![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#481 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Resultaten 1 - 10 van circa 1.280 voor paulus "te gek om los te lopen" (0,39 seconden) |
|
|
|
|
|
|
#482 |
|
|
Je kan dat nu nog 100x herhalen, Paulus, maar een embryo of foetus is nog geen kind. En ook geen persoon. En daardoor gaan alle vergelijkingen die je met kinderen of personen maakt niet op. Door tegen beter weten in toch koppig over kinderen of personen te blijven spreken, maak je een normale discussie over het onderwerp onmogelijk.
Laatst gewijzigd door Edina : 23 april 2007 om 13:32. |
|
|
|
|
|
#483 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
dubbel
Laatst gewijzigd door Paulus : 23 april 2007 om 16:07. |
|
|
|
|
|
#484 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een enbryo en foetus zijn complete menselijke wezens in een bepaalde fase van hun ontwikkeling naar een volwassen persoon. Of je dat nu leuk vind of niet. Stel je hebt gelijk (maar je hebt het niet) wat heeft ons dan het recht om een mens in wording te doden? Een fase in het leven waar wij allen doorheen moesten om te worden wat we zijn. Stel je de volgens situatie voor... Iemand ligt in coma. Heeft geen gevoelens, voelt geen pijn, er is geen sprake van enige zelfbewustzijn, kan niet zelfstandig leven....denken of wat dan ook. Maar je weet zeker, dat er na negen maanden verandering zal optreden en alles weer goed komt. Welk van de mankementen is dan doorslaggevend om dit hoopje cellen te mogen doden...? Juist! Geen enkele! En waarom niet? Precies omdat er toekomstperspectieven zijn voor het wezen in kwestie. Waren die toekomstperspectieven er niet, dan lagen de kaarten anders, maar bij abortus ... is er (bij overgrote meerderheid van de gevallen) weldegelijk een toekomstperspectief, want anders kwam er de miskraam door de natuur geregeld. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 23 april 2007 om 16:11. |
|
|
|
|
|
|
#485 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#486 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#487 | |
|
|
Citaat:
Maar het is gewoon niet waar. De wet stelt dat een mens ontstaat als die levend en levensvatbaar is geboren. Maar een mens, een kind kan pas lijden als het een bewustzijn heeft dat ontwikkeld is. Ik zie niet in hoe foetussen een bewustzijn kunnen hebben. |
|
|
|
|
|
|
#488 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sowieso beslist iemand over het leven van een ander. De vraag gaat dan niet meer over 'rechten', maar over de wenselijkheid van een situatie. Is het wenselijker dat iemand blijft leven, of is het wenselijker dat iemand sterft? Vanaf een bepaalde leeftijd kan een individu daar zelf over beslissen, maar tot dan dient een ander dat te beoordelen. In de meeste gevallen is het antwoord zo klaar als een klontje, en dient de vraag niet gesteld te worden. Voor de meeste mensen die een kind hebben rondlopen stelt de vraag naar leven of dood zich niet, en spreekt het vanzelf dat je dat kind laat leven en dat leven een zo hoog mogelijke kwaliteit geeft. De vraag gaat ongemerkt voorbij. Voor anderen is die vraag net heel dringend en dwingend. Als die vraag zich stelt, is het haast onmogelijk om die niét centraal te plaatsen in je leven. Maar sowieso is ze er steeds. Er bestaat gewoon geen zwart-wit antwoord op aartsmoeilijke vragen als deze.
|
|
|
|
#489 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een foetus is een mens in een bepaalde ontwikkelingsfase. Een kind is een niet volwassen mens. En jij bent bioloog? Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 23 april 2007 om 16:15. |
||
|
|
|
|
|
#490 |
|
|
Het zou onze maatschappij sieren indien we vinden dat we nooit mogen beslissen over het leven van anderen.
Gij zult niet doden is een goede zaak. Wat hierbij opvalt is dat degenen die als gekken abortus van foetussen bestrijden vaak dezelfde zijn die de doodstraf verdedigen, die de armoede en het verhongeren van miljoenen evident vinden, die oorlogen op basis van gekte van Bush normaal vinden (met een paar miljoen mensen als "collatoral dammage"). Dat, sé, dat vind ik bijzonder eigenaardig Het toppunt vind ik dat ze in die branche het logisch vinden van dokters uit abortusklinieken te gaan doodschieten. Dat is helemaal een getuigenis van de grote volle morele hoogstaandheid van de "recht op leven" bende... |
|
|
|
|
|
#491 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je zwanger bent hoef je niks te doen, hoef je niks te beslissen over het bestaansrecht van iemand anders. Dat is niet waar. Je moet alleen maar iets doen, iets beslissen als je de zwangerschap wil onderbreken. Zo is dat. Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#492 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zelfs de meest gedepriveerde kinderen houden het soms uit tot hun 12e voor ze sterven aan een gebrek aan liefde.
|
|
|
|
#493 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of je zwanger wil zijn of niet, beslis je doorgaans voor de seksuele betrekkingen. Als je vindt dat die beslissing ook tijden de zwangerschap genomen kan worden, dan gebruik je abortus als een voorbehoedsmiddel toch? En dat is echt onaanvaardbaar. Dat vinden zelfs de voorstanders van abortus. Maar als je ongewenst zwanger bent, moet je alleen maar een beslissing nemen als je de zwangerschap wil afbreken, niet als je ze wil uitdragen. Dat gaat normaal gesproken vanzelf. En als er dan al kinderen zijn die liever niet zouden leven en zelfmoord plegen, dan is dat hun beslissing, niet de jouwe of de mijne. En dat is iets helemaal anders. Er is een verschil tussen beslissen over het bestaansrecht van iemand anders dan wel over die van jezelf. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 23 april 2007 om 17:03. |
|
|
|
|
|
|
#494 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#495 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Je kunt namelijk net zo goed stellen dat jij het bent die die het vraagstuk "veronpersoonlijkt", om niet te zeggen "verontmenselijkt" door technische termen te gebruiken. ____________________________ We zijn allemaal slechts klompjes cellen. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 23 april 2007 om 17:01. |
|
|
|
|
|
|
#496 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Heel juist gesproken! Maar dan nog. Zelfs al zou het niet om mensen gaan maar om ...(vul zelf maar in)... dan nog... Het gaat in elk geval om wezens die "mensen" aan het worden zijn en in een stadium waar we allemaal ooit eens in vertoefden. Waarom zou het geoorloofd zijn om "mensen" in dat stadium te doden en na de geboorte niet meer? Dat slaat gewoon nergens op. Als het niet om mensen gaat, dan zeker over mensen in wording. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 23 april 2007 om 17:26. |
|
|
|
|
|
|
#497 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je dan toch zwanger wordt, neem je wél een beslissing, ook als je beslist het kind te houden. Er zijn zelfs heel wat vrouwen die gewensd zwanger worden die tijdens hun zwangerschap twijfelen of ze er wel goed aan doen om een kind te krijgen. Voor mezelf vind ik het een heel moeilijke beslissing of ik zwanger wil worden of niet. Nu wil ik het alvast niet. Ik wil echt vermijden om zwanger te worden, omdat ik a) het geen goed idee voor mezelf, b) het geen goed idee vind voor het kind. Dit vanuit medische overwegingen. Ik ben echter ook maar een mens als een ander, en heb seks met mijn partner. Daarbij gebruiken we natuurlijk anticonceptie. Als deze falen (wat realistisch is) dan weet ik op voorhand dat ik ga panikeren. Ik ben al eens overtijd geweest, en toen panikeerde ik ook nogal. Mezelf kennende weet ik dat ik niet tot abortus zou overgaan (ik zou het daar emotioneel veel te moeilijk mee hebben), maar ik zou in ieder geval moeite hebben met het gegeven dat ik mijn kind dwing om geboren te worden, wetende dat de kans erg groot is dat ik niet de moeder zal zijn die ik wil zijn. Daarnaast komt nog de vraag of ik een zwangerschap op zich wel aan zou kunnen, en wat voor invloed dit kan hebben op het kind én de context waarin dat kind zal leven (mijn partnerrelatie bijvoorbeeld). Het zijn vragen die voor mij, als 27-jarige vrouw, tegenwoordig nogal centraal staan in mijn denken over de toekomst. Ik kan me dan ook voorstellen dat andere vrouwen, in andere of gelijkaardige situaties, met gelijkaardige vragen zitten, én dat hun beslissing uiteindelijk anders is dan de mijne. Ik vind abortus is een zeer ernstige aangelegenheid, en ik word kwaad als ik verhalen lees of hoor van mensen die er wel heel makkelijk overgaan, maar ik kan niet tégen abortus zijn. Het opdringen van een bestaansplicht aan een individu is een heel zware beslissing, die inderdaad best gemaakt wordt voor je aan seks begint (wil je geen kind, doe het dan veilig), maar zolang mensen elkaar graag zien en seks met elkaar zullen willen hebben zullen er steeds situaties zijn waarin de beslissing die je genomen hebt voor je aan seks begint, niet overeenstemt met de realiteit van een zwangerschap achteraf.
|
|
|
|
#498 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik vind dat de wetgever er inzake abortus goed aan doet om geen extreem standpunt in te nemen. Dus geen absoluut verbod en ook geen vrijheid blijheid, maar een meer genuanceerde positie. Maar daar ging het in de zeer pertinente post van Goldband zelfs niet om. Het ging hem over het feit dat mensen als jij het debat proberen te verlagen tot een robbertje bekvechten tussen de "goeden" (waarvan je zelf uiteraard deel uitmaakt), en de moorddadige schelmen die er geen graten in zien om kinderen te vermoorden als ze de moeder daar een pleziertje mee kunnen doen. Deze nieuwe post van jou bevestigt gewoon het punt van Goldband.
|
|
|
|
|
#499 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het enige waarvoor je kunt kiezen (mits de nodige hulp) is om de zwangerschap af te breken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
|||||
|
|
|
|
|
#500 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik (en anderen met mij, veronderstel ik) menen dat abortus legaal moet blijven dan is dat omdat we, vanuit een morele bekommernis overtuigd zijn dat het toelaten van abortus minder menselijk leed veroorzaakt dan het verbieden ervan. Dus, gelieve de discussie niet in de modder te trekken. U vindt dus dat het onmiskenbare lijden van een ongewenste zwangerschap, opweegt tegen een menselijk leven, of het bestaansrecht van andere menselijke wezens? Let op het vraagteken. Citaat:
Doen alsof het om dingen gaat ipv mensen dat is pas laag. Paulus. |
||
|
|
|