Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2005, 20:07   #481
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Oeps, ik merkte net dat ik nog niet gereply-d had op je bericht. Dus bij deze.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Koolzaad

Ik heb hier al geschreven dat Siberië volplanten een optie zou zijn om een hele hoop diesel te vervangen. Niet om nog eens alle mazout voor verwarming enzoverder op te vangen.
Genetische manipulatie? Stel dat door genetische manipulatie de plant een voordeel heeft in zichzelf verspreiden. Dan hebben we op den duur meer energie nodig om die te verdelgen op plekken waar we die niet willen dat dat de genetische verandering ons opleverd; Zichzelf vermenigvuldigend afval, neen dank U.
Joepie! Dan planten we Siberië toch gewoon vol? (Als de mensen er niet voor moeten worden weggejaagd en als men ermee akkoord gaat, maar ik denk van wel: dat levert toch werk op een een goede, schone reputatie? ).

Het zou niet slecht zijn als die plant meer voordeel heeft om zichzelf te vermijden en zo spontaan overal gaat staan, bijvoorbeeld op ieders grasperkje of op alle platte daken. Zo kunnen we ze zelf uitpersen en onze eigen voorraad olie aanleggen. Zolang de biodiversiteit er maar niet onder lijdt natuurlijk.
Sja, zoals u hier al eens gesteld hebt. Ik ben voorstander van genetische manipulatie indien het er naar uit dat we de aarde er heel erg mee kunnen sparen en indien het dan uitvoerig wordt getest en eerst gekweekt in laboratoria.

Citaat:
Transport van energie is het probleem.Een hoogspanningsnet heeft ook zijn beperkingen in afstanden. En de lokale situatie. Zonnepaneelparken in politiek onstabile gebieden, hoe lang duurt het voor deze door lokale warlords "gegijzeld" zouden worden,[size=1]zoals belangrijke voorraden aardolie nu[/size], of niet gewoon afgebroken om te verkopen, of puur vandalisme na weer eens een machtswissel.
Ja, je hebt wel gelijk. Die problemen moeten eerst opgelost worden daar. Maar wie gaat dat doen? :-s

Citaat:
Een deel van de moderne, dure machines die "hier" gebruikt worden zijn een stuk zuiniger ja. Maar zeer zeker niet de meeste machines, Noch hier, noch in de rest van de wereld. Er zijn dan ook een hele bult meer machines dan vroeger nietwaar.
Inderdaad, helaas. Zeker niet iedereen rijdt met de allernieuwste wagen met een iets acceptabelere CO2 en andere toestanden uitstoot.

Citaat:
Windmolens en windselheden

Energie opslag in de vorm van batterijen is onmogelijk. De schaal maakt dit financieel onmogelijk.
Technisch/financiëel haalbare opties zijn:
Wateropslag nabij Coo. Overschot aan electriciteit gebruiken om water omhoog te pompen.
Waterstof maken door middel van electrolyze, en daarmee STEG centrales voeden indien de windsnelheid niet goed is.
Die andere opties lijken me wel interessant, aangezien het woord 'kern' er niet in voorkomt.
Verder begrijp ik er niet echt veel van eerlijk gezegd.
Ik weet bijvoorbeeld niet wat de term 'Coo' wil zeggen. :-s
En wat zijn STEG centrales? :-s

Oud 24 augustus 2005, 20:52   #482
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Behalve voor die monokristallijne cellen, maar euh die zijn precies niet massaal inzetbaar heb ik de indruk? Is er een te weinig grondstof voor handen of is het proces veel te ingewikkeld?
Grondstof is het probleem niet aangezien simpel zand genoeg is om mee te beginnen. Het probleem is inderdaad het hele proces achteraf. Om het je simpel uit te leggen:

Amorf Silicium is één grote janboel, zonder een deftige kristalstructuur. Je smijt alles bijeen, laat het uitharden en klaar is kees en je hebt je amorf Si waarmee je zonnecellen kan maken (heel grof gezegd)

Polykristallijn Silicium vertoont al wat meer orde en bestaat uit stukken met éénzelfde kristalstructuur, geflankeerd door andere stukken met kristalstructuren die anders gëoriënteerd zijn; monokristallijn Si is het summum en is één grote brok Silicium die uit een perfecte kristalstructuur bestaat.

De moeilijkheidsgraad om het te maken, is laag bij amorf Silicium en neemt stijl toe naarmate je naar monokristallijn Silicium gaat. Samen met die moeilijkheidsgraad stijgt echter ook je rendement en levensduur. Moeilijker betekent echter ook duurder. 'k Ga je het proces om monokristallijn silicium te maken besparen, maar 't is traag en het vergt veel energie .

't Is echter nog niet zo erg dat het totaal onbetaalbaar is voor gewone toepassingen( pers slot van rekening zit in jouw CPU ook 1 tot 2 cm² monokristallijn Silicium); het zijn vooral de technieken die daarop volgen die zullen bepalen of de zonnecel echt onbetaalbaar wordt of niet...

Let wel dat ik zei: oneindig in labo-omstandigheden. Er is geen één operationele zonnecel die zich op zo'n omstandigheden kan beroepen in de buitenwereld
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2005, 21:01   #483
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Die andere opties lijken me wel interessant, aangezien het woord 'kern' er niet in voorkomt.

*mept*
Laat die vooringenome,heid maar varen

Citaat:
Citaat:
Verder begrijp ik er niet echt veel van eerlijk gezegd.
Ik weet bijvoorbeeld niet wat de term 'Coo' wil zeggen. :-s
En wat zijn STEG centrales? :-s
Coo is gewoon een plaatste in onze Ardennen (je kent het wel, watervallen van Coo remember).
In Coo is ook een pompcentrale opgetrokken; die bestaat uit enkele grote spaarbekkens, en een kleine centrale in de berg onderin, waar 's nachts met het teveel aan energie uit de kerncentrales water naar omhoog wordt gepompt, hetgeen overdag weer naar beneden kan vloeien om snel plotse pieken in de vraag op te vangen. Dat komt het dichtste in de buurt bij een energieopslag. Heel mooi principe; alleen spijtig dat het behoorlijk wat plaats vraagt (en dat het meer energie kost om water naar boven te pompen dan naar beneden te laten vloeien natuurlijk)...

Een STEG is een meer klassieke vorm van elektriciteitcentrale, op SToom en Gas. Is dus een fossiel gestookte centrale die, omwille van behoorlijk hoge rendementen, vaak gebruikt wordt. Die hoge rendementen worden veroorzaakt door het feitdat ze een dubbele cyclus gebruiken met enerzijds een gasturbine, en anderzijds een stoomturbine waarbij de stoom mee gegenereerd wordt door een recuperatie van de restwarmte uit de rookgassen van de gasturbine.
Oud 27 augustus 2005, 09:31   #484
eno2
Banneling

Standaard

@ Groentje

Blij dat mijn waarheden koeien zijn, dan hoef ik er niet meer naar om te zien en ze gewoon staan laten grazen in de wei, terwijl anderen ze melken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 16:52   #485
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Grondstof is het probleem niet aangezien simpel zand genoeg is om mee te beginnen. Het probleem is inderdaad het hele proces achteraf. Om het je simpel uit te leggen:

Amorf Silicium is één grote janboel, zonder een deftige kristalstructuur. Je smijt alles bijeen, laat het uitharden en klaar is kees en je hebt je amorf Si waarmee je zonnecellen kan maken (heel grof gezegd)

Polykristallijn Silicium vertoont al wat meer orde en bestaat uit stukken met éénzelfde kristalstructuur, geflankeerd door andere stukken met kristalstructuren die anders gëoriënteerd zijn; monokristallijn Si is het summum en is één grote brok Silicium die uit een perfecte kristalstructuur bestaat.

De moeilijkheidsgraad om het te maken, is laag bij amorf Silicium en neemt stijl toe naarmate je naar monokristallijn Silicium gaat. Samen met die moeilijkheidsgraad stijgt echter ook je rendement en levensduur. Moeilijker betekent echter ook duurder. 'k Ga je het proces om monokristallijn silicium te maken besparen, maar 't is traag en het vergt veel energie .

't Is echter nog niet zo erg dat het totaal onbetaalbaar is voor gewone toepassingen( pers slot van rekening zit in jouw CPU ook 1 tot 2 cm² monokristallijn Silicium); het zijn vooral de technieken die daarop volgen die zullen bepalen of de zonnecel echt onbetaalbaar wordt of niet...

Let wel dat ik zei: oneindig in labo-omstandigheden. Er is geen één operationele zonnecel die zich op zo'n omstandigheden kan beroepen in de buitenwereld
Mmmm. Bedankt voor de professionele uitleg.
Dus het ziet er niet zo best uit met de zonnecellenindustrie, tenzij er nog verbeteringen komen in de toekomst?

Daar gaat mijn idee om de Sahara vol zonnepanelen te plaatsen.
Oud 29 augustus 2005, 16:59   #486
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
[/b]
*mept*
Laat die vooringenome,heid maar varen
:-p

Citaat:
[b]

Coo is gewoon een plaatste in onze Ardennen (je kent het wel, watervallen van Coo remember).
In Coo is ook een pompcentrale opgetrokken; die bestaat uit enkele grote spaarbekkens, en een kleine centrale in de berg onderin, waar 's nachts met het teveel aan energie uit de kerncentrales water naar omhoog wordt gepompt, hetgeen overdag weer naar beneden kan vloeien om snel plotse pieken in de vraag op te vangen. Dat komt het dichtste in de buurt bij een energieopslag. Heel mooi principe; alleen spijtig dat het behoorlijk wat plaats vraagt (en dat het meer energie kost om water naar boven te pompen dan naar beneden te laten vloeien natuurlijk)...
Aaah! Ik dacht dat Coo een afkorting was of een of andere firma, vandaar dat ik niet op de geografische plaats kwam.

Lijkt me inderdaad een heel mooi idee! Maar ik wist eigenlijk niet dat er zulke grote overschotten werden geproduceerd in de elektriciteit opdat ze overdag kunnnen bijspringen.
Zo'n watervallen kan je volgens mij ook wel namaken op de één of andere manier. Zij het dan dat het een dure grap zal worden waarschijnlijk ...

Citaat:
Een STEG is een meer klassieke vorm van elektriciteitcentrale, op SToom en Gas. Is dus een fossiel gestookte centrale die, omwille van behoorlijk hoge rendementen, vaak gebruikt wordt. Die hoge rendementen worden veroorzaakt door het feitdat ze een dubbele cyclus gebruiken met enerzijds een gasturbine, en anderzijds een stoomturbine waarbij de stoom mee gegenereerd wordt door een recuperatie van de restwarmte uit de rookgassen van de gasturbine.
Aaah. Dus eigenlijk is STEG enerzijds wel sterk vervuilend doordat ze gebruik maakt van gas (maar niet zo sterk als opwekking obv steenkool en olie denk ik), maar wordt dat gecompenseerd door het hoge rendement?
Oud 29 augustus 2005, 17:02   #487
Groentje-18

Standaard

De overheid mag zich trouwens wel eens beginnen haasten met het uitvoeren van de maatregelen die hier zo mooi voor het rapen liggen.

Eneuh, het volk mag ook niet twijfelen om zelf initiatief te nemen of om nieuwe maatregelen aan te dragen !
Dus als iemand nog een geweldig idee heeft, laat maar iets weten.

Het gat in de ozonlaag heeft nu al de grote van Europa.
Oud 29 augustus 2005, 17:43   #488
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Mmmm. Bedankt voor de professionele uitleg.
Dus het ziet er niet zo best uit met de zonnecellenindustrie, tenzij er nog verbeteringen komen in de toekomst?
Zonnecellen hebben wel degelijk een toekomst, maar niet om grootvermogens op te wekken.

Verbeteringen in de toekomst zijn wel mogelijk, daar is men immers nu nog steeds actief mee bezig; probleem is eerder de prijs van die verbeteringen die de zonnecel onbetaalbaar maken.
Zoals ik al zei, Si heeft een theoretisch maximum van een goeie 30% (tenzij je het quantumrendement omhoog krijgt). Daar haalt me nu al 24% van, met een cel die waanzinnig duur is. Cellen op basis van andere materialen geraken nog hoger, maar die prijzen zijn enkel betaalaar voor ruimtevaart en aanverwanten. Verbeteringen komen er wel degelijk, alleen is de economische haalbaarheid ervan dubieus (de dag dag jij een proces bedenkt om multistack zonnecellen te maken tegen betaalbare prijs en op indstriële schaal, ben je rijker dan de zee diep is )
Oud 29 augustus 2005, 17:48   #489
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Aaah! Ik dacht dat Coo een afkorting was of een of andere firma, vandaar dat ik niet op de geografische plaats kwam.

Lijkt me inderdaad een heel mooi idee! Maar ik wist eigenlijk niet dat er zulke grote overschotten werden geproduceerd in de elektriciteit opdat ze overdag kunnnen bijspringen.
Zo'n watervallen kan je volgens mij ook wel namaken op de één of andere manier. Zij het dan dat het een dure grap zal worden waarschijnlijk ...
Eigenlijk produceert men niet extra om dat overdag te kunnen gebruiken, 's nachts is er gewoonweg overcapaciteit omdat je een kerncentrale niet zomaar even kunt stil leggen. 's Nachts is je vraag dus kleiner dan je aanbod. Vandaar het nachttarif pakken goedkoper is. Dat overschot wordt ook gebruikt om de nachtverlichting draaiende te houden en om Coo terug vol te pompen.

Watervallen namekn is idd een dure grap en ik denk eigenlijk dat zoiets een serieuze impact kan hebben op je leefomgeving (net zoals kollosale stuwdammen)...

Citaat:
Aaah. Dus eigenlijk is STEG enerzijds wel sterk vervuilend doordat ze gebruik maakt van gas (maar niet zo sterk als opwekking obv steenkool en olie denk ik), maar wordt dat gecompenseerd door het hoge rendement?
STEGs hebben idd ook een CO2 uitstoot, maar dat valt inderdaad beter mee dan steenkool (massa's stof-afval) en olie, maar dan ook eerder dankzij die hoge rendementen... Qa CO2-productie is verbranding van gas of olie even erg denk ik (al heeft verbranding van steenkool naast tsof ook massa's andere gassen die vrij komen, die minder aanwezig zijn bij gas en olie)
Oud 12 september 2005, 15:51   #490
Groentje-18

Standaard

Citaat:
September start uitzonderlijk warm

15:08:55

veo
BRUSSEL - De eerste tien dagen van september zijn ,,zeer uitzonderlijk'' warm geweest, waarbij de gemiddelde dagtemperatuur van 20,5 graden in Ukkel het record van 1911 heeft geëvenaard.

Het was in de eerste tien dagen van september gemiddeld per etmaal 20,5 graden warm, wat ,,zeer uitzonderlijk'' is. Met deze term doelt het KMI op een verschijnsel dat één keer wordt bereikt of overtroffen in 100 jaar. Het was gemiddeld zes graden warmer dan normaal.
Die hoge waarden zijn zowel toe te schrijven aan een gemiddelde maximumtemperatuur die zes graden hoger lag dan normaal als aan een gemiddelde minimumtemperatuur die de normale waarde met vijf graden klopte.

Er waren tijdens de eerste tien dagen ook vijf zomerse dagen, waarmee het KMI spreekt over dagen waarbij het kwik boven de 25 graden uitstijgt. ,,Enorm veel, zeker als je weet dat er normaal over de hele maand september maar twee zomerse dagen zijn''.

Wat betreft neerslag stevende Ukkel tot zaterdagochtend met nauwelijks 0,6 liter per vierkante meter op een record af. Maar de onweders van zaterdagavond staken daar een stokje voor.
Oud 12 september 2005, 19:56   #491
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Groentje 18. Da's toch goed, dat het hier warmer is. moeten we minder verwarmen, ergo minder brandstof verbruiken, ergo minder vervuilen.

Ik hoop in oktober ook nog een paar dagen boven de 20°C te hebben, kwestie van de stookkost lager te houden.
Oud 12 september 2005, 20:29   #492
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Groentje 18. Da's toch goed, dat het hier warmer is. moeten we minder verwarmen, ergo minder brandstof verbruiken, ergo minder vervuilen.

Ik hoop in oktober ook nog een paar dagen boven de 20°C te hebben, kwestie van de stookkost lager te houden.
Hopelijk in december en januari ook nog!
Oud 12 september 2005, 21:58   #493
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Druïde
De enige manier om iets aan 'het systeem' te veranderen, is van binnenuit. Wat langs de zijkant staan roepen haalt meestal weinig uit, buiten reacties van extreme voor en tegenstanders.

En Groen! heeft trouwens helemaal geen groen imago. Tenzij holebi's en allochtone minderheden ook groen zijn...

Ze zouden zich beter bezig houden met constructieve, economisch haalbare voorstellen uit te werken, ipv een soort 'groene ideologie' te verkondigen zoals eender welke sekte dit ook doet, en die te nemen of te laten valt. Ons 'systeem' doet dagdagelijks meer (normmetingen, rapportages, communicatie bij normoverschrijdingen, controles, bosbeheer, ...) voor het milieu dan de groene partij.

Ik ben ook voor een gezond milieu, maar dan wel op een economisch verantwoorde manier (kernenergie), en tegen een teveel inwijkelingen die onze milieudruk laat toenemen (meer mensen verbruiken meer), en tegen grote normvervaging (multiculturaliteit, holebi huwelijken en, nog veel erger, homo adopties).
Groen! staat niet voor een beter milieu, wel voor snelle, ingrijpende, niet doordachte maatschappelijke veranderingen.
na dit gelezen te hebben is het mij een compleet raadsel waarom jij jezelf druïde noemt hier . Van echte druïdry heb je precies weinig kaas gegeten .
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 10:20   #494
eno2
Banneling

Standaard

De klimaatverwarming valt niet meer te beletten, maar het zou toch mogelijk moeten zijn, met de huidige stand van de wetenschap, ze zo bij te regelen, dat we continu bv. 22° Celcius hebben, bij een leuke vochtigheidsgraad?
Oud 13 september 2005, 17:57   #495
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bla bla bla
Groentje, de vraag is en blijft hetzelfde : niet of er een opwarming is, maar wél of die opwarming door menselijk toedoen wordt veroorzaakt. (en indien ja : of het eigenlijk wel een donder uitmaakt)

Al post je nog honderduizend keer een artikel waarin staat dat het warmer wordt, dan nog heb je die vraag (die al pagina's geleden werd gesteld) nog steeds niet beantwoordt...

zo moeilijk is dat nu toch niet om dat te snappen ?
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 21:21   #496
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
De klimaatverwarming valt niet meer te beletten, maar het zou toch mogelijk moeten zijn, met de huidige stand van de wetenschap, ze zo bij te regelen, dat we continu bv. 22° Celcius hebben, bij een leuke vochtigheidsgraad?
ik hou van de seizoenen
Oud 14 september 2005, 16:04   #497
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
ik hou van de seizoenen

Moet je de olie-industrie op aanspreken.
Sta op je rechten![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 14-09-2005 at 17:08
Reason:
--------------------------------

Citaat:
ik hou van de seizoenen

Sta op je rechten![/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
ik hou van de seizoenen

Moet je de olie-industrie op aanspreken.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2005 om 16:08.
Oud 14 september 2005, 16:07   #498
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Groentje, de vraag is en blijft hetzelfde : niet of er een opwarming is, maar wél of die opwarming door menselijk toedoen wordt veroorzaakt. (en indien ja : of het eigenlijk wel een donder uitmaakt)

Al post je nog honderduizend keer een artikel waarin staat dat het warmer wordt, dan nog heb je die vraag (die al pagina's geleden werd gesteld) nog steeds niet beantwoordt...

zo moeilijk is dat nu toch niet om dat te snappen ?
______

Nu er een vrijwel algemeen gedeelde conscensus is tussen bij degelijk onderzoek betrokken geleerden (tenzij misschien onder diegenen die zeer zwaar door VS-industrie en -overheid betaald worden om het tegendeel te beweren), kunnen we de discensus van Jules lichthartig wegwuiven.
Oud 14 september 2005, 17:26   #499
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
______

Nu er een vrijwel algemeen gedeelde conscensus is tussen bij degelijk onderzoek betrokken geleerden (tenzij misschien onder diegenen die zeer zwaar door VS-industrie en -overheid betaald worden om het tegendeel te beweren), kunnen we de discensus van Jules lichthartig wegwuiven.
wuif jij zoveel je wil.
en toon me aan dat de opwarming een slechte zaak is ...
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 20:52   #500
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Sta op je rechten!
de seizoenen zijn een natuurlijk gegeven , daar heb ik echt de olie-industrie niet voor nodig. Ik snap niet hoe ik je repliek moet lezen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be