Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2007, 12:09   #461
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
De bijbel leert niet dat Mariaverering bestond. Want vanuit historische stanpunt bezien, maakt de christenheid er aanspraak op in de bijbel te geloven en de behoedster ervan te zijn. Maar de religieuze organisaties der christenheid zijn betrokken geweest bij de enkele van de verschrikkelijkste gruwelen uit de geschiedenis, van de kruistochten en de pogroms in de middeleeuwen tot de holucaust in onze tijd. Vormt het gedrag van de christeheid een goede reden om de bijbel te verwerpen? De waarheid is dat de christenheid een valse vriend van de bijbel is gebleken. Ja, toen de christenheid in de vierde eeuw G.T. op het toneel verscheen, was de levensstrijd van de bijbel geenszins ten einde. Groet Ronny
Het NT verhaalt hoofdzakelijk over de gebeurtenissen tijdens Jezus' leven (toen was Maria nog in leven) alsook de eerste apostolische tijd (idem wat Maria betreft). Logisch dat er daar nog geen sprake is van een verering.

Al de rest is naast de kwestie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 19:16   #462
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het NT verhaalt hoofdzakelijk over de gebeurtenissen tijdens Jezus' leven (toen was Maria nog in leven) alsook de eerste apostolische tijd (idem wat Maria betreft). Logisch dat er daar nog geen sprake is van een verering.

Al de rest is naast de kwestie.
Dit is helemaal niet naast de kwestie. Jezus geeft zelf aan dat men niet teveel aandacht moet geven aan zijn moeder. Eigenlijk zegt hij (wat hardvochtig misschien in onze ogen): mijn moeder is niet zo belangrijk maar het luisteren naar de boodschap van god is belangrijk. Ronnie D haalt zeer terecht een vers aan dat voor geen enkele discussie vatbaar is:

Toen hij bij één gelegheid aan het woord was, "riep een vrouw uit de menigte: Gelukkig de vrouw die u in haar schoot heeft gedragen en u borst heeft gegeven!" Maar hij antwoordde: Nee, gelukkig te prijzen zijn zij die luisteren naar de boodschap van God en haar in praktijk brengen!" Lukas 11:27, 28,.

Dus Jezus geeft zelf aan dat Maria absoluut niet belangrijk is en jullie maken er een Mariaverering van. Is wel een beetje de woorden van Jezus miskennen vind ik. En dat laatste is eufemistisch uitgedrukt.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 19:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:09   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dit is helemaal niet naast de kwestie. Jezus geeft zelf aan dat men niet teveel aandacht moet geven aan zijn moeder. Eigenlijk zegt hij (wat hardvochtig misschien in onze ogen): mijn moeder is niet zo belangrijk maar het luisteren naar de boodschap van god is belangrijk. Ronnie D haalt zeer terecht een vers aan dat voor geen enkele discussie vatbaar is:

Toen hij bij één gelegheid aan het woord was, "riep een vrouw uit de menigte: Gelukkig de vrouw die u in haar schoot heeft gedragen en u borst heeft gegeven!" Maar hij antwoordde: Nee, gelukkig te prijzen zijn zij die luisteren naar de boodschap van God en haar in praktijk brengen!" Lukas 11:27, 28,.

Dus Jezus geeft zelf aan dat Maria absoluut niet belangrijk is en jullie maken er een Mariaverering van. Is wel een beetje de woorden van Jezus miskennen vind ik. En dat laatste is eufemistisch uitgedrukt.
Dat is geenszins het geval. En zoals zo vaak probeert u eigenhandig en klungelig de Schrift te benaderen en uw eigen interpretatie ervan te maken zonder ook maar enigszins rekening te houden met de andere schriftuurplaatsen noch met de apostolische traditie.

Als Jezus aan het kruis hangt, biedt Hij Maria heel speciaal aan Johannes toe. De Kerk heeft van in het begin dit gebaar beschouwd als aanduiding van Maria tot middelares voor de gehele mensheid. Door Jezus' kruis en verrijzenis zijn we allen zonen Gods geworden, waardoor Maria onze moeder is geworden en zij zorgend over ons waakt.
Oud 13 maart 2007, 21:10   #464
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maria wordt niet alleen vereerd omdat ze de moeder van de Heer is, maar ook omwille van haar bescheiden houding en haar "ja"-woord: "Mij geschiede naar uw wil." We kunnen heel wat leren van haar ontvankelijkheid, nederigheid, liefde en zorg. Ze staat nooit centraal, maar is een wegwijzer naar haar Zoon en God.

Maria wordt klassiek afgebeeld met kindje Jezus op de arm. Jezus is er haast altijd bij. Maria is het prototype van een christen, een voorbeeld die ons bij Christus brengt, een heilige, en mag dus eer krijgen en geëerd worden. Maria wordt door Katholieken nooit aanbeden (in de strikte zin van het woord), wel mag je Maria verzoeken om (mee) te bidden tot God. Het lijkt een detail, maar dat is het in de katholieke theologie niet.
Bv. Een katholiek zegt nooit: "Ik bid U Heilige Maria", maar: "Heilige Maria, Bid voor ons."

Maar de grens is voor sommige mensen wel flou, dat geef ik toe.

Laatst gewijzigd door Judokus : 13 maart 2007 om 21:11.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 01:53   #465
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat is geenszins het geval. En zoals zo vaak probeert u eigenhandig en klungelig de Schrift te benaderen en uw eigen interpretatie ervan te maken zonder ook maar enigszins rekening te houden met de andere schriftuurplaatsen noch met de apostolische traditie.

Als Jezus aan het kruis hangt, biedt Hij Maria heel speciaal aan Johannes toe. De Kerk heeft van in het begin dit gebaar beschouwd als aanduiding van Maria tot middelares voor de gehele mensheid. Door Jezus' kruis en verrijzenis zijn we allen zonen Gods geworden, waardoor Maria onze moeder is geworden en zij zorgend over ons waakt.

En zoals de kerk vaak probeert om eigenhandig en klungeling de schrift te benaderen en hun eigen interpretatie ervan te maken zonder ook maar enigzins rekening te houden met de andere schriftuurplaatsen. Je hebt geen enkele argument om aan te tonen dat in de bijbel dat Maria tot middelares voor de gehele mensheid is. Je kunt bij je standpunt blijven, maar de bijbel leert dat niet.

Miljoenen geloven thans in Maria's tenhemelopneming, dat wil zeggen dat zij lichamelijk in de hemel werd opgenomen. Dit werd op 1 november 1950 door paus Pius XII tot een onfeilbaar rooms-katholiek dogma uitgeroepen . Omdat er zo vele in geloven en omdat de paus dat zegt wil dat niet zeggen dat het de waarheid is.

Kan Maria hulp bieden ?
Met deze problemen in gedachten en met het oog op de inwijding van haar heiligdom in Aparecida, zouden oprechte katholieken redelijkerwijs kunnen vragen : Is Maria in staat de kerk in deze crisis te helpen? Kan zij mij helpen mijn problemen op te lossen? Blijft eens een ogenblik stilstaan bij wat zij reeds heeft gedaan.

De hele mensheid is Maria dank verschuldig omdat zij het voorrecht heeft ontvangen Gods Zoon , Jezus Christus, ter wereld te brengen opdat hij een losprijs voor de zonde en de dood kon verschaffen. Bovendien gaf Maria christelijke vrouwen een voortreffelijk voorbeeld door haar eerbaarheid, nederigheid, geloof en gehoorzaamheid. Beschouw het volgende: Toen haar werd meegedeeld dat zij door middel van de heilige geest een zoon zou baren, stemde zij hier nederig mee in, zeggende; Zie! Jehovah's slavin! Mij geschiede naar uw verklaring. Luk.1:38.

Later, toen Maria hoogzwanger was, klaagde zij niet toen zij met haar man een reis moest ondernemen om zich in hun geboortestad te laten inschrijven, en ook niet toen zij in een stal moesten verblijven met als vervolg dat haar kind werd geboren. Een paar dagen later bood zij zich in erkenning van haar eigen onvolmaaktheid gehoorzaam in de tempel aan voor haar reiniging overeenskomstig de Mozaïsche wet (luk.2:1-7, 22-24; Lev.12:1-6). Ja, Maria heeft reeds veel gedaan.

Maar wat kunnen wij over onze tijd zeggen? Is Maria degene tot wie wij ons voor hulp kunnen wenden? Vele geloven dat dit zo is. Een dagblad merkte op: "Dit geloof in hun heilge blijkt niet alleen uit het bestaan van de baseliek ... in de zaal der Wonderen ... hangen de muren vol krukken, reusachtige kruisen, portretten en honderden voorwerpen waarmee de pelgrims willen getuigen van de genadegaven en wonderen die hun beschermheilige heeft geschonken." Een nieuwsblad berichte: De paus laat speciaal uitkomen hoe belangrijk de verering van Onze Lieve Vrouw is doordat hij in zijn pauselijk wapenschild de "M" van Maria, het klasieke symbool van de maagd, heeft opgenomen." Tijdens zijn inwijdingstoespraak verwees hij tevens naar Maria als de moeder van God die vereerd en als moeder en beschermheilige, middelares en voorspraak aangeroepen moetworden.

Jammer genoeg zijn vele die haar hulp hebben ingeroepen, ontgoocheld. Beschouw de situatie eens waarin katholieken in Chili en Peru zich bevinden, die als beschermheiligen de maagd van Carmen en Santa Rosa hebben. Vele Chileense vrouwen gaan hun hele leven in het bruin gekleed om te laten zien dat zij de maagd van Carmen toegewijd zijn. Maar wat gebeurde er tijdens de Salpeteroorlog (1879-1883)? Terwijl hun legers een strijd op leven en dood voerden, deden de Chilenen de maagd van Carmen geloften en zonden gebeden tot haar op en de Peruanen deden het zelfde ten aanzien van Santan Rosa. Chili versloeg Peru. Betekend dit dat de maagd van Carmen machtiger was dan Santan Rosa? Hoe zou dit het geval kunnen zijn aangezien beiden dezelfde maagd Maria vertegenwoordigen?

Is het mogelijk dat men over het hoofd heeft gezien wat de bijbel over het gebed zegt --- dat aanvaardbare gebeden tot iemand anders en door middel van iemand anders en ten behoeve van heel andere dingen opgezonden moeten worden? (kijk voor uzelf wat de bijbel zegt in luk.11:2; Filip.4:6; Joh. 14:6; 15:16; Jak.4:1-3; 1 Joh. 3:22; 5:14.).
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 08:52   #466
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Kan Maria hulp bieden ?
Volgens de vorige paus wel, maar ze deed het nogal klungelig (volgens een post van een ander forummer in een vroegere draad).
Volgens die paus leidde ze de kogel die voor hem bestemd was af, maar niet genoeg want hij raakte hem nog.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 09:31   #467
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Larie en apekool. Jezus zegt zelf dat Maria niet zo belangrijk is en uw kerk maakt er een verering van. U zegt zo maar wat. Uw kerk gelooft zijn eigen verzinsels.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 09:32.
Oud 14 maart 2007, 09:51   #468
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Larie en apekool. Jezus zegt zelf dat Maria niet zo belangrijk is en uw kerk maakt er een verering van. U zegt zo maar wat. Uw kerk gelooft zijn eigen verzinsels.
Misschien toch even Johannes hoofdstuk 19 lezen... Misschien komt u er dan uit.
Oud 14 maart 2007, 10:13   #469
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien toch even Johannes hoofdstuk 19 lezen... Misschien komt u er dan uit.
Jezus zegt heel duidelijk aan de vrouw dat zijn moeder eigenlijk niet het minste belang heeft. Indien u verwijst naar Johannes omdat Maria aan het kruis staat wanneer Jezus sterft, is dit niets speciaals. Het is vrij normaal dat een moeder haar stervend kind bijstaat, net zoals een moeder haar kind bijstaat dat aan het sterven is aan kanker.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 10:14.
Oud 14 maart 2007, 11:00   #470
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of het in deze discussie reeds vermeld is, maar in Lucas hoofdstuk 8, vers 19-21 staat ook:

Citaat:
Zijn moeder en zijn broers kwamen naar hem toe, maar ze konden niet bij hem komen vanwege de menigte. Zijn toehoorders zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken. Maar hij antwoordde: ‘Mijn moeder en mijn broers zijn degenen die naar het woord van God luisteren en ernaar handelen.
Met andere woorden, er moet niet gekeken worden naar familiebanden en verwantschap met Jezus en er hangt ook geen speciale status aan vast. Waarom zou dit namelijk anders zo vermeld worden in het evangelie?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 12:00   #471
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus zegt heel duidelijk aan de vrouw dat zijn moeder eigenlijk niet het minste belang heeft. Indien u verwijst naar Johannes omdat Maria aan het kruis staat wanneer Jezus sterft, is dit niets speciaals. Het is vrij normaal dat een moeder haar stervend kind bijstaat, net zoals een moeder haar kind bijstaat dat aan het sterven is aan kanker.
Duidelijk hoofdstuk 19 niet gelezen... En dus al evenmin opgemerkt waar dat over gaat (nochtans had ik het daar al over in een voorgaand bericht).
Oud 15 maart 2007, 11:36   #472
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Werd Maria in de eerste-eeuwse christelijke gemeente speciaal vereerd?
De apostel Petrus maakt in zijn geïnspireerde geschriften geen enkele maal melding van haar. De apostel Paulus heeft haar naam in zijn geeïnspireerde brieven niet genoemd, maar duidde haar slechts aan als " een vrouw ". Gal.4:4.

Welk voorbeeld gaf Jezus zelf met betrekking tot zijn moeder?
Joh.2:3-4, " Toen de wijn op een bruidloftsfeest in Kana opraakte, zei de moeder van Jezus tot Hem: Ze hebben geen wijn meer. Jezus zei tot haar : Vrouw, is dat soms uw zaak? Nog is mijn uur niet gekomen. " (Toen Jezus nog een kind was, onderwierp hij zich aan zijn moeder en pleegvader. Maar nu Hij een volwassen man, wees hij Maria's aanwijzing vriendelijk doch vastberaden van de hand. Zij aanvaardde deze terechtwijzing nederig).

Luk.11:27-28: " Terwijl Hij [Jezus] zo aan het spreken was, verhief een vrouw uit de menigte haar stem en riep Hem toe: * Gelukkig de schoot die U gedragen heeft en de borsten die U hebben gevoed,* Maar Hoj sprak: * Veeleer gelukkig die naar het woord van God luisteren en het onder houden *" (Dit zou Jezus beslist een voortreffelijk gelegenheid hebben geboden zijn moeder speciale eer te bewijzen als dit passend was geweest. Hij deed dat echter niet.)
Groet Ronny
Oud 15 maart 2007, 13:26   #473
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

Hallo iedereen. Ik ben nieuw hier en dit zal mijn eerste post zijn. Ik ben een gelovig christen en jullie zullen me dan ook voornamelijk hier in de religie & levensovertuigingen rubriek terug vinden.

Ik hoop dat jullie me vergeven dat ik ik niet de alle posts in dit topic gelezen heb. Het waren er namelijk erg veel.

Om eens op het onderwerp te reageren. De paus kan dat wonder nooit verricht hebben. Enkel God heeft die macht.

Dan wat betreft het Maria topic. Ik keur Maria verering af. Bidden kan enkel tot de Heer. Wat velen zeggen dat je tot Maria bid om te vragen of ze voor je bid vind ik onzin. Waarom zou je tot Maria moeten bidden als je direct tot de Heer kan bidden? Wat voegt Maria toe? Niets.
Hosea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 13:28   #474
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Werd Maria in de eerste-eeuwse christelijke gemeente speciaal vereerd?
De apostel Petrus maakt in zijn geïnspireerde geschriften geen enkele maal melding van haar. De apostel Paulus heeft haar naam in zijn geeïnspireerde brieven niet genoemd, maar duidde haar slechts aan als " een vrouw ". Gal.4:4.

Welk voorbeeld gaf Jezus zelf met betrekking tot zijn moeder?
Joh.2:3-4, " Toen de wijn op een bruidloftsfeest in Kana opraakte, zei de moeder van Jezus tot Hem: Ze hebben geen wijn meer. Jezus zei tot haar : Vrouw, is dat soms uw zaak? Nog is mijn uur niet gekomen. " (Toen Jezus nog een kind was, onderwierp hij zich aan zijn moeder en pleegvader. Maar nu Hij een volwassen man, wees hij Maria's aanwijzing vriendelijk doch vastberaden van de hand. Zij aanvaardde deze terechtwijzing nederig).

Luk.11:27-28: " Terwijl Hij [Jezus] zo aan het spreken was, verhief een vrouw uit de menigte haar stem en riep Hem toe: * Gelukkig de schoot die U gedragen heeft en de borsten die U hebben gevoed,* Maar Hoj sprak: * Veeleer gelukkig die naar het woord van God luisteren en het onder houden *" (Dit zou Jezus beslist een voortreffelijk gelegenheid hebben geboden zijn moeder speciale eer te bewijzen als dit passend was geweest. Hij deed dat echter niet.)
Groet Ronny
Ik vrees dat uw moeite tevergeefs is. De Mariaverering is door de kerk ingesteld zonder dat deze stoelt op een aanwijzing van Jezus. En de kerk zal dit laatste nooit willen erkennen.

Ver, zéér ver allemaal van de leringen van Jezus.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 13:29.
Oud 15 maart 2007, 14:22   #475
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat uw moeite tevergeefs is. De Mariaverering is door de kerk ingesteld zonder dat deze stoelt op een aanwijzing van Jezus. En de kerk zal dit laatste nooit willen erkennen.

Ver, zéér ver allemaal van de leringen van Jezus.

Kijk zo bekijkt ik het, we kunnen niet iedereen overtuigen van de waarheid. Maar als we in God willen geloven kan er maar één die de waarheid kan vertellen. Enkel Jehovah God kan mensen het licht doen zien. Jehovah God geeft waarheid aan wie hij wil. Indien de waarheid op objectieve argumenten gebasseerd was, dan zou heel de wereld moeten aanvaarden. Het symteem zit zo in elkaar dat iedereen kan interpreteren en dat in alle bijbelse verbanden slechts één juiste interpretatie de juiste is. Vergelijk het met een doolhof, er zijn vele wegen maar slechts één juiste die naar de uitgang leidt.
Vergelijk het met de miljoenen die in evolutie geloven. Ook hen kan je niet met rationele argumenten overtuigen dat God moet bestaan. De waarheid is voor iedereen anders door zijn eigen wijsheid.

Groet Ronny

Laatst gewijzigd door ronnydecoster : 15 maart 2007 om 14:23.
Oud 15 maart 2007, 14:27   #476
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben nieuw hier en dit zal mijn eerste post zijn. Ik ben een gelovig christen en jullie zullen me dan ook voornamelijk hier in de religie & levensovertuigingen rubriek terug vinden.

Ik hoop dat jullie me vergeven dat ik ik niet de alle posts in dit topic gelezen heb. Het waren er namelijk erg veel.

Om eens op het onderwerp te reageren. De paus kan dat wonder nooit verricht hebben. Enkel God heeft die macht.

Dan wat betreft het Maria topic. Ik keur Maria verering af. Bidden kan enkel tot de Heer. Wat velen zeggen dat je tot Maria bid om te vragen of ze voor je bid vind ik onzin. Waarom zou je tot Maria moeten bidden als je direct tot de Heer kan bidden? Wat voegt Maria toe? Niets.
Hallo Hosea, welkom.
Heb je al eens nagelezen hoe het er hier meestal aan toegaat? Vrij ruig, 't is maar dat je het weet.
Als je gelovig christen bent zul je mij waarschijnlijk meer als opponent dan als medestander ontmoeten.
Maar toch, veel plezier.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 15:00   #477
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijk het met de miljoenen die in evolutie geloven. Ook hen kan je niet met rationele argumenten overtuigen dat God moet bestaan.
Hoezo?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 15:24   #478
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk zo bekijkt ik het, we kunnen niet iedereen overtuigen van de waarheid. Maar als we in God willen geloven kan er maar één die de waarheid kan vertellen. Enkel Jehovah God kan mensen het licht doen zien. Jehovah God geeft waarheid aan wie hij wil. Indien de waarheid op objectieve argumenten gebasseerd was, dan zou heel de wereld moeten aanvaarden. Het symteem zit zo in elkaar dat iedereen kan interpreteren en dat in alle bijbelse verbanden slechts één juiste interpretatie de juiste is. Vergelijk het met een doolhof, er zijn vele wegen maar slechts één juiste die naar de uitgang leidt.
Vergelijk het met de miljoenen die in evolutie geloven. Ook hen kan je niet met rationele argumenten overtuigen dat God moet bestaan. De waarheid is voor iedereen anders door zijn eigen wijsheid.

Groet Ronny
Ik weet dat jij graag wil (over) (ge)tuigen. Eigenlijk wil ik dit niet zozeer. Ik zeg wat ik denk dat de waarheid is. Iemand antwoordt en ik repliceer. Wanneer ik voel dat iemand op zijn standpunt blijft wanneer de meeste argumenten zijn uitgewisseld: ok. No deal. Dan beschouw ik de discussie als beëindigd want anders herhaal je toch maar steeds hetzelfde. Dus ik laat iedereen in zijn waarheid, zelfs de mensen die in Sint Antonius geloven. Kan therapeuthisch werken, de gelovige vindt het fijn, het draagt bij tot de levenskwaliteit van de betrokkene, alleen, heeft het nog iets te maken met de kerk van Jezus? Dat is dan mijn vraag.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 15:27.
Oud 15 maart 2007, 15:30   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
De eerste christenen riepen reeds de apostelen, Maria en de martelaren aan. Op de graftombes in de catacomben vinden we reeds aanroepen tot bovengenoemde en smeken ze om hun gebed bij God.
Oud 15 maart 2007, 15:36   #480
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De eerste christenen riepen reeds de apostelen, Maria en de martelaren aan. Op de graftombes in de catacomben vinden we reeds aanroepen tot bovengenoemde en smeken ze om hun gebed bij God.
U keurt ze af maar uw kerk keurt ze goed. Dat is nieuws. Geen groot nieuws, maar kom, toch een nieuwigheid. Moet u de verering dan ook niet goedkeuren wanneer uw kerk die goedkeurt en als dogma formuleert dat Maria met haar lichaam in de hemel is. Ze is een heilige en dan kan u toch tot haar bidden om voorspraak. Want zo werkt het toch of niet? Of keurt u de verering van de heiligen ook af? Dat zou wat groter nieuws zijn, maar niet wereldschokkend natuurlijk. Straks ga ik nog geloven dat u een penchant hebt naar het protestantisme.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 15:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be