Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 06:54   #481
Laya
Minister

Standaard

Ben ik nu zo dom of ziet bijna niemand dat het die moslima's niet echt te doen is om een kerstboom of paaseieren maar om het principe. Als een hoofddoek niet mag vanwege neutraliteit moeten die ook maar verbannen worden op hun werkvloer.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat ze dat in onze cultuur niet te eisen hebben maar dit geheel terzijde. Ik begrijp hun manier van redeneren wel.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 06:57   #482
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ben ik nu zo dom of ziet bijna niemand dat het die moslima's niet echt te doen is om een kerstboom of paaseieren maar om het principe. Als een hoofddoek niet mag vanwege neutraliteit moeten die ook maar verbannen worden op hun werkvloer.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat ze dat in onze cultuur niet te eisen hebben maar dit geheel terzijde. Ik begrijp hun manier van redeneren wel.

Ik niet,

Een hoofddoek is een teken van geloof.

Een kerstboom of paashaas niet, dit zijn culturele tradities.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 07:02   #483
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik snap het niet.
Euh... net zoals ik nog niet goed wakker of met mijn voeten aan't spelen?
Heel veel moslims noemen hun zoon Mohammed. Als er 10 geboren worden zijn er mss 4 Mohammedjes bij. De Vlamingen geven hun kinderen verschillende namen, 10 keer een ander naam dus. Als er dus 10 moslima's bevallen en 10 vlammse madammen zijn er 4 Mohameds geboren, 1 Ben, 1Kenji, 1Abdel, 1Wouter.... vandaar dat de meestgekozen naam in het brusselse Mohammed is. Snappie?
Oud 24 augustus 2007, 07:03   #484
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Ik niet,

Ok, maar ze zijn toch onlosmakelijk berbonden met een religieus feest en daarom ook symbolen daarvan?
Oud 24 augustus 2007, 07:03   #485
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh... net zoals ik nog niet goed wakker of met mijn voeten aan't spelen?
Heel veel moslims noemen hun zoon Mohammed. Als er 10 geboren worden zijn er mss 4 Mohammedjes bij. De Vlamingen geven hun kinderen verschillende namen, 10 keer een ander naam dus. Als er dus 10 moslima's bevallen en 10 vlammse madammen zijn er 4 Mohameds geboren, 1 Ben, 1Kenji, 1Abdel, 1Wouter.... vandaar dat de meestgekozen naam in het brusselse Mohammed is. Snappie?

Maar dan is het niet meer een aparte naam.
Oud 24 augustus 2007, 07:07   #486
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Maar dan is het niet meer een aparte naam.
Nu snap ik het niet meer... moslims willen niet persé een aparte naam, de meeste Vlamingen (jammergenoeg) wel.
Even off-topic maar ik vind dat jammer omdat er naar mijn bescheiden mening daardoor veel kinderen met een belachelijke naam rondlopen momenteel.
Oud 24 augustus 2007, 07:13   #487
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Toch wel Paulus. Daar gaat het hele topic hier nu precies om, namelijk het verband tussen een kerstboom en een religieus feest.
Nee hoor Raf. Het erom of paaseieren en kerstbomen christelijke symbolen zijn of juist niet. En dat is niet dus.

Als je meent dat het om verbanden gaat ipv symbolen, zijn we nog lang niet zoet. Zo kun je dan pleiten om bijvoorbeeld de scholen en klinieken af te schaffen omdat ze verband houden met de Roomse kerk.

Laten we wel wezen. Het gaat om religieuse symbolen. Ik dacht dat jij toch altijd wist waarover het precies ging?

Citaat:
Ja? Waar zit dat verband dan precies?
In de Bijbel, eerste brief aan de Corrintiers hoofdstuk 11

Citaat:
Precies. En een kerstboom is een symbool van kerstmis, een religieus feest.

Raf.

Ik dacht wel dat je het weer beter ging weten dan wat zwart op wit in wikipedia staat.
Citaat:
Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom (eik) centraal stond in een mid-winter-viering (eigenlijk de kortste dag). Feit is dat de christelijke kerken, en vooral de rooms-katholieke kerk, de kerstboom lange tijd hebben geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het Kerstfeest niets te maken en leidt de aandacht van het Kerstkind af.
Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 07:15   #488
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu snap ik het niet meer... moslims willen niet persé een aparte naam, de meeste Vlamingen (jammergenoeg) wel.
Even off-topic maar ik vind dat jammer omdat er naar mijn bescheiden mening daardoor veel kinderen met een belachelijke naam rondlopen momenteel.

Opz ich is het geen belachelijke naam (ik vind hope, rolex, appel, enz... belachelijke namen) maar wel een naam dat niet past in onze cultuur. Men blijft zich onderscheiden hierdoor. Indien men plaatselijke namen gebruikt zou dit de integratie en acceptatie bevorderen.
Oud 24 augustus 2007, 07:15   #489
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mooi rariteitenkabinet heb je daar om je heen verzameld als "medestanders". Ik zou daar niet zo fier op zijn, eerlijk gezegd. Dat zijn mensen waarmee ik op geen enkele manier zou willen geassocieerd worden...

Raf.
Vandaar dat je er mee discuteert op hetzelfde forum...

Paulus.
Oud 24 augustus 2007, 07:16   #490
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik niet,

Bingo!

Paulus.
Oud 24 augustus 2007, 07:16   #491
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Vandaar dat je er mee discuteert op hetzelfde forum...

Paulus.

Wie wilt er nu met Raf geassocieerd worden.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 24 augustus 2007 om 07:16.
Oud 24 augustus 2007, 07:19   #492
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie wilt er nu met Raf geassocieerd worden.
Precies!

Maar een mens mag nog eens lachen ook hé?!

Paulus.
Oud 24 augustus 2007, 07:22   #493
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Opz ich is het geen belachelijke naam (ik vind hope, rolex, appel, enz... belachelijke namen) maar wel een naam dat niet past in onze cultuur. Men blijft zich onderscheiden hierdoor. Indien men plaatselijke namen gebruikt zou dit de integratie en acceptatie bevorderen.
Nog niet veel geboortes meegemaakt de laatste jaren blijkbaar? Dus de moslims moeten hun kinderen Shania en Kenji beginnen noemen? Geloof het of niet, het zijn niet enkel de Pfaffs die hun kinderen die namen geven.
Als ik me niet vergis is het 'verplicht' dat moslims hun kids islamitische namen geven.
Oud 24 augustus 2007, 08:28   #494
Lord Snooty
Burger

Lord Snooty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wel. Kerstmis verwijst in onze hedendaagse samenleving nog steeds naar de geboorte van dat addergebroed dat het christendom op zijn geweten heeft en pasen verwijst naar zijn verrijzenis. Heeft wel degelijk met religie te maken dus. Trouwens niet alleen gelovige moslims dragen een hoofddoek. Mijn oma droeg er ook eentje, en die heeft in haar hele leven nooit een moslim van kortbij gezien.

Steun de moslim's maar in hun ultieme strijd naar hun ideale levensbeeld. Bedenk wel dat je fototje genoeg reden zal zijn om je "bruinedreef-radar" voorgoed buiten werking te stellen.
Lord Snooty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 09:05   #495
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de kerstboom hoort niet bij het katholicisme. Eeuwenlang pogen ze dit symbool te verbasteren en we gaan dit zeker niet erkennen gewoon omdat een deel moslims zich de moeite niet troost de achtergrond van gebruiken na te gaan.

Laatst gewijzigd door the_dude : 24 augustus 2007 om 09:20.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 09:15   #496
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg je helemaal!

Maar het vette vind ik toch belangerijk ook...

Ik in feite ook...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 09:39   #497
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Nee hoor Raf. Het erom of paaseieren en kerstbomen christelijke symbolen zijn of juist niet. En dat is niet dus.
Als je meent dat het om verbanden gaat ipv symbolen, zijn we nog lang niet zoet. Zo kun je dan pleiten om bijvoorbeeld de scholen en klinieken af te schaffen omdat ze verband houden met de Roomse kerk.
Laten we wel wezen. Het gaat om religieuse symbolen. Ik dacht dat jij toch altijd wist waarover het precies ging?
In de Bijbel, eerste brief aan de Corrintiers hoofdstuk 11
Ik dacht wel dat je het weer beter ging weten dan wat zwart op wit in wikipedia staat.

Paulus.
EXCLUSIEF NIEUWS!!!!

Binnenkort op het internet een volledig nieuwe versie van Wikipedia....de RAFIPEDIA !!!!!
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 09:57   #498
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik niet,

ik begrijp het wel heel goed... het ook heel moeilijk... Wie ligt daar in de kerststal onder de kerstboom? Wie staat er daar aan te schuiven voor die stal? Vanwaar komt dat tafereel? Juist, geloof. In onze maatschappij echter is het geloof, imho terecht, steeds meer en meer verwezen naar het rijk der traditie... dat is zo met alles rond 'ons' geloof. Doop, dat is niet meer om uw kind al laten te behoren tot de kerk, nee, das een gelegenheid om een feest te geven waar de familie nog es allemaal bijeen is. Comunnies krek hetzelfde, met nog een reden dat iedereen het doet, en onze zoon of dochter kan toch nie achterblijven he, de sukkelaar. Trouwen, men beloofd aan priester en god, en ziet hen daarna nooit meer, wederom, ze staan daar niet echt uit geloof, maar voor traditie, ons ouders willen dat zo graag. En als iemand sterft, dan liefst een begrafenis in de kerk, zo schoon, mag zijn wie wil, het was altijd 'ne goeie'... Dus nog slechts zeer weinigen gaan naar de kerk omwille van echt geloof imho, maar uit traditie... Dat is ook zo met 'de klokken'... overal zegt men toch "de klokken van.... ROME'...

Maa maakt dat dat kindje in dat kribbeke, in dat stalletje, onder dien boom, dan traditie, of is het toch nog een voorstelling van Jezus christus, zoon van god? Tegen elke kleine zegt men, morgen zijn ze daar, de klokken van rome, die u eitjes brengt omdat de vasten is gedaan... Is het dan in functie van geloof, of traditie?

Moeilijk vraag...

Laatst gewijzigd door Zyp : 24 augustus 2007 om 10:02.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 10:01   #499
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
ik begrijp het wel heel goed... het ook heel moeilijk... Wie ligt daar in de kerststal onder de kerstboom? Wie staat er daar aan te schuiven voor die stal? Vanwaar komt dat tafereel? Juist, geloof. In onze maatschappij echter is het geloof, imho terecht, steeds meer en meer verwezen naar het rijk der traditie... dat is zo met alles rond 'ons' geloof. Doop, dat is niet meer om uw kind al laten te behoren tot de kerk, nee, das een gelegenheid om een feest te geven waar de familie nog es allemaal bijeen is. Comunnies krek hetzelfde, met nog een reden dat iedereen het doet, en onze zoon of dochter kan toch nie achterblijven he, de sukkelaar. Trouwen, men beloofd aan priester en god, en ziet hen daarna nooit meer, wederom, ze staan daar niet echt uit geloof, maar voor traditie, ons ouders willen dat zo graag. En als iemand sterft, dan liefst een begrafenis in de kerk, zo schoon, mag zijn wie wil, het was altijd 'ne goeie'... Dus nog slechts zeer weinigen gaan naar de kerk omwille van echt geloof imho, maar uit traditie...

Maa maakt dat dat kindje in dat kribbeke, in dat stalletje, onder dien boom, dan traditie, of is het toch nog een voorstelling van Jezus christus, zoon van god?

Moeilijk vraag...

Die stal is geen onderdeel van de Kerstboom.
Oud 24 augustus 2007, 10:01   #500
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd , edoch hun manier van redeneren is egocentrisch, imo zou het veel makkelijker zijn te zoeken wie hen opstookt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be