![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oeps, ik merkte net dat ik nog niet gereply-d had op je bericht. Dus bij deze.
![]() Citaat:
![]() ![]() Het zou niet slecht zijn als die plant meer voordeel heeft om zichzelf te vermijden en zo spontaan overal gaat staan, bijvoorbeeld op ieders grasperkje of op alle platte daken. Zo kunnen we ze zelf uitpersen en onze eigen voorraad olie aanleggen. ![]() Sja, zoals u hier al eens gesteld hebt. Ik ben voorstander van genetische manipulatie indien het er naar uit dat we de aarde er heel erg mee kunnen sparen en indien het dan uitvoerig wordt getest en eerst gekweekt in laboratoria. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Verder begrijp ik er niet echt veel van eerlijk gezegd. Ik weet bijvoorbeeld niet wat de term 'Coo' wil zeggen. :-s En wat zijn STEG centrales? :-s
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Amorf Silicium is één grote janboel, zonder een deftige kristalstructuur. Je smijt alles bijeen, laat het uitharden en klaar is kees en je hebt je amorf Si waarmee je zonnecellen kan maken (heel grof gezegd) Polykristallijn Silicium vertoont al wat meer orde en bestaat uit stukken met éénzelfde kristalstructuur, geflankeerd door andere stukken met kristalstructuren die anders gëoriënteerd zijn; monokristallijn Si is het summum en is één grote brok Silicium die uit een perfecte kristalstructuur bestaat. De moeilijkheidsgraad om het te maken, is laag bij amorf Silicium en neemt stijl toe naarmate je naar monokristallijn Silicium gaat. Samen met die moeilijkheidsgraad stijgt echter ook je rendement en levensduur. Moeilijker betekent echter ook duurder. 'k Ga je het proces om monokristallijn silicium te maken besparen, maar 't is traag en het vergt veel energie ![]() 't Is echter nog niet zo erg dat het totaal onbetaalbaar is voor gewone toepassingen( pers slot van rekening zit in jouw CPU ook 1 tot 2 cm² monokristallijn Silicium); het zijn vooral de technieken die daarop volgen die zullen bepalen of de zonnecel echt onbetaalbaar wordt of niet... Let wel dat ik zei: oneindig in labo-omstandigheden. Er is geen één operationele zonnecel die zich op zo'n omstandigheden kan beroepen in de buitenwereld ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
*mept* Laat die vooringenome,heid maar varen ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
In Coo is ook een pompcentrale opgetrokken; die bestaat uit enkele grote spaarbekkens, en een kleine centrale in de berg onderin, waar 's nachts met het teveel aan energie uit de kerncentrales water naar omhoog wordt gepompt, hetgeen overdag weer naar beneden kan vloeien om snel plotse pieken in de vraag op te vangen. Dat komt het dichtste in de buurt bij een energieopslag. Heel mooi principe; alleen spijtig dat het behoorlijk wat plaats vraagt (en dat het meer energie kost om water naar boven te pompen dan naar beneden te laten vloeien natuurlijk)... Een STEG is een meer klassieke vorm van elektriciteitcentrale, op SToom en Gas. Is dus een fossiel gestookte centrale die, omwille van behoorlijk hoge rendementen, vaak gebruikt wordt. Die hoge rendementen worden veroorzaakt door het feitdat ze een dubbele cyclus gebruiken met enerzijds een gasturbine, en anderzijds een stoomturbine waarbij de stoom mee gegenereerd wordt door een recuperatie van de restwarmte uit de rookgassen van de gasturbine. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Banneling
|
![]() @ Groentje
Blij dat mijn waarheden koeien zijn, dan hoef ik er niet meer naar om te zien en ze gewoon staan laten grazen in de wei, terwijl anderen ze melken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
|
![]() Citaat:
Dus het ziet er niet zo best uit met de zonnecellenindustrie, tenzij er nog verbeteringen komen in de toekomst? Daar gaat mijn idee om de Sahara vol zonnepanelen te plaatsen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Lijkt me inderdaad een heel mooi idee! Maar ik wist eigenlijk niet dat er zulke grote overschotten werden geproduceerd in de elektriciteit opdat ze overdag kunnnen bijspringen. Zo'n watervallen kan je volgens mij ook wel namaken op de één of andere manier. Zij het dan dat het een dure grap zal worden waarschijnlijk ... Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
|
![]() De overheid mag zich trouwens wel eens beginnen haasten met het uitvoeren van de maatregelen die hier zo mooi voor het rapen liggen.
![]() Eneuh, het volk mag ook niet twijfelen om zelf initiatief te nemen of om nieuwe maatregelen aan te dragen ! ![]() Dus als iemand nog een geweldig idee heeft, laat maar iets weten. Het gat in de ozonlaag heeft nu al de grote van Europa.
![]() |
![]() |
#488 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verbeteringen in de toekomst zijn wel mogelijk, daar is men immers nu nog steeds actief mee bezig; probleem is eerder de prijs van die verbeteringen die de zonnecel onbetaalbaar maken. Zoals ik al zei, Si heeft een theoretisch maximum van een goeie 30% (tenzij je het quantumrendement omhoog krijgt). Daar haalt me nu al 24% van, met een cel die waanzinnig duur is. Cellen op basis van andere materialen geraken nog hoger, maar die prijzen zijn enkel betaalaar voor ruimtevaart en aanverwanten. Verbeteringen komen er wel degelijk, alleen is de economische haalbaarheid ervan dubieus (de dag dag jij een proces bedenkt om multistack zonnecellen te maken tegen betaalbare prijs en op indstriële schaal, ben je rijker dan de zee diep is ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Watervallen namekn is idd een dure grap en ik denk eigenlijk dat zoiets een serieuze impact kan hebben op je leefomgeving (net zoals kollosale stuwdammen)... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groentje 18. Da's toch goed, dat het hier warmer is. moeten we minder verwarmen, ergo minder brandstof verbruiken, ergo minder vervuilen.
Ik hoop in oktober ook nog een paar dagen boven de 20°C te hebben, kwestie van de stookkost lager te houden.
![]() |
#492 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#493 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Banneling
|
![]() De klimaatverwarming valt niet meer te beletten, maar het zou toch mogelijk moeten zijn, met de huidige stand van de wetenschap, ze zo bij te regelen, dat we continu bv. 22° Celcius hebben, bij een leuke vochtigheidsgraad?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Al post je nog honderduizend keer een artikel waarin staat dat het warmer wordt, dan nog heb je die vraag (die al pagina's geleden werd gesteld) nog steeds niet beantwoordt... zo moeilijk is dat nu toch niet om dat te snappen ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Moet je de olie-industrie op aanspreken. Sta op je rechten![edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2005 om 16:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu er een vrijwel algemeen gedeelde conscensus is tussen bij degelijk onderzoek betrokken geleerden (tenzij misschien onder diegenen die zeer zwaar door VS-industrie en -overheid betaald worden om het tegendeel te beweren), kunnen we de discensus van Jules lichthartig wegwuiven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
en toon me aan dat de opwarming een slechte zaak is ... ![]() |
|
![]() |
![]() |