Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2007, 15:57   #481
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben nieuw hier en dit zal mijn eerste post zijn. Ik ben een gelovig christen en jullie zullen me dan ook voornamelijk hier in de religie & levensovertuigingen rubriek terug vinden.

Ik hoop dat jullie me vergeven dat ik ik niet de alle posts in dit topic gelezen heb. Het waren er namelijk erg veel.

Om eens op het onderwerp te reageren. De paus kan dat wonder nooit verricht hebben. Enkel God heeft die macht.

Dan wat betreft het Maria topic. Ik keur Maria verering af. Bidden kan enkel tot de Heer. Wat velen zeggen dat je tot Maria bid om te vragen of ze voor je bid vind ik onzin. Waarom zou je tot Maria moeten bidden als je direct tot de Heer kan bidden? Wat voegt Maria toe? Niets.
Dag Hosea, welkom op het forum!

Mariaverering keur je af, bidden kan enkel tot de Heer. Maar dat zijn 2 verschillende termen.
Er is in de RKKerk een groot verschil tussen verering en aanbidding.
Heiligen en dus ook Maria mogen vereerd worden, aanbidding mag enkel tot God.
Als je Maria aanroept, dan bid je niet tot haar. Je vraagt haar om voor jou en MET jou mee te bidden. (Zoals in het Wees gegroet: Heilige Maria, moeder Gods, BID VOOR ONS). Er staat dus niet: Ik bid tot U, of ik aanbid U. (Dat is trouwens verboden volgens de Katholieke Leer.) Enkel God komt die eer toe aanbeden te worden.

Waarom dan die verering? Omdat ze wegwijzers zijn naar God, grote voorbeelden uit het verleden. Die dus ook onze eer en respect verdienen. Daar is op zich niets mis mee. Natuurlijk moeten we erover waken om niet terug te vallen in devotionele praktijken die op de grens liggen met een soort veelgodendom. Elke heilige moet ons op de eerste plaats God en God alleen tonen.
Ook Maria: Haar "ja"-woord (Mij geschiede naar Uw Woord) aan God is een voorbeeld voor ons allen.
Oud 15 maart 2007, 15:59   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U keurt ze af maar uw kerk keurt ze goed.
???

Wat zou ik dan afkeuren wat "mijn" Kerk goedkeurt???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 15:59   #483
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hoezo?

Ik denk het wel dat het antwoord er bijstond hoor, maar hier toch nog iets om bij stil te staan of over na te denken.
De scheppingswerken getuigen van het bestaan van God. Maar volgens Paulus werd deze waarheid zelfs door sommigen die "die God kende", onderdrukt. In plaats van God overeenkomstig de waarheid omtrent zijn eeuwige kracht en Godheid te dienen, maakte zij afgoden en aanbaden die. Aangezien afgoden geen ware Goden zijn, zijn ze een onwaarheid, een leugen of bedrog (Jer.10:14). Bijgevolg hebben deze mensen, hoewel zij de waarheid van God hadden, die verruild voor de leugen en hebbenzij de schepping vereerd en er heilige dienst voor verricht in plaats van dit te doen jegens Degene die schiep. Dat zij zich tot de onwaarheid van afgoderij hebben gekeerd, heeft hen ertoe gebracht allerlei ontaarde praktijken te beoefenen. Rom.1:18-31.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 16:21   #484
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

Mariaverering keur je af, bidden kan enkel tot de Heer. Maar dat zijn 2 verschillende termen.
Als je Maria aanroept, dan bid je niet tot haar. Je vraagt haar om voor jou en MET jou mee te bidden. (Zoals in het Wees gegroet: Heilige Maria, moeder Gods, BID VOOR ONS). Er staat dus niet: Ik bid tot U, of ik aanbid U. (Dat is trouwens verboden volgens de Katholieke Leer.) Enkel God komt die eer toe aanbeden te worden.

Waarom dan die verering? Omdat ze wegwijzers zijn naar God, grote voorbeelden uit het verleden. Die dus ook onze eer en respect verdienen. Daar is op zich niets mis mee. Natuurlijk moeten we erover waken om niet terug te vallen in devotionele praktijken die op de grens liggen met een soort veelgodendom. Elke heilige moet ons op de eerste plaats God en God alleen tonen.
Ook Maria: Haar "ja"-woord (Mij geschiede naar Uw Woord) aan God is een voorbeeld voor ons allen.
Hand.10:25-26, PC: "Zodra Petrus aankwam, ging Corlius hem tegemoet, wierp zich ter aarde, en knielde aan zijn voeten neer . Maar Petrus beurde hem op, en sprak: Sta op; ook ik ben maar een mens". (Zou Petrus, aangezien hij een dergelijke verering niet goedkeurde toen hij persoonlijk aanwezig was, ons dan aanmoedigen voor een beeld van hem te knielen? Zie ook Openbaring 19:10.).

Laatst gewijzigd door ronnydecoster : 15 maart 2007 om 16:22.
Oud 15 maart 2007, 16:29   #485
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
Hand.10:25-26, PC: "Zodra Petrus aankwam, ging Corlius hem tegemoet, wierp zich ter aarde, en knielde aan zijn voeten neer . Maar Petrus beurde hem op, en sprak: Sta op; ook ik ben maar een mens". (Zou Petrus, aangezien hij een dergelijke verering niet goedkeurde toen hij persoonlijk aanwezig was, ons dan aanmoedigen voor een beeld van hem te knielen? Zie ook Openbaring 19:10.).
Volgens de Katholieke Leer mag er eigenlijk niet geknield worden voor een Heilige.
Enkel voor de Heer dient men te knielen, zoals bij het binnenkomen in de Kerk richting Tabernakel (hierin ligt het H.Sacrament met dus de reële aanwezigheid van de Heer), tijdens de consecratie, tijdens de communie, en bij het verlaten van de kerk.
Oud 15 maart 2007, 16:33   #486
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Een heilige mag je enkel aanroepen om te vragen mee te bidden tot God.
Een heilige is zéker géén halfgod, maar een mens zoals iedereen en dus ook zondig. Van een heilige wordt echter erkend dat hij door zijn leven en werken in een unieke relatie stond met God. Daarom moeten we diens voorbeeld volgen, om zo tot God te komen. Het zijn wegwijzers naar God.
Oud 15 maart 2007, 16:34   #487
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Johannes 14:6, 14 GNB; "Ik ben de weg de waarheid en het leven, antwoorden Jezus". Iemand kan alleen naar de Vader gaan via mij. Als je met een beroep op mij iets vraag , zal ik het voor je doen. (Jezus brengt hier duidelijk onder woorden dat wij alleen via Hem tot de Vader kunnen naderen en dat onze verzoeken in Jezus naam gedaan moeten worden.).

1 Tim. 2:5 PC: "Er is één God, en ook één Middelaar tussen God en de mensen, de Mens Jezus Christus." (Het is dus uitgesloten dat andere als middelaar voor de leden van Christus gemeente zouden kunnen optreden.).
Groet Ronny
Oud 15 maart 2007, 16:43   #488
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Johannes 14:6, 14 GNB; "Ik ben de weg de waarheid en het leven, antwoorden Jezus". Iemand kan alleen naar de Vader gaan via mij. Als je met een beroep op mij iets vraag , zal ik het voor je doen. (Jezus brengt hier duidelijk onder woorden dat wij alleen via Hem tot de Vader kunnen naderen en dat onze verzoeken in Jezus naam gedaan moeten worden.).

1 Tim. 2:5 PC: "Er is één God, en ook één Middelaar tussen God en de mensen, de Mens Jezus Christus." (Het is dus uitgesloten dat andere als middelaar voor de leden van Christus gemeente zouden kunnen optreden.).
Groet Ronny
Dat is zéér juist. Maar wat is er nu verkeerd aan voorbeelden voor ons Christelijk leven. Zoals H. Theresia van Lisieux, H. Franciscus van Assisi, H. Catherina van Siëna, In hun leven draait toch niet rond hen, maar rond de Heer! Zij tonen ons "de Weg, de Waarheid en het Leven" nl. de Heer Jezus Christus

Laatst gewijzigd door Judokus : 15 maart 2007 om 16:43.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 16:44   #489
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het wel dat het antwoord er bijstond hoor, maar hier toch nog iets om bij stil te staan of over na te denken.
De scheppingswerken getuigen van het bestaan van God. Maar volgens Paulus werd deze waarheid zelfs door sommigen die "die God kende", onderdrukt. In plaats van God overeenkomstig de waarheid omtrent zijn eeuwige kracht en Godheid te dienen, maakte zij afgoden en aanbaden die. Aangezien afgoden geen ware Goden zijn, zijn ze een onwaarheid, een leugen of bedrog (Jer.10:14). Bijgevolg hebben deze mensen, hoewel zij de waarheid van God hadden, die verruild voor de leugen en hebbenzij de schepping vereerd en er heilige dienst voor verricht in plaats van dit te doen jegens Degene die schiep. Dat zij zich tot de onwaarheid van afgoderij hebben gekeerd, heeft hen ertoe gebracht allerlei ontaarde praktijken te beoefenen. Rom.1:18-31.
Groet Ronny
Maar wat heeft dit met evolutie te maken?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 16:47   #490
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

Judokus schreef:
Citaat:

Omdat ze de wegwijzers zijn van God? Met alle respect. Maria is een belangrijk persoon binnen het christendom en dat vind ik ook. Maar ze was gewoon een mens die ook zondigde. Maria wordt ook nergens in de handelingen of bijv. in de brieven genoemd. Denk je dat het helpt als je tot Maria bid?

[FONT=Arial][/FONT][FONT=Arial]
Citaat:
[FONT=Arial]Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.(Johannes 14:6)[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]

Citaat:
Een heilige mag je enkel aanroepen om te vragen mee te bidden tot God.
Een heilige is zéker géén halfgod, maar een mens zoals iedereen en dus ook zondig. Van een heilige wordt echter erkend dat hij door zijn leven en werken in een unieke relatie stond met God. Daarom moeten we diens voorbeeld volgen, om zo tot God te komen. Het zijn wegwijzers naar God.
Een heilige is iedereen die gelooft in Jezus. En NIET iemand die door de paus dat benoemd wordt.
Hosea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 16:58   #491
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Wat zou ik dan afkeuren wat "mijn" Kerk goedkeurt???
De vraag was eigenlijk gericht aan 'Hosea'. U keurt niets af aan uw kerk, dat weten we.

Maar waarom zet u 'mijn' tussen haakjes. Het is toch uw kerk of niet?

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 17:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 17:09   #492
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat ze de wegwijzers zijn van God? Met alle respect. Maria is een belangrijk persoon binnen het christendom en dat vind ik ook. Maar ze was gewoon een mens die ook zondigde. Maria wordt ook nergens in de handelingen of bijv. in de brieven genoemd. Denk je dat het helpt als je tot Maria bid?
Nogmaals, een katholiek bidt niet tot Maria. Een katholiek vraagt om mee te bidden.
Is het je nog niet opgevallen hoe het Avé Maria begint?
'Wees gegroet, Maria' en dus niet: 'Ik bid tot U Maria'. Enkel een groet met eer: 'vol van genade'.
verder: 'Heilige Maria, moeder Gods, bid voor ons' --> De gelovige vraagt Maria om te bidden tot God.

Citaat:
Een heilige is iedereen die gelooft in Jezus. En NIET iemand die door de paus dat benoemd wordt.
Daarin heb je gelijk. Een heilige wordt nooit 'benoemd' of 'gemaakt', wel erkend.
Dus zijn er véél meer heiligen, die niet erkend zijn, wat logisch is.
De Kerk kan moeilijk iedereen beginnen heilig verklaren, dus haalt ze de markantste voorbeelden uit.

Laatst gewijzigd door Judokus : 15 maart 2007 om 17:20.
Oud 15 maart 2007, 17:21   #493
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

judokus schreef:
Citaat:
Nogmaals, een katholiek bidt niet tot Maria. Een katholiek vraagt om mee te bidden.
Is het je nog niet opgevallen hoe het Avé Maria begint?
'Wees gegroet, Maria' en dus niet: 'Ik bid tot U Maria'. Enkel een groet met eer: 'vol van genade'.
verder: 'Heilige Maria, moeder Gods, bid voor ons' --> De gelovige vraagt Maria om te bidden tot God.
Beantwoord dan mijn vraag. Wat voegt Maria toe als jij vraagt om mee te bidden?

Citaat:
Daarin heb je gelijk. Een heilige wordt nooit 'benoemd' of 'gemaakt', wel erkend.
Dus zijn er véél meer heiligen, die niet erkend zijn, wat logisch is.
De Kerk kan moeilijk iedereen beginnen heilig verklaren, dus haalt ze de markantste voorbeelden uit.
Ik vind dat de RKK niet heilig moet verklaren. Er staat nergens in de bijbel dat dat nodig is.
Oud 15 maart 2007, 17:33   #494
system
Banneling

Standaard

Citaat:
judokus schreef:

Ik vind dat de RKK niet heilig moet verklaren. Er staat nergens in de bijbel dat dat nodig is.
Er staat veel niet in de Bijbel wat de Roomse Kerk poneert.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 17:41   #495
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
judokus schreef:

U mag zich ook gerust rechtstreeks richten tot God.
Maria kun je vragen om mee te bidden, want zij weet hoe we de Heer kunnen liefhebben. Ze is een voorbeeld van totale overgave aan haar God en Zoon.

Voor velen is Maria ook een spirituele "bid-assistente". Veel mensen vinden de woorden niet om te bidden tot de Allerhoogste God, of hebben problemen om via het gebed tot een Transcendentie te gaan. Dat is te begrijpen gezien wij met onze eindigheid en beperktheden van ons verstand niet altijd goed bij Gods mysterie kunnen.
Daarom is Maria voor velen een hulp: zij was een eenvoudige maagd, zeer nederig en staat dichtbij de mensen in vgl. met de Ene Allerhoogste. Maria stelt trouwens als nederige vrouw altijd haar Zoon Jezus centraal. Ze wordt de dienstmaagd van de Heer genoemd. Lucas schrijft Maria's woorden: "Mij geschiede naar Uw Woord."
Maria is nooit het doel in het katholicisme. De katholieke spreuk is: "Per Mariam ad Jesum"

Citaat:
Dat is juist. Het is trouwens geen kerntaak van de Kerk. Veel pausen hebben nooit heiligen erkend.

Onze vorige paus was daarentegen zéér ijverig op dat vlak: Johannes-Paulus II heeft in zijn pontificaat het aantal heiligen en zaligen verdubbeld. Onze huidige paus is veel kalmer op dat vlak.

Het is een erkenning, en altijd postuum. Sommige katholieken hebben enorm veel betekend voor de Kerk en voor de gelovigen, door te getuigen van een stevige relatie met God. Zo is M. Theresa binnenkort erkend als heilige: ze is een getuige van Gods liefde, en is een voorbeeld voor iedereen.

Laatst gewijzigd door Judokus : 15 maart 2007 om 17:43.
Oud 15 maart 2007, 17:50   #496
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

judokus schreef:
Citaat:
U mag zich ook gerust rechtstreeks richten tot God.
Maria kun je vragen om mee te bidden, want zij weet hoe we de Heer kunnen liefhebben. Ze is een voorbeeld van totale overgave aan haar God en Zoon.
Hoe we de Heer kunnen liefhebben vind je allemaal in de bijbel. En vergeet niet dat Maria niet zonder zonden is. Ze was eigenlijk een gewoon mens zoals ieder.

Citaat:
Veel mensen vinden de woorden niet om te bidden tot de Allerhoogste God, of hebben problemen om via het gebed tot een Transcendentie te gaan.
Als je om genade wil bidden is de Heer de enigste manier.

Citaat:
Daarom is Maria voor velen een hulp: zij was een eenvoudige maagd,
Maria was trouwens ook geen maagd. Sla de bijbel er maar op na.
Oud 15 maart 2007, 18:09   #497
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
judokus schreef:
Hoe we de Heer kunnen liefhebben vind je allemaal in de bijbel. En vergeet niet dat Maria niet zonder zonden is. Ze was eigenlijk een gewoon mens zoals ieder. Als je om genade wil bidden is de Heer de enigste manier.
De Heer is dan ook het doel, mijn beste Hosea. Maar katholieken doen beroep op de Moeder Gods om op woord en adem te komen bij God. Het is zeer onschuldig allemaal, ik snap de heisa niet zo goed wat sommige protestanten hierrond maken. Het is een ander invulling van spiritualiteit. Het belangrijkste is het doel: De Ene God erkennen, Hem vrezen, prijzen en liefhebben met geheel ons verstand, met geheel ons hart en met al onze krachten.
Citaat:
Maria was trouwens ook geen maagd. Sla de bijbel er maar op na.
Deze discussie is hier al uitgebreid gevoerd. In mijn bijbel staat 'maagd'. Ik weet niet welke bijbel u hebt uiteraard. Enfin, u weet wat katholieken over de maagdelijke status van Maria denken, neem ik aan.
Oud 15 maart 2007, 18:20   #498
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

judokus
Citaat:
De Heer is dan ook het doel, mijn beste Hosea. Maar katholieken doen beroep op de Moeder Gods om op woord en adem te komen bij God. Het is zeer onschuldig allemaal, ik snap de heisa niet zo goed wat sommige protestanten hierrond maken. Het is een ander invulling van spiritualiteit. Het belangrijkste is het doel: De Ene God erkennen, Hem vrezen, prijzen en liefhebben met geheel ons verstand, met geheel ons hart en met al onze krachten.
Even voor de duidelijkheid ik wil geen heisa maar gewoon een discussie voeren. Ik snap wat je bedoelt. Alleen vind ik het onnodig om tot Maria te bidden. Ik denk niet dat Maria je hierbij helpen. Genade kun je alleen door de Heer krijgen.

Citaat:
Deze discussie is hier al uitgebreid gevoerd. In mijn bijbel staat 'maagd'. Ik weet niet welke bijbel u hebt uiteraard. Enfin, u weet wat katholieken over de maagdelijke status van Maria denken, neem ik aan.
In u bijbel staat maagd. Dat kan heel goed want op het moment toen ze in verwachting raakte van Jezus was ze ook maagd. Maar daarna kreeg ze nog kinderen.

Citaat:
Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? (Marcus 6:3)
Oud 15 maart 2007, 19:53   #499
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
judokus

Even voor de duidelijkheid ik wil geen heisa maar gewoon een discussie voeren. Ik snap wat je bedoelt. Alleen vind ik het onnodig om tot Maria te bidden. Ik denk niet dat Maria je hierbij helpen. Genade kun je alleen door de Heer krijgen.

In u bijbel staat maagd. Dat kan heel goed want op het moment toen ze in verwachting raakte van Jezus was ze ook maagd. Maar daarna kreeg ze nog kinderen.
Het woord dat met 'broer' vertaald wordt, luidt in het oorspronkelijk Grieks adelphos, dat behalve broer ook bloedverwant, neef of familielid kan betekenen. Als de Bijbel een eerstegraads verwantschap wil aanduiden, vind je in de tekst een verwijzing naar een vader of een moeder. Dit is gebruikelijk in een semitische cultuur (ibn of bin) Zo wordt Jezus de zoon van Jozef en de zoon van Maria genoemd, maar in de Bijbel wordt buiten Jezus niemand ooit zoon van Maria vermeld. Je kunt de aanduiding broer van Jezus dus op allerlei manieren interpreteren, maar de aanduiding zoon of dochter maar op één manier. Waarom noemt de Bijbel Jakobus niet de broer van Jezus en de zoon van Maria, of gewoon de zoon van Maria? De reden is dat Maria maar één zoon had, nl. Jezus.

Adelphos betekent dus ook neef of verwant, zoals bevoorbeeld een oom.
Een voorbeeld hiervan vind je in het O.T. In Genesis 11:27 staat dat Abram en Haran broers waren, zonden van Terach. Lot was de zoon van Haran en zodoende de neef van Abram, die later van God de naam Abraham kreeg. In Genesis 14:14 en 14:16 wordt Lot de neef van Abraham genoemd. Het Griekse woord dat hier in de Septuagintversie (de Griekse Torah) staat, is opnieuw adelphos. Blijkbaar kenden het Oudhebreeuws en het Oudgrieks geen woord om een neef-oomrelatie mee aan te duiden. Daarom gebruikten de vertalers de alternatieve betekenis van het woord voor broer (adelphos in het Grieks) in die passages, omdat Lot in werkelijkheid Abrahams neefje was.

De Kerk geeft nog meer argumenten. Voordat Jezus stierf aan het kruis, zei Hij tegen de apostel Johannes (zoon van Zebedeüs en Salome): 'Dat is je moeder' (Joh19,27). En tot Maria: 'Dat is je zoon': Hij geeft de voogdij van zijn moeder over aan een leerling. Waarom zou Jezus dat moeten doen indien Maria nog andere kinderen had gehad? Alleen als Maria alleen was geweest en Jezus dus goede reden had gehad om bezorgd over haar te zijn.

Laatst gewijzigd door Judokus : 15 maart 2007 om 19:58.
Oud 15 maart 2007, 20:19   #500
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

In 2001 maakte ik een zeer lange fietstocht (meer dan een half jaar) die me o.a. tot in Zuid-Italië voerde. Daar kwam ik op zekere dag aan bij een Convent van de Franciscanen.

De pater ontving me vriendelijk en welwillend. Hij was maar een paar jaar ouder dan ik, en sprak veel beter Engels dan ik Italiaans.

's Avonds zat de kerk stampvol. Het was omstreeks het feest van Sint-Antonius (13 juni). Zoals gebruikelijk in Italië ging de verering van het beeld van de heilige met de nodige theatraliteit gepaard. Niet alleen brandden de mensen kaarsjes en baden zij met luide stemme hun gebeden, ook wierpen ze het beeld kushandjes toe en sommigen zoenden het zelfs ongegeneerd.

Na de woorddienst volgde een homilie in de beste donderpreektraditie, iets waarvoor die pater in heel het land berucht was. Men noemt hem Frate Fuoco (Broeder Vuur). Hij laakte de theatraliteit van de kerkgangers en het misbaar waarop Italianen nu eenmaal een patent hebben. Hij vroeg in het wilde weg een paar kerkgangers om iets te vertellen over het leven van Sint-Antonius, doch zij zaten met de mond vol tanden. Wat hem stof gaf om nog méér van katoen te geven tegen de afgoderij. Want dat is het: niks meer, niks minder.

Maar in het tweede deel van zijn - lange doch boeiende - preek vertelde hij iets over het leven van Antonius, en vooral: over de reden waarom die man heiligverklaard werd. Dát, en dát alléén is wat wij van heiligen moeten onthouden, zo vervolgde hij zijn betoog. En de aanbidding valt alleen Datgene tebeurt dat Zich in het tabernakel bevindt: Christus Zelf, daar aanwezig in de gedaante van Brood en Wijn.

Een staaltje van hoe vele geestelijken de ongepaste idolisatie allesbehalve gunstig gezind zijn, en hoe zij het beste van zichzelf geven om de gelovigen daarop te wijzen. Wie vandaag nog beweert dat de Kerk met de verering van heiligen (en dus niet de aanbidding, zoals Judokus terecht opmerkt) aan afgoderij doet, moet zich toch eens terplekke van de toestand gaan vergewissen.

Idolisatie is trouwens geen typisch kerkelijk verschijnsel, en evenmin typisch Italiaans (al zijn die lui daar inderdaad nogal theatraal, naar ons aanvoelen: ze zijn dan ook niet voor niets de "uitvinders" van de opera). Idolisatie kom je in alle culturen en in alle bevolkingslagen tegen. Overal heb je mensen die nood hebben aan een idool. En als die idool geen God is, dan is het maar een topvoetballer, of een popzanger of nog iemand anders.

Kennelijk is het een menselijke basisbehoefte. Mensen wie idolisatie vreemd is, vormen zeker niet de meerderheid. Zelf ben ik er zo één, en mijn houding stoot bij velen (zowel gelovigen als niet-gelovigen) op... onbegrip.

Omdat gelovigen een dwarsdoorsnede zijn van onze samenleving, komt idolisatie uiteraard ook in gelovige milieus voor. Dat hun idolisatie zich eerder richt tot een heilige dan tot een topsporter of een artiest is weliswaar begrijpelijk...

... maar het is - vandaag zeker - even waar dat de Kerk zich geen moeite ongetroost laat om gelovigen ertoe te bewegen hun nood aan idolisatie op andere "objecten" te botvieren dan op heiligen. Heiligen horen geen idool te zijn. Heiligen zijn in de eerste plaats heilig wegens hun levenswandel, en niet zozeer wegens hun persoon.

Alleen wanneer een gelovige zich bezint over de levenswandel van een heiligverklaarde - en dus niét op de persoon in kwestie zélf - kan die heilige een wegwijzer zijn tot God.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be