Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 9 februari 2011, 21:13   #461
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Als Nederlander, woonachtig in Leiden, denk ik niet dat onze binnenlandse politiek hem aangaat. Wat voor Nederlanders die in Voeren wonen wel het geval is.
Al woonde hij in Zjakkamakka, dan nog heeft hij het recht mee te discussiëren. Net zoals Gwylan het recht heeft hier mee te discussiëren als Française in Frankrijk.
Als iemand geïnteresseerd is in de Belgische politiek (vaak meer dan de inwoners van dit land zelf) dan heeft 'ie toch gewoon dat recht ?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 februari 2011 om 21:15.
Scarabaeida is offline  
Oud 9 februari 2011, 21:28   #462
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Enkel Frankrékske kan ons redden van den vuige Ollander, en dat komt goe uit want w'emme dan gelijk pain, vin en boursin. Ies Boergondies, die denkrede.
Je vraagt je af wanneer Frankrijk en Duitsland samen met het plan komen om de Moerdijkbruggen op te blazen. Wat zullen zij zich veilig voelen daarna, wetende dat den vuige Ollander hen niet meer kan raken

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 februari 2011 om 21:28.
Hollander is offline  
Oud 9 februari 2011, 21:40   #463
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Nederlander, woonachtig in Leiden, denk ik niet dat onze binnenlandse politiek hem aangaat. Wat voor Nederlanders die in Voeren wonen wel het geval is.
Elke Nederlandstalige , waar ook ter wereld, of het nu Amsterdam of Paramaribo is zou zich moeten bemoeien met de interne Belgische politiek.

Het geknoei van 'het eigen volk' met betrekking tot de Nederlandse Taal is zo langzamerhand niet om aan te gluren.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 februari 2011 om 21:40.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 9 februari 2011, 21:43   #464
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zwitserland ligt ook IN de EU maar de EU heeft er niets te zeggen.

O zo fout !

Je haalt twee begrippen -allicht bewust- door elkaar.

Zwitserland ligt NIET in de EU. Het wordt omringd door de Europese Unie, en maakt er geen deel van uit.
Net zoals BSL omringd wordt door het Vlaamse Gewest en er geen deel van uit maakt.

Brussel ligt WEL in het geografische Vlaanderen en maakt er gewoon deel van uit, net zoals Zwitserland evenzeer in het geografisch Europa ligt en er gewoon deel van uit maakt.
Oud 9 februari 2011, 21:53   #465
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Onzin. Rubens is bv. in een groot deel van de wereld bekend als een Vlaamse barokschilder. Niet als Antwerpenaar. En spreekt men over de Oost-Vlaamse primitieven? Wist je bv. dat Rogier Van Der Weyden eigenlijk Roger De La Pasture heette en afkomstig was van Doornik? En dat de gebroeders Van Eyck afkomstig zijn van Maaseik? Waarschijnlijk niet, je zou anders de Vlaamse cultuur niet in vakjes stoppen zoals je nu doet. Wie niks van cultuur kent zwijgt er best over.
De 'Vlaamse school' is niet hetzelfde als de 'Vlaamse subnatie'. De benaming 'Vlaams' in die betekenis is dan ook voor�*l iets dat niet-Nederlanders hanteerden. De '(Franco-)Vlaamse school' in de polyfonie had trouwens in meerderheid Franstalige componisten zoals Dufay (Franstalige Brusselaar), Binchois (Picardiër), Busnois (Picardiër), Ockegem (eerste notoire Nederlandstalige), Tinctoris (idem), de La Rue (Picardiër), Josquin des Prez (idem), enz ...
Vergelijk het met Holland als pars-pro-toto. Pure commercie om te verkopen in het buitenland. Buiten dat was er tot in de vroege Belgische tijd een Brabantse en Vlaamse mentaliteit. Dat veranderde toen de benaming Nederlands alleenrecht werd voor een inwoner van het Koninkrijk der Nederlanden (ofte de 'Voormalige Republiek der Zeven Nederlanden'). Toen is men onder impuls van de Vlaamse Beweging (die in meerderheid nog pro-Belgisch is) de benaming 'Vlaams' als identiteit, als natie beginnen te gebruiken. Die gewoonte is trouwens overgenomen uit de Franse taal, waar men al jaren Vlaming gebruikte als ander woord voor 'Nederlandstalige' of ik - zoals ik het logischer acht - 'Nederlander'.

Vóór België afscheurde waren we altijd Zuid-Nederlanders. Zelfs vóór de kortstondige Vereniging eind 1814, toen waren er gewoon twee Nederlanden; een beetje zoals er vandaag twee Korea's zijn en zoals Oostenrijkers vroeger Duitsers genoemd werden (gezien de Duitse natie nog niet gevormd was).

Verder vraagt u ook wat precies die 'Brabantse mentaliteit' is. Moeilijk uit te leggen. Wellicht zijn er geen notoire verschillen. Ze behoren sowieso tot dezelfde natie (alleen vind ik het jammer dat het de 'Vlaamse' werd, een slechte keuze). Een Franstalige schrijver met een hart voor Vlaanderen, nl. Charles de Coster heeft alleszins genoeg voer gehad om zijn 'Contes Brabançons' te schrijven, naast zijn 'Légendes flamandes'. Hij leefde in een tijd toen de moderne Vlaamse identiteit nog niet echt uitgevonden was en was niet beïnvloedt door het vroege Vlaams-nationalisme.
Eigenlijk is iets abstracts als een 'innerlijke kracht' die natie kan vormen moeilijk in woorden uit te drukken. Zo kunnen de meeste Vlaams-nationalisten zelfs niet uitleggen hoe Vlamingen van Walen verschillen, als je de taal buiten beschouwing laat. Eigenlijk is dat laatste al voldoende dat de invloedssferen van beiden ver uit elkaar liggen, maar goed.

Vlaams is mijns inziens een uitvinding van mensen die de scheiding der Nederlanden een goede zaak vinden en gelijkberechting voor Nederlandstaligen de volgende stap erin zagen. Later, is dat verworden tot een onafhankelijksfetisj met een Nederlandstalige leiding. Ik vind het jammer dat men de Zuid-Nederlandse mentaliteit door deze heeft vervangen, ... en ik denk dat het ook de reden is waarom Vlaanderen slap is gebleven. Niet iedereen wil ten volle gaan voor een mentaliteit die vooral gegroeid is onder impuls van dorpsgeestelijken en die zonder België helemaal niet bestaan zou hebben.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 februari 2011 om 22:23.
Scarabaeida is offline  
Oud 10 februari 2011, 00:00   #466
michael26
Schepen

Standaard

Maingain is een parasiet op het vlaams boegbeeld en ook op het belgisch model
hij alleen is een gevaar met zijn haatperikelen tegen de vlamingen
hij zit op vlaams grondgebied dus PAS CONTANT DU DEGAGE zou ik zeggen
michael26 is offline  
Oud 10 februari 2011, 07:48   #467
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michael26 Bekijk bericht
Maingain is een parasiet op het vlaams boegbeeld en ook op het belgisch model
hij alleen is een gevaar met zijn haatperikelen tegen de vlamingen
hij zit op vlaams grondgebied dus PAS CONTANT DU DEGAGE zou ik zeggen
en wat betekent dat in een taal die ik begrijp?
Hollander is offline  
Oud 10 februari 2011, 08:17   #468
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Een democratische staat met volledige autonomie waarin enkel het Nederlands de officiële taal der administratie en onderwijs is, met bepaalde rechten voor minderheidsgroepen.
en wat zijn die grenzen van die staat? en hoe ga je die grenzen afdwingen?
Oud 10 februari 2011, 11:13   #469
michael26
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Maingain zegt daar toch niets bijzonders? Ok, hij stookt graag, maar ja, dat is ook zijn taak.
nee, hij zegt niks bijzonders nee

JULLIE ZULLEN NOOIT BRUSSEL KRIJGEN

Ter informatie: brussel is altijd al van vlaanderen geweest
het is niet omdat er meer franstaligen zijn dat brussel ineens naar wallonie moet

ik vraag me af of de franstaligen wel belgie willen redden
telkens er nieuwe onderhandelingen beginnen wordt er alweer een bom gelegd met zulke uitspraken
michael26 is offline  
Oud 10 februari 2011, 16:54   #470
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als jij er problemen mee hebt dat er anderstaligen in Vlaanderen leven stoot je beter meteen ook de faciliteitengemeenten af, hoor.
Dat heb ik nergens gezegd. Ik heb wel gezegd dat de Franstaligen telkens de neiging hebben 'eeuwig' vast te houden aan hun Franse taal en bovendien eisen dat ze ook in die taal terecht kunnen.

U zou echt eens al mijn posts moeten lezen vooraleer zo kort door de bocht te gaan.
kizzy is offline  
Oud 10 februari 2011, 17:04   #471
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat heb ik nergens gezegd. Ik heb wel gezegd dat de Franstaligen telkens de neiging hebben 'eeuwig' vast te houden aan hun Franse taal en bovendien eisen dat ze ook in die taal terecht kunnen.

U zou echt eens al mijn posts moeten lezen vooraleer zo kort door de bocht te gaan.
in je posts duidelijk maken wat je eigenlijk wilt, kan ook helpen hoor.
Shadowke is offline  
Oud 10 februari 2011, 18:01   #472
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef ze eens ongelijk waarom ze dat niet zouden doen als de Vlamingen hen zelf steeds in het Frans blijven bedienen en ze via hun eigen onderwijs ervoor zorgen dat hun mensen verplicht Frans als tweede taal moéten leren en aldus zelf perfect aangepast zijn om Franstaligen in hun eigen taal te bedienen, terwijl zij zelf niet verplicht zijn om Nederlands te leren? Zelfs de regeringsonderhandelingen verlopen anno 2011 nog steeds in de taal van de minderheid in België.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 10 februari 2011 om 18:05.
Zwartengeel is offline  
Oud 10 februari 2011, 18:27   #473
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zwitserland ligt NIET in de EU. Het wordt omringd door de Europese Unie, en maakt er geen deel van uit.
Net zoals BSL omringd wordt door het Vlaamse Gewest en er geen deel van uit maakt.
Ja...dat bedoelt hij.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 10 februari 2011, 20:32   #474
Qab
Provinciaal Gedeputeerde

Qab's schermafbeelding

Standaard

Woord houden !
Qab is offline  
Oud 15 februari 2011, 16:07   #475
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
in je posts duidelijk maken wat je eigenlijk wilt, kan ook helpen hoor.
Ze simpelweg lezen ook. Ik heb nog nooit bochtenwerk gedaan. Mijn mening is al jaren dezelfde en telkens duidelijk toegelicht. Wat niet van iedereen hier kan gezegd worden.
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 16:08   #476
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Geef ze eens ongelijk waarom ze dat niet zouden doen als de Vlamingen hen zelf steeds in het Frans blijven bedienen en ze via hun eigen onderwijs ervoor zorgen dat hun mensen verplicht Frans als tweede taal moéten leren en aldus zelf perfect aangepast zijn om Franstaligen in hun eigen taal te bedienen, terwijl zij zelf niet verplicht zijn om Nederlands te leren? Zelfs de regeringsonderhandelingen verlopen anno 2011 nog steeds in de taal van de minderheid in België.
Daar hebt u volkomen gelijk in. We zouden echt van die gewoonte moeten afstappen.
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 16:19   #477
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hebt u volkomen gelijk in. We zouden echt van die gewoonte moeten afstappen.
Maingain spreekt goed Nederlands en verstaat het nog beter. Hoe doet dat wat minder en plein publique. Dat is waarschijnlijk voor zijn imago.

Het is ook een feit dat er meer over Maingain wordt gepraat en geschreven dan dat hij zelf aan het woord wordt gelaten. Je moet het maar doen. Spijtig genoeg kan ondanks de aandacht die hij krijgt in de media de opmars van PS in Brussel en BHV niet tegenhouden.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 15 februari 2011, 16:29   #478
kizzy
Gouverneur

Standaard

Feit is dat een doorsnee Vlaming al gauw zal overstappen op Frans, Engels, Duits,... van zodra hij merkt dat zijn gesprekspartner anderstalig is. Ik pleit zelf voor een grote taalkennis en vind het echt belangrijk om in pakweg Frankrijk je uit te kunnen drukken in de plaatselijke taal - dat is gewoonweg een uiting van beleefdheid en respect.

Maar om diezelfde reden zouden wij -Vlamingen met taalkennis- moeten afleren om telkens over te stappen op een andere taal: laat de andere gerust moeite doen om zich in het Nederlands uit te drukken. De oefening zal hen vaardiger maken en wij zullen onze taal mettertijd niet verder in het verdomhoekje geduwd zien worden.
kizzy is offline  
Oud 15 februari 2011, 16:34   #479
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit is dat een doorsnee Vlaming al gauw zal overstappen op Frans, Engels, Duits,... van zodra hij merkt dat zijn gesprekspartner anderstalig is. Ik pleit zelf voor een grote taalkennis en vind het echt belangrijk om in pakweg Frankrijk je uit te kunnen drukken in de plaatselijke taal - dat is gewoonweg een uiting van beleefdheid en respect.

Maar om diezelfde reden zouden wij -Vlamingen met taalkennis- moeten afleren om telkens over te stappen op een andere taal: laat de andere gerust moeite doen om zich in het Nederlands uit te drukken. De oefening zal hen vaardiger maken en wij zullen onze taal mettertijd niet verder in het verdomhoekje geduwd zien worden.
De evolutie is dat de jongere generatie overstapt op het Engels als de gesprekspartner anderstalig is. Ook als de gesprekspartner franstalig of duitstalig is.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 15 februari 2011, 16:37   #480
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Maingain spreekt goed Nederlands en verstaat het nog beter. Hoe doet dat wat minder en plein publique. Dat is waarschijnlijk voor zijn imago.
Gestudeerd in Utrecht. Privé aimabel, politiek een hardliner.

De Nederlandstalige gemeenschap in Belgie mocht willen dat ze een Mangain hadden.
Eberhard Leclerc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be