Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2008, 00:03   #481
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Tiens, Geert komt er ook nog wat bij lullen. Geef eens wat cijfers als je het zo goed weet ? Hoeveel heidenen zijn er momenteel in België, in Europa ? Hoeveel zijn er die dat als hobby doen, hoeveel practizeren echt ? Hoe weet jij dat ? Bronnen en bewijzen graag ?
Uw bewering die u van in het begin naar voorschoof en ook vele malen herhaalde, was dat het heidendom leeft. U heeft niettemin dat nooit kunnen aantonen. Cijfers hebben we niet gezien. Bronnen of bewijzen al evenmin.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 december 2008 om 00:04.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 00:04   #482
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En over welke primaire bronnen hebben we het dan?

Even er toch aan herinneren dat dit mijn beginvraag was waarop u, in de opeenvolgende berichten, steeds heel afwijkend heeft gereageerd. Blijkbaar doet de vraag ergens pijn...
Begin met het boek te lezen Jan. En kijk naar de bibliografie
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 00:05   #483
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begin met het boek te lezen Jan. En kijk naar de bibliografie
Alweer geen antwoord.

U valt echt volledig door de mand.

Ik vraag immers geen bibliografie, maar wel de vermelding van de primaire bronnen.
Oud 5 december 2008, 00:06   #484
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw bewering die u van in het begin naar voorschoof en ook vele malen herhaalde, was dat het heidendom leeft. U heeft niettemin dat nooit kunnen aantonen. Cijfers hebben we niet gezien. Bronnen of bewijzen al evenmin.
Wie zijn "we" ? Jij en Geert ? Wat zijn dat voor manieren ? IK stelde de vraag aan HEM Hij moet bewijzen leveren. Hij zegt dat er evenveel heidenen in Europa zijn als Bonapartisten . Dus ik wacht op de cijfers.
Oud 5 december 2008, 00:09   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zijn "we" ? Jij en Geert ? Wat zijn dat voor manieren ? IK stelde de vraag aan HEM Hij moet bewijzen leveren. Hij zegt dat er evenveel heidenen in Europa zijn als Bonapartisten . Dus ik wacht op de cijfers.
U kunt niet verwachten dat wij ingaan op uw vragen - die trouwens steeds dienen om uw gebrek aan argumenten te camoufleren - als wij iedere keer vaststellen dat u eerder aan u gerichte vragen niet beantwoordt.
Oud 5 december 2008, 00:10   #486
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet onnozel doen Jan. Zelfs gewoon met even te googelen kan je op 1-2-3 ik weet niet hoeveel sites vinden die het over heidendom hebben. En dit in zowel Engels, Nederlands, Deuts...Dus er is toch wel interresse naar, zeg niet het tegenovergestelde....
Oud 5 december 2008, 00:12   #487
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
U kunt niet verwachten dat wij ingaan op uw vragen - die trouwens steeds dienen om uw gebrek aan argumenten te camoufleren - als wij iedere keer vaststellen dat u eerder aan u gerichte vragen niet beantwoordt.
Ik gaf je reeds ontelbare inlichtingen, maar het is nooit goed voor jou...Zeg maar liever dat je vast zit. je berichtjes worden steeds korter en minder overtuigend. En nu ga je al om hulp smeken bij gasten zoals de Geert ook al Wat een afgang !
Oud 5 december 2008, 00:14   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet onnozel doen Jan. Zelfs gewoon met even te googelen kan je op 1-2-3 ik weet niet hoeveel sites vinden die het over heidendom hebben. En dit in zowel Engels, Nederlands, Deuts...Dus er is toch wel interresse naar, zeg niet het tegenovergestelde....
Ongetwijfeld is er belangstelling voor, maar u kunt ook websites vinden over Volapük e.d. Mij lijkt dat niet echt een bewijs om de "levendigheid" van het nieuwheidendom aan te tonen, wel integendeel.
Oud 5 december 2008, 00:15   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gaf je reeds ontelbare inlichtingen, maar het is nooit goed voor jou...Zeg maar liever dat je vast zit. je berichtjes worden steeds korter en minder overtuigend. En nu ga je al om hulp smeken bij gasten zoals de Geert ook al Wat een afgang !
Als ik alles samen leg - en de meeste informatie komt van anderen, niet van u - dan herleiden zich de primaire bronnen van het Germaans heidendom zich tot de twee Edda's, een enkele Codex en enkele fragmenten uit Tacitus' Germania. Heel magertjes.
Oud 5 december 2008, 07:09   #490
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik alles samen leg - en de meeste informatie komt van anderen, niet van u - dan herleiden zich de primaire bronnen van het Germaans heidendom zich tot de twee Edda's, een enkele Codex en enkele fragmenten uit Tacitus' Germania. Heel magertjes.
Nog ééntje erbij , speciaal voor een beginneling heidene zoals jij, die dient overtuigd te worden. "Altgermanische Religionsgeschichte " van Jan de Vries. Een fondamenteel werk, met een zeer uitgebreidde bibliografie (=verwijzingen naar jouw geliefde primaire bronnen ). In het Duits, mischien practischer voor jou als de Franse taal...
Oud 6 december 2008, 12:28   #491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog ééntje erbij , speciaal voor een beginneling heidene zoals jij, die dient overtuigd te worden. "Altgermanische Religionsgeschichte " van Jan de Vries. Een fondamenteel werk, met een zeer uitgebreidde bibliografie (=verwijzingen naar jouw geliefde primaire bronnen ). In het Duits, mischien practischer voor jou als de Franse taal...
Ongetwijfeld allemaal heel interessant, maar dat is geen antwoord op mijn vraag naar de primaire bronnen.
Oud 6 december 2008, 12:53   #492
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld allemaal heel interessant, maar dat is geen antwoord op mijn vraag naar de primaire bronnen.
Al eens goed naar de wc geweest, jan?
Misschien geraak je er dan van af.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 13:29   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Al eens goed naar de wc geweest, jan?
Misschien geraak je er dan van af.
Geen idee of ik er dan van afgeraakt. In ieder geval als mensen naar primaire bronnen van het christendom vragen en je antwoordt met een of andere studie van een hedendaags geschiedkundige, zit men er ook naast.

De primaire bronnen voor het christendom vormen de canonische en apocriefe geschriften, de werken van de apostolische vaders met daar bovenop meerdere fragmentarische teksten en anonieme geschriften uit de eerste eeuwen van het christendom.

D�*t zijn primaire bronnen.
Oud 7 december 2008, 00:30   #494
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen idee of ik er dan van afgeraakt. In ieder geval als mensen naar primaire bronnen van het christendom vragen en je antwoordt met een of andere studie van een hedendaags geschiedkundige, zit men er ook naast.

De primaire bronnen voor het christendom vormen de canonische en apocriefe geschriften, de werken van de apostolische vaders met daar bovenop meerdere fragmentarische teksten en anonieme geschriften uit de eerste eeuwen van het christendom.

D�*t zijn primaire bronnen.
De primaire bronnen van het christendom is de Egyptische mythologie = heidendom.
Oud 7 december 2008, 00:34   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De primaire bronnen van het christendom is de Egyptische mythologie = heidendom.
Alweer een onhandige poging om de reeds meermalen gestelde maar nooit door u beantwoorde vraag te omzeilen.
Oud 7 december 2008, 11:57   #496
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het eens goed zou zijn eerst duidelijk te bepalen of zo accuraat mogelijk te beschrijven wat men eigenlijk verstaat onder 'primaire' bronnen. Ik heb zo de indruk dat men naast mekaar aan het praten is.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 11:59   #497
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Het Christendom is een primaire vorm van zoeken naar een filosofisch systeem.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 12:06   #498
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijgevolg is iedere vorm van dat zogezegd "heidendom" een soort heruitgevonden traditie, grotendeels gebaseerd op fragmentarische kennis (bijvoorbeeld de Edda die trouwens tamelijk laat is geschreven in relatie tot het Germaanse heidendom) en heel, héél veel verbeelding.

Ik vraag me trouwens af hoe serieus we dat geloof van die zogezegde nieuwheidenen moeten nemen. Geloven ze dan werkelijk dat er ontelbare goden zijn? Dat de goden verantwoordelijk zijn voor de zon, regen, storm, de seizoenen, enz.
Wel een beetje opassen he, als gelovige. We weten ook niet alles van het leven van Jezus, of enkel wat er opgeschreven van is, en dan nog. En die vele goden kan je ook als metaforen zien in een groter geheel. Trouwens, als mensen bidden voor regen/zon/... zijn die dan ook achterlijk in uw ogen?
Oud 7 december 2008, 12:07   #499
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Wel een beetje opassen he, als gelovige. We weten ook niet alles van het leven van Jezus, of enkel wat er opgeschreven van is, en dan nog. En die vele goden kan je ook als metaforen zien in een groter geheel. Trouwens, als mensen bidden voor regen/zon/... zijn die dan ook achterlijk in uw ogen?
Juist ja! Dat is nu net het punt. De zon, regen, seizoenen aanbidden is prima die hebben we nodig. Het evangelie van een laffe hippie niet. Bye Jesus
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 16:29   #500
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Alweer een onhandige poging om de reeds meermalen gestelde maar nooit door u beantwoorde vraag te omzeilen.
Leg mij nu eens haarfijn uit wat je bedoelt met "primaire bronnen van het heidendom " ? Je zegt wel wat je verstaat onder primaire bronnen voor het christendom, maar dat helpt mij niets verder. En de waslijst boeken die ik je aangeraden heb, en waarmee je rustig zou zijn tot de komst van de volgende Messias bevallen je niet ?!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be