge aan al die moslims die hier binnenvallen en genaturaliseerd zijn. Ze hebben dan wel een B- of NL-papierke, de nationaliteit, maar zekers niet de identiteit.
Kunt ge zien aan hun leefwijze en cultuurgebruiken die we genoeg in de media lezen en wat ik zelf tijdens mijn werk ooit heb gezien: dochter lief het ziekenhuis ingeklopt door grote broer (opdracht van pa) omdat ze blijkbaar met een te autochtoon vriendje naar huis kwam.
Dus Henrike, heeft niks mee de komma vandoen, gewoon dagelijkse realiteit. Hun hart ligt niet hier maar in hun thuisland. Op een enkeling na dan, zo ken ik er vier.
Hetzelfde probleem in Belziek toch. Ik heb de Belgisch nationaliteit , maar niet de identiteit. Boven de taalgrens heeft men de Nederlandse identiteit gevangen in de Belgique nationaliteit.
Ik heb nu de nationaliteit die overeenkomt met mijn identiteit.
En dat moeten de vlamingen zich bewust worden weer en vandaar die strijd om onafhankelijheid.
Zwartengeel's stelling toont weer eens dit duidelijk aan dat de Zuidelijke Nederlanden van hun identiteit beroofd zijn en worden.
En hopelijk ist het met de N-VA nu gedaan ermee.

BTW trouwens als ik mij nog Belg noem of Nederlander is vanuit zijn historische context hetzelfde.
Dus heeft het begrip Belgica, Belgium, twee betekenissen voor mij. Ten eerste: of ik nu mijn vrouw een Noord Belgische noem van boven de rivieren of ik ben een Zuid Nederlander uit Vlaanderen of een Belg uit Gent, het is allemaal hetzelfde. Het is maar of ik de Germaanse of romaanse vertaling
gebruik zoals op Alex.vrijzijn.be werd uitgelegd.

MAAR, als "Belg" echter betekent, verfranst of Frans sprekend moeten zijn en van mijn moedertaal en cultuur bestolen te worden dan zeg ik:
België Barst!!! Belgique n’existe plus pour moi, fin !!!

Nederlanden herenigt U !!
Oud 15 juni 2010, 09:22   #477
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Dat van die zilvermeeuw is gewoon ronduit beschamend.
Oud 15 juni 2010, 09:25   #478
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het Nederduits is Nedersaksisch, het Nederlands Nederfrankisch. Van "onze" taal is dan maar heel betrekkelijk sprake.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 09:32   #479
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat van die zilvermeeuw is gewoon ronduit beschamend.
Idd, dat heeft niks meer met Nederlandse identiteit vandoen. Das gewoon dierenmishandeling. Moeten ze Gaja op die vandalen afsturen.
Aan de schandpaal zetten en ze zelf eens met dat onwasbaar verfspul overspuiten, van kop tot teen. Weten ze ook eens hoe dat is.

Laatst gewijzigd door stropke : 15 juni 2010 om 09:38.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 09:40   #480
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Nee, dit heeft met Nederlandse identiteit niets te maken.... Dit zijn kriminelen, die aan de hoogste boom moeten hangen.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be