Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2009, 06:39   #481
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antilliaan Bekijk bericht
Ben het met je eens. Ik wil ook graag dat we allemaal gemeenten worden van Nederland. De politici hier zijn niet te vertrouwen, overheidscontrole uit Nederland moet er zeker veel meer komen.
Mini landjes heb je nu eenmaal in de Caraiben he. Allemaal voor macht en geld.
De antillianen spreken meerdere talen, de ruime meerderheid spreekt gewoon nederlands, lijkt me op zich geen probleem. Het nederlands op Sint-Maarten moet wel veel meer gepromoot worden.
Beetje info : http://forum.politics.be/showthread.php?t=62504
Oud 1 juli 2009, 07:02   #482
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het artikel zelf kan ik niet meer vinden. Eigenlijk weet ik niet of het ooit online heeft gestaan. Maar indirect kun je nog enkele citaten vinden via dit artikel uit de Gazet Van Antwerpen.
Waaruit :
Citaat:
"In plaats van zich te willen afscheiden, zouden de Vlamingen juist blij moeten zijn dat ze zich een beetje kunnen optrekken aan de Walen", schrijft Tijl die duidelijk een hogere dunk heeft van de Franse cultuur.

Hans Tijl is in feite een pseudoniem. De schrijver vreest immers aangepakt te worden door "de gestapo van het Vlaams Belang".
Voldoende om verticaal te klasseren.
Oud 1 juli 2009, 07:35   #483
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Mensen zoals jij kunnen beter met Wilders gaan emigreren naar Belgie.
We kunnen deze mensen missen als kiespijn.
Wind je niet op.
De meeste Nederlanders, die hier rondlopen zijn verheerlijkers van het platteland.Zij zetten zich af tegen Amsterdam en de Randstad .Ze dromen van een Groot- Belgie met Brussel als hoofstad.Een soort Benelux met mini-staatjes.
Met deze ideeen zullen Noord Nederland nooit meekrijgen.
Misschien dat alleen Limburg en Brabant hierin meegaan.
Dus zoek je heil op een ander draadje of ander forum.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 1 juli 2009 om 07:36.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 07:39   #484
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Een Verenigde Nederlanden zal zijn met Oranje, of ze zal niet zijn. No way dat de Nederlanders het koningshuis laten vallen.
en no way dat de Vlamingen nog een koningshuis willen. maw, een echte fusie kan er gewoon niet komen.
Oud 1 juli 2009, 07:40   #485
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Met België? Dat lijkt me ook niet echt een verstandig idee. Met de afzonderlijke delen van België daarentegen...?
De Vlamingen zien dat niet zo zitten.Ze hebben ervaring.
De Nederlanders die ik hier zie rondlopen, denken er meestal anders over.
Binnen Nederland is het een kleine minderheid voor deze droom ,die daarom hier hun aanhang zoeken.

Nederland en Vlamingen zullen gescheiden blijven, omdat de Vlamingen nooit
een eenheid gewild hebben.
Ze blijven liever onder de hoede van de Fransen.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 1 juli 2009 om 07:51.
Oud 1 juli 2009, 07:43   #486
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
onderwijs en keuken van vlaanderen is goed.
ook onze kenniseconomie, onze goed producerende fabrieken.

maar dat betekent nog niet dat we een onafhankelijke staat aankunnen.
want nu zitten we al met de hoogste belastingen in Europa, de laagste uitkeringen en de hoogste staatsschuld.
hoe ga je zorgen dat de gewone bevolking kan overleven?
dus in wezen zeg jij hier dat de Vlamingen niet kunnen wat de Luxemburgers, Letten, Finnen, Noren of Ieren kunnen? namelijk overleven in een onafhankelijke staat???

ik ben daar niet mee akkoord.
Oud 1 juli 2009, 07:44   #487
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik stel gewoon vast dat Nederlanders die hier een tijdje wonen, dat deze tot het besluit komen dat het hier beter leven is dan in Nederland. En dat kan wel natuurlijk subjectief klinken, maar het zal toch ook gesteund zijn op de dagdagelijkse werkelijkheid die vervolgens vergeleken wordt met de manier van leven in Nederland. Uw journalist was misschien een rasechte Hollander (we kennen zijn naam niet), ja en dan wordt het moeilijk voor hem in België.
Bent u zelf zo'n Nederbelg?
Oud 1 juli 2009, 07:44   #488
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
we hebben nog een klein heikelpuntje
welke stad gaan we nemen als hoofdstad van De Nederlanden? Amsterdam, Broekzele, ...
iedereen mag meedoen, ook henri1, system, 1207, ...

de hoofdzetel en parlement komen in Den Haag (Nederland).
dus mss Broekzele (Brussel - Vlaanderen) als hoofdstad.
Brussel zal niet meegaan, valt dus af.
Oud 1 juli 2009, 07:46   #489
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
gezocht: een mooie historische stad met kenmerken uit Nederland en Vlaanderen om te dienen als hoofdstad van De Nederlanden.

iemand suggesties?
Natuurlijk Amsterdam
Oud 1 juli 2009, 07:48   #490
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Brussel zal niet meegaan, valt dus af.
Dan wordt een onafhankelijk Vlaanderen dus een doodgeboren kind en hoogstens een tussenstation in de richting van een hereniging met Nederland.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 07:55   #491
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan wordt een onafhankelijk Vlaanderen dus een doodgeboren kind en hoogstens een tussenstation in de richting van een hereniging met Nederland.
Een hereniging zal er nooit komen als Vlaanderen niet zelfstandig is.
Een zelfstandig Vlaanderen zal met Nedeland gaan samenwerken.
Pas als nut een noodzaak aanwezig is, zal over een hereniging gesproken worden.
Oud 1 juli 2009, 08:08   #492
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Wind je niet op.
De meeste Nederlanders, die hier rondlopen zijn verheerlijkers van het platteland.Zij zetten zich af tegen Amsterdam en de Randstad .Ze dromen van een Groot- Belgie met Brussel als hoofstad.Een soort Benelux met mini-staatjes.
Met deze ideeen zullen Noord Nederland nooit meekrijgen.
Misschien dat alleen Limburg en Brabant hierin meegaan.
Dus zoek je heil op een ander draadje of ander forum.
Heb je voorbeelden van mensen die het platteland verheerlijken? Ik ben zelf niet gecharmeerd van Amsterdam, dat voor mij synoniem staat voor krakers, anarchisten, links-progressieven, buitenlanders, verloedering, absurd hoge parkeertarieven, criminaliteit en een verengelsing die zo extreem en diep is doorgevoerd dat Amsterdam niets meer met Nederland(s) te maken heeft.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 08:10   #493
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar pleit ik daarvoor ?

U hebt waanvoorstellingen, laat U verzorgen a.u.b.
Hier laat u toch heel even in uw zieltje kijken en toont u onbeschroomd uw verlangen naar het ware vaderland.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 08:14   #494
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Neen? Je hele stelling en document is één uitverkoop aan Nederland.
Bestaan er Groot-Nederlandse visies die jij niet als "één uitverkoop aan Nederland" zou betitelen?

Zo ja, kan je er eens een aanduiden?

Zoniet, dan is je bovenstaande uitval hypocriet.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 1 juli 2009, 08:17   #495
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Jij wil niets anders dan ons grondgebied aan de Hollanders geven, zonder meer.....
Elk stukje Vlaanderen dat naar Nederland gaat is bevrijd gebied. Zeeuwsch-Vlaanderen en Nederlands-Limburg zijn op die manier gered van de Belgische ziekte, en we zouden beter ook Voeren aan Nederland geven.
Oud 1 juli 2009, 08:18   #496
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hier laat u toch heel even in uw zieltje kijken en toont u onbeschroomd uw verlangen naar het ware vaderland.
Niet de eerste keer, hoor:

http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=13

http://forum.politics.be/showpost.ph...83&postcount=7
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 08:19   #497
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus in wezen zeg jij hier dat de Vlamingen niet kunnen wat de Luxemburgers, Letten, Finnen, Noren of Ieren kunnen? namelijk overleven in een onafhankelijke staat???

ik ben daar niet mee akkoord.
Voel je niet miskend: Wat de Ieren, Luxemburgers, Letten en, voor mijn part, de Monegasken kunnen, kunnen de Vlamingen ook. En dat gun ik hun ook. Het heeft alleen geen zin om aan Kleinstaaterei te doen als Vlaanderen en Nederland samen ook iets kunnen bereiken in een zich snel veranderende wereld.
Oud 1 juli 2009, 08:28   #498
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

In zekere zin wel, ja. Maar toch een kanttekening. De ultra-belgicisten - en in hun verbolgen mening ook de doorgedraaide flaminganten - zijn dermate gefocust op het waanidee van termen als "uitverkoop aan" en "overrompeling door" Holland en dergelijke dat deze goedbedoelde argumenten op hen de uitwerking hebben als de spreekwoordelijke rode doek voor de stieren.

Ik stel dus het volgende: de Vlaamse onafhankelijkheid verlost de Zuidelijke Nederlanden van de Belgische taal- en cultuurgenocide en zorgt van pacificatie en een normalisering van de betrekkingen met Wallonië en dus ook voor een meer volwassen houding tegenover Nederland en dus ook tegenover verdergaande samenwerking.
Oud 1 juli 2009, 08:34   #499
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Heb je voorbeelden van mensen die het platteland verheerlijken? Ik ben zelf niet gecharmeerd van Amsterdam, dat voor mij synoniem staat voor krakers, anarchisten, links-progressieven, buitenlanders, verloedering, absurd hoge parkeertarieven, criminaliteit en een verengelsing die zo extreem en diep is doorgevoerd dat Amsterdam niets meer met Nederland(s) te maken heeft.
Zo te zien, ben jezelf zo'n voorbeeld
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 08:34   #500
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Bestaan er Groot-Nederlandse visies die jij niet als "één uitverkoop aan Nederland" zou betitelen?

Zo ja, kan je er eens een aanduiden?

Zoniet, dan is je bovenstaande uitval hypocriet.
een confederatie met Nederland, het liefst met Wallonië en Luxemburg is volgens mij het beste. sommige zaken kunnen we het best samen doen, andere zaken moeten op het regionaal vlak geregeld blijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be