![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik wist wel van dat codeersysteem van de aminozuren en die hele toestand. En ook van de verschillende orthosympatische werkingen van een stof als o.a. adrenaline-achtigen maar in zulk verband had ik die twee nog niet gezien ... Inderdaad, als je het zo bekijkt wordt het een ander, en ingewikkelder paar mouwen. :-s Ik begrijp nu je terughoudendheid omtrent GGO's wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
|
![]() Citaat:
(In een computertoren zitten bijvoorbeeld ook heel wat schadelijke stoffen verwerkt, maar dat brengt niet rechtstreeks schade op voor het milieu of voor de mens omdat die goed afgeschermd zitten dacht ik ... (en hoop ik! ![]() En what about de celletjes die ervoor zorgen dat een rekenmachine 'eeuwig' werkt? Zijn dat ook zonne-energie cellen? En ook zo schadelijk?
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
|
![]() Citaat:
Zeer interessant idee!! Zeker iets om aan te wenden in de toekomst denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
|
![]() Citaat:
In een andere discussie, of in deze over het milieu, werd ook aangehaald om olie uit palmen ofzoiets te trekken, en dat dit het meest efficiënt zou zijn. (Hier had ik echter nog nooit van gehoord) en deze energieproductie zou men dan kunnen exploïteren naar Afrikaanse landen waar de palmboompjes veel beter gedijen als in onze streken (hoelang dat nog zo blijft met de verandering van het klimaat is een ander paar mouwen ![]() Plantenolie lijkt mij zeker de voornaamse oplossing voor alles wat olie nodig heeft, voor al het rijdend verkeer in de eerste plaats, liefst ook voor het varend ... het vliegend is wat moeilijker heb ik begrepen. En verder ook interessant voor de verwarming van onze chauvages dus, als dat kan tenminste ... want van techniek ken ik niks. Maar dan blijft er nog het probleem van de elektriciteitsvoorziening: iets moet ervoor zorgen dat de lamp brandt, en ik denk niet dat dat hele systeem naar plantenolie ofzo overschakelbaar is. Daarvoor lijkt mij dus windenergie eigelijk wel interessant, zeker in een 'winderig' ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
|
![]() Citaat:
Volledig akkoord!! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onze mazoutstoven werken op dezelfde brandstof als een dieselwagen, dus als de wagens op de biodiesel kunnen draaien, kan een veel simpelere verwarming er ook op werken. Citaat:
![]() |
![]() |
#467 | ||||
|
![]() Citaat:
En als bijvoorbeeld 1/3 al op koolzaadolie zou rijden, of een groot deel van de diesels zou ik al heel blij zijn. ![]() Iedere kleine beetjes helpen. Weet u misschien hoe het zit als we palmolie gebruiken als olieleverancier qua benodigde oppervlakte, En was u het niet (of iemand anders) die zei dat Siberië bijvoorbeeld ook kon volgeplant worden? Is niet heel Azië maar toch al een hele oppervlakte me dunkt. ![]() In China zijn er trouwens toch heel veel grote onbewoonde gebieden, maar die zijn meestal wel bergeachtig geloof ik, ik weet niet als landbouw daarop mogelijk is. Verder hebben we ook nog de woestijnen in Australië, in Afrika en het Midden-Oosten als potentiëel energie-win gebied dat toch 'voor niks anders bruikbaar is', zitten daar geen mogelijkheden in? Citaat:
Bovendien zijn nu toch de meeste machines veel zuiniger als vroeger? Citaat:
![]() Citaat:
Zelf blazen? ![]() Energie-opslag is nog niet mogelijk zeker? Heb jij een beter alternatief? (buiten kernenergie)?
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Voor het lijstje van stoffen in een zonnecel, zie wat hogerop. Tuurlijk zitten die zaken vast in een zonnecel, maar dat maakt de problematiek errond niet minder eh. Je moet een zonnecel in de eerste plaats maken, hetgeen niet bepaald een milieuvriendelijk proces is, en je moet achteraf voor berging zorgen, aangezien je anders zware metalen en andere ongein "on the loose" laat in open natuur (en tot nader order is een halfwaardetijd van kernafval misschien enkele duizenden jaren, de halfwaardetijd van zware metalen is nog steeds oneindig...) Punt hier is dat zonnecellen en windmolens vaak als het groene wondermiddel worden afgedaan, zonder dan men echter verder gaat kijken naar de achterliggende waarheden die wel eens durven onthullen dat ze toch wel niet zo milieuvriendelijk zijn als men wel laat uitschijnen... Citaat:
![]() In eenzelfde redenering is kernafval ook geen rechtstreeks bedreiging voor het milieu of de mens, aangezien dat deftig afgeschermd zit, en aangezien dat meetbaar en beheersbaar is... Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
|
![]() Citaat:
Zie wat ik hierboven zeg ![]() In eenzelfde redenering is kernafval ook geen rechtstreeks bedreiging voor het milieu of de mens, aangezien dat deftig afgeschermd zit, en aangezien dat meetbaar en beheersbaar is... Tuurlijk zijn dat zonnecellen... Kleintje weliswaar, net genoeg om een rekenmachine zijn ding te laten doen...[/quote] Weet u misschien ook hoelang een zonnecel bruikbaar is?
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Koolzaad
Citaat:
Genetische manipulatie? Stel dat door genetische manipulatie de plant een voordeel heeft in zichzelf verspreiden. Dan hebben we op den duur meer energie nodig om die te verdelgen op plekken waar we die niet willen dat dat de genetische verandering ons opleverd; Zichzelf vermenigvuldigend afval, neen dank U. Citaat:
Citaat:
Windmolens en windselheden Citaat:
Technisch/financiëel haalbare opties zijn: Wateropslag nabij Coo. Overschot aan electriciteit gebruiken om water omhoog te pompen. Waterstof maken door middel van electrolyze, en daarmee STEG centrales voeden indien de windsnelheid niet goed is.[edit] [size=1]Edit:[/size]
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 21 augustus 2005 om 21:39. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#475 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Punt is gewoon dat zonnecellen absoluut niet zo groen zijn als men wel wil geloven. Eigenlijk heb je daar hetzelfde probleem als bij kernenergie, maar dan in het andere uiterste ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
|
![]() Citaat:
Echter, als je consumeert geef je geld uit en dat gaat dan naar een bepaald bedrijf. De prijs bevat de kosten die het bedrijf gemaakt heeft om voor het goed/dienst te zorgen + een winstmarge. Met die winst van de goederen/diensten die jij gekocht hebt gaat het bedrijf investerinegn doen, om zo nog meer winst te maken ... En zo is de cirkel rond. Uiteindelijk is het gewoon één kringloop en is alles met elkaar verweven.
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
De belangrijkste taktiek van de bedrijven in de huidige economische verhoudingen bestaat in de 'externalisatie van de kosten'. Dat wil zeggen dat ze zoveel mogelijk de civiele maatschappij laat opdraaien voor het gebruik dat ze maken van grondstoffen en milieu, afvalproductie etc.. DE winsten van zulke extraherende activiteiten (of simpeler gezegd, roofbouw) zijn veel te weinig verweven met de belangen van het geheel.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 24 augustus 2005 om 17:35. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
|
![]() Nog even een kleine update:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
|
![]() Citaat:
Eigenlijk onbegrijpelijk dat het kan dat bijvoorbeld de kosten van een vliegtuigreis waarin men hopen fuel verbruikt met dito CO2-emissie met alle schade vandien, eigelijk relatief laag zijn tav de schade die zo'n reis de milieu aanbrengt! Maar eigenlijk wordt dat argument irrelevant, omdat het geldt helemaal niet dient om de negatieve gevolgen op het milieu te compenseren, maar wel om te zorgen voor winst voor de organisatie en haar aandeelhouders ... En dat geldt helaas belange niet alleen voor de fuel van vliegtuigen maar voor zo goed als alles wat wij consumeren ... Het systeem zit echt met haken en ogen aan elkaar. ![]() Jammer dat een partij als Groen! haar stem niet meer laat gelden en dit soort wantoestanden aankaart, volgens mij zou ze echt wel wat meer stemmen krijgen.
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
|
![]() Citaat:
![]() De risico's van kernenergie blablablabla. ![]() Ik denk ook dat de grote meerderheid van de mensen er geen idee van heeft uit wat een zonnecel bestaat, ik had dat ook niet (niet dat ik zo representatief ben ![]() ![]() Behalve voor die monokristallijne cellen, maar euh die zijn precies niet massaal inzetbaar heb ik de indruk? Is er een te weinig grondstof voor handen of is het proces veel te ingewikkeld?
![]() |
![]() |