Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2021, 04:27   #461
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is dan toch hoopgevend. Spijtig dat zoveel Amerikaanse wapens en militaire voertuigen door het gewone Afghaanse leger, zonder het minste verzet, in handen van de Taliban werden gespeeld.
Dat was beneden alle peil, de naam leger onwaardig.
Oud 22 augustus 2021, 04:33   #462
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die mensen zijn 100 % omsingeld door de taliban...
Op de lange duur zullen ze waarschijnlijk verliezen.
Misschien, maar de Taliban was ook eens kansloos verslagen. Er is hoop op een ander regime. Gezien de acties van de Chinezen, zullen Washington en de rest van de NAVO hen wel gaan steunen.

Of het helpt is twee, maar dit hoopgevender dan het toenmalige Afghaanse regime, gesteund door het Westen, dat zich zonder slag of stoot gewoon overgaf. Verliezen is een ding, maar vecht tenminste voor je land.
Oud 22 augustus 2021, 05:11   #463
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Echt waar Patrick, de praat die ge de laatste maanden en eigenlijk jaren steeds meer en harder verkondigt, djeeeeeezes
Ik zie vooral consistentie.
Citaat:
ik vat het even samen: moorden moet kunnen, meer nog is een natuurlijk recht (of zoiets), moorden is logisch want ik moet winnen.
Regel 2 van maddox: "niet betrapt worden."
In de loop der jaren heb ik daar een nota aan toegevoegd. "Indien betrapt, zorg ervoor dat de betrapper niks kan doen met die informatie".
Citaat:
Patrick, ik zie dat ge sinds 2009 gemiddeld niet minder dan 16 berichten per dag post (!). Da's dus gemiddeld he. Het lijkt me dat ge 24/7 actief zijt op het forum, met af en toe een uurtje of zo een onderbreking voor een werkvergadering (?) misschien. Hoe krijgt gij uberhaubt uw werk eigenlijk gedaan vraag ik me af?!
Trek eens een gemiddelde voor mij, O Grote Statisticus.
Citaat:
Ik zou zeggen, leg p.be eens een maandje of zo naast u neer. Kom eens buiten. Interageer met andere mensen in de fysieke ruimte. Misschien (hopelijk) gaat dat helpen om u te deradicaliseren.
Integendeel, hoe meer ik interacteer met mensen op de werkvloer van een productiefirma in België, hoe zekerder ik me voel in mijn aanname dat de grootste hoop kiesvee met moeite in staat is zelfstandig te ademen en een andere taak uit te voeren, zoals het veilig afrollen van een WC rol.
Citaat:
Ik ben toch niet de enige forummer die zich hier zorgen maakt, mag ik hopen?!
Er is meer kiesvee als u.
Oud 22 augustus 2021, 05:17   #464
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yup, omdat er een paar "infiltranten" bij zijn met slechte bedoelingen, moeten we iedereen maar weren. Dat risico werd nochthans in de jaren 80 met Oostbok-vluchtelingen erbij genomen, want het is niet dat dat allemaal "overtuigde kapitalisten" waren.

Angst angst angst...
Even vergelijken. De "CCC" versus de Cultureel Verantwoorde Jihadies
Oud 22 augustus 2021, 05:33   #465
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naast de kwestie. Er waren evengoed grote vluchtelingenstromen tijdens WO2

Wil je de vraag ook beantwoorden? Wat zou jij doen?
En WO I.
Moet je nu een ferme grap weten. Die "Belgische Vluchtelingen" moesten of in kampen gaan leven, of hard werken om aanvaard te worden door de plaatselijke bevolking.
Oud 22 augustus 2021, 07:45   #466
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan toch hoopgevend. Spijtig dat zoveel Amerikaanse wapens en militaire voertuigen door het gewone Afghaanse leger, zonder het minste verzet, in handen van de Taliban werden gespeeld.
Hoopgevend? Ik zou zeggen dat na twintig jaar oorlog wel genoeg geweest zou zijn voor dat land.

Veel hypocrisie ook weer rond dit thema. Enerzijds een tragisch lot voor vrouwen voorspellen en doen alsof men er om geeft. Anderzijds willen dat de oorlog verder gaat maar dan wel weer geen vluchtelingen willen opvangen.

Ik vind de commentaar van Antony Moore wel treffend in dat verband:

"The British media went into full damage control yesterday all parroting the same message, basically 'The ungrateful ignorant Afgans have chucked us out of their country after British soldiers died trying to bring them peace and now they are going to abuse women'.
The British really do excel at ignorance of other countries, cultures and boundaries.
I could go about drone assassinations, carpet bombings, attacks on weddings and funerals, rape, pillage and the heroin trade but apparently that would be anti British."

Taliban 2.0 poogt via onderhandelingen en gematigdere posities verder conflict te vermeiden ondertussen dat westerse krachten hopen op burgeroorlog.

Haqqani kondigde gisteren trouwens een overeenkomst aan met Massoud junior. Dat is niet naar de zin van de de VS natuurlijk. Die zullen dat akkoord willen opblazen.

The show must go on.

Wikileaks herinnert ons aan de woorden van Assange in 2011. Naar de kern van de show:

https://mobile.twitter.com/wikileaks...29346262642688

Julian Assange speaking in 2011: "The goal is to use Afghanistan to wash money out of the tax bases of the US and Europe through Afghanistan and back into the hands of a transnational security elite. The goal is an endless war, not a successful war"

Laatst gewijzigd door Bach : 22 augustus 2021 om 07:55.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 08:50   #467
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En WO I.
Moet je nu een ferme grap weten. Die "Belgische Vluchtelingen" moesten of in kampen gaan leven, of hard werken om aanvaard te worden door de plaatselijke bevolking.
Dat zijn "dingen waarover men niet spreekt"
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 10:37   #468
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Naar gewoonte, een vraag. Hoe herken je een jonge Talibansympathisant van een doorsnee Afghaanse tiener die zich aanmeld bij een recruteringsbureau?

Andere goeie vraag die de acties van het Afghaanse leger duidelijk maakt.

Hoe voorkom je dat een Taliban krijger stamleden van een Afghaanse regeringssoldaat gijzelt?
Oud 22 augustus 2021, 12:39   #469
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En volgens mij zijn die daar maar weinig goeds mee van plan :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210822_93346349

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 14:37   #470
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"Het is dat. Wij hebben ons best gedaan ons superieur systeem te brengen maar de barbaren snappen het niet, zijn er niet klaar voor of zijn onze hulp niet waard. Dat ze het nu maar zelf oplossen."

Ik zie dat als een zelfvoldane racistische twist die men poogt te geven aan mislukte westerse imperiale veroveringen in Azië.
België en Europa kennen een geschiedenis van oorlogen , inquisitie ,beeldenstorm en koloniaal verleden.
Zoals mensen nu leven in de moslimlanden met hun godsdienst , dat hebben wij ook eeuwen gekend.
laten we daarom blij zijn dat in de jaren ''60 een eind aan is gekomen aan de macht van de kerken/de godsdienst

We zullen nu voor de toekomst onze weg moeten vinden met onze humanistische en Westerse denkbeelden
over rechtstaat ,democratie en mensenrechten.
We hebben onze handen vol aan praktiseren van deze humanisering in de Westerse landen.

Daarom is het een heilloze weg om andere delen van de wereld ,zoals in Rusland ,China ,Turkije ,het Midden Oosten enz enz
te bekeren tot onze normen en waarden.
Dit zal zeker niet lukken met oorlogen , niet in 20 jaar en niet in 50 jaar.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 16:25   #471
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Naar gewoonte, een vraag. Hoe herken je een jonge Talibansympathisant van een doorsnee Afghaanse tiener die zich aanmeld bij een recruteringsbureau?

Andere goeie vraag die de acties van het Afghaanse leger duidelijk maakt.

Hoe voorkom je dat een Taliban krijger stamleden van een Afghaanse regeringssoldaat gijzelt?
Je moet er toch wel van uit gaan dat ze hun kandidaten gescreend hebben. Een tiental jaar geleden al hebben enkele rekruten van het Afghaanse leger een paar Franse NAVO-soldaten vermoord. Als men het voordien niet deed, moet men toén toch wel beseft hebben dat grondige screening van de rekruten absoluut nodig was.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 06:54   #472
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Je moet er toch wel van uit gaan dat ze hun kandidaten gescreend hebben. Een tiental jaar geleden al hebben enkele rekruten van het Afghaanse leger een paar Franse NAVO-soldaten vermoord. Als men het voordien niet deed, moet men toén toch wel beseft hebben dat grondige screening van de rekruten absoluut nodig was.
Hoe ziet u die screening?
Een paar vragenlijsten en een interview door een psycholoog?
Controleren van welke stam die mogelijke recruut is, en in hoeverre die stam een geschiedenis heeft van veranderen van bondgenootschappen*, en hoeveel raakvlakken die stam heeft met de Taliban.

*zijn de meeste stammen ginder zelfs bekend voor, even soepel van bondgenoot wisselen als een Belgische politicus beloftes maakt die niet uitgevoerd worden.
Oud 23 augustus 2021, 06:56   #473
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"Het is dat. Wij hebben ons best gedaan ons superieur systeem te brengen maar de barbaren snappen het niet, zijn er niet klaar voor of zijn onze hulp niet waard. Dat ze het nu maar zelf oplossen."

Ik zie dat als een zelfvoldane racistische twist die men poogt te geven aan mislukte westerse imperiale veroveringen in Azië.
Ik zie dat ook zo .
Alsof de Amerikanen aan die oorlog begonnen waren om de Afghanen te helpen.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 09:49   #474
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
België en Europa kennen een geschiedenis van oorlogen , inquisitie ,beeldenstorm en koloniaal verleden.
Zoals mensen nu leven in de moslimlanden met hun godsdienst , dat hebben wij ook eeuwen gekend.
laten we daarom blij zijn dat in de jaren ''60 een eind aan is gekomen aan de macht van de kerken/de godsdienst

We zullen nu voor de toekomst onze weg moeten vinden met onze humanistische en Westerse denkbeelden
over rechtstaat ,democratie en mensenrechten.
We hebben onze handen vol aan praktiseren van deze humanisering in de Westerse landen.

Daarom is het een heilloze weg om andere delen van de wereld ,zoals in Rusland ,China ,Turkije ,het Midden Oosten enz enz
te bekeren tot onze normen en waarden.
Dit zal zeker niet lukken met oorlogen , niet in 20 jaar en niet in 50 jaar.
Dat is NU het belangrijkste wat we vooral in het onderwijs moeten doen.
Oud 23 augustus 2021, 11:35   #475
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
en dat na een militaire opleiding van 20 jaar

Citaat:
Oud 23 augustus 2021, 15:40   #476
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
en dat na een militaire opleiding van 20 jaar
Europa zal met een eigen leger eigen doelen moeten stellen en niet achter de VS
blijven lopen.
citaat Trouw:
Ergernis over de Amerikaanse aanpak van Afghanistan ontlokte dit weekend bij EU-buitenlandchef Josep Borrell plannen voor een Europese defensiemacht. Hij wil een EU-macht van van vijftigduizend mannen en vrouwen op de been brengen.

Afghanistan, zegt Josep Borrell, zou wel eens de wake-upcall kunnen zijn die Europa nodig heeft. “Het moment is gekomen om een militaire macht te creëren die, als het nodig is, kan vechten. We gaan voorstellen om de Unie te voorzien van een expeditieleger van vijftigduizend manschappen.”

Op dit moment werkt Borrell aan een zogenoemde ‘defensiestrategie’ voor de Europese Unie. De plannen en hun uitwerking staan op de agenda van een Europese top die in november zal worden gehouden. Maar nu alvast grijpt Brussel de chaos rond de evacuatie van Europese burgers in Afghanistan aan om te pleiten voor een flink Europees leger.

https://www.trouw.nl/buitenland/euro...ger~be759871a/

Laatst gewijzigd door cato : 23 augustus 2021 om 15:42.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 16:06   #477
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En volgens mij zijn die daar maar weinig goeds mee van plan :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210822_93346349
Of het moet zijn dat ze massaal worden besmet met corona Maar blijkbaar bestaat daar geen corona. Dat weten we ook weeral

Heb er alleszins nog geen woord over gehoord

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 augustus 2021 om 16:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2021, 16:37   #478
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
blijven lopen.
citaat Trouw:
Ergernis over de Amerikaanse aanpak van Afghanistan ontlokte dit weekend bij EU-buitenlandchef Josep Borrell plannen voor een Europese defensiemacht. Hij wil een EU-macht van van vijftigduizend mannen en vrouwen op de been brengen.

Afghanistan, zegt Josep Borrell, zou wel eens de wake-upcall kunnen zijn die Europa nodig heeft. “Het moment is gekomen om een militaire macht te creëren die, als het nodig is, kan vechten. We gaan voorstellen om de Unie te voorzien van een expeditieleger van vijftigduizend manschappen.”

Op dit moment werkt Borrell aan een zogenoemde ‘defensiestrategie’ voor de Europese Unie. De plannen en hun uitwerking staan op de agenda van een Europese top die in november zal worden gehouden. Maar nu alvast grijpt Brussel de chaos rond de evacuatie van Europese burgers in Afghanistan aan om te pleiten voor een flink Europees leger.

Een Europees leger naar analogie van het Amerikaans leger, komt er nooit.
Er is veel te weinig samenhang tussen de EU-lidstaten, en er is totaal geen "Europa-gevoel" bij de bevolking, zoals er wel een "USA-gevoel" is in de VS.

Citaat:
Oud 23 augustus 2021, 21:55   #479
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Ik zie dat ook zo .
Alsof de Amerikanen aan die oorlog begonnen waren om de Afghanen te helpen.
Toen Bin laden dood was, moesten ze hun schup afgekuist hebben.
Oud 23 augustus 2021, 21:58   #480
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
blijven lopen.
citaat Trouw:
[i]Ergernis over de Amerikaanse aanpak van Afghanistan ontlokte dit weekend bij EU-buitenlandchef Josep Borrell plannen voor een Europese defensiemacht. Hij wil een EU-macht van van vijftigduizend mannen en vrouwen op de been brengen.

50.000 man onder bevel v.e. Duitse generaal ?
En wat met de Britten ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be