Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan?
ja 67 36,22%
nee 118 63,78%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2009, 15:05   #461
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Sure, een "simpele duif" is uiteraard een "scheldwoord" dat iemand tot in de diepste vezels van zijn ziel raakt. Doet mij een beetje denken aan mijn lagere schooltijd, waar ook zo'n overbeschermd kereltje, altijd zijn mama mee naar school bracht, toen zijn medeleerlingen hem "lelijke" dingen hadden toegeroepen.
Stop toch gewoon met schelden Piet, dat is als volwassene toch niet teveel gevraagd.

Probeer het debat wat op niveau te houden aub, in het belang van een kalme discussie.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 16:00   #462
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism Bekijk bericht
joe berre

Yeps doodstraf toelaten in geval van zeer zware criminele feiten. Ik denk aan Dutroux, Fourniret.

Politieke leiders mogen volgens mij nooit ter dood veroordeeld worden, alhoewel ik heb bij Saddam toch wel mijn twijfels.... wat heeft die man al niet op zijn kerfstok staan..
Ja dan ben je wel héél inconsequent. Dus een gewone burger die moorden pleegt moet dood en een politieke leider die waarschijnlijk nog veel meer mensen vermoord heeft, die moet niet dood? Saddam even buiten beschouwing.
Oud 1 februari 2009, 16:11   #463
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Iemand doden als straf is altijd immoreel, tenzij je echt geen mogelijkheden hebt om die persoon op te sluiten (maar dergelijke situaties doen zich niet voor).
De reden is dat men altijd de misdadiger de kans moet geven om tot inzicht te komen, om berouw te tonen, om z'n leven te beteren.
De achterliggende filosofie: Het morele zelf is het belangrijkste wat iemand bezit. Een moordenaar beschadigt zijn eigen morele zelf. Het is aan ons om ook moordenaars te helpen in hun morele zelfrealisatie. Onze taak is dus dubbel: slachtoffers beschermen (vandaar dat we moordenaars moeten opsluiten omdat ze anders nog iemand zouden kunnen doden) en de daders beschermen tegen hun eigen 'morele zelfmoord'. Door die dader de doodstraf te geven wordt die dader dus vermoord en beschadigen wij ons eigen morele zelf. Dus dat is geen morele zelfrealisatie.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 16:39   #464
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Moeilijk te geloven he?

Inderdaad, niet elk land behandeld zijn gevangenen als beesten zoals in Belgie.
Ik ga niet beginnen zoeken achter "toeristisch" klinkende lofbetuigingen van de resentst gebouwde gevangenissen in Vlaanderen-Wallonië, maar die zijn er wellicht wel, en die beloven wellicht ook de hemel op aarde.

Maar zeg me nou eens eerlijk, beste harley-rijder: ga jij riskeren een Spaanse sel te kiezen boven een Vlaamse ?
Ik kies natuurlijk voor geen enkele sel (ik, de voorbeeldVlaming bij uitstek, niet godsvrezend maar legalist-demokraat in 't kwadraat), maar in de gestelde hipotese: zelfs de beste sel van heelder landen als Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland tesamen tegenover de slechtste sel in Vlaanderen ... (ik spreek niet over mogelijke sellen in Luksemburg of Nederland ... )

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 16:41   #465
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Iemand doden als straf is altijd immoreel, tenzij je echt geen mogelijkheden hebt om die persoon op te sluiten (maar dergelijke situaties doen zich niet voor).
De reden is dat men altijd de misdadiger de kans moet geven om tot inzicht te komen, om berouw te tonen, om z'n leven te beteren.
De achterliggende filosofie: Het morele zelf is het belangrijkste wat iemand bezit. Een moordenaar beschadigt zijn eigen morele zelf. Het is aan ons om ook moordenaars te helpen in hun morele zelfrealisatie. Onze taak is dus dubbel: slachtoffers beschermen (vandaar dat we moordenaars moeten opsluiten omdat ze anders nog iemand zouden kunnen doden) en de daders beschermen tegen hun eigen 'morele zelfmoord'. Door die dader de doodstraf te geven wordt die dader dus vermoord en beschadigen wij ons eigen morele zelf. Dus dat is geen morele zelfrealisatie.
astemblieft zeg

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 17:01   #466
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga niet beginnen zoeken achter "toeristisch" klinkende lofbetuigingen van de resentst gebouwde gevangenissen in Vlaanderen-Wallonië, maar die zijn er wellicht wel, en die beloven wellicht ook de hemel op aarde.

Maar zeg me nou eens eerlijk, beste harley-rijder: ga jij riskeren een Spaanse sel te kiezen boven een Vlaamse ?
Ik kies natuurlijk voor geen enkele sel (ik, de voorbeeldVlaming bij uitstek, niet godsvrezend maar legalist-demokraat in 't kwadraat), maar in de gestelde hipotese: zelfs de beste sel van heelder landen als Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland tesamen tegenover de slechtste sel in Vlaanderen ... (ik spreek niet over mogelijke sellen in Luksemburg of Nederland ... )
Ik denk dat je de toestand in de Belgische gevangenissen niet echt realistisch inschat. In andere - beschaafde landen, daar stoppen ze geen 4 mensen in een èèn persoonscel, daar houden ze zich aan de Europese wetgeving terzake.

In Belgie kan men zich gewoon niet aan de betreffende Europese wetgeving houden want, zoals Onckelinx zei, "dan moeten we driekwart loslaten".

Over een cel kiezen, hier of ginder, dat is niet iets wat je doet. Je kiest niet voor een cel omdat je de wet overtreed, je gaat naar de cel de keren dat je gepakt wordt.

Het is maar een kleine minderheid van de misdadigers die gepakt wordt.

Verschaeve
Oud 1 februari 2009, 18:24   #467
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
En hoe zit het met de "morele zelf" van het dodelijke slachtoffer? In welke mate dient die beschermd te worden?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 18:55   #468
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik denk dat je de toestand in de Belgische gevangenissen niet echt realistisch inschat. In andere - beschaafde landen, daar stoppen ze geen 4 mensen in een èèn persoonscel, daar houden ze zich aan de Europese wetgeving terzake.

In Belgie kan men zich gewoon niet aan de betreffende Europese wetgeving houden want, zoals Onckelinx zei, "dan moeten we driekwart loslaten".

Over een cel kiezen, hier of ginder, dat is niet iets wat je doet. Je kiest niet voor een cel omdat je de wet overtreed, je gaat naar de cel de keren dat je gepakt wordt.

Het is maar een kleine minderheid van de misdadigers die gepakt wordt.
Troost u.
Er zijn ook mensen die op straat moeten slapen en die hebben niets misdaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 19:11   #469
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Je kan de mate van beschaving van een land aflezen aan de hand van hoe men met gevangenen en met andere zwakken in de samenleving omgaat.

Straffen okay, wat mij betreft streng maar rechtvaardig.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 19:24   #470
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Troost u.
Ja, dat weet ik wel, maar ofdat dit nu reden is om te vergoelijken, dat geloof ik niet.

Verschaeve
Oud 1 februari 2009, 22:50   #471
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat men hier eerst maar eens het begrip "gevangenis" duidelijk invult.
Is dat een plaats voor vrijheidsberoving van datum x tot datum y?
Of is dat een plaats voor vrijheidsberoving van datum x tot datum y met een verborgen agenda er bij?
Oud 1 februari 2009, 23:29   #472
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Een discussie voer je met argumenten, Pietje. Niet dmv persoonlijke aanvallen.
Persoonlijke aanval ?? Yeah right
Ik heb echt met jou te doen. Hopelijk hou je er geen trauma aan over.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 23:41   #473
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Persoonlijke aanval ?? Yeah right
Ik heb echt met jou te doen. Hopelijk hou je er geen trauma aan over.
Heb je nu misschien nog iets on topic aan deze thread toe te voegen?
Oud 2 februari 2009, 00:02   #474
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Troost u.
3 kinderen maken en een huis kopen= 15 jaar dwangarbeid.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 00:30   #475
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Experiment Bekijk bericht
In japan waren het er 4... Waarvan 2 die 3 roofmoorden gepleegd hadden, en twee die een koppel gegijzeld hadden en ze daarna met benzine levend verbrand hebben. Vinde da nog normaal zo'n dingen? Ik wil niet anders dan dat die zo snel mogelijk van de aardkloot verdwijnen.
Wa vinde dan van peuter- en bejaardenmoorden? Er moet een voorbeeld gesteld worden in dit land na Dutroux en alle andere SCHANDALEN. De volgende keer is er een gek die in een of andere school z'n klas neermaait, ik verwed er m'n jas op.
lees jij eigenlijk , Experiment ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 00:31   #476
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
En die zouden geen killers worden als men andere moordenaars niet zou executeren? Waar slaat dat nu op?
het ging over veelvuldige, Ostyn
Oud 2 februari 2009, 00:39   #477
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Eens hij dood is, kan hij NOOIT meer herbeginnen. 100 % zeker van.
ja natuurlijk is dat zo
maar wat is het risico daarop ?
en misschien nog beter .... wat is het risico dat zo iemand ooit ontsnapt en recidiveert tov van het risico dat je de verkeerde zou veroordelen ?

Citaat:
Men vergeet eveneens al eens snel dat zo iemand ook in de gevangenis nog kwaad kan aanrichten : cipiers en mede-gevangenen aanvallen /doden /verkrachten enz enz.
dat geldt voor ander 'zware' jongen eveneens
eerlijk gezegd _ ik kan me uiteraard vergissen_ zie ik dat die kerel dat nog niet doen
Oud 2 februari 2009, 00:46   #478
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Iemand die mijn auto steelt, mijn kluis leegrooft, of eens op mijn gezicht slaagt, en daarvoor daarna een aantal jaren de bak invliegt, wil ik na zijn vrijlating wel vergeven, en zeggen : " hij heeft er voor geboet, het is gedaan nu ".
zeg je dat ook voor bv inbraak ?

Mensen die zich schuldig maken aan moord en/of verkrachting hoef ik echter nooit meer tegen te komen . [/quote]
een heleboel subjectieve inpassingen, beste vriend
als iemand anders dat nu anders ziet ?... waarom zouden we jou 'norm' hanteren ?
er zijn bv genoeg slachtoffers ( eventueel nabestaande ) die het net omgekeerd zien en de dader net opzoeken
Citaat:
Die moeten gewoon verdwijnen, en als de staat zijn verantwoordelijkheden weigert te nemen, dan moet je het vuile werk zelf doen. Er zijn gewoon zaken die de dood VERDIENEN.
en er zijn er nog een heleboel meer die inderdaad diezelfde mening bedeeld zijn ivm het niet meer geconfronteert willen worden ( ook niet per ongeluk ) maar er niet durfen aan denken het recht dan maar zelf in handen te nemen
Oud 2 februari 2009, 00:56   #479
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En hoe zit het met de "morele zelf" van het dodelijke slachtoffer? In welke mate dient die beschermd te worden?
ik dacht dat je zelf voorstander waart van een discussie te voeren met argumenten ?
Oud 2 februari 2009, 01:15   #480
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ik dacht dat je zelf voorstander waart van een discussie te voeren met argumenten ?
Dat doe ik ook.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be