Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 februari 2011, 16:39   #481
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Feit is dat een doorsnee Vlaming al gauw zal overstappen op Frans, Engels, Duits,... van zodra hij merkt dat zijn gesprekspartner anderstalig is. Ik pleit zelf voor een grote taalkennis en vind het echt belangrijk om in pakweg Frankrijk je uit te kunnen drukken in de plaatselijke taal - dat is gewoonweg een uiting van beleefdheid en respect.
Het is ook een 'een uiting van beleefdheid en respect' om de Franstalige buren te woord te staan.
De Vlaming wordt opgeleid om zich aan te passen.
Laat dus niemand verbaasd zijn dat dat ook gebeurt.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 15 februari 2011, 17:15   #482
Qab
Provinciaal Gedeputeerde

Qab's schermafbeelding

Standaard

Woord houden !
Qab is offline  
Oud 15 februari 2011, 17:51   #483
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Gestudeerd in Utrecht. Privé aimabel, politiek een hardliner.

De Nederlandstalige gemeenschap in Belgie mocht willen dat ze een Mangain hadden.
Misschien hebben we er wel, maar die zitten dan allemaal ver weggestoken achter een schutskring.
"Eigen volk eerst" declameren mag hier niet.
Maingain declameert niet alleen eigen volk (=franstaligen) eerst, maar wil dat principe ook nog eens uitbreiden naar de gebieden van "andere" volkeren. Zo ver gaat zelfs het VB niet.
Zucht is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:06   #484
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Misschien hebben we er wel, maar die zitten dan allemaal ver weggestoken achter een schutskring.
Maingain declameert niet alleen eigen volk (=franstaligen) eerst, maar wil dat principe ook nog eens uitbreiden naar de gebieden van "andere" volkeren. Zo ver gaat zelfs het VB niet.
Volgens het VB ligt Brussel in een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen en spreekt er iedereen goed Nederlands en Frans.

Dream on...
ViveLaBelgique is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:11   #485
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Volgens het VB ligt Brussel in een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen en spreekt er iedereen goed Nederlands en Frans.

Dream on...
Waarom niet? Het is omgekeerd toch ook gelukt?
Oud 15 februari 2011, 18:18   #486
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dream on...
Yup en volgens Maingain liggen Galmaarden, Londerzeel en Zaventem en alles daartussen in de toekomst binnen het Brussels gewest. Zie je wel dat hij nog een graadje straffer is dan VB !
Zucht is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:21   #487
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zitten dan ook niet achter een schutskring omdat ze het Nederlands zo zitten te verdedigen maar omdat ze allerlei zaken die met de verdediging van datzelfde Nederlands niets te maken hebben blijkbaar belangrijker vonden.
Niko Bellic is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:38   #488
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De evolutie is dat de jongere generatie overstapt op het Engels als de gesprekspartner anderstalig is. Ook als de gesprekspartner franstalig of duitstalig is.
Ik heb anders de indruk dat de kennis van het Engels bij de jongeren véél minder goed is dan toen ik nog bij die groep hoorde, hoor.
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:45   #489
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb anders de indruk dat de kennis van het Engels bij de jongeren véél minder goed is dan toen ik nog bij die groep hoorde, hoor.
Dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk. Eén woord: internet.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 15 februari 2011 om 18:45.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:46   #490
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is ook een 'een uiting van beleefdheid en respect' om de Franstalige buren te woord te staan.
De Vlaming wordt opgeleid om zich aan te passen.
Laat dus niemand verbaasd zijn dat dat ook gebeurt.
In Wallonië zal ik mijn Franstalige buren met plezier in het Frans te woord staan; hier in Vlaanderen verwacht ik het omgekeerde, maar dat blijkt vaak te veel gevraagd van onze Franstalige buren.
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:48   #491
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk. Eén woord: internet.
Een ander woord: lesgeven. Dan stel je dagelijks vast hoe het met die jongeren gesteld is.
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 18:50   #492
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ander woord: lesgeven. Dan stel je dagelijks vast hoe het met die jongeren gesteld is.
En welke magische kracht zorgt ervoor dat de kennis van het Engels bij jongeren afneemt terwijl de blootstelling eraan enkel maar toeneemt?
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 15 februari 2011, 19:14   #493
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En welke magische kracht zorgt ervoor dat de kennis van het Engels bij jongeren afneemt terwijl de blootstelling eraan enkel maar toeneemt?
Misschien de kracht dat de blootstelling niet zozeer aan het Engels is, maar wel aan een of ander brabbeltaaltje alla "I'll w8 4 you"? Net zoals in het Nederlands, trouwens. Iets brabbelen dat op Engels lijkt is nog niet hetzelfde als Engels spreken, wel?
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 21:13   #494
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het grote (en geniale) verschil in VB en Mangain zit in het feit dat de laatste een ruime definitie hanteert van het eigen volk, namelijk iedereen die Franstalig is of dat graag wil worden, terwijl het VB de voorwaardes voor eigen volk zo streng mogelijk heeft gemaakt. Iets van 'witte NL sprekende autochtonen die al minstens x generaties op eigen bodem vertoeven'.

Helaas voor het VB sterft de laatste groep uit terwijl de eerste onstuimig groeit.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 15 februari 2011 om 21:15.
Oud 15 februari 2011, 22:04   #495
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke Nederlandstalige , waar ook ter wereld, of het nu Amsterdam of Paramaribo is zou zich moeten bemoeien met de interne Belgische politiek.

Het geknoei van 'het eigen volk' met betrekking tot de Nederlandse Taal is zo langzamerhand niet om aan te gluren.
Hollanders en Surins hebben hier even weinig recht om ons te komen zeggen hoe het moet als de Walen.

NB: Er is GEEN Nederlandse gemeenschap in Belgie, wel een VLAAMSE. Of had u het over die enkele duizenden uitgeweken Hollanders? Nee ik dacht het niet.
Oud 15 februari 2011, 22:09   #496
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yup en volgens Maingain liggen Galmaarden, Londerzeel en Zaventem en alles daartussen in de toekomst binnen het Brussels gewest. Zie je wel dat hij nog een graadje straffer is dan VB !
Hij haalt wel meer stemmen in deze regio dan dan de Vlaams Nationalisten.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 15 februari 2011, 22:28   #497
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Hollanders en Surins hebben hier even weinig recht om ons te komen zeggen hoe het moet als de Walen.

NB: Er is GEEN Nederlandse gemeenschap in Belgie, wel een VLAAMSE. Of had u het over die enkele duizenden uitgeweken Hollanders? Nee ik dacht het niet.
In eerste instantie sprak met niet over 'Vlaamse' maar over een 'Nederlandstalige' gemeenschap.
Ik heb nooit begrepen waarom dit plots veranderd diende te worden naar 'Vlaams'.
Ik spreek geen 'Vlaams', ik spreek 'Nederlands' ! Weliswaar met een Brabantse tongval, maar onmiskenbaar 'Nederlands'.

Ik pleit er zeer sterk voor om terug de term 'Nederlandstalig' in te voeren.
We zijn trouwens 'Nederlanders', in die zin dat we inwoners zijn van de Zuidelijke Nederlanden.
En wat wil het woord 'België' anders zeggen dan (vanuit het Latijn) 'Nederland'.
Oud 15 februari 2011, 22:35   #498
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
In eerste instantie sprak met niet over 'Vlaamse' maar over een 'Nederlandstalige' gemeenschap.
Ik heb nooit begrepen waarom dit plots veranderd diende te worden naar 'Vlaams'.
Ik spreek geen 'Vlaams', ik spreek 'Nederlands' ! Weliswaar met een Brabantse tongval, maar onmiskenbaar 'Nederlands'.

Ik pleit er zeer sterk voor om terug de term 'Nederlandstalig' in te voeren.
We zijn trouwens 'Nederlanders', in die zin dat we inwoners zijn van de Zuidelijke Nederlanden.
En wat wil het woord 'België' anders zeggen dan (vanuit het Latijn) 'Nederland'.
vette 2!
Shadowke is offline  
Oud 15 februari 2011, 22:36   #499
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij haalt wel meer stemmen in deze regio dan dan de Vlaams Nationalisten.
Oh? Als we ervan uitgaan dat FDF de helft van het kartel PRL-FDF vertegenwoordigt halen ze in BHV geen 10% van de stemmen, tegen N-VA 12% + VB+LDD ook nog eens 6%, samen dus 18%.

Kanton Asse: N-VA = 30%, MR = 3%
Kanton Halle: N-VA = 23%, MR = 13%
Kanton Lennik: N-VA = 26%, MR = 2%
Kanton Meise: N-VA = 27%, MR = 8%
Kanton Vilvoorde: N-VA = 26%, MR = 5%
Kanton Zaventem: N-VA = 20%, MR = 20%

Laatst gewijzigd door fonne : 15 februari 2011 om 22:46.
fonne is offline  
Oud 15 februari 2011, 22:46   #500
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht

Wie is ONS?

Kijk bij de Franstaligen is dat duidelijk wie 'ons' is.

Jij bent alvast een prachtig voorbeeld van de beperkte (sommigen zouden zeggen domme) 'Vlaming'.

Citaat:
Neen, het grote (en geniale) verschil in VB en Mangain zit in het feit dat de laatste een ruime definitie hanteert van het eigen volk, namelijk iedereen die Franstalig is of dat graag wil worden, terwijl het VB de voorwaardes voor eigen volk zo streng mogelijk heeft gemaakt. Iets van 'witte NL sprekende autochtonen die al minstens x generaties op eigen bodem vertoeven'.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be