Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2023, 13:45   #481
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Een zeker percentage ontploft in de silo als ge op de knop drukt.
Daar hebben we nog geen voorbeeld van dus komt dit uit uw vertroebelde glazen bol.
Oud 27 januari 2023, 18:29   #482
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sedert het forum weer in beeld gekomen is.....is ook de Leopard kwestie wel uitgeklaard....

Het zag er ,in mijn ogen althans,als een diplomatiek opbod uit,in de hoop dat Moskou zou bijten....Dat is niet gebeurd,de Russen blijven op hun maximalistische doelen,dus komen er niet alleen Challengers II,Leo II en zowaar zelfs al wat Abrams......misschien zelfs Leclerq's...

Maar belangrijkst nu is dat Oekraine enkele pantserbrigades gemechaniseerde "Westerse" cavalerie kan opbouwen....De Kozakken van het HetManaat en Zaporisja kunnen straks met ordentelijke paardjes aan de slag als vanouds...,en deze keer zijn de Polen/Litouwers hun VRIENDEN .

Dat tuig is beslist niet "onkwetsbaar",maar dat tuig,en getrainde en gemotiveerde cavaleristen en grenadiers er voor kunnen wel het initiatief aan de frontlijnen weer overnemen....

Let's face it,sedert die Russische Generaal Surovikin overnam een paar maand geleden begon alles weer vast te lopen en leken de UKR's overal weer het initiatief te verliezen,ongeacht de slachtpartijen die hun artillerie blijft aanrichten....

Wie oorlogen tegen Rusland wat bestudeerd heeft overheen de tijden beseft dat dit zeer kritisch is,je MAG niet vastgelopen blijven,of,totnogtoe in de geschiedenis onvermijdelijk gebleken ,draaide de zaak weer om....

Die nieuwe spullen gaan helpen dat te voorkomen...en nu Surovikin blijkbaar wat gedegradeerd is ,is er mogelijk meer mogelijk.

En dan nu.....*tromgeroffel* de kwestie van de F-16's....want de Oekrainse luchtmacht zit straks zonder ducttape vrees ik.....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 januari 2023 om 18:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2023, 18:52   #483
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eind jaren 2000 zag Belgische Defensie (het was toen financiele crisis) zich gedwongen afscheid te nemen van haar laatste 80+ Leopard 1A5's (eerder waren er al een paar honderd buitengeduwd...er was altijd al een grote wereldmarkt voor dit tanktype)

Ik lees nu onvoorstelbare bedragen....
Blijkbaar staan er nog tientallen in wat hangaars in Doornik,en de handelaar daar heeft die(toen nog kompleet functionele!) machines aangekocht voor minder dan 50k Euro per stuk (dat is zowat gratis !!!)

En nu wil hij ze pas "lossen" voor ongeveer 300k euro's per stuk(dat lijkt me heel redelijk voor een tanktype waarvan er wereldwijd nog meer dan 1000 in dienst zijn!).....Die dingen zijn voor hem waarschijnlijk een constante bron van inkomsten vanwege de wisselstukken (geen nieuwproduktie meer sinds de seventies) en af en toe voorzeker wel eens wat komplete toestellen....

Het is me bijna een parlementaire onderzoekscommissie waard,niet de beslissing om de tanks buiten te doen indertijd,ook niet jegens de huidige eigenaar,het is wat het is,maar leren hoe de prijsvorming dan eigenlijk wel verlopen is.....het lijkt me gewoonweg smossen met kelts belastingsgeld geweest te zijn......(enneeeuh.....ik krijg hier de geur in de neus van hier en daar wat extra smering)..

En neen,we gaan ze dus niet kunnen terugkopen om aan Oekraine te doneren...

Laatst gewijzigd door kelt : 27 januari 2023 om 18:55.
Oud 27 januari 2023, 19:25   #484
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eind jaren 2000 zag Belgische Defensie (het was toen financiele crisis) zich gedwongen afscheid te nemen van haar laatste 80+ Leopard 1A5's (eerder waren er al een paar honderd buitengeduwd...er was altijd al een grote wereldmarkt voor dit tanktype)

Blijkbaar staan er nog tientallen in wat hangaars in Doornik,en de handelaar daar heeft die(toen nog kompleet functionele!) machines aangekocht voor minder dan 50k Euro per stuk (dat is zowat gratis !!!)

En nu wil hij ze pas "lossen" voor ongeveer 300k euro's per stuk(dat lijkt me heel redelijk voor een tanktype waarvan er wereldwijd nog meer dan 1000 in dienst zijn!).....Die dingen zijn voor hem waarschijnlijk een constante bron van inkomsten vanwege de wisselstukken (geen nieuwproduktie meer sinds de seventies) en af en toe voorzeker wel eens wat komplete toestellen....

Het is me bijna een parlementaire onderzoekscommissie waard,niet de beslissing om de tanks buiten te doen indertijd,ook niet jegens de huidige eigenaar,het is wat het is,maar leren hoe de prijsvorming dan eigenlijk wel verlopen is.....het lijkt me gewoonweg smossen met kelts belastingsgeld geweest te zijn......(enneeeuh.....ik krijg hier de geur in de neus van hier en daar wat extra smering)..

Overschot van gelijk natuurlijk in deze, maar er zijn zo meerder voorbeelden van weggegooid Belgisch legergeld hoor.

Nu: over die Leopardtanks: een Leopard 2 okee, maar in een Leopard 1 zitten tegenover T80, T90 of gemoderniseerde T72's... ik wens het geen enkele Oekraïner toe.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2023, 22:05   #485
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Zouden zij niet beter de aankoop van enkele De B-2 met met stealth technologie bommenwerpers overwegen?

OOPS....

Die zullen best wreed prijzig zijn denk ik?????

p.s.

Warum der der 3. Weltkrieg bei uns und nicht in Amerika stattfinden soll – historische Zitate führender US-Amerikaner

Citaat:
Waarom de Derde Wereldoorlog bij ons moet plaatsvinden en niet in Amerika
Tjah, omdat het voor de Amerikanen de ver van hun bed 'show' is????

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 januari 2023 om 22:19.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2023, 22:50   #486
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zouden zij niet beter de aankoop van enkele B-2 met stealth technologie bommenwerpers overwegen?

OOPS....

Die zullen best wreed prijzig zijn denk ik?????

p.s.

Warum der der 3. Weltkrieg bei uns und nicht in Amerika stattfinden soll – historische Zitate führender US-Amerikaner

Tjah, omdat het voor de Amerikanen de ver van hun bed 'show' is????
Naar wat ik er verder over gelezen heb schijnt het dat er daar maar 22 exemplaren van gemaakt zijn????
Oud 28 januari 2023, 00:29   #487
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

onze belgische ministers hebben toch een speciaal patent op liegen...

https://english.nv.ua/nation/belgium...-50300501.html

we konden geen vinden ? jaja... ze hebben ze verkocht als oud ijzer voor 15k en moeten ze terugkopen voor 500k in werkende versie, dat vinden ze teveel

je moet weten, ze krijgen van EU 13M euro om wapens te leveren..
Dus in feite moesten ze gewoon 10 tanks kopen bij die wapenhandelaar
https://www.hln.be/buitenland/belgie...euro~a80ced6d/

staan ze daar rustig t ewachten in een hangar
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/26/tanks-dedonder/
Oud 28 januari 2023, 00:35   #488
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar wat ik er verder over gelezen heb schijnt het dat er daar maar 22 exemplaren van gemaakt zijn????
ze stijgen op de VS en vliegen de wereldbol rond, de wapendepots liggen nog tjokvol met dergelijk bommen ten tijde van Afganistan, heb ergens gelezen 10miljoen, zijn een soort precisie geleide raketten die ze uitstrooien, want ze zijn aan het bestuderen of ze die bommen niet gewoon in de himars kunnen afschieten om die voorraad er sneller door te jassen.

volgens mij

1/ staat de zone tjokvol met U-xxx ballistische raketten die elk vliegtuig uit de lucht kunnen plukken. Dus ergens zit de luchtmacht beperkt in zijn opties. Die stealth zou daar geen last mogen van hebben

2/ als jedeelneemt met dergelijk vliegtuig start je op papier natuurlijk een soort WOIII, en geef je die zot van RU een alibi om meer te doen, dat zal dan een tweede reden kunnen zijn

3/ je hebt iemand dicht bij het doel nodig die de coordinaten doorgeeft tijdens het bombardement zddat de bommen precies hun doel geraken. Dat zal wel geen probleem zijn om daar een paar UKR soldaten op te zetten

4/ je moet dan zien of je daarmee de frontlinie doet verschuiven of niet. Vermoedelijk zal het wel helpen dat samenspel tussen luchtafweer, tanks, raketten en idd bombardementen op de kop van de vijand met een veelvoud aan slagkracht zal nog sneller zon'es opkuisen dan nu het geval is met de beschikbare tanks/howitzers/himars

Dus de reden , zal eerder hoe geef je de indruk dat UKR aan het vechten is en niet de amerikaan met zo'n stealth

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 januari 2023 om 00:37.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 06:33   #489
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

IN het ISW rapport van 29 januari staat een interpretatie van wat als een striemende aanklacht kan gezien worden tegen het "gezamelijke Westen"...

Dat Westers gepantserd materieel was namelijk al gevraagd door de UKR's tweede kwartaal vorig jaar,toen ze nog in het defensief waren...De Oekrainse wapenproduktie is eigenlijk al 30 jaar vrij beperkt gebleven al bij al(!!!),ze moeten vrijwel alles invoeren,hadden gelukkig nog een gans "soviet" leger staan om mee te vechten....

Toen de succesvolle Oekrainse tegenoffensieven van Kharkiv en Kherson plaatsgrepen,maanden later, waren er nog steeds geen geleverd....We zagen inderdaad wel geleidelijk meer Westerse artillerie in gebruik maar amper dito voertuigen....het was een "Sovjet" leger tegen een "Sovjet" leger qua cavalerie...

En daarna liep overal het front vast....De UkR's hebben al moeite genoeg hun huidige vloot in reparabele toestand te houden en het is vooral dankzij hun geleidelijk verworven artillerieoverwicht (kwaliteit over kwantiteit) dat ze de Russen afhouden....Maar de lokale Russische succesjes in de Donbas slopen evenzeer het Oekrainse moraal.....hebben we vooral geen illusies!

Geen winteroffensief dus,beide zijden sparen een beetje hun materiaal....

De klappen worden nu,voorlopige schatting,verwacht eind februari,en het zullen vermoedelijk de Russen zijn die ze gaan uitdelen want de UKR's zullen nog steeds geen echte tegenaanvalsbrigades hebben!(dat "ontstaat" niet zomaar uit een levering van wat tanks hé!)

Dat venster zal een paar weken duren,daarna,gedurende maart,verandert Oekraine weer in een modderbad...maar je ziet,hoe de (zachte) winter zich verder afspeelt ,speelt nu ook een rol....

De UKR's zullen maar "klaar" zijn tegen april voor serieuze tegenoffensieven...Een HALF JAAR nadat de Russen hun zwaktste fase doormaakten.....

Laatst gewijzigd door kelt : 31 januari 2023 om 06:38.
Oud 31 januari 2023, 07:02   #490
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

In 't kort:

Patrickve's ondeugende opmerking van eerder, om beide partijen elkander zoveel mogelijk en zo lang mogelijk te laten bloeden, is blijkbaar niet echt helemaal naast de kwestie?
Oud 31 januari 2023, 08:35   #491
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dan ook peperduur he, een bommenwerper die kan vertrekken zonder zijn doelwit echt te kennen, gewoon het is ergens boven Afghanistan.

Na een uur of 12 vliegen zijn ze ter plaatse, doelwitten worden aangeduid door een forward air controler en vernietigt op aanvraag.

Daarna vliegen die gasten terug, landen ergens in South Carolina dacht ik en eten s avonds een hamburgerke in de lokale Mc Donalds, en gaan ze terug naar moeder de vrouw.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 10:18   #492
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

https://www.tijd.be/dossiers/oorlog-.../10443920.html

Brazilië weigert Duitsland tankmunitie te leveren

Brazilië gaat geen munitie leveren voor de tanks die Duitsland onlangs aan Oekraïne heeft beloofd. 'Brazilië is een land van vrede en wil daarom niet deelnemen aan de oorlog', zei president Luiz Inácio Lula da Silva.

Brazilië is niet geïnteresseerd in het leveren van munitie voor de oorlog tussen Oekraïne en Rusland', zei Lula op een gezamenlijke persconferentie met de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, die zondag in Brazilië is aangekomen. Brazilië was de laatste halte van Scholz op een vierdaags bezoek aan Zuid-Amerika.

Duitsland heeft tot dusver 30 Gepard-tanks aan Oekraïne geleverd en er nog zeven beloofd. Het land gaat ook Leopard-tanks aan Kiev leveren. 'Brazilië is een land van vrede en dat is waarom het niet wil deelnemen aan deze oorlog, ook niet indirect', zei Lula.

Munitie voor de tanks is schaars. Hoewel het Duitse wapenbedrijf Rheinmetall een fabriek aan het opzetten is, zal de productie niet voor juli beginnen.

In april vorig jaar, twee maanden na het begin van de Russische inval in Oekraïne, had Duitsland Brazilië al benaderd met de vraag munitie te leveren voor de Gepard-tanks. Nu heeft Lula de deur volledig gesloten.

Dit doet me denken aan ABL geweren zonder kogels.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 10:53   #493
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
https://www.tijd.be/dossiers/oorlog-.../10443920.html

Brazilië weigert Duitsland tankmunitie te leveren

Brazilië gaat geen munitie leveren voor de tanks die Duitsland onlangs aan Oekraïne heeft beloofd. 'Brazilië is een land van vrede en wil daarom niet deelnemen aan de oorlog', zei president Luiz Inácio Lula da Silva.

Brazilië is niet geïnteresseerd in het leveren van munitie voor de oorlog tussen Oekraïne en Rusland', zei Lula op een gezamenlijke persconferentie met de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, die zondag in Brazilië is aangekomen. Brazilië was de laatste halte van Scholz op een vierdaags bezoek aan Zuid-Amerika.

Duitsland heeft tot dusver 30 Gepard-tanks aan Oekraïne geleverd en er nog zeven beloofd. Het land gaat ook Leopard-tanks aan Kiev leveren. 'Brazilië is een land van vrede en dat is waarom het niet wil deelnemen aan deze oorlog, ook niet indirect', zei Lula.

Munitie voor de tanks is schaars. Hoewel het Duitse wapenbedrijf Rheinmetall een fabriek aan het opzetten is, zal de productie niet voor juli beginnen.

In april vorig jaar, twee maanden na het begin van de Russische inval in Oekraïne, had Duitsland Brazilië al benaderd met de vraag munitie te leveren voor de Gepard-tanks. Nu heeft Lula de deur volledig gesloten.

Dit doet me denken aan ABL geweren zonder kogels.

Brazilië is lid van de BRICS landen. Het is niet onlogisch dat die neutraal willen blijven ten aanzien van Rusland.
Veel belangrijker is dat andere westerse landen hun productie sterk opschalen, samenwerken, en zo extra munitie gaan kunnen leveren aan Oekraine.
Recent voorbeeld : https://www.theguardian.com/australi...-aukus-debacle
Ook het neutrale Zwitserland gaat terugkomen op hun eerdere weigeringen om Guepard munitie te laten exporteren naar oekraine. https://www.reuters.com/world/europe...ne-2023-01-24/
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 10:58   #494
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Niet alleen Brazilië zegt nee tegen wapenleveringen.:

"Ontmoeting tussen Lula en Macron. De Zonnekoning vroeg Lula om wapens voor Oekraïne, waarop die een kwinkslag (want zou Macron zelf niet ook beter wat aan de Fransen zelf denken in plaats van VS vazal uit te hangen?) uitdeelt door te zeggen "onze oorlog is met armoede, niet met Rusland".

De VS vroeg ook aan negen Latijns Amerikaanse landen hun Russische wapens in te leveren en te vervangen door VS wapens maar ze weigerden. De achtertuin weigert!"

Laatst gewijzigd door Bach : 31 januari 2023 om 11:00.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 11:12   #495
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Brazilië is lid van de BRICS landen. Het is niet onlogisch dat die neutraal willen blijven ten aanzien van Rusland.
Veel belangrijker is dat andere westerse landen hun productie sterk opschalen, samenwerken, en zo extra munitie gaan kunnen leveren aan Oekraine.
Recent voorbeeld : https://www.theguardian.com/australi...-aukus-debacle
Ook het neutrale Zwitserland gaat terugkomen op hun eerdere weigeringen om Guepard munitie te laten exporteren naar oekraine. https://www.reuters.com/world/europe...ne-2023-01-24/
Dat wist ik niet, heb het effe moeten googlen: BRICS is een acroniem gevormd uit de beginletters van de Engelstalige namen voor de vijf landen Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (South Africa).
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 13:58   #496
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Niet alleen Brazilië zegt nee tegen wapenleveringen.:

"Ontmoeting tussen Lula en Macron. De Zonnekoning vroeg Lula om wapens voor Oekraïne, waarop die een kwinkslag (want zou Macron zelf niet ook beter wat aan de Fransen zelf denken in plaats van VS vazal uit te hangen?) uitdeelt door te zeggen "onze oorlog is met armoede, niet met Rusland".
Het is inderdaad een heel goed idee om alle armen af te maken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 14:04   #497
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Money talks, bulshit walks...

Ge koopt dus tanks aan, steekt die in stockage in een droge loods, (wat stukken van mensen kost) en moet die dan ook nog eens onderhouden, olie wisselen, af en toe laten lopen (aan hoeveel liter per uur ? )

kan zijn dat ze nog gedemilitariseerd zijn ook dus dat wil zeggen basistank + storage kosten + wapensysteem 300 K en morgen uit voorraad leverbaar, it s a bargain...

Ik denk dat er veel "prille" democatieen zijn die zo een C-130 naar Doornik sturen om die spullen af te gaan halen.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 31 januari 2023 om 14:04.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 10:44   #498
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

laten we daar toch eens een vreugdesprongetje beleven ivm deze levering..

eindelijk lange afstandsraketten, de russische frontlinie zal nu heel warm worden binnenkort, de voorraden en supplyling gaat tot voorbij de russische grens opgestookt worden.

https://euromaidanpress.com/2023/02/...uters-sources/
Oud 1 februari 2023, 11:30   #499
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
laten we daar toch eens een vreugdesprongetje beleven ivm deze levering..

eindelijk lange afstandsraketten, de russische frontlinie zal nu heel warm worden binnenkort, de voorraden en supplyling gaat tot voorbij de russische grens opgestookt worden.

https://euromaidanpress.com/2023/02/...uters-sources/
Mooi zo. Dat is het GLSDB wapensysteem waar general Petraeus onlangs naar verwees. Voordeel tgo het Atacms systeem is dat de US een gigantische voorraad GLSDB's in stockage hebben. En dus hun eigen strategische voorraad niet zozeer gaan moeten uitputten.

Als de UA voldoende hoeveelheden GLSDB's tijdig kan krijgen, gaat dat een game changer worden in de bezette gebieden. Nu paste rusland omwille van Himars hun tactiek aan, en stockeren ze hun munitie op +60 kilometer van het front, om bombardementen onmogelijk te maken. Maar met het bereik van GLSDB zal dat niet meer mogelijk zijn.

Ideaal systeem ook om de munitiedepots van de russen rond Melitopol preventief te vernietigen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2023, 15:45   #500
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en kijk eens aan RU heeft heus een Tankkiller drone voertuig
dus gewoon een tank die op afstand bestuurd wordt en zonder zijn soldaten door de vleesmolen te malen kan vernietigen... wat dan weer een mooie stap vooruit is voor het imago van RU, de vraag is natuurlijk hoe efficient is die tankkiller versus een javelin...

https://www.thedefensepost.com/2023/...illing-robots/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be