Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 24 september 2010, 22:46   #461
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
djimi, Gij in Brussel en ik in Romen hé, dat was de afspraak. Ge hebt het gewille, ge hebt het, houd het.
OK, Garry, geen probleem, hoor. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ik van dat cadeau afwil

Ik wilde je er alleen maar op wijzen dat er toch wel een verschil is tussen de 'bevolking' van Vaticaanstad en die van Brussel, da's alles.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online  
Oud 25 september 2010, 00:53   #462
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Allochtone taalvaardigheid

@djimi

Mijn woning is nogal landelijk gelegen aan een driftweg 'Zeeweg' geheten, die er de verbinding vormt tussen zandig Binnen-Vlaanderen en de Vlaamse Noordzeekust. Het is een van de zijwegen van de aloude heerweg (de Steenestraete) van Cassel via Brugge naar Aardenburg.

Op een namiddag van die recente zonovergoten julidagen, werd er plots aangebeld. En zowaar op de stoep stonden vier jonge tieners tussen de 12 en 14 jaar oud, 3 jongens en een meisje met hoofddoek. De huidskleur ging van gebronsd blankbruin over 'Obama-achtige' halfbloedtint tot pikzwart.

In een onberispelijk Nederlands werd me gevraagd of het mogelijk was, daar ze allen uitgeput waren door een lange voettocht, hen te voeren naar een kampeerplaats in een iets verder gelegen gemeente. Afgezet op een eerder afgelegen landweg hadden ze de opdracht gekregen om zich naar het oorspronkelijke vertrekpunt te begeven en zonder kaart waren ze de weg kwijtgeraakt. Ze hadden ze al een twintigtal kilometer gelopen en waren doodmoe. Uiteraard werd het groepje na een korte rit met de auto ter bestemming gebracht.

Tijdens deze verplaatsing vernam ik, dat ze in Brussel op een Nederlandstalige school onderricht kregen. Ze leken er trots op te zijn. Verder vertelden ze me, dat ze met de fiets over Zele, Gent en Brugge, meestal op de jaagpaden langs de waterlopen en kanalen tot hun huidige kampeerplaats gekomen waren in een trektocht van een zestal dagen.

Aan de gedegen kwaliteit van het Nederlands van deze tieners te oordelen, is het Nederlandstalig onderwijsnet in Brussel een groot succes. Het Vlaams onderwijs voorziet er reeds in 22 % van de behoefte en zou wel een bron van NV s (Nieuwe Vlamingen) kunnen zijn.
Oud 25 september 2010, 07:28   #463
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
@djimi

Mijn woning is nogal landelijk gelegen aan een driftweg 'Zeeweg' geheten, die er de verbinding vormt tussen zandig Binnen-Vlaanderen en de Vlaamse Noordzeekust. Het is een van de zijwegen van de aloude heerweg (de Steenestraete) van Cassel via Brugge naar Aardenburg.

Op een namiddag van die recente zonovergoten julidagen, werd er plots aangebeld. En zowaar op de stoep stonden vier jonge tieners tussen de 12 en 14 jaar oud, 3 jongens en een meisje met hoofddoek. De huidskleur ging van gebronsd blankbruin over 'Obama-achtige' halfbloedtint tot pikzwart.

In een onberispelijk Nederlands werd me gevraagd of het mogelijk was, daar ze allen uitgeput waren door een lange voettocht, hen te voeren naar een kampeerplaats in een iets verder gelegen gemeente. Afgezet op een eerder afgelegen landweg hadden ze de opdracht gekregen om zich naar het oorspronkelijke vertrekpunt te begeven en zonder kaart waren ze de weg kwijtgeraakt. Ze hadden ze al een twintigtal kilometer gelopen en waren doodmoe. Uiteraard werd het groepje na een korte rit met de auto ter bestemming gebracht.

Tijdens deze verplaatsing vernam ik, dat ze in Brussel op een Nederlandstalige school onderricht kregen. Ze leken er trots op te zijn. Verder vertelden ze me, dat ze met de fiets over Zele, Gent en Brugge, meestal op de jaagpaden langs de waterlopen en kanalen tot hun huidige kampeerplaats gekomen waren in een trektocht van een zestal dagen.

Aan de gedegen kwaliteit van het Nederlands van deze tieners te oordelen, is het Nederlandstalig onderwijsnet in Brussel een groot succes. Het Vlaams onderwijs voorziet er reeds in 22 % van de behoefte en zou wel een bron van NV s (Nieuwe Vlamingen) kunnen zijn.

Dat is een leuk verhaal, fcal.

Het is best mogelijk dat ik jouw landelijke omgeving goed ken, want die "Zeeweg" is mij niet onbekend. Ik hoop dat je geen last hebt van de autosnelweg Brussel-Oostende, of de aftakking ervan richting Duinkerken.

Zoals je terecht opmerkt, is het Nederlandstalig (Vlaams) onderwijs in Brussel behoorlijk succesvol.

Het is ook van hoge kwaliteit, zeker in vergelijking met het Franstalig onderwijs (waarin ik werkzaam ben), en het zou best wel eens kunnen dat het een bron van Nieuwe Vlamingen wordt.

Ik ben alleszins voorstander van een verdere uitbouw ervan, uiteraard op voorwaarde dat de kwaliteit behouden blijft.

Mij doet het hoe dan ook altijd plezier hier in Brussel kinderen/jongeren van de meest diverse origine onder elkaar Nederlands te horen spreken, en het is mij al opgevallen dat die kinderen/jongeren zich doorgaans veel beschaafder gedragen dan de doorsnee Franstalige kinderen/jongeren.

Vriendelijke groet,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online  
Oud 25 september 2010, 07:51   #464
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Dat is een leuk verhaal, fcal.

Het is best mogelijk dat ik jouw landelijke omgeving goed ken, want die "Zeeweg" is mij niet onbekend. Ik hoop dat je geen last hebt van de autosnelweg Brussel-Oostende, of de aftakking ervan richting Duinkerken.

Zoals je terecht opmerkt, is het Nederlandstalig (Vlaams) onderwijs in Brussel behoorlijk succesvol.

Het is ook van hoge kwaliteit, zeker in vergelijking met het Franstalig onderwijs (waarin ik werkzaam ben), en het zou best wel eens kunnen dat het een bron van Nieuwe Vlamingen wordt.

Ik ben alleszins voorstander van een verdere uitbouw ervan, uiteraard op voorwaarde dat de kwaliteit behouden blijft.

Mij doet het hoe dan ook altijd plezier hier in Brussel kinderen/jongeren van de meest diverse origine onder elkaar Nederlands te horen spreken, en het is mij al opgevallen dat die kinderen/jongeren zich doorgaans veel beschaafder gedragen dan de doorsnee Franstalige kinderen/jongeren.

Vriendelijke groet,

djimi
Wel beste djimi, het is eigenlijk bogal makkelijk te verklaren denk ik. Vele Vlamingen zijn vroeger verfranst, en sommigen met volle harte, wegens de taal van de "elite". De franstaligen denken nog steeds zo. Voor de "buitenstaander" die in ons landje komt wonen, is de taal van de elite echter... het Nederlands! Ze zijn NIET blind, zoals de Franstaligen, en zijn fier zich te kunnen onderscheiden van het "klootjesvolk", zoals dat vroeger bij ons omgekeerd was.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 25 september 2010, 10:56   #465
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vermoed, dat u de Zeeweg bedoelt in Varsenare. Deze is het echter niet. DE Zeeweg, die ik vermeld is deze, die onder verschillende benamingen van Wijnendale/Torhout via Oudenburg naar Bredene loopt. Deze weg ligt dus westelijker en vormde de verbinding tussen het vroegere heideland nu houtland en de schorren en slikken aan de Vlaamse kust. Deze werd naar het verluidt tijdens de vroege Middeleeuwen gebruikt door de schapenherders om van de winter- naar de zomerweilanden te trekken en omgekeerd.
fcal is offline  
Oud 25 september 2010, 11:31   #466
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Dat is 1 van de redenen waarom ik nogal twijfel aan dat wallo-brux verhaal. Me dunkt dat de liefde langs beide kanten de facto flinterdun is en vooral gedreven wordt door eigenbelang. I.e. ze zullen samenspannen tégen de vlamingen uit eigenbelang. Maar of Wall en Brux daarbuiten veel gemeenschappelijke belangen hebben lijkt me sterk de vraag.

Primo: hoewel het door belgicisten steevast zo wordt voorgesteld is het absoluut geen zekerheid dat Brussel automatisch dan het geld van de pendelaars gaat incasseren.

Secundo: het belang in het BNP van Brussel wordt statistisch zwaar overschat. Het is niet omdat de hoofdzetel in Brussel zit dat de toegevoegde waarde daar wordt gegenereerd. Het BNP van Brussel zal sterk zakken want enkel winsten gegenereerd in Brussel zullen daar nog aangegeven worden.

Of dacht u dat bvb Philips geen belastingen betaald in België omdat de hoofdzetel in Eindhoven zit? Want dat is dan wel de situatie waarin we ons gaan bevinden.

De talloze bedrijven die enkel een hoofdzetel in Brussel hebben zullen simpelweg verhuizen en een nieuwe hoofdzetel starten in Vla / Wall naargelang waar hun vestigingen zijn.
Toch raar dat alle economisten hier nooit niks over zeggen...
Nu, ja, het zijn Walen hé...
Of misschien hebben zij gewoon gelijk...
Oud 25 september 2010, 12:17   #467
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Toch raar dat alle economisten hier nooit niks over zeggen...
Nu, ja, het zijn Walen hé...
Of misschien hebben zij gewoon gelijk...
Laten we voorop stellen dat een goede indicator van het BNP toch wel de optelsom van de inkomens van alle inwoners (en bij voorkeur belastingbetalers) is van een bepaald gebied. En met zoveel werklozen en armen als in Brussel zou ik me daarmee niet rijk rekenen. Dat er nu vanwege de hoofdkantoren nog een hoop correcties plaatsvinden op het BNP van Brussel is logisch, maar dat geeft natuurlijk een vertekend beeld. Uiteindelijk gaat het er nog immer om dat BNP een indicatie is van de rijkdom van de bevolking. En niet om integraal door te trekken naar een soort futuristische copernicaanse herverdeling zoals in "als Bru onafhankelijk wordt wordt het gigaaaantische BNP herverdeeld en zijn we allemaal rijk"

Laatst gewijzigd door Hollander : 25 september 2010 om 12:17.
Hollander is offline  
Oud 25 september 2010, 14:52   #468
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wel beste djimi, het is eigenlijk bogal makkelijk te verklaren denk ik. Vele Vlamingen zijn vroeger verfranst, en sommigen met volle harte, wegens de taal van de "elite". De franstaligen denken nog steeds zo. Voor de "buitenstaander" die in ons landje komt wonen, is de taal van de elite echter... het Nederlands! Ze zijn NIET blind, zoals de Franstaligen, en zijn fier zich te kunnen onderscheiden van het "klootjesvolk", zoals dat vroeger bij ons omgekeerd was.
Deels kan ik je hierin volgen. Maar wel een nuance: zelfs indien de elite in dit land Nederlandstalig zou zijn (wat nog valt te bezien), is de taal van de macht waar de gemiddelde Brusselse allochtoon mee in aanraking komt nog steeds het Frans (i.h.b. via de gemeente). Het belang voor de beeldvorming van 'de Vlaming' in allochtone ogen mag daarmee ook niet onderschat worden.

Dat gezegd zijnde, heb je gelijk door te stellen dat de allochtoon minder beladen is met de erfenis van francofone Vlamingenhaat, en dat er een groot potentieel in schuilt voor Vlaanderen. Je moet zelfs niet net als Djimi dagelijks in het Franstalige onderwijs staan om dat te merken. Sterker nog: indien we iets met Brussel willen doen, zullen we dit hoe dan ook met de 'nieuwe Vlamingen' moeten doen - m.a.w. zal een nieuw Vlaanderen ook in het belang van allochtone Vlamingen moeten zijn.

Helaas heeft een bepaald soort flamingant dit nog steeds niet door en lijken zij er alles aan te willen doen om het Swaar-beeld van Vlaanderen te willen bevestigen; het lijkt wel of een deel van de Vlaamse Beweging er plezier in schept zichzelf in de voet te schieten.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 25 september 2010 om 14:54.
Burkide is offline  
Oud 25 september 2010, 14:54   #469
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het blijft verbazingwekkend dat je het bestaan van het Brussels Gewest blijft ontkennen.
Fouten uit het verleden mogen rechtgezet worden.
Oud 25 september 2010, 14:56   #470
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Brussel + de 18 overige gemeenten vormen wel een gewest.
Waar staan ze zonder Vlaanderen?
Waar staan ze zonder Vlaams en federaal parlement?
Een overroepen stad, meer is Brussel niet.
Oud 25 september 2010, 14:56   #471
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
steden niet, regio's met een eigen parlement en wetgeving wel, shadowke.

ik verdenk je er meer en meer van om tegen het zelfbeschikkingsrecht van de regio's te zijn. Ofwel zeg je dat het Vlaamse regio (=Gewest) zelfsbeschikkingsrecht hebt en dus ook het Brussels Gewest, ofwel zeg je dat geen van de 2 dat heeft. Er bestaat echt geen middenweg hoor.
Brussel had nooit een gewest mogen worden.
Oud 25 september 2010, 14:57   #472
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
regio's met een eigen parlement indien ze economisch zelfbedruipend zijn.
is Brussel zelfbedruipend of niet?
Brussel komt er nu nog niet, 500.000.000 extra per jaar hebben ze nodig.
Oud 25 september 2010, 14:59   #473
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ah, dus arme regio's mogen niet zelf kiezen? is dat niet een beetje discriminerend??
Laat ze maar kiezen.
Ze mogen nu zelfs laten zien dat ze financiele verantwoordelijkheid aankunnen. 500 miljoen euro extra vragen is alvast geen goed teken.
Oud 25 september 2010, 15:01   #474
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Brussel heeft een groot genoege economie om zelfbedruipend te zijn. In het huidige belgische systeem word brussel serieus benadeeld.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 25 september 2010, 15:01   #475
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is wel een volwaardig gewest. Dat de Vlaamse gemeenschap daar aanwezig is, doet helemaal niets terzake. Dat steden geen zelfbeschikkingsrecht hebben al helemaal niet aangezien het Brussels gewest geen stad is. De stad Brussel maakt deel uit van het Brussels gewest, een regio binnen Belgie.
Brussel is geen volwaardig gewest. Dit is nu eenmaal zo, of je het graag hebt of niet.
Oud 25 september 2010, 15:02   #476
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel keer moet men u eigenlijk duidelijk maken dat de het Brussels gewest geen stad is?
Hoe dikwijls moet men u duidelijk maken dat Brussel geen volwaardig gewest is?
Oud 25 september 2010, 15:04   #477
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Brussel heeft een groot genoege economie om zelfbedruipend te zijn. In het huidige belgische systeem word brussel serieus benadeeld.
benadeeld? hoe dat?
- van de EU krijgt België geen geld voor Brussel
- Brussel heeft een hoge (jeugd)werkloosheid
- veel buitenlanders, miv de eurocraten, die geen belastingen betalen, miv de illegalen die er wonen
- 1260 politiek mandatarissen, uitgezonderd de andere Belgische regeringen die er een hoofdzetel hebben.

Brussel leeft boven haar stand.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 september 2010 om 15:05.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 15:07   #478
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de meesten zijn hier geboren hoor, mogen dus ook federaal stemmen. ga eens naar de kieslijsten kijken van vooral PS en CDh en probeer er de "blanke" Belgen uit te halen.
Je krijgt geen stemrecht door geboorte wel door nationaliteit.
Oud 25 september 2010, 15:10   #479
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Ja, en Sinterklaas is op 6 december.
Oud 25 september 2010, 15:13   #480
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Brussel krijgt de helft terug van wat het in de nationale kas stopt. Maar is erg benadeeld door de verdeelsleutel die ook rekening houdt met de oppervlakte van het gewest.
Dus die 500 mio zijn in feite peanuts.
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be