Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2008, 12:20   #481
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
En waarom zou Jezus als hij al bestond, want daarover heb ik ook geen zekerheid, een kwakzalver moeten zijn? Is het niet wat zot dat iemand waarover we niet zeker zijn of hij wel bestaan heeft, een kwakzalver moet zijn, of een seksloos wezen zou moeten zijn? Het één is al even zot als het andere.
je hoort mij niet beweren dat er geen fouten zijn gemaakt door de kerk, maar het is ook een feit dat we hier in Vlaanderen veel geluk hebben gehad met kardinaal Danneels. Die heeft toch wel een unieke rol gespeeld waardoor er onder de kleine groep van katholieken toch een relatief hoog percentage mensen met een hoger begrip van waar godsdienst over gaat aanwezig is. Ik zeg wel relatief.

Kan je nu echt niet zien dat als Jezus voor jou als een 'oplichter' overkomt, dat er dan mensen in je omgeving zijn geweest die jou hebben proberen op te lichten of te manipuleren met de figuur Jezus, of met God als instrument. Maar daar dient Jezus niet voor, en daar dient God ook niet voor. Het is een goede reden voor de Joden om de goddelijkheid van Jezus af te wijzen, want Jezus als instrument leidt tot grotere problemen dan God. Omdat Jezus een mens is als wij, terwijl God staat voor dat wat ons overstijgt.

Maar ik kan hier blijven discussiëren tot ik een ons weeg. Als jij niet wil nadenken, ga je er nooit komen. Maar je bent uiteraard niet verplicht. Je kan ervoor kiezen niet na te denken, en te volharden in onwetendheid. Je kan alleen niet niet kiezen.
Ik heb er over nagedacht maar de conclusie staat jou gewoonweg niet aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 12:28   #482
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is het verschil, ik denk er over na, jij neemt klakkeloos aan dat Jezus MOET hebben bestaan, en de zoon van een zogenaamde god zou MOETEN zijn.
Sedert wanneer 'denk jij'? Denken is voor jou dus tégen alles tégen zijn. Sorry, maar denken is toch zo simpel niet. Het is wel veel meer dan dat.

Maar er zit wel iets in wat je hier schrijft. Het is inderdaad helemaal niet zeker dat Jezus bestaan heeft zoals erover is gerapporteerd in het evangelie. Overigens laat wat er in het evangelie staat toch veel ruimte over voor de mogelijke realiteit van een dergelijke persoon. Er zijn duizenden Joodse 'terroristen' door de Romeinen afgeslacht in die periode. Het kan best zijn dat er daaronder eentje was met een bijzonder charisma. Het was in ieder geval een strijd om het behoud van hun cultuur. Dat zijn de feiten waar we wel zekerheid over hebben. Met dat 'zoon van God' element heb ik wat problemen. het is doorheen de geschiedenis misbruikt, en heeft de groep volgelingen van de christuspiste tegen de moedergroep opgezet in die mate dat er enorm veel bloed is voor vergoten. De holocaust is daar een uitloper van. Met een beetje rek inzake interpretatie kan aan die vader-zoon-relatie een zinnige uitleg worden gegeven die voor Joden ook acceptabel is. Maar feit is dat het tegendeel het vaakst is voorgekomen. Wat moeten we daar dan mee? Daar ben ik dus ook niet uit. En naar oplossingen zoeken om conflicten te vermijden, en het samenleven te bevorderen, dat noem ik nadenken.
Dat herhalen van voorgekouwde dogma's waarbij het kwaad in een andere wordt geprojecteerd dat is al even fundamentalistisch als een Bush die God gebruikt om ten oorlog te trekken.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 12:29   #483
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb er over nagedacht maar de conclusie staat jou gewoonweg niet aan.
Het is niet eens een kwestie van niet aanstaan. Je laat me koud. Wil jij in je ongeluk lopen, so be it. Ik trek het mij niet aan.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 12:31   #484
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet eens een kwestie van niet aanstaan. Je laat me koud. Wil jij in je ongeluk lopen, so be it. Ik trek het mij niet aan.
Gigantisch !

En alweer het typische fundi argument: geloof of ga je ondergang tegemoet.
Oud 23 juni 2008, 12:33   #485
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer 'denk jij'? Denken is voor jou dus tégen alles tégen zijn. Sorry, maar denken is toch zo simpel niet. Het is wel veel meer dan dat.

Maar er zit wel iets in wat je hier schrijft. Het is inderdaad helemaal niet zeker dat Jezus bestaan heeft zoals erover is gerapporteerd in het evangelie. Overigens laat wat er in het evangelie staat toch veel ruimte over voor de mogelijke realiteit van een dergelijke persoon. Er zijn duizenden Joodse 'terroristen' door de Romeinen afgeslacht in die periode. Het kan best zijn dat er daaronder eentje was met een bijzonder charisma. Het was in ieder geval een strijd om het behoud van hun cultuur. Dat zijn de feiten waar we wel zekerheid over hebben. Met dat 'zoon van God' element heb ik wat problemen. het is doorheen de geschiedenis misbruikt, en heeft de groep volgelingen van de christuspiste tegen de moedergroep opgezet in die mate dat er enorm veel bloed is voor vergoten. De holocaust is daar een uitloper van. Met een beetje rek inzake interpretatie kan aan die vader-zoon-relatie een zinnige uitleg worden gegeven die voor Joden ook acceptabel is. Maar feit is dat het tegendeel het vaakst is voorgekomen. Wat moeten we daar dan mee? Daar ben ik dus ook niet uit. En naar oplossingen zoeken om conflicten te vermijden, en het samenleven te bevorderen, dat noem ik nadenken.
Dat herhalen van voorgekouwde dogma's waarbij het kwaad in een andere wordt geprojecteerd dat is al even fundamentalistisch als een Bush die God gebruikt om ten oorlog te trekken.
Als mensen stoppen met geloven in fantastieventjes die ze kunnen gebruiken als uitvlucht om elkaar uit te moorden dan zijn we een stap verder.
Oud 25 juni 2008, 13:39   #486
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Weinig betouwbaar hoor. En dik weerlegd.

http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang31/35/08a.htm

Paulus.
Door één hoogleraar godsdienstwetenschap (die er trouwens naast zit wat zijn kritiek op Paulus' link met de frumantarii betreft). Wordt wel door vele historici internationaal als een zeer reële mogelijkheid beschouwd.
Ik kende deze kritiek trouwens al.
Oud 25 juni 2008, 15:34   #487
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Door één hoogleraar godsdienstwetenschap (die er trouwens naast zit wat zijn kritiek op Paulus' link met de frumantarii betreft). Wordt wel door vele historici internationaal als een zeer reële mogelijkheid beschouwd.
Ik kende deze kritiek trouwens al.
Argumenenten moet je wegen, niet tellen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be