Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2010, 17:34   #4801
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar zit je flink naast.
Nee hoor.

Wat jij beschrijft is wat ik 'Vlaams' noem.

De basis is gelijk, er is een set woorden die anders zijn en het accent is anders dan het Nederlands dat in Nederlands gesproken wordt.
Oud 21 januari 2010, 17:56   #4802
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Citaat:
Het zal nog niet.
Noord Brabant behoort al sinds 1815 tot Nederland en anno 2010 spreken Belgen als ze over deze provincie praten, nog steeds over Holland.
Heeft de tijd bij u stil gestaan of heeft het onderwijs stilgestaan of ontbreekt het aan verstandelijke vermogens?
Wat is het?
Ik denk dat het de eerste mogelijkheid betreft.
Oud 21 januari 2010, 18:00   #4803
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Nee hoor.

Wat jij beschrijft is wat ik 'Vlaams' noem.

De basis is gelijk, er is een set woorden die anders zijn en het accent is anders dan het Nederlands dat in Nederlands gesproken wordt.
Daardoor blijft het dus doodgewoon Nederlands. Waarom vertik je het dan om die taal zo te noemen? Of je het nu graag hebt of niet, dat is de taal van het Nederlandse taalgebied. En die heet Nederlands. Niet "Vlaams".
Oud 21 januari 2010, 18:01   #4804
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het hangt er maar vanaf wat je onder die "Belgische variant van het Nederlands" verstaat. Ik meen niet begrepen te hebben dat Hendrickx de mening is toegedaan dat het Verkavelingsvlaams ("schoon Vlaams") laat staan Vlaams (dialect) daaraan beantwoordt. In deze discussie laat hij daarover overigens geen twijfel bestaan:

En daarmee ben ik het wél eens.
Maar u hebt de neiging om zuidelijk Nederlands zoals het woord 'goesting' (is maar een voorbeeld) niet te accepteren. Terwijl dat nu juist echt 'Vlaams' is.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:06   #4805
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eigen wil? U bent niet ernstig. Als de kinderen op school verplicht worden 'je' aan te leren terwijl ze thuis 'gij' gebruiken, dan is er maar weinig sprake van 'vrije wil'. U hebt wel een eigenaardige interpretatie van 'vrije wil' zo te zien.
U heeft er anders quercus meermaals van verhollandsing beticht omdat hij vrijwillig liever "jij" gebruikt. Verder denk ik persoonlijk dat twee voornaamwoorden met alle bijbehorende werkwoordsvormen te veel van het goede is voor een standaardtaal. En jij/je was nou eenmaal de standaardtaalvorm op het moment dat Vlaanderen zich bij de Nederlandse taalstandaard aansloot.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 januari 2010 om 18:09.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:06   #4806
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u hebt de neiging om zuidelijk Nederlands zoals het woord 'goesting' (is maar een voorbeeld) niet te accepteren. Terwijl dat nu juist echt 'Vlaams' is.
Waar spit je dat nu boven? Wie heeft jou gezegd dat "goesting" mij niet zou bevallen? Jij weet dat volstrekt niet. Ik ben vrij in de keuze van mijn lexicon. En daar zitten zowel woorden uit het Zuiden als uit het Noorden in. Maar, als het aan jou lag, zou ik de laatste moeten verbannen.
Oud 21 januari 2010, 18:11   #4807
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
U heeft er anders quercus meermaals van verhollandsing beticht omdat hij liever "jij" gebruikt. Verder denk ik persoonlijk dat twee voornaamwoorden met alle bijbehorende werkwoordsvormen te veel van het goede is voor een standaardtaal. En jij/je was nou eenmaal de standaardtaalvorm op het moment dat Vlaanderen zich bij de Nederlandse taalstandaard aansloot.
Uw antwoord is naast de kwestie. Men verplicht kinderen op school de 'je' te gebruiken, terwijl ze zelf thuis de 'gij' of de 'u' gebruiken. En dat is in feite een verkapte soort 'taaldwang'. Daarover ging het.
Oud 21 januari 2010, 18:14   #4808
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar spit je dat nu boven? Wie heeft jou gezegd dat "goesting" mij niet zou bevallen? Jij weet dat volstrekt niet. Ik ben vrij in de keuze van mijn lexicon. En daar zitten zowel woorden uit het Zuiden als uit het Noorden in. Maar, als het aan jou lag, zou ik de laatste moeten verbannen.
Ik dacht nochtans dat we het daar eens over gehad hadden. Ik meen me zelfs te herinneren dat u niet te vinden was voor het woord en het bestempelde als een soort 'regiodialect' of 'regiolect'. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Oud 21 januari 2010, 18:14   #4809
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De taalunie kwam er op vraag van sommige Vlamingen. En ik heb persoonlijk niets tegen een taalunie. Alleen verwachten ik en vele anderen van een 'taal-unie', dat men zuidelijk Nederlands, 'onze' taal dus, niet opoffert aan en door een stelselmatige 'verhollandsing'.
Die "sommige" Vlamingen is de Vlaamse overheid. Verder was er, voor zover ik weet, geen sprake van een taalunie met voorbehoud van duizend en een dingen. Anders was er toch ook geen sprake van een taalunie.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 januari 2010 om 18:17.
Oud 21 januari 2010, 18:16   #4810
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 18:16.
Oud 21 januari 2010, 18:16   #4811
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die "sommige" Vlamingen is de Vlaamse overheid. Verder was er, voor zover ik weet, geen sprake van een taalunie met voorbehoud van duizend en een dingen. Anders was er toch ook geen sprake van een taalunie.
Er is ook geen echte taalunie.
Oud 21 januari 2010, 18:18   #4812
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Er is ook geen echte taalunie.
Mijn ervaring spreekt uw bewering tegen.
Oud 21 januari 2010, 18:19   #4813
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Omdat de 'gij' ' sinds 's mensenheugnis in Limburg wordt gebruikt. Er werd dus niets opgedrongen. Maar nu wordt de Vlaamse kinderen wel het gebruik van 'je' en 'jullie' opgedrongen, terwijl ze thuis spreken met 'ge' en 'u'.

Nu, het wordt wel eens tijd dat u dit snapt, want ik ben niet van plan altijd hetzelfde te blijven herhalen.
Sinds uw heugenis =/= sinds mensenheugenis.
Oud 21 januari 2010, 18:23   #4814
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn ervaring spreekt uw bewering tegen.
Dan zal ik het nog maar eens herhalen:

Citaat:
Immers, zoals het onderzoek van Reinhild Vandekerckhove , taalkundige en docente aan de Universiteit van Antwerpen terecht stelt:

"Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen".
En dat geldt niet alleen voor enkele voornaamwoorden natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 18:28.
Oud 21 januari 2010, 18:26   #4815
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds uw heugenis =/= sinds mensenheugenis.
Ik weet dat mijn grootouders de 'gij' gebruikten en mijn ouders ook.

En mijn grootouders namen het over van hun ouders, enz.

Dus wel degelijk sinds " 's mensenheugnis ".

Wat in casu betekent: 'sinds een zeer lange tijd'.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 18:30.
Oud 21 januari 2010, 18:31   #4816
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daardoor blijft het dus doodgewoon Nederlands. Waarom vertik je het dan om die taal zo te noemen? Of je het nu graag hebt of niet, dat is de taal van het Nederlandse taalgebied. En die heet Nederlands. Niet "Vlaams".
potato potatoe

Jij noemt het Nederlands met een Vlaams accent en hier en daar een beperkt lexicon aan regionale termen, ik tik liever wat minder en noem het Vlaams zoals de meesten.

En het is niet van graag hebben, het is gewoon een feit dat Nederlanders een ander regiolect spreken dan Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 21 januari 2010 om 18:33.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:38   #4817
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb zo mijn twijfels over de kwaliteit van het Vlaamse geschiedenisonderwijs. Dan wijs ik niet naar de leerkrachten, maar naar diegenen die de geschiedenisboeken schrijven.

PS Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen.
Een beetje 'cru' misschien, maar de nagel op de kop.

Men kan het niet Vlaamser zeggen!!

Het hele verhaal vervat in een 'volkse' notendop

Citaat:
Toen pissen plassen werd, is het gezeik begonnen.
Ietwat triviaal, maar tegelijkertijd subliem!!

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 18:53.
Oud 21 januari 2010, 18:44   #4818
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Immers, zoals het onderzoek van Reinhild Vandekerckhove , taalkundige en docente aan de Universiteit van Antwerpen terecht stelt:

"Toch hebben die voornaamwoorden, die vanuit de Noordelijke Nederlanden zijn ingevoerd, nog steeds geen plaats verworven in de gesproken omgangstaal van vele Vlamingen".
Tja, dan lopen ze bij jou daar in Limburg wat achter zeker? We zullen dus nog wat geduld moeten hebben. In elk geval is het gebruik ervan in West-vlaanderen reeds eeuwen ingeburgerd. Zonder dat uw Ollanders het ons moesten opleggen.
Het is dringend nodig dat je wat mee bent met je tijd. Toch wat taal betreft. Hoeveel media in Vlaanderen maken nog gebruik van het oubollige "gij"? Het "Belang van Limburg" in elk geval niet.
Oud 21 januari 2010, 18:47   #4819
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Jij noemt het Nederlands met een Vlaams accent en hier en daar een beperkt lexicon aan regionale termen, ik tik liever wat minder en noem het Vlaams zoals de meesten.

En het is niet van graag hebben, het is gewoon een feit dat Nederlanders een ander regiolect spreken dan Vlamingen.
Het gaat erom de verwarring omtrent onze taal bij veel buitenlanders uit de wereld te helpen. Een bepaald soort Franstaligen (én hun Vlaamse fellow-travellers) houden graag met opzet die verwarring instand. Het komt er voor hen natuurlijk op aan elke eenheid van taal met Nederland weg te moffelen.
Oud 21 januari 2010, 18:48   #4820
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, dan lopen ze bij jou daar in Limburg wat achter zeker? We zullen dus nog wat geduld moeten hebben. In elk geval is het gebruik ervan in West-vlaanderen reeds eeuwen ingeburgerd. Zonder dat uw Ollanders het ons moesten opleggen.
Het is dringend nodig dat je wat mee bent met je tijd. Toch wat taal betreft. Hoeveel media in Vlaanderen maken nog gebruik van het oubollige "gij"? Het "Belang van Limburg" in elk geval niet.
U toont weer eens uw ware aard want bent alweer zeer subjectief bezig. Bovendien vergist u zich van vijand.

Het is niet mijn onderzoek. Het is een onderzoek van een Prof. van de Universiteit van Antwerpen. Dat onderzoek strekt zich uit tot heel Vlaanderen en beperkt zich dus niet tot een of andere gedeelte van West-Vlaanderen. En alhoewel ik best kan aannemen dat u een chauvinistische tendens hebt voor West-Vlaanderen, schijnt u nog steeds niet te beseffen dat een stuk West-Vlaanderen niet gelijk is aan gans Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 18:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be