Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2011, 21:00   #461
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat klopt natuurlijk. Maar zoals de meesten vinden dat men latijn moet kennen in de techniek is techniek voor de meesten dan toch weer altijd ergens een stuk latijn.
Nu, ik kom zelf uit de Latijnse en ben technicus.
Ik weet dus als wat de waarde van beide is in het beroepsleven.
En de taal Latijn heeft in het leven geen enkele meerwaarde, met enkele uitzonderingen waar Latijn beroepsmatig nodig is, doch de manier van lesgeven en de inhoud van de lessen verschillen 100% met de rest van het onderwijs.
Moest men de lessen van de andere richtingen op dezelfde manier en evenveel inhoud geven en in de Latijnse richtingen meer techniek geven, zouden heel veel problemen opgelost zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 21:24   #462
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben beroepsmilitair geweest en er niks geleerd waar er wat mee te doen valt. Maar anderen hebben daar de job van hun leven geleerd dat is waar. Nu in het leger werken ze niet echt hé.
't is meer een aanwezigheidslijst.
Je bent waarschijnlijk een zandstuiver geweest. Daar viel inderdaad niets te leren beroepsmatig, als je geen chauffeur was.

En dan dat andere aspect van het leger, jongeren leerden er vaak een stiel kennen, maar men werkt niet echt in het leger.
Nu, in de genie leerde men de jongeren omgaan met bouwmachines, automechanica, logistieke werktuigen, magazijn beheer, kleine vaartuigen, enz...

In de technische afdelingen van een eenheid leerde men ook zaken zoals hoger aangegeven, maar een deel leerde er ook kok, beenhouwer, bakker, opdienen, afwassen, enz...

En dan had je de medische dienst, waar vele verpleegkunde leerden en na hun legerdienst in de medische sector gingen werken.
En deed men binnen zijn eenheid een basiservaring op.

En kijk dan nu even naar de lijst met knelpuntberoepen.

http://onem.be/D_Documentation/Publi...e/FolderNL.pdf

Let wel, veel van de jobs waarvoor de bedrijven mensen zoeken en willen met een hogere opleiding, kunnen ook ingevuld worden door A2's TSO/ASO.
Nu worden veel van deze jobs aangeleerd door de vdab en duurt de opleiding vaak zelfs meer dan 1 jaar en hebben de opgeleiden nog geen enkele basis ervaring.
Inweze is de dienstplicht dus enkel verschoven en word ze op een andere manier ingevuld en kost ze de economie en de belastingbetaler veel meer.

Tegelijkertijd had de dienstplicht ook een maatschappelijk nut.
Het grootste deel van de jonge mannen onderging er een medische keuring en men kon dus gemakkelijk zieken en dragers van ziektekiemen opsporen.
En de dienstplicht hield jongeren van de straat en leerde hen zich in te zetten voor andere en om een doel te bereiken.
Oud 7 augustus 2011, 22:21   #463
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je bent waarschijnlijk een zandstuiver geweest. Daar viel inderdaad niets te leren beroepsmatig, als je geen chauffeur was.

En dan dat andere aspect van het leger, jongeren leerden er vaak een stiel kennen, maar men werkt niet echt in het leger.
Nu, in de genie leerde men de jongeren omgaan met bouwmachines, automechanica, logistieke werktuigen, magazijn beheer, kleine vaartuigen, enz...

In de technische afdelingen van een eenheid leerde men ook zaken zoals hoger aangegeven, maar een deel leerde er ook kok, beenhouwer, bakker, opdienen, afwassen, enz...

En dan had je de medische dienst, waar vele verpleegkunde leerden en na hun legerdienst in de medische sector gingen werken.
En deed men binnen zijn eenheid een basiservaring op.

En kijk dan nu even naar de lijst met knelpuntberoepen.

http://onem.be/D_Documentation/Publi...e/FolderNL.pdf

Let wel, veel van de jobs waarvoor de bedrijven mensen zoeken en willen met een hogere opleiding, kunnen ook ingevuld worden door A2's TSO/ASO.
Nu worden veel van deze jobs aangeleerd door de vdab en duurt de opleiding vaak zelfs meer dan 1 jaar en hebben de opgeleiden nog geen enkele basis ervaring.
Inweze is de dienstplicht dus enkel verschoven en word ze op een andere manier ingevuld en kost ze de economie en de belastingbetaler veel meer.

Het grootste deel van de jonge mannen onderging er een medische keuring en men kon dus gemakkelijk zieken en dragers van ziektekiemen opsporen.
En de dienstplicht hield jongeren van de straat en leerde hen zich in te zetten voor andere en om een doel te bereiken.
Neen ik ben luchtmachter geweest. Dan nog in eerste fase NBC' er (hoogste naar het schijnt) en daarna op eigen vraag honden wachtmeester (UDA gevechtseenheid of zoiets). Kwestie dat ik niet zoveel meer moest werken. 24 uur op en 3 dagen thuis.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 augustus 2011 om 22:23.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:28   #464
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de taal Latijn heeft in het leven geen enkele meerwaarde, met enkele uitzonderingen waar Latijn beroepsmatig nodig is, doch de manier van lesgeven en de inhoud van de lessen verschillen 100% met de rest van het onderwijs.
Moest men de lessen van de andere richtingen op dezelfde manier en evenveel inhoud geven en in de Latijnse richtingen meer techniek geven, zouden heel veel problemen opgelost zijn.
Ik zou het niet meteen weten. Mensen die bv in tuinbouw les krijgen zullen heus wel wat latijnse benamingen bij krijgen. Of dat helpt?

Kom laten we eerlijk zijn, techniek is in de eerste plaats hun plaats aanwijzen in hun aangeleerd beroep en diverse aanleunend diensten en beroepen of verwijzingen.
De rest is voor wie nieuwsgierig is in meer. En die komen er automatisch wel in terecht.
Oud 7 augustus 2011, 22:34   #465
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het medisch onderzoek op de scholen misschien afgeschaft intussen?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:42   #466
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Is het medisch onderzoek op de scholen misschien afgeschaft intussen?
Die klucht bestaat nog, maar is nog steeds een klucht.
Oud 7 augustus 2011, 22:45   #467
Steve_M

Standaard

Citaat:
Die klucht bestaat nog, maar is nog steeds een klucht.
Sorry, maar naast alle argumenten die je zou kunnen verzinnen voor de invoering van de dienstplicht is het argument "ze worden dan medisch gekeurd" ronduit lachwekkend. Als het je gaat om de "zieken en dragers van ziektekiemen" (wat ben je trouwens van plan met die groep, want het klinkt nogal dreigend) eruit te halen, voer dan gewoon een uitgebreider medisch onderzoek in het laatste jaar van het middelbaar in. Probleem opgelost en aan een fractie van de kosten van de dienstplicht.
Oud 7 augustus 2011, 22:47   #468
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet meteen weten. Mensen die bv in tuinbouw les krijgen zullen heus wel wat latijnse benamingen bij krijgen. Of dat helpt?

Kom laten we eerlijk zijn, techniek is in de eerste plaats hun plaats aanwijzen in hun aangeleerd beroep en diverse aanleunend diensten en beroepen of verwijzingen.
De rest is voor wie nieuwsgierig is in meer. En die komen er automatisch wel in terecht.
In het leven gebeurd er niets automatisch.
Oud 7 augustus 2011, 22:48   #469
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, maar naast alle argumenten die je zou kunnen verzinnen voor de invoering van de dienstplicht is het argument "ze worden dan medisch gekeurd" ronduit lachwekkend. Als het je gaat om de "zieken en dragers van ziektekiemen" (wat ben je trouwens van plan met die groep, want het klinkt nogal dreigend) eruit te halen, voer dan gewoon een uitgebreider medisch onderzoek in het laatste jaar van het middelbaar in. Probleem opgelost en aan een fractie van de kosten van de dienstplicht.
Daarmee maak je nog geen selectie hé.
Nu de meesten zullen heus wel gezond genoeg zijn. Maar een dienstplicht vroeg toch nog altijd om bepaalde proeven te kunnen afleggen.
Iedereen wou toch bij iedereen kunnen zijn?
Oud 7 augustus 2011, 22:50   #470
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nu net het probleem.

Veel laatste jaars middelbaar zijn meerderjarig en kunnen dus zelf beslissen of ze het medisch onderzoek ondergaan of niet.
En ik geloof dat jij niet weet wat de CLB en het medische schooltoezicht ons kosten.
Oud 7 augustus 2011, 22:50   #471
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het leven gebeurd er niets automatisch.
Weet ik nog zo niet. Mensen die nieuwsgierig zijn zoeken echt wel hun weg.
Oud 7 augustus 2011, 22:54   #472
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat is nu net het probleem.

Veel laatste jaars middelbaar zijn meerderjarig en kunnen dus zelf beslissen of ze het medisch onderzoek ondergaan of niet.
Een dienstplichtige is evenzeer meerderjarig. Et alors? Meer nog: voor een pak jobs ben je nog steeds verplicht een medisch onderzoek te ondergaan. Zelf ben ik zo vier keer onderzocht: een keer vrij uitgebreid voor een vakantiejob in de horeca (incl. foto's van de longen), een keer beperkt voor een gewone bureaujob en twee keer op mijn job aan de universiteit. Maakt geen zier uit of je minder- of meerderjarig bent: geen medisch onderzoek, geen contract.

Citaat:
En ik geloof dat jij niet weet wat de CLB en het medische schooltoezicht ons kosten.
Ik geloof dat jij niet weet wat de dienstplicht zou kosten. De vrijwilligers in opleiding moeten nu al pang-pang roepen omdat er geen geld is voor munitie.
Oud 7 augustus 2011, 22:56   #473
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee maak je nog geen selectie hé.
Nu de meesten zullen heus wel gezond genoeg zijn. Maar een dienstplicht vroeg toch nog altijd om bepaalde proeven te kunnen afleggen.
Iedereen wou toch bij iedereen kunnen zijn?
In geval van een probleem of twijfel moest de kandidaat dienstplichtige trouwens naar het ziekenhuis voor verdere onderzoeken.
Vaak werden daar medische problemen vastgesteld die reeds jaren over het hoofd waren gezien bij medische onderzoeken op school en werk.
Veel medische problemen bij de bevolking kwamen trouwens enkel aan het licht dankzij de dienstplicht. Vaak was het ook het leger dat de oorzaken opspoorden en doorgaf aan volksgezondheid.
Oud 7 augustus 2011, 23:01   #474
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een dienstplichtige is evenzeer meerderjarig. Et alors? Meer nog: voor een pak jobs ben je nog steeds verplicht een medisch onderzoek te ondergaan. Zelf ben ik zo vier keer onderzocht: een keer vrij uitgebreid voor een vakantiejob in de horeca (incl. foto's van de longen), een keer beperkt voor een gewone bureaujob en twee keer op mijn job aan de universiteit. Maakt geen zier uit of je minder- of meerderjarig bent: geen medisch onderzoek, geen contract.

Ik geloof dat jij niet weet wat de dienstplicht zou kosten. De vrijwilligers in opleiding moeten nu al pang-pang roepen omdat er geen geld is voor munitie.
Dat de vrijwilligers in het leger nu geen munitie krijgen heeft niets te maken met de kost van de dienstplicht. Daar is de federale regering verantwoordelijk voor.
Als ik kijk naar wat andere niet Europese landen aan defensie uitgeven en wat de opdrachten zijn die defensie daar moet uitvoeren tegenover wat ons land uitgeeft en aan opdrachten aan defensie geeft, stel ik mij eerder vragen bij de bekwaamheid van onze politici dan bij het nut van ons leger en het heractiveren van de dienstplicht.
Oud 7 augustus 2011, 23:10   #475
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat de vrijwilligers in het leger nu geen munitie krijgen heeft niets te maken met de kost van de dienstplicht. Daar is de federale regering verantwoordelijk voor.
Als ik kijk naar wat andere niet Europese landen aan defensie uitgeven en wat de opdrachten zijn die defensie daar moet uitvoeren tegenover wat ons land uitgeeft en aan opdrachten aan defensie geeft, stel ik mij eerder vragen bij de bekwaamheid van onze politici dan bij het nut van ons leger en het heractiveren van de dienstplicht.
Jantje, hoe je het ook draait of keert: de dienstplicht is een gigantische kostenpost voor een departement waar men sowieso al langs alle kanten aan het besparen is. Je gaat er al te gemakkelijk van uit dat zich dat achteraf zonder meer terugbetaalt. Ik ben daar niet van overtuigd: er is de afgelopen twintig jaar wel meer veranderd dan het afschaffen van de dienstplicht.
Oud 7 augustus 2011, 23:49   #476
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Waarom volg ik dit eigenlijk nog?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 00:09   #477
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje, hoe je het ook draait of keert: de dienstplicht is een gigantische kostenpost voor een departement waar men sowieso al langs alle kanten aan het besparen is. Je gaat er al te gemakkelijk van uit dat zich dat achteraf zonder meer terugbetaalt. Ik ben daar niet van overtuigd: er is de afgelopen twintig jaar wel meer veranderd dan het afschaffen van de dienstplicht.
Ja, er zijn een pak zaken verandert, maar de meeste niet ten goede van de bevolking.

Vroeger deden dienstweigeraars een burgerdienst.
Dit wil zeggen dat ze hun dienstplicht deden bij de plaatselijke brandweer, bij het rode kruis, bij de civile bescherming, bij plaatselijke VZW's zoals het jac, bij justitie als cipier, enz... Vele van hen bleven dit beroep daarna uitvoeren of bleven vrijwilliger.

Het leger voerde ook zelf direct taken uit in dienst van de bevolking, zoals brandbestrijding of ziekenvervoer bij grote rampen of evacuaties van ziekenhuizen of bejaardenhuizen.
Veel van de taken die het leger uitvoerde zijn overgehevend naar andere staatsdiensten en worden nu uitgevoerd door ambtenaren.

Tel al die nieuwe diensten en ambtenaren hun kostprijs samen en kijk dan even wat het leger ons bood voor een veel lagere kostprijs.
Je moet enkel het loon van een onderofficier maar vergelijken met dat van een ambtenaar met een bachelor en je weet voldoende.
Je moet trouwens maar even kijken naar de landmacht van de USA, Canada en Australië om te weten dat ons systeem op niets trekt en veel duurder is.
De USA zet nog geen 1% van zijn landmacht in voor buitenlandse opdrachten.
En een ramp zoals deze in N.O. zouden onze diensten niet eens aankunnen, laat staan tot een beter einde brengen dat de USA.
In België kunnen ze zelfs nog geen heide brand meer aan zonder de hulp van buitenlandse krijgsmachten en brandweerkorpsen.
Als Nederland niet was komen helpen met zijn militaire blustoestellen, brandweerkorpsen, dan was meer dan 1/2 van Kalmthout, Putte en Essen samen met heel de Kalmthoutse heide in vlammen opgegaan.
De Belgische communicatieposten en commandoposten werkten zelfs niet eens tijdens de brand in de heide en moesten vervangen worden door de Nederlandse posten.
Oud 8 augustus 2011, 00:11   #478
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Waarom volg ik dit eigenlijk nog?
Omdat er mensen zijn die niet willen aanvaarden dat niet enkel verandering een verbetering is en dat elke traditie voor verbetering vatbaar is.
Oud 8 augustus 2011, 09:41   #479
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat er enkel over dat men in de opleidingen Latijn, binnen de vakken de tijd neemt om de leerlingen abstract inzicht aan te leren, maar vergeet van hen te leren omgaan met mensen en techniek.
En dat men in de technische opleidingen de leerlingen wel leert omgaan met techniek, maar vergeet van hen een abstract inzicht aan te leren.
En men de leerlingen uit de kantoor richtingen noch technisch, noch abstract inzicht aanleert.
Abstract inzicht: in de lessen wiskunde, fysika, scheikunde, technologie, metallurgie, elektriciteit, elektronika ,...Ook niet, denk je ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 10:00   #480
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie daar geen enkele reden voor. Een humaniora opleiding is uitermate geschikt voor hogere opleidingen, en ik zal u zelfs zeggen: in de tijd dat men BI deed met vooral mensen die grieks-latijn, latijn-wisk en dergelijke lag het niveau en het slaagpercentage een stukske hoger.

En dat waren toen (30 jaar geleden) echt geen toegepaste richtingen waar ge iets mee kon op uw 18de.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be