![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#481 |
Staatssecretaris
|
![]() Er wordt hier nogal veel over al dan niet dynamische evenwichten gepraat, maar het is me niet altijd duidelijk wat men hiermee eigenlijk wil aantonen. De meeste 'dynamische evenwichten', bv gebaseerd op de 'Verhulst equation' (geen familie) kunnen onvoorspelbaar chaotisch verloop vertonen. Dat kan ook in het klimaat optreden. De onwaarschijnlijk bruuske schommelingen in het jonge Dryas bv zouden wel eens een voorbeeld van zo'n chaotisch terugkoppelingsmechanisme kunnen zijn. Wanneer men met zo'n systeem wordt geconfronteerd is het buitengewoon moeilijk om de eigen dynamiek van het systeem te scheiden van de bijdrage van een nieuwe, externe factor. Men zou kunnen verwachten dat deze stand van zaken IPCC-volgelingen tot terughoudendheid zou aanmanen, maar blijkbaar is juist het omgekeerde waar. Zij geloven blijkbaar dat zo'n 'dynamisch evenwicht' (wel te onderscheiden van het 'dynamisch evenwicht' dat de eindtoestand van een chemische reactie kenmerkt) alleen tamme en kleine fluctuaties kan vertonen en dat men die gemakkelijk kan onderscheiden van nieuwe factoren die het systeem gaan beïnvloeden. Voor die overtuiging zie ik geen grond. Er wordt hier geschermd met die ecologische voorbeelden, doch kijk eens op het einde (fig.21) van
http://www.sonoma.edu/users/n/norwic...ectexample.htm Daar kan men zien dat zo'n 'dynamisch evenwicht' zo chaotisch kan zijn dat één van de soorten uitsterft. Maar voor het overige is het evident dat de aarde zelfs niet in zo'n 'dynamisch evenwicht' verkeert. De aarde is thermisch bv niet in evenwicht met het heelal. Wanneer op een bepaald ogenblik bv een warme watermassa die zich dieper in de oceaan bevindt het oppervlak bereikt, kan dat gepaard gaan met opvallende T-stijgingen en ook met netto verlies van globale warmte tov de ruimte. De El Nino-fenomenen zijn daarvan een voorbeeld. Zo zijn er talrijke processen. Men kan natuurlijk zeggen dat dit ook nog 'evenwicht' is, en dan consequent doorgaan en stellen dat de ijstijden òòk een voorbeeld zijn van een evenwichtsverschijnsel, maar het resultaat is dan dat uiteindelijk alles evenwicht is en dat de term zijn betekenis verliest. De verhalen over het lokaal karakter van de WMA en LIA zijn ongeloofwaardig. Tot in het tweede IPCC-rapport baseerde men zich zonder aarzelen op de directe warmtemetingen waarvan men bv een verslag hier kan terugvinden: http://www-personal.umich.edu/~shaopeng/97GL01846.pdf (zie grafiek op p.2) Daarna kwam dan plots de ommezwaai met de hockeystick, een manoeuver dat natuurlijk essentieel was om de IPCC-theorie te kunnen doordrukken, en waarvan het meer dan dubieus karakter hier goed is samengevat: http://www.climatechangeissues.com/f...5mckitrick.pdf Men zou zich als rationeel mens toch minstens de volgende vraag moeten stellen: indien het IPCC tot aan het tweede rapport volop in het warme holoceen, de WMA en de LIA geloofde, dan in 2001 met de hockeystick komt opzetten, die nu ook weer ten dele is gedumpt, hoe kan men dan eigenlijk weten wat het IPCC in 2013 gaat zeggen? Als in 2001 de zekerheid van 1995 wordt gedumpt, dan kan men toch net zo goed in 2013 de zekerheid van 2007 dumpen? Denk bv aan het feit dat in 2001 het IPCC de afname van het verschil tussen dagelijkse max. en min. temperaturen als 'very probable' omschreef (een belangrijke zaak, want dat vermeende fenomeen gold als een koolzuurgas-fingerprint) en daar nu is op teruggekomen.
![]() |
#482 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er is geen kat die dat kan, en toch moeten we "geloven".
![]() |
![]() |
#483 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#485 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 april 2007 om 01:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamische_evenwicht http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/...equestId=11287 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De maatregelen die de politieke kaste nu in de steigers zet gaan gigantische hopen geld kosten, en er zullen omvangrijke geldverslindende internationale bureaucratieën op poten worden gezet, en dat slokt allemaal middelen op die veel beter op een andere manier kunnen ingezet worden.
![]() |
![]() |
#490 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ach, wat geeft het.
Zodra men afdaalt in de technische details, verstoort men het zingen van de mantra waarmee men iedereen wilt hypnotiseren. 'We moet iets doen' is de ergste dwangneurose geworden van deze tijd. Het valt te vergelijken met iemand die een dierbare heeft verloren waarvoor 'iemand moet boeten'. Het is een vorm van psychologisch onbehagen die moet verdoofd worden 'door iets te gaan doen', hoe ongericht, ondoelmatig en slecht gepland deze acties ook zijn. Schuld en boete, de hedendaagse variant van de erfzonde in de Christelijke traditie. Het doen gaat het denken vooraf in de klimaatproblematiek. Ik ben van het weekend nog in een klimaatdiscussie verzeild geraakt. De onzin van Gore en Guidone begint zich al goed in de geesten te nestelen. Het is vooral verbazend hoe snel mensen geïrriteerd raken wanneer je gewoon enkele vragen begint te stellen waardoor blijkt dat hun hele kennis van de problematiek steunt op een film en een paar krantenartikels. Mensen háten het gewoon als je hun kuddegeest aan de oppervlakte brengt.
![]() |
#492 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zyp : 4 april 2007 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zo ook met alle andere grootste rampscenario's... een totale nuclaire oorlog die de mensheid vernietigd? De aarde trekt zich daar niet veel van aan... is ze niet vernietigd, dan zal ze herstellen (100.000 jaar is niet veel voor de aarde)... De kranten schrijven nu veel omdat erover gesproken word. Maar een zorgwekkende blik op ons uiterst kort industrieel verleden en wat we op die uiterst korte tijd 'gedaan' hebben is zeker geen slechte zaak. Laatst gewijzigd door Zyp : 4 april 2007 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
|
![]() Citaat:
Zal ik dan maar in het vervolg mijne natte vinger gebruiken om de stijging van de temperatuur accuraat in het oog houden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Partijlid
|
![]() U denkt dan niet. Ik heb het over de in de alternatieve docu gebruikte statistiek waaraan de bewering wordt opgehangen dat de temperatuur eerst schommelt en dan pas op de tijdsas wordt gevolgd door CO² schommelingen. Ofwel wordt dit carrément betwist en aangetoond middels andere tabellen, ofwel niet. Ben dus benieuwd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Anders kan je hier beginnen. Vele duizenden pagina's wachten u. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#499 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
Burger
|
![]() Als niet-wetenschappelijk onderlegd gewoon werkmanneke denk ik gewoon aan al die atoombommen, atoomproeven en incidenten die gebeurt zijn in kerncentrales sinds WOII.
Ik denk ook aan al die oorlogen die o.a. Amerika overal gaat voeren met munitie die verrijkt is met uranium, en aan het probleem van de stokkering van radioactief afval. Ik denk ook aan de flairen van de raffinaderijen die overdag een 'propere' vlam proberen aanhouden, maar waarvan je 's nachts niet kan zien of de Vlam zwarte giftige rookpluimen uitstuurd. Ik denk aan die stank die je regelmatig 's nachts kan ruiken en die tot in je huis binnendringt als je in de omgeving van een huisvuilverbrandingsinstallatie woont, waar raar maar waar, als het licht is niets van te merken is... Ik denk aan Al Gore en co, die ons elke dag met de neus op het feit drukken dat we voor 'hen' moeten bezuinigen terwijl zijzelf het tegenovergestelde doen. Ik denk aan het feit dat mijn kot nu vol dure spaarlampen hangt, dat ik mijn huis verwarm met amper één gaskachel, dat ik mijn huisvuil sorteer, en dat ik mij daarbovenop nog blauw moet betalen aan huisvuilzakken en milieutaksen. Ik zie dan ons land vanuit de ruimte 's nachts schitteren als een fonkelende brillant van het vele nutteloze licht... En ik besef dat 'ze' ons steeds maar 'foefkes' proberen wijsmaken om ons portemonneeke te kunnen plunderen!