![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
37 | 72,55% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 21,57% |
anders omschrijf |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want als ze niet in god menen te geloven maar in bvb een monster, dan zijn ze opeens rijp voor het gesticht, terwijl het net hetzelfde is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze varieert dan ook constant in tijd in ruimte. Stel dat in de oude Hindu-cultuur een man zou zeggen: "Er is maar één god, en binnenkort stuurt hij zij zoon ergens in Israel om alles haarfijn uit te leggen" Hoe zouden zijn dorpsgenoten zijn geestelijke gezondheid inschatten, denken jullie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Burger
|
![]() hahahaha, zalig , dat wij dan toch maar slimmer zijn als gij, punt. Dat ze blijkbaar de juiste keuze hebben gemaakt en toch in 'god' geloven ongeacht dat gij en anderen het tegendeel 'beweren' omdat ze het 'niet willen geloven'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iemand? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 |
Vreemdeling
|
![]() @Chrisnach
Ten eerste geloof en intelligentie hebben niets met elkaar te maken. Je hebt niets te verliezen als je in God gelooft. Bestaat ie niet dan is het zo, bestaat ie wel dan win je alles. Vraag is ... In welke God te geloven? Het is tevens niet echt een kwestie van "niet willen geloven", maar eerder een kwestie van "waarom moeten we zonder enig rationeel bewijs geloven" en verder "waarom we God moeten aanbidden". Blind geloof lijkt me een vrij gevaarlijk iets. |
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is er dan een wil nodig om te geloven die voortkomt uit een bepaalde grens van intelligentie is het geloof IQ gebonden volgens u ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En vrijheid van religie IS een mensenrecht. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik vertel u mijn kennis, en zou graag hebben dat je mij niet afdoed als leugenaar, maar ik weet dat hiervoor 'geloof' nodig is van u in mij, dat ik de waarheid spreek. Nog is, je weet alles al, 'KIJK' & luister (en kijk ook's in uzelf hoe je in elkaar steekt), en eens rond in de wereld en denk dan eens over 'alles' na, ik zeg hier niet dat ge het één of het ander 'moet' doen, maar dan zou je het normaal gezien wel 'geloven'. Anders heb je ergens op basis van één of ander vooroordeel, niet objectief gebleven, de verkeerde stelling aangenomen. Je zal toch ergens veel moeten afdoen als, ..... om tot zo een stelling te komen, ik 'was' ook zo. Ongeacht wat eenieder zei of aanbracht, ik was reeds vastbesloten dat 'hij' niet bestond. Tot nu, en die manier van tot 'het geloof komen' wens ik toch niemand toe. Maar, als ze 'nu' het omgekeerde beweren, ben ik 'slimmer' omdat ik meer weet dan u & je verkeerde conclusies volgt. Laatst gewijzigd door Chrisnach : 26 januari 2011 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar gewoon aannemen dat ik u moet geloven, fat chance, zo werkt het niet. Enja, dan bent u een leugenaar. Zoals de rest van de gelovigen die hun boodschap graag verspreiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik probeer gezond verstand te gebruiken, oa wat ik niet graag heb zal ik een ander niet aandoen. Uiteraard faal ik regelmatig, dan bied ik mn excuzes aan die persoon aan en hoop dat hij/zij deze aanvaard. De bijbel en de katholieke kerk verkondigen een aantal dingen die echt niet passen in mijn moraal. Moraal is voor mij persoonlijk iets dat evolueert. De meeste mensen zijn dom (op sommige gebieden, op andere gebieden zijn ze dan weer slim), en gevaarlijk maar daarom niet minderwaardig. Omdat ik de hoopvolle overtuiging heb dat de mensenheid stelselmatig (maar zeer traag) van zn fouten leert. Dit is trouwens mijn laatste post hierover, de discusie overstijgt mijn intelligentie, ik zie de discussie niet in de eerste miljoen jaar eindigen en/of een zinnige bijdrage leveren aan deze draad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Schepen
|
![]() De bron van zekerheid kan niet geloof zijn, vermits men van geloof zelf niet zeker kan zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zij zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Chrisnach : 26 januari 2011 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Mag ik u erop wijzen, mijn waarde, dat 90% van uw antwoorden beledigingen, dooddoeners, geweeklaag, nutteloze niet-onderbouwde stellingen of naast de kwestie zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ene wie het schoentje past trekke het aan. Laatst gewijzigd door Chrisnach : 26 januari 2011 om 20:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit gezegd zijnde ... het topic van deze draad ging over "Ons geld naar de kerk". Als je toch verder wil discussieren over je ding, dan stel ik voor dat je een nieuwe draad opstart met een deftige vraagstelling of statement. Want 1 zinnig uitleg van waarom de staat moet betalen voor de kerk heb ik nog altijd niet tegengekomen... waarvan het geld dan nog niet eens eerlijk verdeelt wordt over de verschillende religies. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De reden dat de staat voor de Kerk moet betalen, is gewoon omdat het zo in de wet staat. Ingevoerd door Napoleon, onderhouden als deel van de compromis tussen Katholieken en liberalen dat België heeft gevormd. Overigens, jouw naam siert je wel, mijn skeptische vriend. Je kunt teminste nog deftig en respectvol discussiëren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen haat albrecht ... het is gewoon niet redelijk dat een hele maatschapij moet opdraaien voor deze toestanden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je wilt het zelfs afschaffen. En die toestanden? Pedofilie? Dat is net deels veroorzaakt door onze maatschappij. Of was Dutroux ook een priester? Laatst gewijzigd door Albrecht : 26 januari 2011 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik de kerk afschaffen ?... Ik denk dat je u vergist in mijn idee dat uw kind religieus opvoeden fout is en daarvoor de les godsdienst op de school moet verdwijnen . Godsdienst hoort thuis in de geschiedenisles . Het staat iedereen vrij om te geloven wat hij wil maar het aanleren aan peuters die net kunnen praten om de aanhang van deze groter te maken is in mijn ogen imoreel . Pedofilie is niet door de samenleving veroorzaakt albrecht ... kleine toelichting . Ga eens kijken in de draad over het monster van Riga .... ik was een van de weinigen die daar gepost had . |
|
![]() |
![]() |