![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#462 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#463 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In Tacitus' werk komt er eigenlijk heel weinig voor over de inhoud van het Germaans heidendom. Op basis van wat hij schrijft, kan men maar moeilijk dat heidendom echt inhoudelijk reconstrueren. Zoals al eerder gezegd, is het veel eerder een etnografisch geschrift met een achterliggende ideologische bedoeling. http://www.boudicca.de/tacitusnl001.htm |
|
|
|
|
|
|
#464 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Meningen verschillen, wie heeft gelijk Dr. Kuyper of de Jan ? |
|
|
|
|
|
|
#465 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bijgevolg zie ik geenszins een tegenspraak tussen wat u aanhaalt en wat ik stelde. |
|
|
|
|
|
|
#466 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#467 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ieder geval, ik heb u de referentie naar een vertaling gegeven. Als u, net als ik, moeite en tijd zou nemen het werk te lezen, dan zult u onmiddellijk vaststellen dat Tacitus in het geheel van het werk niet echt heel veel over het heidendom schrijft. Het is vooral, zoals ik al eerder stelde en door Kuyper in andere woorden werd beschreven, een etnografisch werk. Geen werk in de eerste plaats over de religie van de oude Germanen. Uit wat Tacitus allemaal schrijft, valt met moeite een samenhangend beeld te vormen van de inhoudelijke aspecten van die godsdienst. Echt veel opschieten doen we er dus niet meer. In dat opzicht zijn de Edda's een veel waardevollere bron, maar ook hier missen we meerdere aspecten van de totaliteit van een godsdienstbeleving en -inhoud. |
|
|
|
|
|
|
#468 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#469 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#470 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#471 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Om even te citeren uit de nieuwheidense tegenhanger van wikipedia:
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#472 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik weet niet of die in het Nederlands beschikbaar zijn momenteel. Zou moeten. Laatst gewijzigd door piraat : 4 december 2008 om 07:13. |
|
|
|
|
|
|
#473 | |
|
Banneling
|
Citaat:
novatlan : link werkt niet... Hmmm...betwijfelbare bronen dus. Naar wat ik daar zie staan in uw bericht haalde Tacitus zijn informatie in de geschriften van Plinius de Oudere, en uit intervieuws met legionnairs en gevangenen ...Onbetrouwbare getuigen allemaal ? Daar kan ik mij natuurlijk niet over uitspreken, ik was er niet bij...Jij ook niet trouwens |
|
|
|
|
|
|
#474 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#475 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Trouwens, u leest weer eens niet wat er staat. Ik heb het niet over "onbetrouwbare getuigen", maar weerleg wel uw stelling als zou Tacitus "ter plaatse" bij de Germanen zou zijn geweest. |
|
|
|
|
|
|
#476 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 4 december 2008 om 21:46. |
|
|
|
|
|
|
#477 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#478 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#479 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Even er toch aan herinneren dat dit mijn beginvraag was waarop u, in de opeenvolgende berichten, steeds heel afwijkend heeft gereageerd. Blijkbaar doet de vraag ergens pijn... |
|
|
|
|
|
|
#480 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|