![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Minister-President
|
![]() Individueel impliceert niet altijd arbitrair. Het gevoel van onrechtvaardigheid is individueel, maar niet arbitrair.
![]() |
#482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar jij naartoe wil is "intersubjectiviteit', maar dat is erg lastig te "bewijzen" omtrent dit soort zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het brugpensioen afschaffen heeft niets met straffen te maken. Het verminderen, laten uitdoven of afschaffen van werkloosheidsuitkeringen heeft niets met straffen te maken. Als de overheid straft, dan heeft ze twee mogelijkheden: - vervolgen - belasten
![]() |
![]() |
#485 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens is wat recht is en wat niet, zeker niet arbitrair. Ik kan u enkel aanraden om daarvoor Frank Van Duns 'Het fundamentele rechtsbeginsel' te lezen. Een boek dat uitlegt wat recht is, en wat op recht lijkt, maar het in werkelijkheid niet is. Onrecht kan nooit recht zijn, zelfs al wordt het in wetten gegoten. Vandaar dat er natuurrecht bestaat dat het positieve recht (van de overheid) overstijgt.
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het natuurrecht is o.a. in Duitsland gebruikt om Nazi- en DDR-leiders aan te klagen. Volgens het positief recht hadden zijn namelijk geen enkele wet overtreden, en zouden bijgevolg vrijgelaten moeten worden, terwijl ze onmenselijke wreedheden hadden begaan of bevolen.
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is elke vorm van libertarisme begrensd: er is altijd een minimum aan zaken die we in groep moeten regelen, gewoon omdat er sommige elementen zijn die we wel gedwongen in groep samen moeten doen. Ruimtelijke ordening en milieu komen daarbij natuurlijk op. Maar dat is het zo ongeveer. Vanuit kapitaal kan geen dwang uitgaan. In feite is wat U stoort, dat je op iemand met kapitaal minder dwang kan uitoefenen ! Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2015 om 05:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is enkel maar iets mis om U dingen af te nemen tegen uw akkoord in, om daar iemand anders van laten te leven. Als je kan leven van vrij gegeven cadeautjes, uw gans leven lang, is dat prima. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, wat niet gaat is dat men mensen, die zelf hun luiheid deels hebben opgeofferd om zichzelf de gunst van productie te geven, een deel van die productie gaat ontzeggen om aan luierikken die er volle bak van profiteren, die productie te geven. Dus: luiheid: hoera ! Het summum is luiheid op vrijwillige kosten van een ander (bijvoorbeeld, op de beurs). Maar luiheid op gedwongen kosten van een ander is verwerpelijk. Vanwege de dwang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard zou het een straf zijn, zelfs een contractbreuk, mochten die werklozen geen werklozensteun meer krijgen van hun prive werkloosheidsverzekering, als dat niet overeenkomt met de polis die ze beiden vrijwillig ondertekend hebben, en als die werkloze altijd zijn bijdragen betaald heeft volgens contract, dat is juist. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2015 om 05:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarom kan ik dat onbepaald niet vastleggen en de werkgever wel. Reorganisatie, herstructurering, verhuizing van bedrijven en die iemand zijn contract is plots van generlei waarde. Hier zitten jullie theoretisch te lullen over tewerkstelling voor iedereen. De realiteit is dat niemand een oudere werknemer in dienst wil nemen zonder subsidies van de staat en waar blijf jij dan met je rechtvaardigheidsbeginsel? De afgedankte vraagt enkel te worden vergoed voor zijn werkloosheid, waar hij zijn verzekering voor betaald heeft en wat brugpensioenen betreft waren het de bedrijven die daar vragende partij waren, niet hun werknemers. Trouwens om Ford als voorbeeld te noemen, is het geen contractbreuk als je een toegezegd model niet meer in Genk bouwt, maar in Valencia? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als uw arbeid niet gekocht wordt, is dat zoals een bollenwinkel waar bollen niet gekocht worden: de bollen zijn slecht, te duur, of er zijn teveel bollenwinkels en geen goesting om bollen te kopen. Als gij geen klant vindt voor uw product (uw "arbeid") dan is dat uw probleem. Ga een andere vorm van onderneming beginnen, want uw product slaat niet aan. Het is heel goed mogelijk dat in de toekomst, de meeste vormen van "arbeid" zijn zoals bollen, waar geen vraag meer naar is. Dat is het probleem niet van die die koekskes verkopen, en daar wel een behoefte mee dekken, nee ? Citaat:
Als uw bollenwinkel failliet gaat, gaat niemand U toch een vervangingsbollenwinkelopbrengst geven ? Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2015 om 08:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de praktijk is grote werkloosheid voor bijna iedereen schadelijk. We moeten tijdelijk aan protektionisme doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk deed ik het eerste om de +/- 2 jaar omdat uitdagingen me meer aanstonden dan vastroesten. Als jij mij aanneemt om in je bollenwinkel te verkopen en je laat je bollen verouderen, zonder halsstarrig je enige moeite te getroosten om daar verandering in te brengen, kan ik 3 dingen doen, vragen of je iets anders wil proberen, of in je winkel blijven naar onverkoopbare bollen zitten kijken en mijn loon optrekken tot je faillissement, of zelf vertrekken. De grote hoop zal dan blijven bollen kijken en afwachten, omdat zijzelf er niets aan kunnen doen. Geef je hun ongelijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik denk dat die tijd stilaan op zijn einde loopt. Dat was het "industriele tijdperk" dat op zijn einde loopt. "Werknemer zijn" gaat een ding zijn van het verleden. Enkel maar ondernemen, beleggen of ambtenaar worden zal nog mogelijk zijn in de toekomst. Enfin, er zullen wel nog werkgevers blijven bestaan die een klein aantal werknemers zullen aannemen, maar ik denk dat de economische relevantie daarvan stilaan gaat vervagen. Een werkgever is tenslotte, zoals een kleinhandelaar, maar een intermediair tussen arbeid en productie. Je zal je op andere manieren moeten organiseren om waarde te scheppen die bijdraagt tot het geluk van andere burgers, waar zij voor willen betalen om U wat geluk te verschaffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarvoor hoef je niet emotioneel te worden, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel dat men dat financieel beloont... Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2015 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |