![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
67 | 36,22% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
118 | 63,78% |
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Probeer het debat wat op niveau te houden aub, in het belang van een kalme discussie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#463 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Iemand doden als straf is altijd immoreel, tenzij je echt geen mogelijkheden hebt om die persoon op te sluiten (maar dergelijke situaties doen zich niet voor).
De reden is dat men altijd de misdadiger de kans moet geven om tot inzicht te komen, om berouw te tonen, om z'n leven te beteren. De achterliggende filosofie: Het morele zelf is het belangrijkste wat iemand bezit. Een moordenaar beschadigt zijn eigen morele zelf. Het is aan ons om ook moordenaars te helpen in hun morele zelfrealisatie. Onze taak is dus dubbel: slachtoffers beschermen (vandaar dat we moordenaars moeten opsluiten omdat ze anders nog iemand zouden kunnen doden) en de daders beschermen tegen hun eigen 'morele zelfmoord'. Door die dader de doodstraf te geven wordt die dader dus vermoord en beschadigen wij ons eigen morele zelf. Dus dat is geen morele zelfrealisatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zeg me nou eens eerlijk, beste harley-rijder: ga jij riskeren een Spaanse sel te kiezen boven een Vlaamse ? Ik kies natuurlijk voor geen enkele sel (ik, de voorbeeldVlaming bij uitstek, niet godsvrezend maar legalist-demokraat in 't kwadraat), maar in de gestelde hipotese: zelfs de beste sel van heelder landen als Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland tesamen tegenover de slechtste sel in Vlaanderen ... (ik spreek niet over mogelijke sellen in Luksemburg of Nederland ... )
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
|
![]() Citaat:
In Belgie kan men zich gewoon niet aan de betreffende Europese wetgeving houden want, zoals Onckelinx zei, "dan moeten we driekwart loslaten". Over een cel kiezen, hier of ginder, dat is niet iets wat je doet. Je kiest niet voor een cel omdat je de wet overtreed, je gaat naar de cel de keren dat je gepakt wordt. Het is maar een kleine minderheid van de misdadigers die gepakt wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn ook mensen die op straat moeten slapen en die hebben niets misdaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
|
![]() Je kan de mate van beschaving van een land aflezen aan de hand van hoe men met gevangenen en met andere zwakken in de samenleving omgaat.
Straffen okay, wat mij betreft streng maar rechtvaardig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
|
![]() Ja, dat weet ik wel, maar ofdat dit nu reden is om te vergoelijken, dat geloof ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat men hier eerst maar eens het begrip "gevangenis" duidelijk invult.
Is dat een plaats voor vrijheidsberoving van datum x tot datum y? Of is dat een plaats voor vrijheidsberoving van datum x tot datum y met een verborgen agenda er bij?
![]() |
#472 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb echt met jou te doen. Hopelijk hou je er geen trauma aan over.
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar wat is het risico daarop ? en misschien nog beter .... wat is het risico dat zo iemand ooit ontsnapt en recidiveert tov van het risico dat je de verkeerde zou veroordelen ? Citaat:
eerlijk gezegd _ ik kan me uiteraard vergissen_ zie ik dat die kerel dat nog niet doen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen die zich schuldig maken aan moord en/of verkrachting hoef ik echter nooit meer tegen te komen . [/quote] een heleboel subjectieve inpassingen, beste vriend als iemand anders dat nu anders ziet ?... waarom zouden we jou 'norm' hanteren ? er zijn bv genoeg slachtoffers ( eventueel nabestaande ) die het net omgekeerd zien en de dader net opzoeken Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |