![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
geen bewijs voor het bestaan god. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 40,48% |
niet gelovig opgevoed. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
het lijkt een sprookje. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
door wetenschap is god overbodig. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,95% |
andere. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Europees Commissaris
|
![]() Er bestaat bij een atheïst niet zoiets als een dogma. Wij staan open voor alles. Alleen, het moet aantoonbaar zijn, anders negeren we het. Dit is geen dogma, dit is een principe van het vrije denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloven is immers een nogal eigenaardige mentale toestand die argumentatie en denken over het nut van de werkingshypothese waar we het over hebben weigert. Maw, als je gaat nadenken over of god nu bestaat of niet, dan ben je in exact de toestand waar je niet gelooft dat god bestaat (je denkt er immers over na, en dus geloof je niet), en je bent ook in de toestand dat je niet gelooft dat god niet bestaat (je denkt er immers over na en dus geloof je niet). Geloof is de afwezigheid van denken.
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem pas de hypothese aan dat dingen bestaan als dat enig nut heeft in het begrijpen van mijn sensaties. Het bestaan van een god (tenminste, een god zoals die in de oude boeken ongeveer staat beschreven) helpt mij daar niet in het minst in.
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wel enige zin kan hebben, is als werkhypothese te veronderstellen dat je daar was, en te zien in welke mate zoiets enige verklaring kan geven voor andere waarnemingen (bijvoorbeeld, dat er daar een moord werd gepleegd ![]() En dat af te wegen tegen de hypothese dat je daar niet was. Zolang je hypotheses maakt waarvan je het altijd in het hoofd houdt dat die mis kunnen zijn, geloof je niet. Van zodra je niet meer wil aannemen dat een hypothese mis is, geloof je.
![]() |
![]() |
#485 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Knappe garage dan als dat past
![]() ![]()
![]() |
#486 |
Banneling
|
![]() Heeft iemand nu al eens serieus gelezen over "The Serpent God" ?
En die theorie van Rupert Sheldrake hoe mensen vroeger roofdieren als goden zagen? En dat het offeren daaruit kan verder vloeien? Het mysterie wat ons overkomen is en ons enkele versnellingen hoger plaatste blijft echter rechtop staan. Was het een bovennatuurlijke daad? Was het een onvermijdelijke zaak? Wat was het dat ons het verstand tot relativeren en plannen gaf? The reptillian part of our brain? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De ene zal zeggen God heeft het geopenbaard en men mag daar geen iota aan veranderden en de andere zal zeggen bewijs mij dat God bestaat, maar dan de God opgesloten in het starre geloof van de gelovigen. Tussen hen is er een verbindingsdraad met honderden mogelijkheden, met zelfs verruiming van kennis, maar beide groepen blijven aan hun eindstekje vasthouden, hun Eigen groot gelijk uitschreeuwend. Doe dus geen moeite ![]() De vraag is en blijft waarom ze zo bang zijn, waarvoor zijn ze zo bevreesd, zijn ze zo onzeker van hun Eigen verstand dat ze het geen enigma's durven voorleggen en vasthouden aan star dogmatisch denken. Hoe gemakkelijk is het zowel voor de ene als voor de andere om te zeggen; oke ik geloof wat ik geloof, of voor mij bestaat god niet maar laten we eens nadenken, discuteren over wat wel of niet zou kunnen indien ik mijn starheid zou afleggen. Maar ja, dat is in deze wereld een houding die nog altijd veel te ver gezocht blijkt te zijn; we zullen het primaatschap, met zijn geklopt op Eigen borst om zijn Eigen grootheid te bevestigen, nog altijd niet voldoende ontgroeid zijn. Is het boek waar jij het over hebt gemakkelijk te vinden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#489 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je niet gelooft dat god bestaat, geloof je dus dat god niet bestaat. en vice versa ben je zeker dat god bestaat? -> gelovige ben je zeker dat god niet bestaat? -> atheïst ben je niet zeker dat god bestaat? -> agnost ben je niet zeker dat god niet bestaat? -> agnost wat ben jij? De afwezigheid van een zekerheid in dit geval, is het trademark van een agnost. En indien je zeker bent dat god niet bestaat ben je even erg als een gelovige die zeker is dat god bestaat, want voor beide is er (zoals zoveel gezegd) geen bewijs.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 26 juli 2014 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Juist omdat God een zo abstract begrip is zitten er vele elementen in waarvan atheisten ook zeggen dat ze het geloven tot het moment dat ze het woord God erachter zien en dan haken ze ineens af. Wat betekent het woord geloven overigens. Neem een dwaas voorbeeld als het bestaan van Sinterklaas waar kindjes mee zoet gehouden worden. Iedereen weet dat Sinterklaas niet bestaat, maar als men soms het geluk van ouders ziet wanneer ze zien dat ze hun kinderen gelukkig gemaakt hebben met wat speelgoed, zijn dat dan geen echte sinterklazen? Er is duidelijk veel meer op aarde dan wat de wetenschappen vandaag kunnen onder woorden brengen; zich blindelings beperken tot die gegevens is even dwaas als lomp achter een sprookje, al is het een bijbelsprookje aan te lopen. Maar ja dan zouden ze welleens hun hersenen moeten gebruiken en wat verder kijken dan hun neus lang is of voorgekauwde kost na te praten. Vraag is natuurlijk wie zijn de zotten, en alletwee wijzen ze beschuldigend naar de andere. Ten andere wie vraagt aan een atheist om gelovig te worden of omgekeerd wie vraagt aan een gelovige om atheist te worden? Zijn ze niet alle twee even veeleisend ten opzichte van de andere kant zonder ook maar een strobreedte van hun Eigen stekje af te komen. Ik kan zonder problemen van mijzelf zeggen dat ik gelovig ben zonder de atheisten die niet in het bestaan van God geloven ongelijk te geven; ik geef ze de meeste tijd wel degelijk gelijk. Waar is het probleem? Het is de starheid aan beide kanten die de problemen veroorzaken; niet het geloof of het ongeloof van één van de twee kanten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal de laatste zijn om iemand te verbieden te geloven wat hij wil. ALLEEN: Op het moment dat de ander met zijn waanideeën zich gaat bemoeien met anderen, komen er problemen. Op het moment dat IK iets niet mag volgens JOUW imaginaire vriendje dien je dus inderdaad met bewijzen te komen. Houd je je koest en geloof alleen maar wekelijks / dagelijks in je eigen kerk, huis, moskee, sjoel, whatever, dan zal ik de laatste zijn om jou tegen te houden. Maar bemoei je dus niet met anderen. En helaas, zijn de meeste goden er ook voor jou! (lees maar eens een willekeurige Watch Tower) Citaat:
Nogmaals: De starheid ligt bij de gelovigen die regeltjes verzinnen voor anderen. Niet bij de atheïsten.
![]() |
![]() |
#493 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee.
Als je dat zeker weet, dan geloof je het niet, maar weet je het. Nu alleen nog jouw invulling van 'god' definiëren en we zijn klaar. Er zijn namelijk miljarden verschillende definities van de term 'god'. Citaat:
Tenzij je met bewijzen komt, dan kan je je onzekerheid verkleinen. Maar 100% zekerheid? Dat is net zoiets idioots als "Waarheid™" Vroeger was men 100% zeker dat we 4 elementen hadden (aarde, lucht, water en vuur) en dat alle materialen bestonden uit een combinatie van die 4 elementen. Als we tevreden waren geweest met de 100% van toen, had jij geen mobieltje gehad en postte je op dit forum met een klei-tablet. Citaat:
Voor de zoveelste keer: Je kan iets niet niet-bewijzen. Jij claimt iets buitengewoons, dus moet je ook met buitengewoon (sterk)bewijs komen. Goegel eens op "burden of proof" of bekijk onderstaande link. In iedere discussie is het van belang te beseffen dat degene die een bewering doet de bewijslast heeft, d.w.z. de plicht om je bewering te onderbouwen met bewijs. Wie de bewijslast niet op zich neemt, hoeft door de scepticus niet serieus genomen te worden en bovendien hoeft de skepticus niet het tegendeel te bewijzen van wat er beweerd wordt. http://kloptdatwel.nl/2014/01/26/de-bewijslast/ Anders kan ik lukraak beweren dat jij een pedo bent, en een hele kleuterklas hebt <censuur>, zodat de hermandad je "even" apart neemt en wij tijdelijk van je posts af zijn. ![]() Gelukkig werkt het zo niet, en zal ik met bewijzen en/of aanwijzingen moeten komen om mijn claim te onderbouwen. Met god is dat precies zo. Jij claimt een virtueel vriendje te hebben, dus mag je dat aantonen. En tot op heden hebben honderdduizenden generaties dat al geprobeerd, en dat is ze allemaal nog niet gelukt.
![]() |
![]() |
#494 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vroeger hadden we geen reclame op zondag op NED1 en NED2. (3 bestond nog niet) vanwege de geligoten. (niet dat het een verbetering dat we het nu wél hebben, maar dat is een andere discussie. Ik ben altijd blij als ik gewoon naar de BBC kan kijken ![]() Voetballen op zondag kan nog steeds niet tegen VVV Spakenburg. Allemaal regeltjes uit het sprookjesboek van de reli-kliek. Welke idiote (en jou beperkende) regeltjes zijn er afkomstig van de atheïsten-kliek? Citaat:
Tenzij je mij die (enorme?) lijst geeft van (idiote)regeltjes van die atheïsten-kliek. De lijst is er wél bij de reli-kliek, en die zit diep geworteld in onze maatschappij (en zelfs in de wetgeving. Van 1 september 1886 tot 1 februari 2006 was het in Nederland wettelijk verboden godsdienstige gevoelens te krenken. Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de eerste categorie wordt gestraft. Artikel 153 van het Wetboek van Strafrecht) Zo, zie dat maar eens te toppen met jouw atheïsten-kliek lijstje ![]()
![]() |
![]() |
#495 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik durf zeggen dat ik gelovig ben en jij duwt mij in jouw zelfgemaakt kastje van gelovigen, waarmee je niets te maken wil hebben en die ver buiten jouw persoontje mogen doen en laten wat ze willen, als ze het maar binnenshuis doen, punt. Wat een openheid van geest! Enfin, beter gezegd, wat een bekrompenheid of spreek je liever over starheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus bijvoorbeeld niet werken op dinsdag. Prima als jij dat voor jezelf wilt doen. Problematisch als je anderen gaat opleggen dat zij ook niet op dinsdag mogen werken. Citaat:
Ook een EO-jongerendag mag van mij gewoon doorgang vinden. 't Wordt wat anders als iedereen verplicht er naartoe zou moeten omdat de evangelisten dat zo nodig willen of dat alle andere conserten niet door mogen gaan vanwege die dag. Welke starheid?
![]() |
![]() |
#497 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is het mooie aan agnosticisme, die claimen niets, dat doen alleen athïsten en gelovigen. Citaat:
Citaat:
ik heb nergens beweerd "een virtueel vriendje" te hebben anders, citaat aub? de atheisten hebben er ook geen succes in.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 26 juli 2014 om 23:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En alleen in jouw wereldje waar geloven en niet-geloven NIET het zelfde is, maar wel 1 pot nat. Citaat:
Citaat:
Ter herinnering: http://www.woorden.org/spreekwoord.p...en%20pot%20nat het is een pot nat. (=het is allemaal hetzelfde.) http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=hetzelfde identiek (bn) : dezelfde, eensluidend, gelijk, gelijkluidend, hetzelfde, overeenkomstig Dus jouw definitie Citaat:
Dus nog maar eens: Wat is jouw definitie? Citaat:
"jij" was niet persoonlijk, maar voor alle gelovigen. Succes in wat? Niet geloven? Russell's teapot
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 27 juli 2014 om 01:41. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is mij een raadsel hoe : Citaat:
Citaat:
Afwezigheid van geloof staat dus gelijk aan aanwezigheid van geloof. Synoniemen als het ware. Atheïsten zijn blijkbaar evenzeer theïsten als euh ... theïsten. Er wordt weer duchtig in de semantische trukendoos gegraaid. We kunnen dus gerust de "A" schrappen uit het woord "Atheïst". Dient blijkbaar tot niks. Staat er vermoedelijk voor de lol. Maar goed, het is een constante op dit forum dat er regelmatig iemand probeert te "bewijzen" dat niet-geloven evenzeer geloven is als euh ... geloven. Ergens zijn die schimmige en kronkelende dubieuze redeneringen best wel vermakelijk.
![]() |
![]() |
#500 |
Europees Commissaris
|
![]() Er klopt iets niet. Aangezien politiek correctelingen over alles zitten te liegen en zeggen dat God niet bestaat, ga ik mij bekeren tot het TRADITIONEEL katholiek geloof.