Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland en Vlaanderen samen voegen tot één land
Ja 77 34,84%
Nee 106 47,96%
Nu nog niet,maar binnen 30 jaar wel 38 17,19%
Aantal stemmers: 221. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2007, 21:20   #481
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dat komt misschien door de spelling. Jan heeft hier weleens uitgelegd dat men in de Zuidelijke Nederlanden destijds (rond 1800, in de Franse tijd) de 'barokke' spelling heeft gehanteerd bij het vastleggen van de achternamen. Daarom ziet de spelling van de achternamen er zo ouderwets uit. In NL heeft men destijds een modernere spelling gebruikt, die minder afwijkt van de huidige spelling. Zo komt de naam "van den Berghe" in NL niet zoveel voor, maar "van den Berge", "van den Berg" en zelfs "van de Berg" (voor "van de(n)" intikken "vd") des te meer. Ook bij tweeklanken zie je dat, bijv. -ae- in Vlaanderen tegenover -aa- in Nederland. Het zijn dezelfde achternamen, alleen anders gespeld.
In 1850 hebben we in Nederland een nieuwe spelling gehad ,waarbij de namen mee zijn veranderd.
Vandaar de spellingsverschillen in de namen tussen vlaanderen en Nederland.
Bij mijn achternaam is dat ook het geval.
Mijn voorouders zijn rond 1600 van Vlaanderen naar Nederland
gevlucht/verhuisd.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 21:42   #482
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Die buitenlandse troepen zijn pas België binnengekomen nadat de onafhankelijkheid reeds uitgeroepen was, de Koning geinstaleerd was en het Belgische leger bezig was verslagen te worden en teruggedrongen was tot in Leuven. Separatisme was op dat moment al een vaststaand feit. Trouwens die Franse troepen zijn hier geen tien jaar geweest.
Wat heeft dat er mee te maken?

Feit is dat de koning nog maar pas trouw had gezworen aan de grondwet, en hij verbrak ze metteen. De grondwet stelde immers dat er geen buitenlandse troepen mochten worden ingeroepen zonder goedkeuring van het parlement.
De koning lapte dit direct aan zijn laars en riep zelf Franse troepen naar Belgique.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 21:44   #483
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mijn achternaam komt niet voor in Nederland
De mijne ook niet.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 21:46   #484
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De mijne ook niet.
Heb je soms een Franse achternaam?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 21:46   #485
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Feit is dat de koning nog maar pas trouw had gezworen aan de grondwet, en hij verbrak ze metteen. De grondwet stelde immers dat er geen buitenlandse troepen mochten worden ingeroepen zonder goedkeuring van het parlement.
De koning lapte dit direct aan zijn laars en riep zelf Franse troepen naar Belgique.
Kun je daar enes data/jaren aan koppelen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 21:51   #486
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kun je daar enes data/jaren aan koppelen?
Tiendaagse veldtocht 1831
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 21:57   #487
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:

Tja, had hij het niet gedaan - vergeet niet dat de grondwettelijke eed ook stelt hij 's Lands onafhankelijkheid dient te handhaven en het grondgebied ongeschonden te bewaren - dan had België overrompeld geweest door de Nederlandse soldateska.

De Grondwet is geen zelfmoordpakt. Welk nut heeft een grondwet indien het strikt de letter ervan volgen betekent dat de grondwet juist opgedoekt zal worden.

Ik vraag mij trouwens af of in 1914 en 1940 de geallieerden door een wet ter hulp zijn geroepen...
Oud 20 juli 2007, 22:33   #488
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, had hij het niet gedaan - vergeet niet dat de grondwettelijke eed ook stelt hij 's Lands onafhankelijkheid dient te handhaven en het grondgebied ongeschonden te bewaren - dan had België overrompeld geweest door de Nederlandse soldateska.

De Grondwet is geen zelfmoordpakt. Welk nut heeft een grondwet indien het strikt de letter ervan volgen betekent dat de grondwet juist opgedoekt zal worden.

Ik vraag mij trouwens af of in 1914 en 1940 de geallieerden door een wet ter hulp zijn geroepen...
Het schenden van de Belgische neutraliteit gaf in 1914 de definitieve doorslag voor Groot-Brittannië om in de oorlog te stappen. Na de Eerste Wereldoorlog is de verplichte Belgische neutraliteit opgeheven, waardoor deze situatie zich in 1940 niet meer voordeed.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 22:35   #489
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mijn achternaam komt niet voor in Nederland
Ben ik dan nen echte Belg
Hangt ervan af... Heet jij soms van de Cauter?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 22:42   #490
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het schenden van de Belgische neutraliteit gaf in 1914 de definitieve doorslag voor Groot-Brittannië om in de oorlog te stappen. Na de Eerste Wereldoorlog is de verplichte Belgische neutraliteit opgeheven, waardoor deze situatie zich in 1940 niet meer voordeed.
Ja maar de GW bepaalt nog steeds dat enkel bij wet de hulp van buitenlandse troepen ingeroepen kan worden... aangezien men Leopold I blijkbaar verwijt dat hij alle middelen aangegrepen heeft om het land te verdedigen vraag ik mij af of de geallieerden bij de Duitse invasie in 1914 en 1940 ook bij wet ter hulp zijn geroepen (betwijfel het) en of dit dan voor diezelfde criticasters geen probleem is.
Oud 21 juli 2007, 09:02   #491
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja maar de GW bepaalt nog steeds dat enkel bij wet de hulp van buitenlandse troepen ingeroepen kan worden... aangezien men Leopold I blijkbaar verwijt dat hij alle middelen aangegrepen heeft om het land te verdedigen vraag ik mij af of de geallieerden bij de Duitse invasie in 1914 en 1940 ook bij wet ter hulp zijn geroepen (betwijfel het) en of dit dan voor diezelfde criticasters geen probleem is.
En wie kwam wie ten hulp bij deze revolutie?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brabantse_Omwenteling
Oud 21 juli 2007, 10:10   #492
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Schitterend, hoe jij hier het ontstaan schetst van de lange reeks van grondwetverkrachtingen door hetzelfde separatistische establishment dat die grondwet opgesteld had.

In België is de grondwet een vodje papier, altijd geweest, en dat is al begonnen bij de geboorte.

België, het land dat 177 jaar overleefd heeft door corruptie en wetsverkrachting. Ik wil nu eindelijk een echt land.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 10:15   #493
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Hoera voor de schitterende analyse van Kortaf!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 10:28   #494
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Schitterend, hoe jij hier het ontstaan schetst van de lange reeks van grondwetverkrachtingen door hetzelfde separatistische establishment dat die grondwet opgesteld had.

In België is de grondwet een vodje papier, altijd geweest, en dat is al begonnen bij de geboorte.

België, het land dat 177 jaar overleefd heeft door corruptie en wetsverkrachting. Ik wil nu eindelijk een echt land.
Belgische Revolutie van 1830.

De vrijheid voor de een is is vaak onderdrukking voor de ander.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 juli 2007 om 10:30.
Oud 21 juli 2007, 15:48   #495
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Wat een achterlijke redenering. Dus een gedeelde geschiedenis en taal hebben, telt niet, maar een gedeelde religie wel?
Zoals hier al meermaals gezegd slaat de referentie naar katholicisme versus protestantisme niet op religie, maar op de cultuur in zijn grote algemeenheid. Historici benutten de termen 'Latijns' en 'Calvinistisch' wel ruimer dan enkel in de context van religies. Ze gebruiken die termen om een ruim cultuurbegrip te definiëren, dat zowel geschiedenis, taal, als maatschappelijke factoren omvat.

Maar ik begrijp dat je dat niet kan weten als je geen geschiedenis of cultuurwetenschappen hebt gestudeerd.

Nogmaals: kijk naar hoe de beroemde socioloog Max Weber religies als metafoor benutte om sociologische en maatschappelijke fenomenen te beschrijven.

Dus: onze cultuur is helemaal Latijns-Katholiek van aard, die van Nederlanders is helemaal Angelsaksisch-Protestants. Niks aan te doen. Het verschil is onoverbrugbaar.

Wij hebben veel meer gemeen met de Franse cultuur dan met de Nederlandse.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 16:13   #496
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zoals hier al meermaals gezegd slaat de referentie naar katholicisme versus protestantisme niet op religie, maar op de cultuur in zijn grote algemeenheid. Historici benutten de termen 'Latijns' en 'Calvinistisch' wel ruimer dan enkel in de context van religies. Ze gebruiken die termen om een ruim cultuurbegrip te definiëren, dat zowel geschiedenis, taal, als maatschappelijke factoren omvat.

Maar ik begrijp dat je dat niet kan weten als je geen geschiedenis of cultuurwetenschappen hebt gestudeerd.

Nogmaals: kijk naar hoe de beroemde socioloog Max Weber religies als metafoor benutte om sociologische en maatschappelijke fenomenen te beschrijven.
Ik heb daar genoeg van meegekregen bij mijn studie om te weten dat wat jij hier allemaal aan elkaar lult, grote onzin is. Of om het in jouw 'cultuur' te zeggen: zever in pakskes.

Ieder weldenkend mens snapt trouwens dat het zuiden van Nederland, dat net zo Nederlandstalig en katholiek is als Vlaanderen, niet ineens 'Calvinistisch' van 'cultuur' kan zijn. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Citaat:
Dus: onze cultuur is helemaal Latijns-Katholiek van aard, die van Nederlanders is helemaal Angelsaksisch-Protestants. Niks aan te doen. Het verschil is onoverbrugbaar.

Wij hebben veel meer gemeen met de Franse cultuur dan met de Nederlandse.
Je kunt jezelf nog tien keer herhalen, daarom is het niet ineens waar. Onzin blijft onzin.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2007, 16:34   #497
Dimitri

Standaard

Voor wie nog niet bekend is met de godsdienstige tweedeling in Nederland:

Verhouding protestants-katholiek bij de volkstelling in 1849, per gemeente van 2005

Donkerrood: meerderheid protestants 67% of groter
Lichtrood: meerderheid protestants tussen 50 en 67%
Lichtgroen: meerderheid katholiek tussen 50 en 67%
Donkergroen: meerderheid katholiek 67% of groter

Totaal NL 1849: 60% protestants, 38% katholiek, 2% joods

Laatst gewijzigd door Dimitri : 21 juli 2007 om 16:37.
Oud 21 juli 2007, 16:35   #498
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je kunt jezelf nog tien keer herhalen, daarom is het niet ineens waar. Onzin blijft onzin.
Mijn professor vertelde me onlangs dat wij op het vlak van academisch onderwijs helemaal Frans zijn.
Oud 21 juli 2007, 16:39   #499
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Mijn professor vertelde me onlangs dat wij op het vlak van academisch onderwijs helemaal Frans zijn.
In welk opzicht dan?
Oud 21 juli 2007, 17:41   #500
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welk opzicht dan?
Vooral dan de structuur van de opleiding.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be