Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 26 oktober 2012, 16:01   #461
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Eerder een politiek spelletje: De Wever weet dat, indien hij met het VB in het Antwerps bestuur gaat, hij op zijn bakkes gaat krijgen in 2014. Hetzelfde zou trouwens gelden indien hij met PVDA een coalitie zou vormen.

En, wat mij betreft, het zou verdiend zijn.

En voor Xeno: neen, ik ben hier niet aan het pleiten voor een coalitie NVA-VB. Ik stel enkel vast dat BDW, door het VB aan de kant te schuiven, zichzelf in een zeer zwakke onderhandelingspositie heeft genesteld en dus eigenlijk verplicht zal zijn om een zware prijs te betalen wilt hij de Stadslijst in het bestuur meetrekken. PJ heeft zeer goed begrepen dat HIJ, ondanks het verlies, de beste onderhandelingspositie heeft, en hij is van plan om dat maximaal te verzilveren. Op een bepaald ogenblik zal De Wever zelf moeten beslissen of hij betaalt of niet...

En ergens is het zelfs de "schuld" van De Wever niet. Hij zit vooral met het probleem dat hij geen enkele rechtse coalitie kan vormen zonder het VB, dit omdat de OVLD veel te klein is. En door het cordon kan er geen meerderheid zonder hem gevormd worden, hij kan dus zelfs niet "weglopen". De Wever zit gewoon geklemd tussen hamer (het cordon doorbreken) en aambeeld (toegeven aan PJ).

Ik zou bijna medelijden met hem krijgen.

ps: het zou ook gewoon kunnen dat, zoals sommigen het hier voorspellen, PJ zijn broek afdoet en voor de postjes gaat, hé. Dat is voor BDW eigenlijk de enige uitweg.
We zullen binnenkort zien welke weg BDW gaat bewandelen, fout lopen doet het sowieso voor hem.

Met het VB, dan zit hij openlijk in het cordon en wordt hij in 2014 zelfs niet meer uitgenodigd om deel te nemen aan de gesprekken.

Zonder het VB, dan haken al de "ex-VB'ers" af en dan hoeven ze hem - wegens te klein, niet meer uit te nodigen om deel te nemen aan de gesprekken in 2014.

Of, de kroniek van de neuroticus met principes die het zijn tegenstrevers wel heel gemakkelijk maakte om hem opzij te zetten.
Xenophon is offline  
Oud 26 oktober 2012, 16:10   #462
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We zullen binnenkort zien welke weg BDW gaat bewandelen, fout lopen doet het sowieso voor hem.

Met het VB, dan zit hij openlijk in het cordon en wordt hij in 2014 zelfs niet meer uitgenodigd om deel te nemen aan de gesprekken.

Zonder het VB, dan haken al de "ex-VB'ers" af en dan hoeven ze hem - wegens te klein, niet meer uit te nodigen om deel te nemen aan de gesprekken in 2014.

Of, de kroniek van de neuroticus met principes die het zijn tegenstrevers wel heel gemakkelijk maakte om hem opzij te zetten.
Let op, laat u door mijn pessimisme niet op het verkeerde been zetten, mijn pessimisme betreft enkel de N-VA/BDW.

Persoonlijk komt het me heel goed uit, zoals ik zei, zo ligt de weg naar Di Rupo II open en wordt de ondergang van de sociale zekerheid en daarmee het einde van de bestaanreden van Belgie quasi zekerheid.
Xenophon is offline  
Oud 26 oktober 2012, 16:14   #463
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Groen heeft geen enkel voordeel om in een coalitie te stappen met n-va en de stadslijst: niet mathematisch nodig, klein tov de anderen en hun standpunten passen niet bij de grote twee.
Ze gaan dus zelf afhaken.

Als PJ dan nog altijd zegt dat hij niét wil in coalitie gaan zonder de groenen, dan stort hij antwerpen in de chaos, gezien er geen meerderheid meermogelijk is.

PJ moet dus dan kiezen wat hij wil doen: ofwel antwerpen in de chaos storten, ofwel zijn kazak draaien. Het zal waarschijnlijk B worden: kazak draaien, daar is hij nogal goed in (cfr oosterweel), en uiteindelijk gaat het over postjes krijgen
Hou je totaal geen rekening met de politiek gezien nochtans voor de hand liggende oplossing dat ze de groenen wel degelijk gaan aan boord (moeten) hijsen ? Dat kan lukken, door ze minstens één been met nog veel vlees eraan te geven. Dan bijten die wel. Als die de ruimte krijgen om minstens één belangrijk project te realiseren gaan ze wel in de coalitie logica meestappen. En daarbij luister ik niet teveel naar wat ze in de pers eisen & vragen. Veel belangrijker is wat er tijdens de echte gesprekken op tafel komt. Hun zever over Oosterweel is onrealiseerbaar en dat weten zij ook wel. Tenzij ze plots allemaal randdebielen zijn geworden natuurlijk.
In elke coalitie moet er voor elke partij een beetje eten en drinken zijn, en minstens één punt waarop zij persoonlijk kunnen scoren.

Maar als natuurlijk madame almaci haar hand overspeelt, gaat ze aan de kant gezet worden en de vraag is maar of ze zich beter zou voelen in een n-va + o-vld + groen coalitie...

Zeg ,nooit nooit in politiek, maar ik denk dat die stadslijst solider aan elkaar hangt dan dat velen hier wensen.

Voor mij blijft de volgende vraag belangrijk : kan BDW los van zijn onmiskenbare communicatieve vaardigheden ook echt goed onderhandelen ? Kan hij een compromis vinden tussen zijn eigen eisen als grootste partij, en de stadslijst en ook nog groen als kleinste partner tevreden maken ?

Als hij dat kan, dan behoort hij tot de echt groten. Nu zit iedereen zich veel te veel te fixeren op een dwangidee dat hij er absoluut iemand moet afrijden, of andere kartels moet doen barsten, allemaal puur negatieve scenario's vanuit een conflict-model. Zo maak je geen coalities volgens mij. Zal hij de kunst verstaan om de verschilpunten te overstijgen en desondanks de verschillende wensen iets op tafel kunnen toveren dat iedereen kan opeten ?

Laatst gewijzigd door peter1962 : 26 oktober 2012 om 16:15.
peter1962 is offline  
Oud 26 oktober 2012, 16:23   #464
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
dat zou PJ natuurlijk graag hebben, maar dat zal niet gebeuren. Als groen zelf niet wil, en PJ houdt zijn been stijf, is het zijn schuld dat er géén coaltie op de been komt en antwerpen in de chaos stort
Dat werkt zo niet... het succes, maar ook het falen ligt altijd bij degene die de formatie van de coalitie in handen heeft. Lukt het, zal het voor het grote publiek BDW zijn verdienste zijn. Mislukt het, idem. De zwartepiet doorschuiven is goed voor de eigen achterban te plezieren maar de rest van de burgers heeft daar geen boodschap aan.
peter1962 is offline  
Oud 26 oktober 2012, 16:28   #465
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
tutt tutt: OVLD, Groen!, VB en PVDA.
Dat De Wever bepaalde partijen uitsluit, is ZIJN keuze, ZIJN verantwoordelijkheid, hoe legitiem die keuze ook moge zijn.

En hoe meer partijen hij uitsluit, om meer hij afhankelijk wordt van de anderen. Weer eens, zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid.
Dat is niet ZIJN keuze. Het cordon is een beslissing van alle partijen, niet van een individu. Hij kan het niet doorbreken voor één stad om een lokaal probleem op te lossen en ik geloof ook nooit dat hij dat zou willen doen. In 2014 moet er nog 5% extra stemmen overgepakt worden van het blok. Daarna mag het licht definitief uitgedaan worden.
peter1962 is offline  
Oud 26 oktober 2012, 16:33   #466
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is niet ZIJN keuze. Het cordon is een beslissing van alle partijen, niet van een individu. Hij kan het niet doorbreken voor één stad om een lokaal probleem op te lossen en ik geloof ook nooit dat hij dat zou willen doen. In 2014 moet er nog 5% extra stemmen overgepakt worden van het blok. Daarna mag het licht definitief uitgedaan worden.
Ongeveer, het is de beslissing van al de anti-Vlaamse partijen. De N-VA heeft volgens mij niets getekend wat betreft het cordon.
Xenophon is offline  
Oud 26 oktober 2012, 16:33   #467
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komt daar nog bij dat in 2014 STVV de finale van de Champions leage gaat winnen tegen Barcelona...met 4 tegen 1...

Zever zegt ge?

gij zijt begonnen hé...
Oud 26 oktober 2012, 16:34   #468
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Wever heeft het cordon niet ondertekend, dat stukske klopt dus al niet. En het blijft zijn beslissing om het VB uit het bestuur te houden. Met 2014 in het achterhoofd? Kan zijn, maar dan nog blijft het zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid.
Oud 26 oktober 2012, 16:35   #469
Fieseler

Standaard

Citaat:
Ongeveer, het is de beslissing van al de anti-Vlaamse partijen. De N-VA heeft volgens mij niets getekend wat betreft het cordon.
In tegendeel...Ikzelf heb Bart De Wever bij minstens drie gelegenheden op TV horen zeggen: "het cordon is ondemocratisch en bijgevolg zijn wij tegen..."...
Oud 26 oktober 2012, 16:35   #470
Fieseler

Standaard

Citaat:
De Wever heeft het cordon niet ondertekend, dat stukske klopt dus al niet. En het blijft zijn beslissing om het VB uit het bestuur te houden. Met 2014 in het achterhoofd? Kan zijn, maar dan nog blijft het zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid.
2
Oud 26 oktober 2012, 16:51   #471
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
In tegendeel...Ikzelf heb Bart De Wever bij minstens drie gelegenheden op TV horen zeggen: "het cordon is ondemocratisch en bijgevolg zijn wij tegen..."...
Klopt, maar je moet er alles bijzeggen. BDW is tegen het cordon, maar ook tegen het VB zoals het nu is.
Oud 26 oktober 2012, 17:00   #472
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
En toen werd het stil...
Mag ik een emoticon aanraden Vrijvlaming? Probeer deze eens:
Ik zal ik het eens uitleggen he tommm. Ben net thuis geraakt.

PJ heeft aan BDW te kennen gegeven dat hij weigert in een coalitie te stappen, tenzij Groen erbij is.
Als Groen dus afhaakt, dan kan hij niet meer meespelen. Gedoogsteun van de stadspartij is een fabeltje waar alleen kleuters intrappen. Je kan geen stad leiden als je weet dat elke beslissing kan worden afgeschoten en de functies op elk moment terug kunnen moeten verdeeld worden, als uw gedoogpartner dat ineens zint.

VB is geen optie. VLD is niet genoeg. PVDA wil niet.
Dus blijft er geen te vormen meerderheid meer over en moet PJ de stadslijst splitsen zodra CD&V aangeeft dat ze het programma wel zien zitten.

Jij snapt dat misschien niet, of je gelooft het niet. Vive kan niet lezen, dus daar maken we ons geen zorgen over.
Maar PJ weet dat verdomd goed. Vandaar zijn wanhopige kreten "ik onderhandel niet meer zolang BDW geen coalitie voorstelt." "Het duurt te lang".
Oud 26 oktober 2012, 17:25   #473
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Uiteraard.
Raar dat er nog mensen zijn die daar aan twijfelen...

Maar wat nog erger is...hij heeft dat op voorhand aan de sossen, urbi et orbi, verkondigd...

Stel u een generaal voor die voor een veldslag in de pers en aan de vijand laat weten...
"Onze rechterflank heeft geen kogels, geen geweren en geen kannonnen. Ze hebben daar geen bevelstruktuur en iedereen heeft het vliegend schijt...maar morgen trekken wij gezwind ten aanval"...

Of hoe een jager met de fanfare voorop gaat jagen...
fantastische beeldspraak
peter1962 is offline  
Oud 26 oktober 2012, 17:30   #474
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat mag niet van de "democratische" partijen.
Jij hebt toch al meerdere keren laten weten dat je ook een lidkaart op zak hebt van een van die "democratische" partijen die evenzeer het cordon sanitaire onderschreven ? Of heeft n-va een andere status specifiek in deze discussie ?
peter1962 is offline  
Oud 26 oktober 2012, 17:31   #475
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
En toen werd het stil...
Mag ik een emoticon aanraden Vrijvlaming? Probeer deze eens:
Sorry hoor, Maar er zijn mensen die nog moeten werken. U legt me trouwens weer woorden in de mond. Ik zeg niet dat bdw aan de groene vraagt dat ze zouden opstappen, maar dat hij daar op hoopt en daar op aanstuurt. Hoe dat goed uitkomt voor bdw en slecht voor pj heb ik ondertussen al honderd keer uitgelegd.

Dat je dat niet kan of wil begrijpen, dat is natuurlijk uw probleem.

En deze emoticon is voor u
vrijevlaming is offline  
Oud 26 oktober 2012, 17:34   #476
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik zal ik het eens uitleggen he tommm. Ben net thuis geraakt.

PJ heeft aan BDW te kennen gegeven dat hij weigert in een coalitie te stappen, tenzij Groen erbij is.
Als Groen dus afhaakt, dan kan hij niet meer meespelen. Gedoogsteun van de stadspartij is een fabeltje waar alleen kleuters intrappen. Je kan geen stad leiden als je weet dat elke beslissing kan worden afgeschoten en de functies op elk moment terug kunnen moeten verdeeld worden, als uw gedoogpartner dat ineens zint.

VB is geen optie. VLD is niet genoeg. PVDA wil niet.
Dus blijft er geen te vormen meerderheid meer over en moet PJ de stadslijst splitsen zodra CD&V aangeeft dat ze het programma wel zien zitten.

Jij snapt dat misschien niet, of je gelooft het niet. Vive kan niet lezen, dus daar maken we ons geen zorgen over.
Maar PJ weet dat verdomd goed. Vandaar zijn wanhopige kreten "ik onderhandel niet meer zolang BDW geen coalitie voorstelt." "Het duurt te lang".
Klopt als een bus, maar wat baten kaars en bril
vrijevlaming is offline  
Oud 26 oktober 2012, 17:54   #477
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt toch al meerdere keren laten weten dat je ook een lidkaart op zak hebt van een van die "democratische" partijen die evenzeer het cordon sanitaire onderschreven ? Of heeft n-va een andere status specifiek in deze discussie ?
De N-VA heeft het cordon niet onderschreven volgens mij.
Xenophon is offline  
Oud 26 oktober 2012, 17:57   #478
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Let op, laat u door mijn pessimisme niet op het verkeerde been zetten, mijn pessimisme betreft enkel de N-VA/BDW.

Persoonlijk komt het me heel goed uit, zoals ik zei, zo ligt de weg naar Di Rupo II open en wordt de ondergang van de sociale zekerheid en daarmee het einde van de bestaanreden van Belgie quasi zekerheid.
Tegen u eigen aan het praten??
matthias999 is offline  
Oud 26 oktober 2012, 17:58   #479
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De N-VA heeft het cordon niet onderschreven volgens mij.
Waarom vragen ze dan niet de steun van het VB?
Another Jack is offline  
Oud 26 oktober 2012, 18:02   #480
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom vragen ze dan niet de steun van het VB?
Omdat ze niet met het VB willen samenwerken vanwege hun rascistisch programma. Ze doen dat omdat ze dat verkeerd vinden. Niet omdatd e anderen zeggen dat ze dat verkeerd MOETEN vinden.

N-VA houdt de deur op een kier: beter u leven en ge moogt wel meespelen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be