Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2007, 20:28   #481
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eva Bekijk bericht
Goed, maar omdat sommige mensen het niet zien, wil dat niet zeggen dat God er niet is.
Ocharme, één van de gebruikelijke nietszeggende cliché's in een krampachtige poging het bestaan van één of andere godheid aan te tonen.

Bewijskracht? Nul komma nul.

Eventjes het chlicheetje omdraaien :

Het is niet omdat sommige mensen het wel wensen te zien, dat daarvoor het godsbewijs geleverd is.

Het enige bewijs dat wordt geleverd is het bestaan van het geloof an sich.
Oud 19 juni 2007, 21:09   #482
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er zijn ook mensen die het omgekeerde beweren en die het volgende schema naar voren schuiven als een soort evolutie van het godsdienstig denken.

1.Pantheïsme: alles is god, de natuur is goddelijk.
2.Polytheïsme: verschillende goden.
3.Henotheïsme: één van die verschillende goden overtreft de anderen.
4.Monotheïsme: eerst persoonlijke god, dan onpersoonlijke god, dan een vaag goddelijk begrip of een kosmische kracht.
5.Het besef dat de mens uiteindelijk op zichzelf aangewezen is en dat men in harmonie moet leren leven met de natuur en met de medemens.

Dit schema is evenveel (of even weinig) waard als uw schema.
Het is mij niet te doen om evenveel of even weinig, het is geen competitie. Als ik op een bepaald vlak beter scoor dan iemand anders dan is dat even leuk, maar het is nooit de bedoeling om iemand te benadelen. Ik vind het fijn als mensen goed voor zichzelf zorgen, en nadenken.

Dit schema is interessant, er zit betekenis in. Het is niet omdat ik voor het punt kies waar islam en judaïsme samenkomen, dat andere interessante ideeën niet meer het onderzoeken waard zouden zijn. Het leven is een groeiproces dat nooit af is. Voor de mensen die zijn vastgelopen, vind ik dat jammer. Ik gun hen beter. Natuurlijk heb ik ook wel een slechte kant, zoals iedereen, maar door daar op een ontspannen manier mee om te gaan, blijft die goed onder controle. Het is mij recent, het afgelopen jaar, wel eens overkomen dat ik met leedvermaak zat toe te kijken en zelfs spottend gelachen heb, omdat iemand die zichzelf op een voetstuk had geplaatst, zichzelf vastreed, en vanzelf van haar voetstuk viel. Het was niet mooi daar mee te lachen. Ik probeer dat te vermijden, maar met arrogante mensen blijf ik het toch wel wat moeilijk hebben.

Ik vind dat in ieder van de vijf puntjes betekenis zit die relevant is, die waardevol is.
Wij, alle mensen op aarde hebben een gemeenschappelijk probleem met onze menselijkheid. Als we niet bereid zijn dat gezamenlijk, hand in hand, en met wederzijds begrip, respect, en barmhartigheid voor mekaar, op te lossen, dan kunnen we niet overleven.
Eva123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 21:14   #483
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ieder mens krijgt van mij het krediet waar hij recht op heeft. Jouw krediet is op. Je hebt voldoende aangetoond dat je haat nodig hebt om te overleven. Daar kan ik mijn tijd en energie niet meer insteken.
Nu moet ik toch wel lachen. 't Enige wat ik immers doe, is u pakken op uw eigen redeneringswijzen en -gronden. En die pas ik ten gronde en volledig toe. Laten we dit even nog illustreren:

a. U beweerde bijvoorbeeld dat u de bijbel verwierp omdat er "nonsens" in staan. Die "nonsens" zijn dan Jezus' wonderen bijvoorbeeld of andere merkwaardige verschijnselen. Gaan we dit even toepassen op de hadiths waarin verhaald wordt over Mohammeds wonderen of de merkwaardige zaken die in de koran staan, dan verstart u plotseling en weigert u nog in te gaan op uw eigen gedachtegang.
b. U beweerde dat het eigenlijk weinig doet of inhoudt om een bepaalde "onverstaanbaar Arabisch gebedje" te prevelen. U stelde daarbij dat het goed was dat men gewoon niet weet waarover het gaat, waarbij u echter wel fel uithaalt tegen de Latijnse gebeden van de RKK omdat die door de mensen niet werden begrepen... Een tegenstelling die ik u voorleg, maar waar u uiteindelijk niet op ingaat.
c. Eerst beweerde u dat u niet wist wat dat "onverstaanbaar Arabisch gebedje" inhield. Later komt u dan weer boutweg beweren dat er niets in staat dat bij u vragen oproept. Blijkbaar kent u dus wel het gebed. En als ik u dan vraag of dat gebed de "sjahada" is, begint u weer pisnijdig te worden. Ook hier ging u angstvallig het antwoord uit de weg.

Loutere opwerpingen waar u blijkbaar geen weg mee kunt. Alles lag in uw kamp, maar u besloot om de anderen van iets te beschuldigen waar er evenwel geen grond toe is. Kortom, het lijkt er sterk op dat u uw eigen krediet heeft verspeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 21:15   #484
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Verdomme toch! prachtige analyse. Ik maar denken dat Germaine Greer het bij het juiste eind heeft, maar Eva weet hoe het komt.

GOD zorgt namelijk voor mijn hormonen, niet mijn leeftijd, niet mijn vruchtbaarheid, niet mijn pilgebruik, niet mijn... whatever!

Maar als ik de koran volg dan .... ja d�*n.... kan ik lekker terug gaan menstrueren! Enfin, de revelatie van de dag dankzij Eva!

En bovendien "knoei" ik met mijn hormonen.... hoezo Eva? Op mijn 55ste? bedoel je nu dat ik écht al lang mocht stoppen met die anti-conceptie pil te nemen?
ik heb het niet over de geslachtshormonen, Circetje. Er zijn nog een heleboel andere hormonen. Boven je leeftijd, je pilgebruik, je vruchtbaarheid staat als het over je geslachtshormonen gaat overigens nog altijd God.

Ik heb het over de gelukshormonen. Het systeem wat God voorzien heeft is uitermate ingenieus. Ik denk dat je knoeit met je gelukshormonen. Dat leidt ik af uit de toon van je posts. Dat zijn niet de uitlatingen van een gelukkig iemand. En ja, de koran, en de bijbel bevatten een handleiding om die gelukshormonen op gang te brengen. Maar een open geest, en begrip voor je medemensen kan ook al veel helpen. Als je zelf veel tekort komt, en dat kan ik mij voorstellen, dan helpt het niet dat ik dit hier kom vertellen. Dan heb je er niets aan. Je moet eerst goed voor jezelf zorgen. Als je dat kan, dan krijg je ook energie om er voor anderen te zijn. Veel geluk.
Wij, alle mensen op aarde hebben een gemeenschappelijk probleem met onze menselijkheid. Als we niet bereid zijn dat gezamenlijk, hand in hand, en met wederzijds begrip, respect, en barmhartigheid voor mekaar, op te lossen, dan kunnen we niet overleven.
Oud 19 juni 2007, 21:16   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De onderwerping waarover sprake in de islam is een accepteren van de wetten van de natuur, en ermee omgaan om het leven zoveel mogelijk te beschermen. Wil jij dat, of wil jij dat niet.
Dat leert de islam juist niet. Alle wetten zijn afkomstig van Allah. Niets is buiten hem soeverein; natuur noch mens. Alles is aan Hem onderworpen en aan Hem komt alles toe. Er bestaat niets buiten Allah's wil.
Oud 19 juni 2007, 21:19   #486
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu moet ik toch wel lachen. 't Enige wat ik immers doe, is u pakken op uw eigen redeneringswijzen en -gronden. En die pas ik ten gronde en volledig toe. Laten we dit even nog illustreren:

a. U beweerde bijvoorbeeld dat u de bijbel verwierp omdat er "nonsens" in staan. Die "nonsens" zijn dan Jezus' wonderen bijvoorbeeld of andere merkwaardige verschijnselen. Gaan we dit even toepassen op de hadiths waarin verhaald wordt over Mohammeds wonderen of de merkwaardige zaken die in de koran staan, dan verstart u plotseling en weigert u nog in te gaan op uw eigen gedachtegang.
b. U beweerde dat het eigenlijk weinig doet of inhoudt om een bepaalde "onverstaanbaar Arabisch gebedje" te prevelen. U stelde daarbij dat het goed was dat men gewoon niet weet waarover het gaat, waarbij u echter wel fel uithaalt tegen de Latijnse gebeden van de RKK omdat die door de mensen niet werden begrepen... Een tegenstelling die ik u voorleg, maar waar u uiteindelijk niet op ingaat.
c. Eerst beweerde u dat u niet wist wat dat "onverstaanbaar Arabisch gebedje" inhield. Later komt u dan weer boutweg beweren dat er niets in staat dat bij u vragen oproept. Blijkbaar kent u dus wel het gebed. En als ik u dan vraag of dat gebed de "sjahada" is, begint u weer pisnijdig te worden. Ook hier ging u angstvallig het antwoord uit de weg.

Loutere opwerpingen waar u blijkbaar geen weg mee kunt. Alles lag in uw kamp, maar u besloot om de anderen van iets te beschuldigen waar er evenwel geen grond toe is. Kortom, het lijkt er sterk op dat u uw eigen krediet heeft verspeeld.
De koran is het die telt, hadiths zijn er in alle soorten, maten en gewichten, en richtingen, van goed naar kwaad en omgekeerd. Als er in de hadiths ook wonderen voorkomen, dan komt dat uit misplaatste naijver met de christenen, en is dat ook onzin.

Dat gebedje heb ik nagekeken, het is in orde. Als jij problemen hebt met dat gebedje dan is dat jouw probleem. je zou je bezwaren kunnen ter sprake brengen, als je die hebt.
Oud 19 juni 2007, 21:19   #487
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is mij niet te doen om evenveel of even weinig, het is geen competitie. Als ik op een bepaald vlak beter scoor dan iemand anders dan is dat even leuk, maar het is nooit de bedoeling om iemand te benadelen. Ik vind het fijn als mensen goed voor zichzelf zorgen, en nadenken.

Dit schema is interessant, er zit betekenis in. Het is niet omdat ik voor het punt kies waar islam en judaïsme samenkomen, dat andere interessante ideeën niet meer het onderzoeken waard zouden zijn. Het leven is een groeiproces dat nooit af is. Voor de mensen die zijn vastgelopen, vind ik dat jammer. Ik gun hen beter. Natuurlijk heb ik ook wel een slechte kant, zoals iedereen, maar door daar op een ontspannen manier mee om te gaan, blijft die goed onder controle. Het is mij recent, het afgelopen jaar, wel eens overkomen dat ik met leedvermaak zat toe te kijken en zelfs spottend gelachen heb, omdat iemand die zichzelf op een voetstuk had geplaatst, zichzelf vastreed, en vanzelf van haar voetstuk viel. Het was niet mooi daar mee te lachen. Ik probeer dat te vermijden, maar met arrogante mensen blijf ik het toch wel wat moeilijk hebben.

Ik vind dat in ieder van de vijf puntjes betekenis zit die relevant is, die waardevol is.
Neen maar daar gaat het ook niet om. Maar als u een schema uitdoktert waarin u zegt dat gezond agnosticisme een fase is naar (misschien) geloof, dan zijn dat uitspraken die weer subjectief zijn. Het kan ook omgekeerd zijn. En men ziet dat 'primitieve' volkeren vaak een pantheïstisch wereldbeeld hebben in de zin dat alles bezield is door de geesten of god of hogere machten, en hoe meer rationaliteit er er in een cultuur komt, hoe minder god(sdienst) op het voorplan treedt. Dat is ook een schema. Maar wat is de waarde van zulke schema's, dat is dan de vraag.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2007 om 21:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 21:21   #488
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat leert de islam juist niet. Alle wetten zijn afkomstig van Allah. Niets is buiten hem soeverein; natuur noch mens. Alles is aan Hem onderworpen en aan Hem komt alles toe. Er bestaat niets buiten Allah's wil.
Dat is ook zo, maar allah is ook de natuur. Je moet niet teveel tegen de natuur ingaan. Je kan proberen te roken als een schoorsteen, maar ik kan je niet garanderen dat je de natuur/Allah/God mild voor je zal zijn.
Oud 19 juni 2007, 21:21   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De slavernij werd in de VS slechts vrij recent afgeschaft. In de zevende eeuw wou Mohammed de slavernij afschaffen, maar dat is niet helemaal gelukt. Hij is er wel in geslaagd om andersdenkenden veel rechten te geven, maar hij vroeg er wel een redelijke vergoeding voor. Het is juist dat zijn nakomelingen dat 'redelijk' nogal rekbaar hebben geînterrpeteerd. Maar ieder goed idee is kraakbaar. De islam wordt geen slecht project omdat er moslims zijn die aan de verleiding van de macht niet kunnen weerstaan en hun eigen gedachtengoed verkrachten. Toen de islam in Europa bekend werd in de middeleeuwen, was de voornaamste aanklacht van christelijke Europa tegen de profeet Mohammed dat hij teveel rechten gaf aan vrouwen en slaven. De aantijgingen van moslimhaters veranderen naarmate hun perceptie van zichzelf wijzigt.
Pure verzinsels. Ik ken immers meerdere Byzantijnse polemische geschriften die betrekking hebben op de islam. In geen enkele ervan heb ik ooit iets gelezen wat u stelt.

In het Arabische schiereiland heerste er een volledige godsdienstvrijheid. Mohammed kon dus niets nieuws brengen als hij zogezegd "andersdenkenden veel rechten" zou hebben gegeven. Voor hem leefden Arabische heidenen naast Joden en Nestoriaanse en orthodoxe christenen. Vredevol en zonder noemenswaardige spanningen. Met Mohammed wordt het anders: hij dwingt Joodse stammen zich tot de islam te bekeren, en wanneer ze weigeren worden ze genadeloos in de pan gehakt en afgeslacht. Christenen betalen ook het gelag, terwijl de Arabische stammen die het heidendom willen trouw zijn ook de volle laag krijgen.

Afschaffen slavernij? Ik raad u aan de volgende tekst eens grondig door te nemen. Misschien ontwaakt u dan uit uw eigen droomverzinsels!

http://www.answering-islam.de/Main/Silas/slavery.htm
Oud 19 juni 2007, 21:21   #490
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
De koran is het die telt, hadiths zijn er in alle soorten, maten en gewichten, en richtingen, van goed naar kwaad en omgekeerd. Als er in de hadiths ook wonderen voorkomen, dan komt dat uit misplaatste naijver met de christenen, en is dat ook onzin.

Dat gebedje heb ik nagekeken, het is in orde. Als jij problemen hebt met dat gebedje dan is dat jouw probleem. je zou je bezwaren kunnen ter sprake brengen, als je die hebt.

Kleine
bewust wording

ge hebt hadith en ge hebt hadit ....t'is maar dat we het weten hé

het éne is meer traditioneler dan het andere en komt ook bij traditionele christendom voor die ook afgeslacht worden dagenlijks & wereldwijd .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 21:23   #491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo, maar allah is ook de natuur. Je moet niet teveel tegen de natuur ingaan. Je kan proberen te roken als een schoorsteen, maar ik kan je niet garanderen dat je de natuur/Allah/God mild voor je zal zijn.
Allah is geenszins de natuur volgens de moslimtheologie. Slechts in de godsdiensten van het Verre Oosten komt de opvatting voor van de totale vermenging van het goddelijke met de natuur. Allah is de totaal andere, maar die wel alles beheerst.
Oud 19 juni 2007, 21:24   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Kleine
bewust wording

ge hebt hadith en ge hebt hadit ....t'is maar dat we het weten hé

het éne is meer traditioneler dan het andere en komt ook bij traditionele christendom voor die ook afgeslacht worden dagenlijks & wereldwijd .
Dit is onzin. In de moslimtheologie maakt men een onderscheid tussen enerzijds de betrouwbare hadithverzamelingen (bijvoorbeeld die van Muslim en die van Bukhari) enerzijds, en de twijfelachtige die meestal een plaats krijgen in de volksislam en die vaak heidense, christelijke en joodse elementen bevatten.
Oud 19 juni 2007, 21:28   #493
duncan
Banneling

Standaard

Ban politiek uit de scholen

VEEL beter in neo-nazziland hier want er veranderde weinig de afgelopen jaren vor het eigen land & volk .

YEP !

Laatst gewijzigd door duncan : 19 juni 2007 om 21:30.
Oud 19 juni 2007, 21:29   #494
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is onzin. In de moslimtheologie maakt men een onderscheid tussen enerzijds de betrouwbare hadithverzamelingen (bijvoorbeeld die van Muslim en die van Bukhari) enerzijds, en de twijfelachtige die meestal een plaats krijgen in de volksislam en die vaak heidense, christelijke en joodse elementen bevatten.

NOGIS ( wat aantoont dat U niet gelezen heeft wat ik schreef ...ni echt sociaal)

ge hebt HADITH en er bestaat OOK HADIT = " 2 " APPARTE studies en boeken !

Nu herhaal ik het niet meer hé ; succes .
Oud 19 juni 2007, 21:32   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
NOGIS ( wat aantoont dat U niet gelezen heeft wat ik schreef ...ni echt sociaal)

ge hebt HADITH en er bestaat OOK HADIT = " 2 " APPARTE studies en boeken !

Nu herhaal ik het niet meer hé ; succes .
Gelukkig dat u zichzelf niet herhaalt; 't wordt zo stilaan pure onzin! Veel succes, beste vriend. Drink nog een pint of haal nog eens wat wiet boven! En een goede raad: leer eens schrijven!

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 juni 2007 om 21:32.
Oud 19 juni 2007, 21:36   #496
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelukkig dat u zichzelf niet herhaalt; 't wordt zo stilaan pure onzin! Veel succes, beste vriend. Drink nog een pint of haal nog eens wat wiet boven! En een goede raad: leer eens schrijven!

ZELFS taalkundigen weten wat ik schreef juist is en onderzoeken deze " 2 " werken .

Ik drink ni of gebruik niet ook al omschrijft men dat hier ZO sociaal online .
Oud 19 juni 2007, 21:39   #497
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ZELFS taalkundigen weten wat ik schreef juist is en onderzoeken deze " 2 " werken .

Ik drink ni of gebruik niet ook al omschrijft men dat hier ZO sociaal online .
Ach, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...
Oud 19 juni 2007, 21:42   #498
duncan
Banneling

Standaard

islam-boeken.nlDit boek is een selectie van hadith Qudsi met een vertaling in het Nederlands. Dit wil zeggen, de uitspraken van de Profeet Mohammed zoals ze door de .... .

Geschiedenis · De profeet Mohamed · De 5 zuilen · Hadit ... Al deze mensen hebben het boek van Allah niet gevolgd en zijn dus aan het dwalen. ...
www.lmjo.com/islaam/hadit.htm

BEWIJZEN zen ni moeilijk ....en de VOLGENDE keer noemtge iemand anders nen zuiper hé oké nazzi !

Het éne boek is NIET het andere boek LEERT zelf LEZEN & SCHRIJVEN kiek ipv zwakkeren uitkafferen online want dan krijgt den weerbots terug .

Bedankt , aub en salut .

God said ....so mote IT be
Oud 19 juni 2007, 21:43   #499
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil...
HAHAHAHA

wie lacht er nu

punt 1 : leer de quran lezen

punt 2 : ken de goddelijke zuilen van uw cultuur ( of die van anderen )

tsss arg wel sociaal reflectief amusant met u dialogeren !
Oud 19 juni 2007, 22:57   #500
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb het niet over de geslachtshormonen, Circetje. Er zijn nog een heleboel andere hormonen. Boven je leeftijd, je pilgebruik, je vruchtbaarheid staat als het over je geslachtshormonen gaat overigens nog altijd God.

Ik heb het over de gelukshormonen. Het systeem wat God voorzien heeft is uitermate ingenieus. Ik denk dat je knoeit met je gelukshormonen. Dat leidt ik af uit de toon van je posts. Dat zijn niet de uitlatingen van een gelukkig iemand. En ja, de koran, en de bijbel bevatten een handleiding om die gelukshormonen op gang te brengen. Maar een open geest, en begrip voor je medemensen kan ook al veel helpen. Als je zelf veel tekort komt, en dat kan ik mij voorstellen, dan helpt het niet dat ik dit hier kom vertellen. Dan heb je er niets aan. Je moet eerst goed voor jezelf zorgen. Als je dat kan, dan krijg je ook energie om er voor anderen te zijn. Veel geluk.
Ik heb de neiging om te zeggen: daar is iets van aan
maar
Zo gelukkig lijken de moslims toch niet. Gelukkige mensen plegen geen zefmoord(aanslagen). Van de verschillende gevallen van zelfmoord die ik ken was de persoon in kwestie niet gelukkig (met zijn situatie) toen hij zelfmoord pleegde.
Er is mss één uitzondering maar om ethische en veiligheidsredenen zal ik die niet geven.

Zo gelukkig lijken de moslims toch niet, ook niet in het gewone leven (alhier) want ze integreren zich niet in de maatschappij, ze voelen zich hier niet thuis. Daarom willen ze de wereld veranderen wat nooit meevalt.
De uitzonderingen hierop zijn de tollerante en vrijzinnige moslims die in de ogen van de fundi's slechte moslims zijn.
Hoopvol is dat velen het "geluk" beginnen zoeken:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=91397
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be