![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar er zit wel iets in wat je hier schrijft. Het is inderdaad helemaal niet zeker dat Jezus bestaan heeft zoals erover is gerapporteerd in het evangelie. Overigens laat wat er in het evangelie staat toch veel ruimte over voor de mogelijke realiteit van een dergelijke persoon. Er zijn duizenden Joodse 'terroristen' door de Romeinen afgeslacht in die periode. Het kan best zijn dat er daaronder eentje was met een bijzonder charisma. Het was in ieder geval een strijd om het behoud van hun cultuur. Dat zijn de feiten waar we wel zekerheid over hebben. Met dat 'zoon van God' element heb ik wat problemen. het is doorheen de geschiedenis misbruikt, en heeft de groep volgelingen van de christuspiste tegen de moedergroep opgezet in die mate dat er enorm veel bloed is voor vergoten. De holocaust is daar een uitloper van. Met een beetje rek inzake interpretatie kan aan die vader-zoon-relatie een zinnige uitleg worden gegeven die voor Joden ook acceptabel is. Maar feit is dat het tegendeel het vaakst is voorgekomen. Wat moeten we daar dan mee? Daar ben ik dus ook niet uit. En naar oplossingen zoeken om conflicten te vermijden, en het samenleven te bevorderen, dat noem ik nadenken. Dat herhalen van voorgekouwde dogma's waarbij het kwaad in een andere wordt geprojecteerd dat is al even fundamentalistisch als een Bush die God gebruikt om ten oorlog te trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |