Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2004, 18:07   #481
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
... voor mensen die hun godsdienst misbruiken om mensen te vermoorden.
Nergens heb ik voor dergelijke mensen respect (dat zijn geen moslimfundamentalisten, maar islamisten - een onderscheid dat in het Nederlands evenwel zelden wordt gemaakt). Wel voor de echte moslimfundamentalisten, d.i. mensen die hun godsdienst ernstig nemen en het geloof beleven zoals hun overlevering dat vraagt. Die dus trouw zijn aan het fundament.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 18:09   #482
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

U kunt m.a.w. geen begrip opbrengen voor mensen die zonder geloof leven, ook al hebben die wel ethische principes, respecteren die hun medemensen meer dan u en uw geloofsgenoten.
Blijkbaar leest u niet wat er staat: "libertijnse en verdorven westerlingen". Wie libertijns is, heeft nauwelijks ethische principes. Men leeft er maar op los, alles is goed.
En hoeveel procent van de bevolking vindt dat "alles goed is" en leeft er "zomaar op los", volgens u?

Op de vraag hoe homo's zichzelf of anderen schade berokkenen hebt u ook nog steeds niet geantwoord.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 18:10   #483
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
... voor mensen die hun godsdienst misbruiken om mensen te vermoorden.
Nergens heb ik voor dergelijke mensen respect (dat zijn geen moslimfundamentalisten, maar islamisten - een onderscheid dat in het Nederlands evenwel zelden wordt gemaakt). Wel voor de echte moslimfundamentalisten, d.i. mensen die hun godsdienst ernstig nemen en het geloof beleven zoals hun overlevering dat vraagt. Die dus trouw zijn aan het fundament.
Qua moorden, heeft de katholieke kerk in haar verleden, anders ook een serieus palmares
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 18:12   #484
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:

Qua moorden, heeft de katholieke kerk in haar verleden, anders ook een serieus palmares
Dat ontkent Jan, dat waren excessen van personen, niet van "de Kerk" Makkelijk hé, zo alles wat je niet goed uitkomt in de schoenen van individuen schuiven en je heilig instituut boven alles verheffen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 4 juli 2004, 18:16   #485
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje

Dat ontkent Jan, dat waren excessen van personen, niet van "de Kerk" Makkelijk hé, zo alles wat je niet goed uitkomt in de schoenen van individuen schuiven en je heilig instituut boven alles verheffen.
8) Idd, op die goedkope manier trekt hij zich altijd uit de slag
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 18:29   #486
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Eerst werpt u op dat de filosofische godsbewijzen al lang weerlegd zijn. Vraag ik naar een weerlegging, dan haast u zich te stellen dat filosofie geen wetenschap is (en dat u geen zin heeft om weerleggingen op te zoeken). Nu zouden er geen bewijzen zijn...
De naam Immanuel Kant zegt u hoogstwaarschijnlijk niets?

Citaat:

Ja, in de eerste plaats zichzelf. Steeds dieper laat hij zichzelf zakken in het verderf. Bewust schade toebrengen aan zichzelf lijkt me een groot kwaad.
En op welke wijze brengt hij zichzelf dan wel schade toe, met andere woorden op welke wijze ondervindt de homoseksueel schadelijke gevolgen van zijn homoseksueel gedrag? Ik kan u alvast vertellen dat homoseksuelen mentaal en psychologisch even gezond blijken te zijn als heteroseksuelen, indien u dat wenst te weerleggen neemt u best eens contact op met Dr. E. Hooker of met Dr. Bohan, J. S of anderen.
Bovendien stelt zich de vraag of het wel moreel verantwoord is om mensen te verbieden zichzelf schade toe te brengen wanneer dit een bewuste en vrijwillige keuze betreft?! Je zou analoog daarmee immers kunnen stellen dat we het (overdadig) consumeren van alcohol, sigaretten, snoep, vetten, etc. aan banden moeten leggen. De vraag stelt zich dan wie bepalen zal wat al dan niet tot de vrije keuze van het individu behoort en wat niet?!

Citaat:
Homoseksualiteit is geen deel van uw persoonlijkheid; het is immers een afwijking die door een aantal factoren bij u is gegroeid. U kunt ervan genezen.
Is dat zo? Is homoseksualiteit een ziekte waarvan men kan genezen? Hoeveel homoseksuelen kent u die van hun homoseksualiteit genezen werden?
Ik citeer hier eventjes een stukje uit het volgende onderzoek: Bell, Weinberg & Hammersmith, Sexual Preference: Its Development in Men and Women (1981) passim:
“The research and clinical experience of amici's members indicates that, once established, sexual orientation is resistant to change. Although there are some reports of therapy leading to changed sexual orientation, there is little evidence that treatment actually changes sexual attractions, as opposed to reducing or eliminating same-sex sexual behavior. Upon reviewing reports on "conversion therapy," one scholar concluded that -- entirely aside from the ethical concerns relating to any such therapy -- there is no reliable evidence that "sexual orientation is amenable to redirection or significant influence from psychological intervention.”

Citaat:
Er is gewoon niets bewezen. Indien het aangeboren zou zijn, dan zou er een gen moeten bestaan die de homoseksualiteit bepaalt. Welnu, dat gen bestaat niet. En zelfs mocht dat gen bestaan, dan nog kan men niet stellen dat homoseksualiteit dan normaal is. Er zijn ook genen die lichamelijke afwijkingen bepalen. Niemand zal het echter in zijn hoofd halen die afwijkingen als normaal te omschrijven. Homoseksualiteit is dat evenmin.
Onzin, u bewijst hier overduidelijk niet te weten waarover u spreekt. Het is helemaal niet zo dat omdat iets aangeboren zou zijn dat er ook per definitie een gen zou moeten bestaan dat dit kenmerk doet overerven. Er bestaat immers ook zoiets als aangeboren niet-erfelijke kenmerken.
Zeer recente studies indiceren overigens een link tussen bepaalde aspecten van het DNA en seksuele oriëntatie. Een studie in verband met heteroseksuele en homosekeuele mannen wees bijvoorbeeld op een verschil in volume van een celgroep in de voorste hypothalamus. (Whitam, Diamond & Martin, Homosexual Orientation in Twins; Troiden, The Formation of Homosexual Identities; Shively & De Cecco, Components of Sexual Identity, 3 J. Homosexuality 41; Bailey & Pillard, A Genetic Study of Male Sexual Orientation; Hamer, Hu, Magnuson, Hu & Pattatuci, A Linkage Between DNA Markers on the X Chromosome and Male Sexual Orientation; LeVay, The Sexual Brain)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 19:53   #487
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Nog eens even proberen, want onze Jan heeft de onhebbelijke gewoonte om enkel te reageren op losse flarden uit posts van anderen en om de dingen waarop hij geen antwoord weet te verzinnen, te negeren...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Al meerdere malen heeft de paus gefulmineerd tegen de niet-passende kledij die mensen tegenwoordig allemaal aantrekken om naar de Mis te gaan. Hij sprak daarbij in algemene termen. Wie naar traditionele parochies gaat, zal wel merken dat de geestelijkheid erop aandringt dat vrouwen het hoofd bedekt houden (ga maar eens vragen in de Hemelstraat in Antwerpen).
Wat kan jij een stukje rond de pot draaien, Jan. Ik dacht dat Paulus' voorschrift duidelijk was: vrouwen horen de haren te bedekken en daarmee uit! Als de paus in "algemene termen" over niet-passende kledij, dan is hij net zo hypocriet als jij. Als "hoeder van de waarheid", is het toch zijn plicht om geestelijken te dwingen de wet van Paulus na te leven, of niet? Dat er hier en daar nog een "traditionele parochie" te vinden is, kan best zijn, maar dat doet helemaal niets af aan het simpele feit dat dit voorschrift van Paulus quasi nergens nog wordt gevolgd.

Of zou het misschien kunnen zijn dat de kerk zich, wat dit voorschrift van Paulus betreft, aangepast heeft aan de samenleving van vandaag?
Wel, Jan, hoe zit dat juist? Is dit een dwaling van de paus? Is hij net zo'n "zwakkeling" als Danneels?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 19:58   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, Jan, hoe zit dat juist? Is dit een dwaling van de paus? Is hij net zo'n "zwakkeling" als Danneels?
Blijkbaar heeft u niet goed gelezen toen ik het daarover had, nl. dat de paus zich reeds uitgelaten heeft over het gemis aan waardige kledij. Hoofdbedekking hoort daar nu eenmaal ook bij. Jammer genoeg is de greep van de paus op de Kerk in het Westen wel verslapt doordat het gezag voor een gedeelte verschoven is naar de bisschopsconferenties. Jaren geleden al heeft de paus de bisschoppen opgeroepen zich voortaan te houden aan de voorgeschreven (Latijnse) misteksten, maar ook dat hebben de meeste bisschoppenconferenties feestelijke naast zich neergelegd. Dat tekent de grote mate van modernistische invloed in de westerse Kerk. Ook heeft hij een brief uitgevaardigd over de mondcommunie, ook hier werd de zaak weer genegeerd. We zien dus dat heel veel bisschoppen zich schuldig maken aan het negeren van pauselijke richtlijnen, omdat ze o zo bevreesd zijn voor de modernistische vleugels in hun plaatselijke Kerk.
Oud 4 juli 2004, 20:12   #489
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... modernistische vleugels in hun plaatselijke Kerk.
En waar komt die druk dan vandaan? Als die "oude" kerkmethodes en rites en blabla zoveel volk zouden trekken, waarom proberen sommigen dan te vernieuwen (en daardoor dus volk te verliezen)???

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:15   #490
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Blijkbaar heeft u niet goed gelezen toen ik het daarover had, nl. dat de paus zich reeds uitgelaten heeft over het gemis aan waardige kledij. Hoofdbedekking hoort daar nu eenmaal ook bij. Jammer genoeg is de greep van de paus op de Kerk in het Westen wel verslapt doordat het gezag voor een gedeelte verschoven is naar de bisschopsconferenties. Jaren geleden al heeft de paus de bisschoppen opgeroepen zich voortaan te houden aan de voorgeschreven (Latijnse) misteksten, maar ook dat hebben de meeste bisschoppenconferenties feestelijke naast zich neergelegd. Dat tekent de grote mate van modernistische invloed in de westerse Kerk. Ook heeft hij een brief uitgevaardigd over de mondcommunie, ook hier werd de zaak weer genegeerd. We zien dus dat heel veel bisschoppen zich schuldig maken aan het negeren van pauselijke richtlijnen, omdat ze o zo bevreesd zijn voor de modernistische vleugels in hun plaatselijke Kerk.
Ik heb heel goed gelezen toen je het daarover had en heb je geantwoord dat je een stukje rond de pot kan draaien. In die wet van Paulus ging het namelijk niet over "ongepaste kledij", maar over het bedekken van de haren. De tekst van Paulus is daar zeer duidelijk in, dacht ik. Als de paus dus maar wat in "algemene termen" mekkert over die onaangepaste kledij, draait hij eigenlijk maar een beetje rond de pot, net zoals jij hier doet. Wat je hier nu echter beweert, is dat de paus, de vervanger van god op aarde, geen feitelijk gezag meer heeft over zijn personeel. Klopt dat? Ik meende nochtans begrepen te hebben uit je eerdere uitleg dat die bisschoppenconferenties eigenlijk gestuwd worden door de heilige geest; blijkbaar stuwt hij - wat die wet van Paulus betreft - de bisschoppen dus in de verkeerde richting, of niet?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:15   #491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar komt die druk dan vandaan? Als die "oude" kerkmethodes en rites en blabla zoveel volk zouden trekken, waarom proberen sommigen dan te vernieuwen (en daardoor dus volk te verliezen)???
Dit is het grote mysterie van het geloofsafval. Toen er onlangs een familielid van me met een traditionele Latijnse Mis werd begraven in de parochiekerk, haastte de parochiepriester zich nadien om te zeggen dat dit alles ouderwets was (we hebben immers een andere priester gevraagd om de Mis te doen). Van de mensen zelf kregen we echter allemaal "complimentjes". Zelfs jongeren die het voor de eerste keer zagen en niet echt gelovigen zijn, vonden het veel mystieker dan het zittend gebabbel van de moderne "vieringen". Maar hier weer typisch: de pastoor kon het niet laten de boel in zijn volgende zondagpreek af te breken wat hem evenwel geen sympathie opleverde bij de gewone brave gelovige.
Oud 4 juli 2004, 20:16   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die wet van Paulus ging het namelijk niet over "ongepaste kledij", maar over het bedekken van de haren. De tekst van Paulus is daar zeer duidelijk in, dacht ik.
Haarbedekking is voor de vrouw tijdens de christelijke eredienst een deel van de voor haar passende kledij.
Oud 4 juli 2004, 20:17   #493
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Enneuh Jan... Ik wil je er maar even op wijzen dat Dies hier ook iets interessants gepost heeft. Mogen we ons nog verheugen in jouw antwoord op die post van Dies?

Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:18   #494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meende nochtans begrepen te hebben uit je eerdere uitleg dat die bisschoppenconferenties eigenlijk gestuwd worden door de heilige geest; blijkbaar stuwt hij - wat die wet van Paulus betreft - de bisschoppen dus in de verkeerde richting, of niet?
U meende verkeerd, daar het ging over de concilies, niet de bisschoppenconferenties. Ieder dogmatisch concilie wordt door de H. Geest geleid en daar zijn paus en bisschoppen eendrachtig samen. Het laatste concilie is ondertussen bijna een halve eeuw geleden. Bisschoppenconferenties zijn echter gewone administratie raden waarbij de bisschoppen van een bepaald land samenkomen.
Oud 4 juli 2004, 20:21   #495
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
In die wet van Paulus ging het namelijk niet over "ongepaste kledij", maar over het bedekken van de haren. De tekst van Paulus is daar zeer duidelijk in, dacht ik.
Haarbedekking is voor de vrouw tijdens de christelijke eredienst een deel van de voor haar passende kledij.
Maar Paulus heeft het niet over "passende kledij"; hij heeft het zeer specifiek over het bedekken van de haren. Me dunkt dat dit iets is waar Paulus (om één of andere bizarre reden) bijzonder veel belang aan hechtte, zo veel dat hij het zeer specifiek opnam in zijn wet.

Aangezien je op de rest van mijn post weer niet ingaat, mag ik aannemen dat het klopt dat de paus geen feitelijk gezag meer heeft over zijn personeel en dat de heilige geest de bisschoppenconferentie in de verkeerde richting stuwt. Vraag blijft dan natuurlijk nog met welke bedoeling de heilige geest dit doet. Wil hij misschien de bisscoppenconferentie duidelijk maken dat Paulus' wetten voorbijgestreefd zijn en dat het tijd is om een andere richting in te slaan? Welke invloed heeft dit op andere wetten van Paulus?

Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:24   #496
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dit is het grote mysterie van het geloofsafval. Toen er onlangs een familielid van me met een traditionele Latijnse Mis werd begraven in de parochiekerk, haastte de parochiepriester zich nadien om te zeggen dat dit alles ouderwets was (we hebben immers een andere priester gevraagd om de Mis te doen). Van de mensen zelf kregen we echter allemaal "complimentjes". Zelfs jongeren die het voor de eerste keer zagen en niet echt gelovigen zijn, vonden het veel mystieker dan het zittend gebabbel van de moderne "vieringen". Maar hier weer typisch: de pastoor kon het niet laten de boel in zijn volgende zondagpreek af te breken wat hem evenwel geen sympathie opleverde bij de gewone brave gelovige.
Ja Jan, maar waarom denkt die pastoor dat te moeten doen? Wordt hem dat zo aangeleerd tijdens zijn opleiding? En heerst er met andere woorden chaos binnen de kerk? Of waar haalt de pastoor en de bisschop het uit om het zo te doen? Als de mensen net het tegenovergestelde leuk vinden en dat volgens u ook authentieker is?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:28   #497
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik meende nochtans begrepen te hebben uit je eerdere uitleg dat die bisschoppenconferenties eigenlijk gestuwd worden door de heilige geest; blijkbaar stuwt hij - wat die wet van Paulus betreft - de bisschoppen dus in de verkeerde richting, of niet?
U meende verkeerd, daar het ging over de concilies, niet de bisschoppenconferenties. Ieder dogmatisch concilie wordt door de H. Geest geleid en daar zijn paus en bisschoppen eendrachtig samen. Het laatste concilie is ondertussen bijna een halve eeuw geleden. Bisschoppenconferenties zijn echter gewone administratie raden waarbij de bisschoppen van een bepaald land samenkomen.
Goed. Jij je zin. Concilies dan... Mogen we ook nog een inhoudelijke reactie verwachten?

Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:32   #498
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Goed. Jij je zin. Concilies dan... Mogen we ook nog een inhoudelijke reactie verwachten?
Wat mij hier opvalt is dat die bisschoppen het ene moment compleet de mist in gaan en het andere moment heilig zijn en niks fout kunnen doen. Het hangt er maar net van af waar ze zich bevinden.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 4 juli 2004, 20:34   #499
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat mij hier opvalt is dat die bisschoppen het ene moment compleet de mist in gaan en het andere moment heilig zijn en niks fout kunnen doen. Het hangt er maar net van af waar ze zich bevinden.
Welnee joh, jij begrijpt er ook niks van! Dat hangt af van de heilige geest en in welke stemming die is. Misschien houdt de heilige geest af en toe wel eens van een practical joke...

Citaat:
Oud 4 juli 2004, 21:17   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja Jan, maar waarom denkt die pastoor dat te moeten doen? Wordt hem dat zo aangeleerd tijdens zijn opleiding? En heerst er met andere woorden chaos binnen de kerk? Of waar haalt de pastoor en de bisschop het uit om het zo te doen? Als de mensen net het tegenovergestelde leuk vinden en dat volgens u ook authentieker is?
Er heerst inderdaad chaos in de Kerk, zoveel is wel duidelijk. Men moet maar eens de seminarieopleidingen van bijvoorbeeld Gent-Brugge (die twee bisdommen zorgen voor een gezamenlijke opleiding bij gebrek aan voldoende kandidaten om nog elk een seminarie te hebben) en dat van bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch (veel conservatiever) en dan dat van Namen (veel pausgetrouwer dan zelfs 's-Hertogenbosch). In Namen leren toekomstige priesters volgens het officiële missaal Mis lezen, wordt hen geleerd dat men zich moet houden aan de kerkelijke regels voor de liturgie, enzovoort. In Brugge-Gent leren priesterkandidaten echter hoe ze een "Mis" in elkaar kunnen knutselen... Iedere vorm van gehoorzaamheid aan de kerkelijke liturigsche regels ontbreekt er. Waarom? De bisschoppen van Brugge en Gent liggen helemaal niet wakker van de richtlijnen van de paus. In Namen is de bisschop wel gewetensvol en doet hij zijn best.

Als men iets anders leuk vindt, moet men dan maar een eigen koers varen en ergens anders onderdak zoeken. Als ik lid ben een voetbalclub, maar ik wil dolgraag met een rugbybal spelen, moet ik ook niet verder in die club blijven...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be