Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af
Ja 37 72,55%
Nee 11 21,57%
anders omschrijf 3 5,88%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2011, 09:58   #481
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is een verschil. Men weet, dus men is zeker. Alleen kan de bron van de zekerheid ook een andere zijn dan het weten. Bijvoorbeeld door het geloof.
Een beetje zoals bij mentaal gestoorden die ook vanalles menen te zien of te weten ?

Want als ze niet in god menen te geloven maar in bvb een monster, dan zijn ze opeens rijp voor het gesticht, terwijl het net hetzelfde is....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 12:58   #482
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een beetje zoals bij mentaal gestoorden die ook vanalles menen te zien of te weten ?

Want als ze niet in god menen te geloven maar in bvb een monster, dan zijn ze opeens rijp voor het gesticht, terwijl het net hetzelfde is....
Neen er is een hiërarchie in waanvoorstellingen.
Deze varieert dan ook constant in tijd in ruimte.

Stel dat in de oude Hindu-cultuur een man zou zeggen:
"Er is maar één god, en binnenkort stuurt hij zij zoon ergens in Israel om alles haarfijn uit te leggen"

Hoe zouden zijn dorpsgenoten zijn geestelijke gezondheid inschatten, denken jullie?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:00   #483
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:

hahahaha, zalig , dat wij dan toch maar slimmer zijn als gij, punt. Dat ze blijkbaar de juiste keuze hebben gemaakt en toch in 'god' geloven ongeacht dat gij en anderen het tegendeel 'beweren' omdat ze het 'niet willen geloven'.
Chrisnach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:04   #484
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisnach Bekijk bericht
hahahaha, zalig , dat wij dan toch maar slimmer zijn als gij, punt. Dat ze blijkbaar de juiste keuze hebben gemaakt en toch in 'god' geloven ongeacht dat gij en anderen het tegendeel 'beweren' omdat ze het 'niet willen geloven'.
Hiervoor pas ik.

Iemand?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:14   #485
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

@Chrisnach
Ten eerste geloof en intelligentie hebben niets met elkaar te maken.

Je hebt niets te verliezen als je in God gelooft. Bestaat ie niet dan is het zo, bestaat ie wel dan win je alles. Vraag is ... In welke God te geloven?

Het is tevens niet echt een kwestie van "niet willen geloven", maar eerder een kwestie van "waarom moeten we zonder enig rationeel bewijs geloven" en verder "waarom we God moeten aanbidden". Blind geloof lijkt me een vrij gevaarlijk iets.
Skeptic Atheist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:14   #486
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Is er dan een wil nodig om te geloven die voortkomt uit een bepaalde grens van intelligentie is het geloof IQ gebonden volgens u ?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:43   #487
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Albert: "Zeg eens waar."
onder andere de USA
Geef dan eens een studie of een nieuwbericht daarover.

Citaat:
Moord, het uitsluiten van homo's, anders gelovigen, het opdringen van geloof ten opzichte van anderen ... ja dat is tegen mijn moraal
Er is vage lijn tussen uitsluiten en afkeuren, en geloof verkondigen en opdringen. Waar ligt bij jou de grens?

Citaat:
Waarom zou een atheist een gelovige uitstoten? Atheisme zoals ik het definieer is een standpunt ten opzichte van 1 onderwerp namelijk god. Als u mij het bestaan van God kan bewijzen, zal ik het aanvaarden, wat nog niet betekent dat ik religieus zal worden.
Waarom? Omdat ze ons dom, gevaarlijk, minderwaardig, ... vinden. Ik heb het ook niet over alle atheïsten.

Citaat:
Mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, en dan pas vrijheid van religie. Religie discrimineert en moet bijgevolg gecontroleerd worden.
Iedereen discrimineert! Aparte mannen- en vrouwentoiletten, da's eigenlijk al discriminatie.

En vrijheid van religie IS een mensenrecht.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:56   #488
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skeptic Atheist Bekijk bericht
@Chrisnach
Ten eerste geloof en intelligentie hebben niets met elkaar te maken.

Je hebt niets te verliezen als je in God gelooft. Bestaat ie niet dan is het zo, bestaat ie wel dan win je alles. Vraag is ... In welke God te geloven?

Het is tevens niet echt een kwestie van "niet willen geloven", maar eerder een kwestie van "waarom moeten we zonder enig rationeel bewijs geloven" en verder "waarom we God moeten aanbidden". Blind geloof lijkt me een vrij gevaarlijk iets.
Het enige wat mensen doen is stellingen en woorden zoeken die ze dan tegen de andere kunnen gebruiken in de strijd om hun stelling in de andere zijn stroot, te duwen.
Ik vertel u mijn kennis, en zou graag hebben dat je mij niet afdoed als leugenaar, maar ik weet dat hiervoor 'geloof' nodig is van u in mij, dat ik de waarheid spreek.

Nog is, je weet alles al, 'KIJK' & luister (en kijk ook's in uzelf hoe je in elkaar steekt), en eens rond in de wereld en denk dan eens over 'alles' na, ik zeg hier niet dat ge het één of het ander 'moet' doen, maar dan zou je het normaal gezien wel 'geloven'. Anders heb je ergens op basis van één of ander vooroordeel, niet objectief gebleven, de verkeerde stelling aangenomen.
Je zal toch ergens veel moeten afdoen als, ..... om tot zo een stelling te komen, ik 'was' ook zo. Ongeacht wat eenieder zei of aanbracht, ik was reeds vastbesloten dat 'hij' niet bestond. Tot nu, en die manier van tot 'het geloof komen' wens ik toch niemand toe.
Maar, als ze 'nu' het omgekeerde beweren, ben ik 'slimmer' omdat ik meer weet dan u & je verkeerde conclusies volgt.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 26 januari 2011 om 13:59.
Oud 26 januari 2011, 14:04   #489
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige wat mensen doen is stellingen en woorden zoeken die ze dan tegen de andere kunnen gebruiken in de strijd om hun stelling in de andere zijn stroot, te duwen.
Ik vertel u mijn kennis, en zou graag hebben dat je mij niet afdoed als leugenaar, maar ik weet dat hiervoor 'geloof' nodig is van u in mij, dat ik de waarheid spreek.

Nog is, je weet alles al, 'KIJK' & luister (en kijk ook's in uzelf hoe je in elkaar steekt), en eens rond in de wereld en denk dan eens over 'alles' na, ik zeg hier niet dat ge het één of het ander 'moet' doen, maar dan zou je het normaal gezien wel 'geloven'. Anders heb je ergens op basis van één of ander vooroordeel, niet objectief gebleven, de verkeerde stelling aangenomen.
Je zal toch ergens veel moeten afdoen als, ..... om tot zo een stelling te komen, ik 'was' ook zo. Ongeacht wat eenieder zei of aanbracht, ik was reeds vastbesloten dat 'hij' niet bestond. Tot nu, en die manier van tot 'het geloof komen' wens ik toch niemand toe.
Maar, als ze 'nu' het omgekeerde beweren, ben ik 'slimmer' omdat ik meer weet dan u & je verkeerde conclusies volgt.
Kijk als ik als wetenschapper een stelling poneer in bvb een publicatie, verbrandt de reviewer mij als ik deze stelling niet onderbouw.

Maar gewoon aannemen dat ik u moet geloven, fat chance, zo werkt het niet. Enja, dan bent u een leugenaar. Zoals de rest van de gelovigen die hun boodschap graag verspreiden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:38   #490
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Geef dan eens een studie of een nieuwbericht daarover.

Er is vage lijn tussen uitsluiten en afkeuren, en geloof verkondigen en opdringen. Waar ligt bij jou de grens?

Waarom? Omdat ze ons dom, gevaarlijk, minderwaardig, ... vinden. Ik heb het ook niet over alle atheïsten.

Iedereen discrimineert! Aparte mannen- en vrouwentoiletten, da's eigenlijk al discriminatie.

En vrijheid van religie IS een mensenrecht.
Had dit al in een vorige post gepubliceerd, bekijk het ff. http://en.wikipedia.org/wiki/Discrim...ainst_atheists

Ik probeer gezond verstand te gebruiken, oa wat ik niet graag heb zal ik een ander niet aandoen. Uiteraard faal ik regelmatig, dan bied ik mn excuzes aan die persoon aan en hoop dat hij/zij deze aanvaard. De bijbel en de katholieke kerk verkondigen een aantal dingen die echt niet passen in mijn moraal. Moraal is voor mij persoonlijk iets dat evolueert.

De meeste mensen zijn dom (op sommige gebieden, op andere gebieden zijn ze dan weer slim), en gevaarlijk maar daarom niet minderwaardig. Omdat ik de hoopvolle overtuiging heb dat de mensenheid stelselmatig (maar zeer traag) van zn fouten leert.

Dit is trouwens mijn laatste post hierover, de discusie overstijgt mijn intelligentie, ik zie de discussie niet in de eerste miljoen jaar eindigen en/of een zinnige bijdrage leveren aan deze draad.
Oud 26 januari 2011, 14:45   #491
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is een verschil. Men weet, dus men is zeker. Alleen kan de bron van de zekerheid ook een andere zijn dan het weten. Bijvoorbeeld door het geloof.
De bron van zekerheid kan niet geloof zijn, vermits men van geloof zelf niet zeker kan zijn.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 15:42   #492
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Had dit al in een vorige post gepubliceerd, bekijk het ff. http://en.wikipedia.org/wiki/Discrim...ainst_atheists
De enige discriminatie hier is in de politiek. Dat van de verplichte eed vind ik ook verkeerd, maar dat de helft van de Amerikanen geen vertrouwen heeft in atheïstische politici is gewoon publieke opinie. Verder gaat het hier niet specifiek om Christenen, maar om theïsten.

Citaat:
Dit is trouwens mijn laatste post hierover, de discusie overstijgt mijn intelligentie, ik zie de discussie niet in de eerste miljoen jaar eindigen en/of een zinnige bijdrage leveren aan deze draad.
Het zij zo.
Oud 26 januari 2011, 15:59   #493
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Kijk als ik als wetenschapper een stelling poneer in bvb een publicatie, verbrandt de reviewer mij als ik deze stelling niet onderbouw.

Maar gewoon aannemen dat ik u moet geloven, fat chance, zo werkt het niet. Enja, dan bent u een leugenaar. Zoals de rest van de gelovigen die hun boodschap graag verspreiden.
Alles is in mijn vorig antwoord gezegd, en u laat nu blijken, aan welke zijde u staat, de niet denker.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 26 januari 2011 om 16:02.
Oud 26 januari 2011, 20:23   #494
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Alles is in mijn vorig antwoord gezegd, en u laat nu blijken, aan welke zijde u staat, de niet denker.
De niet-denker?

Mag ik u erop wijzen, mijn waarde, dat 90% van uw antwoorden beledigingen, dooddoeners, geweeklaag, nutteloze niet-onderbouwde stellingen of naast de kwestie zijn?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 20:26   #495
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
De niet-denker?

Mag ik u erop wijzen, mijn waarde, dat 90% van uw antwoorden beledigingen, dooddoeners, geweeklaag, nutteloze niet-onderbouwde stellingen of naast de kwestie zijn?
Ik zeg het toch, dat 99,9% van de mensen slecht is, dus als gij het bevestigd, dat jullie ver achter liggen op mij, dan is't goe hé.
Ene wie het schoentje past trekke het aan.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 26 januari 2011 om 20:27.
Oud 26 januari 2011, 21:53   #496
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in, objectiviteit is niet altijd even vanzelfsprekend in een vraagstelling zoals dat gebeurt op een forum. iedereen heeft een bepaalde overtuiging die men wil verdedigen of op zn minst toetsen tov de meningen van anderen. Op zich niet zo slecht, het kan je denkwereld alleen maar verruimen.

Citaat:
Nooit bedoeld om je af te doen als leugenaar, bij mijn weten heb ik dat ook niet gedaan. Echter geloof in u heb ik niet daar zijn jou claims te subjectief voor, en ik te skeptisch.

Citaat:
Cruciaal punt, ik weet niets! Ik stel dingen in vraag met open geest. Ik lees, ik kijk, ik luister... en toch kan ik niet "geloven". De naam "Skeptic Atheist" heb ik niet voor niets gekozen, het vertelt je alles waarvoor ik sta en wie ik ben.

Citaat:
Waarom is het zo belangrijk dat ik niet geloof? Wat voor zin heeft religie wanneer je diep van binnen het gewoon niet voelt. Het "zeker weten" wat al eens werd beschreven op dit forum, is niet van toepassing op mij. Dus mijn "geloof" zou een leugen zijn, hoe zou God daar tegenoverstaan? Je bent duidelijk intelligenter dan mij, want u weet wat voor mij een groot raadsel is. Trouwens ik heb geen kritiek op het geloven in God, ik heb kritiek op religie, de dingen die daar rond hangen. En mocht ik ooit in God beginnen te geloven dan zal ik niet religieus zijn.

Dit gezegd zijnde ... het topic van deze draad ging over "Ons geld naar de kerk". Als je toch verder wil discussieren over je ding, dan stel ik voor dat je een nieuwe draad opstart met een deftige vraagstelling of statement. Want 1 zinnig uitleg van waarom de staat moet betalen voor de kerk heb ik nog altijd niet tegengekomen... waarvan het geld dan nog niet eens eerlijk verdeelt wordt over de verschillende religies.
Oud 26 januari 2011, 22:15   #497
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit gezegd zijnde ... het topic van deze draad ging over "Ons geld naar de kerk". Als je toch verder wil discussieren over je ding, dan stel ik voor dat je een nieuwe draad opstart met een deftige vraagstelling of statement. Want 1 zinnig uitleg van waarom de staat moet betalen voor de kerk heb ik nog altijd niet tegengekomen... waarvan het geld dan nog niet eens eerlijk verdeelt wordt over de verschillende religies.
Ach, Wisord heeft onredelijke haat voor de Kerk.

De reden dat de staat voor de Kerk moet betalen, is gewoon omdat het zo in de wet staat. Ingevoerd door Napoleon, onderhouden als deel van de compromis tussen Katholieken en liberalen dat België heeft gevormd.

Overigens, jouw naam siert je wel, mijn skeptische vriend. Je kunt teminste nog deftig en respectvol discussiëren.
Oud 26 januari 2011, 22:32   #498
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, Wisord heeft onredelijke haat voor de Kerk.

De reden dat de staat voor de Kerk moet betalen, is gewoon omdat het zo in de wet staat. Ingevoerd door Napoleon, onderhouden als deel van de compromis tussen Katholieken en liberalen dat België heeft gevormd.

Overigens, jouw naam siert je wel, mijn skeptische vriend. Je kunt teminste nog deftig en respectvol discussiëren.

Geen haat albrecht ... het is gewoon niet redelijk dat een hele maatschapij moet opdraaien voor deze toestanden. En Napoleon is al heel lang dood dus die zal hier niet veel meer te vertellen hebben , toch?
Oud 26 januari 2011, 22:35   #499
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Geen haat albrecht ... het is gewoon niet redelijk dat een hele maatschapij moet opdraaien voor deze toestanden. En Napoleon is al heel lang dood dus die zal hier niet veel meer te vertellen hebben , toch?
Wisord, ook in topics die niets met het geld te maken hebben ben je tegen de Kerk.

Je wilt het zelfs afschaffen.

En die toestanden? Pedofilie? Dat is net deels veroorzaakt door onze maatschappij. Of was Dutroux ook een priester?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 26 januari 2011 om 22:36.
Oud 26 januari 2011, 22:49   #500
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Wisord, ook in topics die niets met het geld te maken hebben ben je tegen de Kerk.

Je wilt het zelfs afschaffen.

En die toestanden? Pedofilie? Dat is net deels veroorzaakt door onze maatschappij. Of was Dutroux ook een priester?

Ik de kerk afschaffen ?... Ik denk dat je u vergist in mijn idee dat uw kind religieus opvoeden fout is en daarvoor de les godsdienst op de school moet verdwijnen . Godsdienst hoort thuis in de geschiedenisles . Het staat iedereen vrij om te geloven wat hij wil maar het aanleren aan peuters die net kunnen praten om de aanhang van deze groter te maken is in mijn ogen imoreel .

Pedofilie is niet door de samenleving veroorzaakt albrecht ... kleine toelichting . Ga eens kijken in de draad over het monster van Riga .... ik was een van de weinigen die daar gepost had .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be