Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2007, 11:08   #461
Gargamel
Banneling

Standaard

Kreeg te horen van de franstaligen,dat nederlands een dode taal is,en ze dat niet nodig hebben.Maar vlaamse € aanvaarden ze dan wel.
Ze staan altijd gretig met de pollekes open,bende schooiers.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:08   #462
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
In de ardennen is maar weinig solidariteit met kiekes zoals Maingain hoor. Laat staan met die franstalige ezels die belgie op zijn kop zetten.
In Wallonië stelt het FDF inderdaad niets voor (gelukkig); maar hoe komt het dan dat er zo weinig Waalse politici zijn die Maingain eens op zijn plaats zetten en Maingain eens durven tegenspreken?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:10   #463
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Oeps, een schrijffoutje.

Ik denk dus dat BDW en zijn zus niet op de hoogte waren van die reportage; maar dat alles achter hun rug gebeurde.

Wat denk jij?
Eigenlijk laat mij dat koud of ze op de hoogte waren of niet. Dat is zo in het leven van een bekende belg/vlaming/waal. Als een politieker aanstoot neemt aan dit soort zaken moet hij verhuizen.
Ik begrijp dat het voor zijn zus moeilijker is maar die aandacht is wel aan BDW zelf te danken door altijd te kappen op de luie walen die liever gaan doppen.
Zo ziet u maar dat er ook vlamingen zijn die profiteren en spijtig genoeg gaan die dan in Wallonie wonen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:11   #464
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

quote straatrue
"Lukas Vander Taelen die in BR woont, schreef ergens dat hij zich in het begin ook ergerde dat men hem niet in het NL aansprak in de winkels tot hij begon te beseffen dat hij vaak de enige NL-klant van de dag was.
" end of quote
Als ik jouw redenering mag doortrekken......in BELGIE spreekt de meerderheid NEDERLANDS!
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:12   #465
santos
Minister

Standaard

Citaat:
In Wallonië stelt het FDF inderdaad niets voor (gelukkig); maar hoe komt het dan dat er zo weinig Waalse politici zijn die Maingain eens op zijn plaats zetten en Maingain eens durven tegenspreken?
MR heeft een zondebok nodig, dat zal nog wel komen maar zolang er geen regering is is het nog niet nodig hé.
Oud 7 december 2007, 11:14   #466
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Zo lang jullie dat waanidee vasthouden, komt het niet goed hoor. Het zijn de facto al twee landen, op een heleboel vlakken, maar vooral op het cruciale vlak: in de hoofden.
Nee voor mij zijn het 2 regio's met gedeeltelijk autonomie, niet 2 landen of confederatie of u het ook mag noemen. Maar het blijft 1 land.
Oud 7 december 2007, 11:15   #467
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de ardennen is maar weinig solidariteit met kiekes zoals Maingain hoor. Laat staan met die franstalige ezels die belgie op zijn kop zetten.
Ook de gewone modale Waal is slachtoffer van die imperialistische Brusselse franskiljons. Het is een schande dat een flutpartij als het FDF zo zwaar doorweegt op de regeringsonderhandelingen. Dankzij het FDF krijgt de Vlaming steeds meer afkeer van Franstaligen. En u als Franstalige Belg in B-Luxemburg treft eigenlijk geen schuld aan die Brusselse franskiljons, maar toch zal iedere Franstalige met de vinger worden gewezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 7 december 2007 om 11:20.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:19   #468
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
MR heeft een zondebok nodig, dat zal nog wel komen maar zolang er geen regering is is het nog niet nodig hé.
Ik hoop het, maar ik vrees ervoor. Zonder het FDF is de MR niet langer de grootste Franstalige politieke partij; de MR heeft het FDF dus nodig.
Oud 7 december 2007, 11:20   #469
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee voor mij zijn het 2 regio's met gedeeltelijk autonomie, niet 2 landen of confederatie of u het ook mag noemen. Maar het blijft 1 land.
Wel kijk, ik kan u niet verhinderen van dat zo aan te voelen, of zo te willen denken (een belangrijk verschil).

Weet wel dat dat gevoel aan de andere kant aan het wegsmelten als boter in de zon.

Ik denk dat we beter kunnen beginnen werken aan een evenwichtig partnerschap in plaats van vast te houden aan fantomen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:20   #470
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ook de gewone modale Waal is slachtoffer van die imperialistische Brusselse franskiljons. Het is een schande dat een flutpartij als het FDF zo zwaar doorweegt op de regeringsonderhandelingen. Dankzij het FDF krijgt de Vlaming steeds meer afkeer van Franstaligen. En u als Franstalige Belg in B-Luxemburg treft eigenlijk geen schuld aan die Brusselse franskiljons, maar toch zal iedere Franstaligen met de vinger worden gewezen.
Afgezien van af en toe mij te schamen kan ik niet veel doen nee. En dat is voor meer dan 60 procent van de walen zo.
Oud 7 december 2007, 11:21   #471
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zo lang jullie dat waanidee vasthouden, komt het niet goed hoor. Het zijn de facto al twee landen, op een heleboel vlakken, maar vooral op het cruciale vlak: in de hoofden.
Als ik goed ben ingelicht leven de Duitstaligen en de Italiaanssprekenden in Bolzano/Bolzen gewoon naast elkaar in hetzelfde land = Italië.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:23   #472
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Afgezien van af en toe mij te schamen kan ik niet veel doen nee. En dat is voor meer dan 60 procent van de walen zo.
Wat vind je trouwens van die pas opgerichte conventie van Walen en Franstalige Brusselaars?
Oud 7 december 2007, 11:24   #473
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Wel kijk, ik kan u niet verhinderen van dat zo aan te voelen, of zo te willen denken (een belangrijk verschil).

Weet wel dat dat gevoel aan de andere kant aan het wegsmelten als boter in de zon.

Ik denk dat we beter kunnen beginnen werken aan een evenwichtig partnerschap in plaats van vast te houden aan fantomen.
Maar dat is ook zo voor u idee in het zuiden van belgie hoor.
Als de vlaming graag voor volledige autonomie gaat dan heb ik liever een volledige scheiding en dus 2 landen of republieken of iets anders.
En anders gaan we voor een confederatie en daarbij moet goed worden nagedacht over dingen die we samen willen doen. Want een confederatie waarbij men dan sociale zekerheid en economie apart gaat besturen heeft geen meerwaarde en dan zie ik niet in waarom we daar aan zouden werken.
Oud 7 december 2007, 11:24   #474
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Maar het is toch vreemd dat de , ik vermoed Roemeniers, die het JET tankstation uitbaten ,aan de Baselique alvorens de E40 => Gent op te rijden,
je aanspreken in het Nederlands !
Idem voor de mensen in de aanliggende Shell, btw daar staat iemand achter de toog die mss wel eens Berbers thuis zou kunnen spreken.

Dus zij kunnen blijkbaar wel de moeite opbrengen om Nederlands te praten, en Franstaligen niet ???? Vind je dat niet vreemd. Zij DOEN het , en Frantaligen denken blijkbaar nog altijd dat ze als "taalkundige " minderheid hun "ubermensch" gevoel moeten opdringen......vanwege een "petit revolution " in 1830

Jullie vragen om overal Frans(openbare diensten) te mogen spreken, maar als iemand in Brussel er op staat om in het Nederlands bediend te worden, dan is het kot te klein!

Ik reageer nog even op je post omdat ik ervan uit ga,dat je moet kunnen communiceren, maar dan wel graag in het Nederlands ! of heb ik het recht niet om me uit de drukken in mijn eigen moedertaal ?........kan je dan inzien welk een kunstmatig gedrocht Belgie is ?
En nog nooit een FRbelg tegengekomen die de moeite deed om NL te spreken?

En in BE is de hele taalproblematiek besmet door sociale verschillen en het duurt wel een tijdje voor dat eruit is.
Net zoals in Noord-Ierland die godsdienst geënt was op sociale verschillen.

Buitenlanders staan onbevangener tegenover FR en NL.
Oud 7 december 2007, 11:26   #475
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar dat is ook zo voor u idee in het zuiden van belgie hoor.
Als de vlaming graag voor volledige autonomie gaat dan heb ik liever een volledige scheiding en dus 2 landen of republieken of iets anders.
En anders gaan we voor een confederatie en daarbij moet goed worden nagedacht over dingen die we samen willen doen. Want een confederatie waarbij men dan sociale zekerheid en economie apart gaat besturen heeft geen meerwaarde en dan zie ik niet in waarom we daar aan zouden werken.
Confederatie heeft geen zin want zal lege schelp zijn.

VL stellen confederatie voor om BRUX te kunnen behouden.

Laatst gewijzigd door straatrue : 7 december 2007 om 11:26.
Oud 7 december 2007, 11:26   #476
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Terwijl die VL leerlingen met FR wel een taal leren die groter is en ooit gaan ze naar de Middellandse Zee om de zon op te zoeken.
Ze kunnen beter Engels leren:

Op 15 april 1958 stelde de Europese Raad van Ministers de eerste Verordening vast. Verordening nr. 1 bepaalde dat de officiële talen van de Europese Economische Gemeenschap Duits, Frans, Italiaans en Nederlands waren.

Inmiddels telt de Europese Unie 21 officiële talen: het Deens, het Duits, het Engels, het Ests, het Fins, het Frans, het Grieks, het Hongaars, het Iers, het Italiaans, het Lets, het Litouws, het Maltees, het Nederlands, het Pools, het Portugees, het Sloveens, het Slowaaks, het Spaans, het Tsjechisch en het Zweeds.”

Dit betekent dat in beginsel alle documenten van de EU in alle 21 talen moeten worden vertaald. De taalregels van de EU kennen vooralsnog uitzonderingen voor het Maltees en het Iers.

Het Engels en het Duits wedijveren om de eerste plaats op de ranglijst van ‘meest gesproken talen’. Duits is nr. 1 (24%) in de categorie ‘moedertalen’, het Engels nr. 2 (16%). Het Engels is wel de meest gesproken taal: 47% van de Europeanen spreekt Engels. Het Duits (nr. 2) wordt gesproken door 32% van de totale EU-bevolking.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:26   #477
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Wat vind je trouwens van die pas opgerichte conventie van Walen en Franstalige Brusselaars?
Een idiote oplossing van hetzelfde soort als de eenzijdige splitsing van BHV waarbij BHV moest gesplitst worden en het ook een recht is van de vlaming.
Oud 7 december 2007, 11:26   #478
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik goed ben ingelicht leven de Duitstaligen en de Italiaanssprekenden in Bolzano/Bolzen gewoon naast elkaar in hetzelfde land = Italië.
en wilt de ene taalgemeenschap ook gebied afnemen van de andere?
Oud 7 december 2007, 11:28   #479
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Confederatie heeft geen zin want zal lege schelp zijn.

VL stellen confederatie voor om BRUX te kunnen behouden.
Dat kan dat VL het daarom voorstelt daar spreek ik mij niet over uit.
Wel ben ik ook van mening dat het een lege doos is.
Oud 7 december 2007, 11:28   #480
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ze kunnen beter Engels leren:

Op 15 april 1958 stelde de Europese Raad van Ministers de eerste Verordening vast. Verordening nr. 1 bepaalde dat de officiële talen van de Europese Economische Gemeenschap Duits, Frans, Italiaans en Nederlands waren.

Inmiddels telt de Europese Unie 21 officiële talen: het Deens, het Duits, het Engels, het Ests, het Fins, het Frans, het Grieks, het Hongaars, het Iers, het Italiaans, het Lets, het Litouws, het Maltees, het Nederlands, het Pools, het Portugees, het Sloveens, het Slowaaks, het Spaans, het Tsjechisch en het Zweeds.”

Dit betekent dat in beginsel alle documenten van de EU in alle 21 talen moeten worden vertaald. De taalregels van de EU kennen vooralsnog uitzonderingen voor het Maltees en het Iers.

Het Engels en het Duits wedijveren om de eerste plaats op de ranglijst van ‘meest gesproken talen’. Duits is nr. 1 (24%) in de categorie ‘moedertalen’, het Engels nr. 2 (16%). Het Engels is wel de meest gesproken taal: 47% van de Europeanen spreekt Engels. Het Duits (nr. 2) wordt gesproken door 32% van de totale EU-bevolking.
Je moet in BE naast EN ook FR (voor de VL) of NL (voor de FR) leren als vreemde taal.

En wat Duits moet ook geen probleem zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be