Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2018, 00:16   #461
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je spreekt over uw "vrienden"" alsof het downkindjes zijn die iets kunnen.

Nog goed dat ze een gave hebben ondanks hun handicap.

Zo denk jij daar over.

Ik zie het in uw post.
Dat is dan uw interpretatie. Gelukkig ervaren die mensen dat niet zo, anders zouden ze mijn vrienden niet zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 00:17   #462
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zie dit helemaal niet star in en ik besef dat de wereld evolueert. Maar een aantal jaren te studeren en dan een diploma halen die totaal niet in de markt ligt en dan een functie te aanvaarden op basis van het SO omdat men niet anders kan vind ik verkwisting van energie voor alle partijen.

Men mag niet altijd de passie volgen, uiteindelijk moet men overleven. De passie volgen kan nadien nog altijd. Niets belet een ir. bijvoorbeeld om zich alsnog te verdiepen in filosofie.

First things first.
Vaak komt het er dan niet meer van. Jaren gaan verloren ...
Oud 3 augustus 2018, 00:22   #463
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb weet van ten minste 1 hoogleraar aan de faculteit industriele ingenieurswetenschappen die buiten zijn phd publicaties er geen enkele meer heeft.

De man was echter wel 25 jaar lang manager op hoger niveau bij een grote belgische multinational en voornamelijk actief in R&D.

De laatste tijd kijken ze vooral naar je capaciteit om projecten en fondsen binnen te halen dunkt het mij.
Klopt helaas, vele proffen zijn ondertussen halftijdse bedelaars geworden die tot den treure toe aanvraagjes moeten schrijven voor wat zilverlingen. Eigenlijk zouden al die middelen door de overheid ter beschikking gesteld moeten worden, zodat proffen terug meer kunnen bezig zijn met hun kerntaken: onderzoeken en les geven aan studenten + studenten voor hun eindwerken begeleiden.

En de publicatiedruk in allerhande 'chique' doch nutteloze tijdschriften moet aangepakt worden. Een boek voor een breed publiek schrijven zou minstens even sterk moeten gevaloriseerd worden dan een of ander onverstaanbaar artikel in een exotisch vakidioot A1-tijdschrift.
Oud 3 augustus 2018, 08:48   #464
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Klopt helaas, vele proffen zijn ondertussen halftijdse bedelaars geworden die tot den treure toe aanvraagjes moeten schrijven voor wat zilverlingen.
Wat een gigantische tijd- en geldverkwisting is... de meeste financieringskanalen hebben een slaagkans van 10 a 15 %, dus veel voorbereidingstijd wordt verkwist voor niets. Sommigen voorstellen vereisen maanden om op te maken (een Horizon2020 bijv.).

Het gevolg van het continue aanjagen van financiering, is dat men eigenlijk de voeling met het wetenschappelijk proces voor een stuk verliest...men laat de wetenschap grotendeels over aan een eigen legertje postdocs en doctorandi...

Citaat:
En de publicatiedruk in allerhande 'chique' doch nutteloze tijdschriften moet aangepakt worden. Een boek voor een breed publiek schrijven zou minstens even sterk moeten gevaloriseerd worden dan een of ander onverstaanbaar artikel in een exotisch vakidioot A1-tijdschrift.
In sommige disciplines wordt meer dan de helft van de publicaties nooit gelezen (naast de auteurs, editor en peer reviewers): opnieuw verspilling van middelen. Men kan beginnen met ook rekening te houden met de impact (citaties van artikelen, oplages van boeken, etc...)
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 08:53   #465
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Eén maand? Vele jaren.
Als jij zo'n succesvol verkoper bent, waarom sta jij dan niet met handtassen op de markt ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 10:01   #466
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als jij zo'n succesvol verkoper bent, waarom sta jij dan niet met handtassen op de markt ?
Ik heb geen handtassen meer. Ze zijn, toen ik nog in Antwerpen woonde, allemaal gepikt.

Laatst gewijzigd door Garry : 3 augustus 2018 om 10:11.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 10:07   #467
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eddy Wally ie er toch niet meer...
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 10:16   #468
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Eddy Wally ie er toch niet meer...
https://www.youtube.com/watch?v=4CwFT4HMBp0
Oud 3 augustus 2018, 12:00   #469
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik heb geen handtassen meer. Ze zijn, toen ik nog in Antwerpen woonde, allemaal gepikt.
Denk dat een advocaat waarvan jij van mening bent dat hij beter handtassen op de markt kan verkopen zoiets niet overkomt ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 14:19   #470
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Wat een gigantische tijd- en geldverkwisting is... de meeste financieringskanalen hebben een slaagkans van 10 a 15 %, dus veel voorbereidingstijd wordt verkwist voor niets. Sommigen voorstellen vereisen maanden om op te maken (een Horizon2020 bijv.).

Het gevolg van het continue aanjagen van financiering, is dat men eigenlijk de voeling met het wetenschappelijk proces voor een stuk verliest...men laat de wetenschap grotendeels over aan een eigen legertje postdocs en doctorandi...

In sommige disciplines wordt meer dan de helft van de publicaties nooit gelezen (naast de auteurs, editor en peer reviewers): opnieuw verspilling van middelen. Men kan beginnen met ook rekening te houden met de impact (citaties van artikelen, oplages van boeken, etc...)
Zoals ik al zei, dit zou de overheid gegarandeerd moeten financieren.

Binnen de Europese Unie staat België overigens pas op de 15de plaats van de 28 landen aangaande onderzoeksfinanciering voor het hoger onderwijs. Dit terwijl we altijd denken dat België of Vlaanderen volop de kaart trekken van hoogstaand wetenschappelijk onderzoek. Niets is echter minder waar !

En men is - onder impuls van N-VA uiteraard - nog steeds meer op vaste onderzoeksmiddelen aan het besparen, een regelrechte schande.

Gevolg is dat men elkaar tegenwoordig de strot overhaalt voor een of ander klein extern gefinancierd onderzoeksprojectje. Daar moeten de proffen en hun medewerkers dan onnoemelijk en onevenredig veel tijd en energie insteken.

Systeem van TT docentschap is zo'n andere ramp, zelfs als beginnend ZAP'er heeft men tegenwoordig geen werkzekerheid meer. Bij ons werden er zo vijf personen aangesteld voor een TT van 5 jaar, daarna mogen er nog maar twee van de vijf blijven. Die kunnen dus vastbenoemd hoofddocent worden. Maar de andere drie, waar moeten die dan naartoe ? Kunnen met hun profiel bijna nergens meer terecht ...

Bovenstaande heeft er mede toe geleid dat ik de academische wereld de rug heb toegekeerd en terug 'extern' ben gaan werken.
Oud 3 augustus 2018, 14:31   #471
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In België is er wel wat onderzoek maar nu ook niet echt veel.
Toch niet echt nuttig. Bv op medisch gebied. Af en toe een doorbraak in de krant maar nooit iets op tafel.
En eenmaal iets in onderzoek zijn ze er leven lang mee bezig.

Fondsen werven en onderzoek..onderzoek naar fondsen zou beter geformuleerd zijn echter.

Kom eens met iets goed op de proppen he mannen.

In China gaat het een na ander onderzoekslaboratoria open.
10 keer meer dan in de rest van de wereld.

En gans de wereld investeert daar in China omdat die wel vooruit gaan.

Hier is dat ochgot ...ist vandaag niet dan de morgen misschien.

Nochtans met al die ijver hier beschreven?
Oud 3 augustus 2018, 14:57   #472
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk dat een advocaat waarvan jij van mening bent dat hij beter handtassen op de markt kan verkopen zoiets niet overkomt ?
Mij ook niet. Ik ben geen oud madammeke hé.

https://www.youtube.com/watch?v=LkSKj6NHmT0

https://www.youtube.com/watch?v=ceVsuXlnvAk

https://www.youtube.com/watch?v=OkquFWCq7DM

Laatst gewijzigd door Garry : 3 augustus 2018 om 15:20.
Oud 3 augustus 2018, 16:26   #473
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die zaken hoeven niet per se een probleem te zijn, sommige van die profielen verdienen meer dan ik.

Ik blijf erbij, mijn kinderen zouden iets mogen studeren dat ze graag doen. Als dat ingenieur is, dan is dat natuurlijk dik oké. Maar is dat middeleeuws Frans of klassieke filosofie, ze doen maar ! Later zullen ze hun weg dan wel maken.
In economische hoogconjunctuur kan je inderdaad al eens een gokje wagen. Dan nemen ze bij IT dienstverleners bvb al eens een filosoof aan en scholen ze die om. True story: ken zo iemand maar dan met geschiedenis.

In een recessie is dat simpelweg doppen.

Aangezien ik geen glazen bol heb, verkies ik toch liever een interessante en (financieel) nuttige opleiding.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 16:29   #474
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb verleden jaar een Horizon 2020 ingediend. Met de grote kleppers er in (Fraunhofer, etc...).

7 % slaagkans. Heel mooie evaluatie gehad, maar niet goed genoeg.

Van de 260 dossiers werden er 20 goedgekeurd.

Idem ditto voor SBO, die slaagkansen zijn ook kleiner dan ooit.

Op dit moment haal ik gemakkelijker geld bij de bedrijven dan bij de overheid.
Oud 3 augustus 2018, 16:31   #475
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, dit zou de overheid gegarandeerd moeten financieren.

Binnen de Europese Unie staat België overigens pas op de 15de plaats van de 28 landen aangaande onderzoeksfinanciering voor het hoger onderwijs. Dit terwijl we altijd denken dat België of Vlaanderen volop de kaart trekken van hoogstaand wetenschappelijk onderzoek. Niets is echter minder waar !

En men is - onder impuls van N-VA uiteraard - nog steeds meer op vaste onderzoeksmiddelen aan het besparen, een regelrechte schande.

Gevolg is dat men elkaar tegenwoordig de strot overhaalt voor een of ander klein extern gefinancierd onderzoeksprojectje. Daar moeten de proffen en hun medewerkers dan onnoemelijk en onevenredig veel tijd en energie insteken.

Systeem van TT docentschap is zo'n andere ramp, zelfs als beginnend ZAP'er heeft men tegenwoordig geen werkzekerheid meer. Bij ons werden er zo vijf personen aangesteld voor een TT van 5 jaar, daarna mogen er nog maar twee van de vijf blijven. Die kunnen dus vastbenoemd hoofddocent worden. Maar de andere drie, waar moeten die dan naartoe ? Kunnen met hun profiel bijna nergens meer terecht ...

Bovenstaande heeft er mede toe geleid dat ik de academische wereld de rug heb toegekeerd en terug 'extern' ben gaan werken.
TT is een debiliteit. Twee vriendinnen van mij zitten daar in.

Uitbuiting is het goede woord. Enorm veel werk, enorm veel druk, en ja, het gebeurt regelmatig dat je na je 5 jaar het mag aftrappen. Onlangs nog zo eentje meegemaakt: had onvoldoende financiering binnen gehaald en mocht beschikken na 5 jaar.

Dat is een klop van jewelste.
Oud 3 augustus 2018, 16:40   #476
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dat constant gebedel om geld heeft mij doen afhaken, na mijn eerste jaar postdoc.
Oud 3 augustus 2018, 20:40   #477
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
TT is een debiliteit. Twee vriendinnen van mij zitten daar in.

Uitbuiting is het goede woord. Enorm veel werk, enorm veel druk, en ja, het gebeurt regelmatig dat je na je 5 jaar het mag aftrappen. Onlangs nog zo eentje meegemaakt: had onvoldoende financiering binnen gehaald en mocht beschikken na 5 jaar.

Dat is een klop van jewelste.
Dat komt waarschijnlijk ook niet omdat ze na 5 jaar onvoldoende resultaten behaalden?

Belgen..."Belegen" zou beter passen. Toch in dat wereldje.

Ach we lezen het hier aan de lopende band dat jullie veel meer bezig zijn jullie eigen carrière te onderzoeken dan echt werk te verrichten.

In China komen de buitenlandse bedrijven zelf vragen of ze mogen investeren en dat doen ze ook serieus met de allernieuwste high Tech die beschikbaar is en de know how en de weet ik veel allemaal. Want dat loopt daar nog iets achter maar de ijver en de resultaten zijn veel beter.
En veel sneller.

Het moet trouwens; de academische wereld slaapt terwijl bepaalde ziekten epidemische vormen aanneemt.

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 augustus 2018 om 20:47.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 21:45   #478
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
dat constant gebedel om geld heeft mij doen afhaken, na mijn eerste jaar postdoc.
postdoccen moet je echt echt echt niet doen als je geen uitzicht hebt op een ZAP functie.

My humble opinion.
Oud 3 augustus 2018, 21:56   #479
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat komt waarschijnlijk ook niet omdat ze na 5 jaar onvoldoende resultaten behaalden?

Belgen..."Belegen" zou beter passen. Toch in dat wereldje.

Ach we lezen het hier aan de lopende band dat jullie veel meer bezig zijn jullie eigen carrière te onderzoeken dan echt werk te verrichten.

In China komen de buitenlandse bedrijven zelf vragen of ze mogen investeren en dat doen ze ook serieus met de allernieuwste high Tech die beschikbaar is en de know how en de weet ik veel allemaal. Want dat loopt daar nog iets achter maar de ijver en de resultaten zijn veel beter.
En veel sneller.

Het moet trouwens; de academische wereld slaapt terwijl bepaalde ziekten epidemische vormen aanneemt.
Je hebt uiteraard kritische massa nodig om deftig onderzoek te doen.

We investeren te weinig in R&D. Veel te weinig.
Oud 3 augustus 2018, 23:14   #480
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt uiteraard kritische massa nodig om deftig onderzoek te doen.

We investeren te weinig in R&D. Veel te weinig.
Er zijn te weinig resultaten die ergens naartoe leiden.

Regelmatig lees je van een doorbraak in iets. En dan stilte.
Jaren nadien...nog steeds stilte.
Niks meer te vinden.
En dan iemand anders ook een doorbraak in hetzelfde veld. En nog een.
En dan de grote leegte.

En uit de buurlanden komt blijkbaar nooit een doorbraak raar genoeg.
Als je alles optelt hebben 6 mensen iets gevonden, gepubliceerd en ...niks meer ...op een totaal van 7 miljard mensen waarvan er 10 miljoen op sterven liggen te wachten op iets wat dan ook.
En nee...enkel hun publicaties zijn belangrijk en hun carrière.

Al de rest is voor burgermannetjes die het ochere toch niet begrijpen.

En zo verliezen jullie natuurlijk fondsen. Er komt niks op tafel dat de belofte inlost.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be