Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ?
JA 23 25,56%
NEE 62 68,89%
IK WEET HET NIET 5 5,56%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2012, 13:45   #481
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
De Vlaamse Beweging nam middeleeuwse symboliek, zoals de Vlaamse Leeuw, de Guldensporenslag, de 'gouwen' als indelingseenheid. Het gaat uit van het bestaan van een Vlaams volk, zoals ook belgicisten uitgaan van het bestaan van een Belgisch volk, terwijl de gehele volkerenkwestie vandaag de dag misschien wel volledig voorbijgestreefd is in het licht van de Europese integratie.
Dat moest ge nu eens de Fransen gaan vertellen.....

Of hun volksnationalistische opponenten. Basken, Koerden enz enz...

Citaat:
Wat al helemaal teruggrijpt naar de middeleeuwen met reële politieke effecten is de decentralisering die de Vlaamse beweging verwezenlijkt heeft.
Volgens Boudewijn Bouckaert sluit dat aan bij een traditie eigen aan de Nederlanden. Het gaat terug op het konfederale model van 1790 dat op zijn beurt aansloot bij de konfederale Republiek in het noorden.

Citaat:
Het confederaal model waar bepaalde stromingen voor preken is een volledig uitgestorven model.
Zwitserland!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 13:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 13:53   #482
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bruno is een heel-Nederlander, hoor. En het uiteindelijk doel van bourgondicisme blijft toch fundamenteel tegengesteld aan Vlaamse Beweging?
Dat hangt ervan af hoe dat Heel-Nederland wordt vorm gegeven. Konfederaal of unitair?
Oud 4 oktober 2012, 14:05   #483
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Volgens Boudewijn Bouckaert sluit dat aan bij een traditie eigen aan de Nederlanden. Het gaat terug op het konfederale model van 1790 dat op zijn beurt aansloot bij de konfederale Republiek in het noorden.
Die confederale republiek wordt ook wel eens geïnterpreteerd als onder andere een reactie op de toenemende centralisering.
Citaat:
Zwitserland!
Bondstaat, de confederatie was een voorloper. De laatste confederatie was Servië en Montenegro, geloof ik.
Citaat:
Dat hangt ervan af hoe dat Heel-Nederland wordt vorm gegeven. Konfederaal of unitair?
Onder Van Severen weet ik het niet zo goed, ik heb hem nooit diepgaand bestudeerd. Gezien de sterke fascistische tendens is unitarisme niet ondenkbaar, jammer genoeg. Maar bon, in elk geval zou Wallonië erbij blijven.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 14:21   #484
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar bon, in elk geval zou Wallonië erbij blijven.
Waar ik om louter pragmatische redenen niet tegen ben:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286 zie #2

Maar ze zullen er niet bij willen. Wat gedenken ze tijdens de feestdag van hun gemeenschap?
De ultieme dagdroom is natuurlijk dat we Wallonië zouden kunnen ruilen voor Frans-Vlaanderen waar dan het Frans als onderwijsvoertaal zou afgeschaft worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 14:38.
Oud 4 oktober 2012, 14:36   #485
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waar ik om louter pragmatische redenen niet tegen ben:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286 zie #2

Maar ze zullen er niet bij willen. Wat gedenken ze tijdens de feestdag van hun gemeenschap?
Dat is die van de Franse Gemeenschap. Er is daarnaast ook nog een Waalse feestdag, die valt op 15 september.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 14:36   #486
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moest ge nu eens de Fransen gaan vertellen.....

Of hun volksnationalistische opponenten. Basken, Koerden enz enz...

Zwitserland!
Zwitserland is een federale bondsstaat en geen statenbond. Hoeveel keer gaan we dat nog moeten zeggen? Lees eens een boek staatsrecht in plaats van "Vlaams"-nationale onzin uit te kramen.
Oud 4 oktober 2012, 14:43   #487
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat is die van de Franse Gemeenschap. Er is daarnaast ook nog een Waalse feestdag, die valt op 15 september.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_van...se_Gemeenschap

http://nl.wikipedia.org/wiki/Feest_v..._Waalse_Gewest
Maar wat daarbij wordt herdacht blijkt niet uit dat artikel....

http://fr.wikipedia.org/wiki/F%C3%AA...9gion_wallonne
Blijkt hier nu dat die feestvarkens dus twee maal hetzelfde vieren! (Ik zat er dus eigenlijk, zonder het te weten toch niet naast.)

Een dubbele kaakslag en belediging voor de Nederlandstaligen delen ze dus uit in september!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 14:56.
Oud 4 oktober 2012, 14:51   #488
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een mentaliteit kan gewijzigd worden. Is trouwens ook in Vlaanderen véél belangrijker dan de gehele onafhankelijkheidskwestie, maar bon.

Zoals België geconstrueerd is, kan ook een Benelux-gevoel geconstrueerd worden, propaganda op romantische basis.
  1. Promoten van het Waals als taal der Walen, en ook Luxemburgs in de provincie Luxemburg en zelfs extra faciliteiten Duits in Luik. Vooral op televisie, zoals bijvoorbeeld Waals-gesproken programma's met Franse ondertiteling (want Fransen haten ondertitels ). Zoiets legt extra nadruk op de eigenheid van Wallonië. Tevens de studie van het Nederlands aanmoedigen, en als tegenprestatie ook het Waals bij ons aanprijzen. De Frans-imperialistische taaleenheid wordt zo doorbroken, samen strijden tegen verfransing. (Misschien kan de Nederlandse taal Diets genoemd worden, om Nederlands echt al identificerend iets te zien in plaats van louter taalkundig. Walen als Nederlands volk met andere taal, dus.)
  2. Toerisme binnen België en bij uitbreiding binnen de Benelux financieel aantrekkelijker maken, en in de promotie ervan zowel aanbevelen wat ons bindt en wat ons scheidt (eenheid in verscheidenheid).
  3. Verdere decentralisatie naar Duits model.
Oud 4 oktober 2012, 14:54   #489
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Lees eens een boek staatsrecht in plaats van "Vlaams"-nationale onzin uit te kramen.
Ok, op de dag dat zo'n boek even mooi verlucht is als de Playboy...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 15:05.
Oud 4 oktober 2012, 14:54   #490
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/F%C3%AA...9gion_wallonne
Blijkt hier nu dat die feestvarkens dus twee maal hetzelfde vieren!
Een dubbele kaakslag en belediging voor de Nederlandstaligen delen ze dus uit in september!
'la cérémonie de remise des insignes de l'Ordre du Mérite wallon'

Allez, en wij hebben nog altijd geen eigen lintje.

Laat ook maar, wat een farce.
Oud 4 oktober 2012, 15:12   #491
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
.....Tevens de studie van het Nederlands aanmoedigen, en als tegenprestatie ook het Waals bij ons aanprijzen. De Frans-imperialistische taaleenheid wordt zo doorbroken, samen strijden tegen verfransing. ....
Men zou beter maatregelen nemen om bij ons het Vlaanders, het Brabants en het Limburgs te redden van de fatale ondergang.....

Al zit daar allemaal wel iets in.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 15:14.
Oud 4 oktober 2012, 15:17   #492
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Men zou beter maatregelen nemen om bij ons het Vlaanders, het Brabants en het Limburgs te redden van de fatale ondergang.....
Dat zou ook voor Walen misschien aanvaardbarer zijn. Het Algemeen Nederlands wordt dan een interregionale taal.
Oud 4 oktober 2012, 15:22   #493
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Wat betreft het tweemaal vieren van de Belgische onafhankelijkheid, het is al een heel oud gebruik. Voor de Waalse haan verscheen werd er trouwens opgeroepen de vlag van 1830 als Waalse vlag te nemen.
Citaat:
Le drapeau que nous déployons aujourd'hui dans nos fêtes nationales n'est pas le drapeau de 1830. Ce drapeau est adopté en 1831. (…) Le vieux drapeau de 1830, celui qui flottait sur les rangs des Volontaires belges, lors des Journées-de-Septembre (…) a ces trois couleurs �* la hampe, le noir au dessus, le rouge en dessous et le jaune au centre (…) Wallons, dans toutes les circonstances où nous aurons �* déployer notre drapeau, déployons fièrement notre vieux drapeau de 1830. Ce sera une protestation significative contre les agissements flamingants. Je demande donc �* la Ligue wallonne de Liège, �* la Ligue wallonne d'Ixelles et �* la Propagande wallonne, de mettre �* l'ordre du jour l'adoption de notre vieux drapeau de 1830 comme drapeau de la Wallonie.
http://www.wallonie-en-ligne.net/Enc...s/DrapeauW.htm

De Waalse haan is ook vooral een Frans symbool, misschien beter een ander symbool zoeken.
Oud 4 oktober 2012, 15:25   #494
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien ben ik dan wel de laatste der romantici, maar ik vind een band met een vermeend geïdealiseerd verleden toch nog erg belangrijk, als bron van identiteitsvorming. Men moet niet volledig terug naar het verleden gaan, maar men kan er wel inspiratie in vinden.
Bij mij is die identiteitsvorming gestoeld op aktuele feiten nml. de verfransing van Brussel en de rand. En het is vanuit die feitelijke vaststelling dat ik mij geschiedkundig ben beginnen te dokumenteren.
Wat gij beschrijft lijkt eerder op de omgekeerde richting en lijkt mij dan dus zeer gratuit, nml een ego dat nog niet werd getriggerd door iets in het heden en op zoek gaat in het verleden om toch maar een identifikatie kunnen aan te gaan.
Maar wellicht is het niet dat wat ge bedoelde.
Oud 4 oktober 2012, 15:32   #495
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij mij is die identiteitsvorming gestoeld op aktuele feiten nml. de verfransing van Brussel en de rand. En het is vanuit die feitelijke vaststelling dat ik mij geschiedkundig ben beginnen te dokumenteren.
Wat gij beschrijft lijkt eerder op de omgekeerde richting en lijkt mij dan dus zeer gratuit, nml een ego dat nog niet werd getriggerd door iets in het heden en op zoek gaat in het verleden om toch maar een identifikatie kunnen aan te gaan.
Maar wellicht is het niet dat wat ge bedoelde.
Het is altijd uit reactie op de huidige situatie dat men naar het verleden gaat kijken.

Brussel is voor mij een ver-van-bedshow, in tegenstelling tot een Leuvenaar zoals jij. Ik ben opgegroeid in een omgeving van conflicterende identiteiten. Gehucht <-> dorp/gemeente, Kempen <-> Antwerpen, Vlaming <-> Belg, ... Er is hier al sinds lang geen verfransing meer om tegen te reageren, de Francofone adellijke familie die hier leeft spreekt keurig Nederlands in het openbaar. Wij zijn Vlamingen omdat we in het Vlaams gewest leven, en Belgen omdat we in België leven, hier is men erg passief over zulke zaken.
Oud 4 oktober 2012, 15:32   #496
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De ultieme dagdroom is natuurlijk dat we Wallonië zouden kunnen ruilen voor Frans-Vlaanderen waar dan het Frans als onderwijsvoertaal zou afgeschaft worden.
Citaat:
Hmm, Frans-Vlamingen die ik ken voelen zich paradoxaal genoeg Vlaming én Fransman. Ééntje van hen weigert zelfs te erkennen dat de Franse staat de Vlaamse taal tegengewerkt heeft en nog steeds tegenwerkt.
1. Jan vertelde hier echter straffe verhalen van hen die last krijgen met de Franse staatsveiligheid omdat ze een leeuwenschild aan hun woning hangen.

2. Zo ziet ge maar dat identiteit van hogeraf kneedbaar is, zoals ge immers hierboven voorstelt in # 488 en zoals er trouwens ook Belgicisten zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 15:35.
Oud 4 oktober 2012, 15:37   #497
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Respect voor de moedertaal van de inwoners van het Vlaamse gewest? Waar gaat ge dat zoeken? Toch zeker niet bij onze Vlaamse politici.

Citaat:

Het onderzoek naar dialecten moet het met steeds minder - of zelfs helemaal geen - subsidies stellen. Daarom trekt de Gentse professor Jacques Van Keymeulen aan de alarmbel, gesteund door 3.000 mensen die een online petitie tekenden.

Zowel de subsidies voor het Woordenboek van de Vlaamse Dialecten als die van Variaties vzw, de overkoepelende vereniging voor dialectliefhebbers, zijn weggevallen. Omdat ook een subsidieaanvraag voor de financiering van een expertisecentrum voor taalvariatie en oraal erfgoed werd afgekeurd door de Vlaamse regering, trekt de Gentse professor Jacques Van Keymeulen nu aan de alarmbel
bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...21004_00321891
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 15:39   #498
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jan vertelde hier echter straffe verhalen van hen die last krijgen met de Franse staatsveiligheid omdat ze een leeuwenschild aan hun woning hangen.
Spreekt elkaar niet tegen, hé. Ik vind dat die ene persoon het allemaal veel te rooskleurig ziet.

Zo zullen er ook wel zijn die zich helemaal niet identificeren met Vlaanderen.
Citaat:
Zo ziet ge maar dat identiteit van hogeraf kneedbaar is, zoals ge immers hierboven voorstelt in # 488 en zoals er trouwens ook Belgicisten zijn.
En toch snakt men sowieso naar één of andere identiteit. Zelfs al is het maar "Europeaan" of "wereldburger".
Oud 4 oktober 2012, 15:40   #499
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Brussel is voor mij een ver-van-bedshow, in tegenstelling tot een Leuvenaar zoals jij.
Neen mijn triggermoment moest geweest zijn toen ik indertijd als scholier in de krant de verkiezingsuitslagen zag en de NL-partijen stelselmatig zag achteruitgaan in Brussel.
Teon ben ik me beginnen te informeren hoe dat komt en kwam uiteindelijk uit bij 1830.
(En laat dat nu net de rationele uitleg zijn die ik mis bij Belgicisten voor hun aangegane identifikatie.)
Dat ik in Leuven, in Kemmel of in Groningen zou wonen maakt daarbij geen enkel verschil uit.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 15:42.
Oud 4 oktober 2012, 15:41   #500
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Respect voor de moedertaal van de inwoners van het Vlaamse gewest? Waar gaat ge dat zoeken? Toch zeker niet bij onze Vlaamse politici.

bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...21004_00321891
Allez, nog een gelijkenis, beide gewesten gedragen zich taalimperialistisch op Franse wijze, ten koste van de streektalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be