Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2017, 21:31   #481
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Opnieuw; zelfs een constitutioneel hof kan en mag niet aan kritiek ontsnappen. Er is een immens verschil tussen de uitspraak van een constutioneel hof dat toetst of een zekere belastingswet die vennootschappen groter dan X in situatie Y vrijstelt voor Z% discriminator is, en de vraag aan datzelfde hof indien een deelstaat een referendum over autonomie mag organiseren.

In het eerste geval is dat een werk van techneuten die wikken en wegen. De tweede vraag is ontegenzeggelijk politiek. Ik vermoed dat weinigen hier de motivatie en uitspraak van het hof integraal hebben gelezen. Ik heb dat ook niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat daar enige interpretatieruimte is voor een politiek gewenste uitkomst. En dat is het punt waarop kritiek mag gegeven worden. Zelfs al houden ze daar niet erg van.
Ik vind dat wel een zeeer vreemde uitleg : een constitutioneel hof dat moet beslissen of een groep die zich een recht toe eigent dat zij constitutioneel niet hebben en daarbij de rechten van de natie zelf niet respecteert neemt volgens jou een politieke beslissing ?
Hallo ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:33   #482
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik vind dat wel een zeeer vreemde uitleg : een constitutioneel hof dat moet beslissen of een groep die zich een recht toe eigent dat zij constitutioneel niet hebben en daarbij de rechten van de natie zelf niet respecteert neemt volgens jou een politieke beslissing ?
Hallo ?
Ik vrees dat ge ook met een ontologisch-existentieel probleem zit.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:39   #483
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Kan het wetgevende parlement dan toch feilbaar zijn ? In een wet? In een grondwet?

En lees ik dat goed? Kan een constitutioneel hof onredelijke dingen gaan vertellen?
Lees je wat bij aub, de autonomie van 2006 was zonder aanpassing van de grondwet. Net dat punt heeft het hof in 2010 mogelijk gemaakt om die wetgeving te vernietigen. Omdat ze niet strookte met de grondwet.
Juridische nonsens over een natie binnen de natie kan niet in een grondwet die spreekt over één ondeelbare natie.
Oud 3 november 2017, 21:44   #484
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, een natie in de natie...

Ridiculous...

Misschien was het dom van de politieke kaste dat ze een dergelijke onnozele tekst door het parlement pompten om van het gezaag af te zijn. Het resultaat was natuurlijk dat het constitutioneel hof daar gehakt van maakt. Opmerkelijk is dat het hof eigenlijk in de bijkomende autonomie geen graten zag, maar onzin van "natie binnen de natie" was een stap te ver. Dergelijke klootzakkerij kun je aan een vendelier gaan vertellen, maar niet aan een jurist.
Tja, zo is Spanje ontstaan, een unie van koninkrijken, koninkrijken binnen een koninkrijk, vandaag gereflecteerd in een Spanje bestaande uit 17 autonome gemeenschappen met eigen regeringen/parlementen, zowat het meest gedecentraliseerde land in de EU.
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:51   #485
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
Tja, zo is Spanje ontstaan, een unie van koninkrijken, koninkrijken binnen een koninkrijk, vandaag gereflecteerd in een Spanje bestaande uit 17 autonome gemeenschappen met eigen regeringen/parlementen, zowat het meest gedecentraliseerde land in de EU.
En toch is het niet genoeg voor de separatisten. Vreemd
Oud 3 november 2017, 22:03   #486
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vrees dat ge ook met een ontologisch-existentieel probleem zit.
Ik vrees dat ik ga hulp moeten inroepen van witte kaproen, die kent de oplossing ongetwijfeld.
Oud 3 november 2017, 22:07   #487
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat ik ga hulp moeten inroepen van witte kaproen, die kent de oplossing ongetwijfeld.
Morgen vast en zeker.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 22:37   #488
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo ?
Dat hof besliste of wat de Catalanen (of ze nu echt bestaan of niet) wilden doen mogelijk was, gezien bepaling X of Y in de grondwet. Ik denk niet dat er in die grondwet staat : Catalonië mag geen referendum organiseren over onafhankelijkheid. Wel: Catalonië heeft bevoegdheden X, Y en Z.

En in die beslissing had dat Hof wel een zekere marge, waarvan niet onmogelijk is dat ze die met een bepaalde politiek in het achterhoofd gaan invullen.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 22:46   #489
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees je wat bij aub, de autonomie van 2006 was zonder aanpassing van de grondwet. Net dat punt heeft het hof in 2010 mogelijk gemaakt om die wetgeving te vernietigen. Omdat ze niet strookte met de grondwet.
Juridische nonsens over een natie binnen de natie kan niet in een grondwet die spreekt over één ondeelbare natie.
Ik had dat net gedaan, om op hetzelfde expertenniveau over catalaanse politieke geschiedenis te komen dat iedereen hier bezit.

Behalve het natiepunt mogen we de weg-geamendeerde vrijheden niet vergeten. Die wegen ook wel wat door in het verhaal.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 06:54   #490
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Er bestaat niets zoals "de" Catalanen. Er wordt hier rap gesproken alsof de Catalanen als één man achter de secessie staan. Verre van.
"De" Spanjaard bestaat dan evenmin. Niet elke Spanjaard staat pal achter Rajoy of zijn PP.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 07:02   #491
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat is toch duidelijk hier:

- er is geen sprake van kolonisatie
- er is geen sprake van onderdrukking

Waarom zou een constitutioneel hof Catalonië onafhankelijkheid moeten toestaan?
In het geval van Slovakije was er ook geen sprake van kolonisatie of onderdrukking. Er was wel een wederzijds akkoord om te splitsen.

Als 1 partij wil splitsen maar de andere niet wie heeft er dan gelijk? In plaats van er een zero-sum game van te maken zou er beter een werkbaar compromis moeten afgesloten worden. Het referendum mag dan wel niet conform de grondwet zijn maar talrijke verzoeken tot meer autonomie werden altijd recht naar de prullenmand verwezen.
Oud 4 november 2017, 11:13   #492
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat Prins Laurent Puidgemont eens moet uitnodigen op de koffie.
Dat moet nogal een kortsluiting geven in het hoofd van vendelzwaaiers.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 11:17   #493
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik vind dat Prins Laurent Puidgemont eens moet uitnodigen op de koffie.
Dat moet nogal een kortsluiting geven in het hoofd van vendelzwaaiers.
Ik weet niet of El Rey Felipe dat leuk gaat vinden.
Oud 4 november 2017, 11:31   #494
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
En de mate van autonomie van die 17 verschilt onderling.
Ik dacht dat de Basken de meeste regionale bevoegdheden hebben.
Waarom de Catalanen dat niet mochten krijgen, is me een raadsel. Moeten ze misschien ook eerst wat terrorisme gaan beoefenen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 11:33   #495
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom de Catalanen dat niet mochten krijgen, is me een raadsel. Moeten ze misschien ook eerst wat terrorisme gaan beoefenen ?
Aha, de ware aard van de vendeliers komt boven.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 11:46   #496
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Aha, de ware aard van de vendeliers komt boven.
Van de vendelzwaaiers of van de staatsnationalisten???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 11:48   #497
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
In het geval van Slovakije was er ook geen sprake van kolonisatie of onderdrukking. Er was wel een wederzijds akkoord om te splitsen.

Als 1 partij wil splitsen maar de andere niet wie heeft er dan gelijk? In plaats van er een zero-sum game van te maken zou er beter een werkbaar compromis moeten afgesloten worden. Het referendum mag dan wel niet conform de grondwet zijn maar talrijke verzoeken tot meer autonomie werden altijd recht naar de prullenmand verwezen.
Het terugdraaien van de regeling die de vorige Spaanse regering voor Catalonië had uitgewerkt blijft een verkeerde beslissing. Indien men overal wat bij zinnen zou komen is dat statuut een eerbaar compromis.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 12:48   #498
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Maar Francken heeft in dit geval de regering tegen
Dat is dan het beste bewijs dat de regering niet deugt. Dan probeert Francken eens iets goed te doen, een moedig man die om zijn politieke handelen vervolgd wordt, asiel te verlenen, en dan valt de regering hem af, uit plat eigenbelang en opportunisme en een postje voor mevrouw De Bolle.

Wat is zo'n postje waard wanneer het gaat om fundamentele principes te handhaven?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2017, 12:50   #499
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zou geen terrorisme zijn, maar een binnenlands conflict.
Oud 4 november 2017, 12:54   #500
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Er moet een algemene staking komen in Catalonië tot alle politieke gevangenen opnieuw vrijgelaten worden. De economie van Catalonië zal hierdoor een zware klap krijgen, maar die van Spanje ook. Wapens hebben de Catalanen niet of onvoldoende, dus moet er economische oorlogsvoering aan te pas komen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be