Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2013, 23:40   #5121
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook nu vindt u weer iets uit. Niemand heeft hier ooit beweerd dat ieder kind ontstaat uit een uitgesproken kinderwens. Echter, naar de moraliteit is het normaal dat mensen de verantwoordelijkheid van hun daden op zich nemen en niet proberen te minimaliseren of te ontkennen.
En wie denkt u te zijn om daarover te mogen oordelen? Ik vind helemaal niets uit, maar weerleg wel uw onzin.Een kind afstaan kan getuigen van verantwoordelijkheidszin.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 23:40   #5122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Weerlegt u maar eerst eens mijn stelling; er bestaat geen mannelijke of vrouwelijke psychologie, maar wel eigenschappen die aan mannen en vrouwen worden toegeschreven, waarbij de tijd en cultuur van invloed zijn.
Dat wordt alvast ontkracht door de inhoud van het boek waarnaar ik verwees. Daarin wordt immers uit de doeken gedaan hoe onze lichamelijkheid een wisselwerking heeft op onze psychologie, ons denken en handelen, ons taalgebruik en nog meer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 23:43   #5123
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wordt alvast ontkracht door de inhoud van het boek waarnaar ik verwees. Daarin wordt immers uit de doeken gedaan hoe onze lichamelijkheid een wisselwerking heeft op onze psychologie, ons denken en handelen, ons taalgebruik en nog meer.
Vandaar dat het beschouwt wordt als pulp, te lezen bij de kapper!
Oud 24 januari 2013, 23:48   #5124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat het beschouwt wordt als pulp, te lezen bij de kapper!
Die reflex van u hebben we al meer dan eens gezien.
Oud 24 januari 2013, 23:53   #5125
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die reflex van u hebben we al meer dan eens gezien.
Omdat ik geen pulp lees? Bedankt voor het compliment.
Oud 24 januari 2013, 23:55   #5126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw standpunt komt hier op neer: "Ik ben niet akkoord met de inhoud, dus is het pulp". Juist die reflex van u is al meer dan eens in deze draad naar boven gekomen.
Oud 25 januari 2013, 03:42   #5127
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Dat is uw overtuiging, maar daarom geen stelling die onderbouwd is, er is een vader en moeder nodig om een kind te verwekken, maar soms houdt dit niet in dat die mensen ook ouder willen/ zullen worden. Wanneer een kind opgroeit bij twee vrouwen , waarvan een al of niet de biologische moeder is, wanneer een kind wordt afgestaan ter adoptie, hecht het zich aan wie de verzorgende rol opneemt, dit kan een familielid zijn, grootouders, maar evengoed twee mannen/ vrouwen of een man en vrouw.
Je kan er toch niet vantussen dat een biologische band tussen ouder en kind best wel helpt om die hechting te verkrijgen. In veel gevallen is het ook zo dat de band met de biologische ouders overeind blijft ook al doen die ouders niet altijd wat van hen verwacht zou worden, onder het motto: "Het blijft nog altijd je vader / moeder."

Ook over adoptie is men lang niet meer zo enthousiast als in de jaren '70. Ondanks de goede zorgen van de adoptiefouders, blijkt in veel gevallen het kind op zoek te gaan naar zijn/haar biologische roots. De verklaring van het kind zelf voor zulk gedrag is steevast dezelfde: "Ik wil weten wie ik ben".

Bovendien beschouw ik het als een morele plicht om vervanggezinnen, zo goed mogelijk te laten lijken op de biologische. Het kan best zijn dat zwarte beren gezoogd kunnen worden door ijsberen en omgekeerd. Maar geen enkele zoo zal het in zijn hoofd halen om die jongen te verwisselen onder het motto: "Het is allemaal hetzelfde, speelt geen rol, als het jong maar zijn verzorging krijgt".

Tenzij men wil, voor het oog van het publiek, "experimenteren" natuurlijk.

Trouwens we zien ook dat die biologische band weldegelijk belangrijk is in TV-programma's als "Vermist". Akkoord dat zo'n programma geen wetenschappelijk gegeven is en akkoord dat de emoties wat worden opgesmukt voor het oog van de kijker,...

... maar heel vaak ziet het opgegroeide kind voor het eerst zijn biologische moeder en de wetenschap alleen al dat het om de biologische moeder gaat, zorgt voor hartverscheurende taferelen als was men zijn hele leven op zoek naar,....

Kortom: die biologische band is niet niks.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 25 januari 2013 om 03:50.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 03:58   #5128
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen alice,...

Ik ken het boek ook niet. Dus ik ben wat op zoek gegaan naar meer info er over, meer bepaald 'negatieve kritiek'. Ik ben op zoek gegaan naar iemand die zegt dat het een slecht boek is en waarom,...

... misschien moet je dat ook eens proberen, want ik heb niemand gevonden.

Volgens mij is het veel minder "pulp" dan jij beweert dat het is. Er zijn inderdaad psychologische verschillen tussen man en vrouw. En me dunkt weet men dat al veel langer, dan het boek oud is.

Paulus.
Oud 25 januari 2013, 06:41   #5129
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Je kan er toch niet vantussen dat een biologische band tussen ouder en kind best wel helpt om die hechting te verkrijgen. In veel gevallen is het ook zo dat de band met de biologische ouders overeind blijft ook al doen die ouders niet altijd wat van hen verwacht zou worden, onder het motto: "Het blijft nog altijd je vader / moeder."

Ook over adoptie is men lang niet meer zo enthousiast als in de jaren '70. Ondanks de goede zorgen van de adoptiefouders, blijkt in veel gevallen het kind op zoek te gaan naar zijn/haar biologische roots. De verklaring van het kind zelf voor zulk gedrag is steevast dezelfde: "Ik wil weten wie ik ben".

Bovendien beschouw ik het als een morele plicht om vervanggezinnen, zo goed mogelijk te laten lijken op de biologische. Het kan best zijn dat zwarte beren gezoogd kunnen worden door ijsberen en omgekeerd. Maar geen enkele zoo zal het in zijn hoofd halen om die jongen te verwisselen onder het motto: "Het is allemaal hetzelfde, speelt geen rol, als het jong maar zijn verzorging krijgt".

Tenzij men wil, voor het oog van het publiek, "experimenteren" natuurlijk.

Trouwens we zien ook dat die biologische band weldegelijk belangrijk is in TV-programma's als "Vermist". Akkoord dat zo'n programma geen wetenschappelijk gegeven is en akkoord dat de emoties wat worden opgesmukt voor het oog van de kijker,...

... maar heel vaak ziet het opgegroeide kind voor het eerst zijn biologische moeder en de wetenschap alleen al dat het om de biologische moeder gaat, zorgt voor hartverscheurende taferelen als was men zijn hele leven op zoek naar,....

Paulus.

De biologische band bij mensen is niets waard. Wij herkennen onze eigen jongen niet na de geboorte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Zoooooveel krediet geven aan de productie van een kind. Als ge een moeder of vader een pasgeboren baby in handen geeft dat niet hun kind is maar uiterlijk wel op hen zou kunnen lijken, dan beseffen ze het niet eens!!
Maw een kind hecht zich - zoals Alice heel correct stelde - aan de persoon die de verzorgende rol opneemt.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 06:45   #5130
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen alice,...

Ik ken het boek ook niet. Dus ik ben wat op zoek gegaan naar meer info er over, meer bepaald 'negatieve kritiek'. Ik ben op zoek gegaan naar iemand die zegt dat het een slecht boek is en waarom,...

... misschien moet je dat ook eens proberen, want ik heb niemand gevonden.

Volgens mij is het veel minder "pulp" dan jij beweert dat het is. Er zijn inderdaad psychologische verschillen tussen man en vrouw. En me dunkt weet men dat al veel langer, dan het boek oud is.

Paulus.

De universiteit van Tennessee heeft ontdekt dat er in de oertijd ook veel mannen waren die een verzorgende rol hadden, dit omdat niet alle mannen alpha mannetjes kunnen zijn.

Veel verder dan de oertijd kunt ge niet gaan
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 25 januari 2013, 07:09   #5131
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De universiteit van Tennessee heeft ontdekt dat er in de oertijd ook veel mannen waren die een verzorgende rol hadden, dit omdat niet alle mannen alpha mannetjes kunnen zijn.

Veel verder dan de oertijd kunt ge niet gaan
De oertijd? Dat is een fabeltje! Iedereen weet toch dat god de aarde pas 5000 jaar geleden geschapen heeft?

/sarcasm
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 07:44   #5132
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
De oertijd? Dat is een fabeltje! Iedereen weet toch dat god de aarde pas 5000 jaar geleden geschapen heeft?

/sarcasm
Silly me
Oud 25 januari 2013, 09:37   #5133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

(...)

Inderdaad, de biologische lijn is, ondanks al die pogingen om het te ontkennen, weldegelijk van groot belang voor de identiteit van een kind. 't Is nu eenmaal een vast gegeven dat wie of wat we zijn heel sterk verbonden is met de genetische overdracht. In lichamelijkheid en in zaken als talenten en aanleg herkennen kinderen zich in hun ouders (en omgekeerd).

'n Heel interessant "dubbelinterview" over dit onderwerp verscheen in psychologies.com, waarin twee deskundigen vanuit eenzelfde achtergrond en vorming tot heel andere conclusies komen. Hiermee wordt nog eens bevestigd wat we beiden al zovele malen onder iedereens aandacht hebben gebracht: in de academische wereld is er geen consensus.

Bijgevolg past het de grootste voorzichtigheid aan de dag te leggen en kinderen niet te plaatsen in situaties waar men reikwijdte, omvang en invloed eigenlijk nog steeds niet ten volle kan inschatten en begrijpen.

http://www.psychologies.com/Famille/...e-de-meme-sexe
Oud 25 januari 2013, 10:42   #5134
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de biologische lijn is, ondanks al die pogingen om het te ontkennen, weldegelijk van groot belang voor de identiteit van een kind. 't Is nu eenmaal een vast gegeven dat wie of wat we zijn heel sterk verbonden is met de genetische overdracht. In lichamelijkheid en in zaken als talenten en aanleg herkennen kinderen zich in hun ouders (en omgekeerd).

'n Heel interessant "dubbelinterview" over dit onderwerp verscheen in psychologies.com, waarin twee deskundigen vanuit eenzelfde achtergrond en vorming tot heel andere conclusies komen. Hiermee wordt nog eens bevestigd wat we beiden al zovele malen onder iedereens aandacht hebben gebracht: in de academische wereld is er geen consensus.

Bijgevolg past het de grootste voorzichtigheid aan de dag te leggen en kinderen niet te plaatsen in situaties waar men reikwijdte, omvang en invloed eigenlijk nog steeds niet ten volle kan inschatten en begrijpen.

http://www.psychologies.com/Famille/...e-de-meme-sexe
Fout. De biologische lijn is een hoop gewauwel.
Een mens herkent zijn eigen jong niet bij de geboorte. Feit.

Dieren herkennen hun jongen wel en daarom verstoten zij ook jongen van anderen en heel af en toe hoor je van een dier dat een jong van een ander wel aanvaardt.
Mensen zijn niet zo en kunnen dan ook zonder problemen met veel liefde zorgen voor een kindje dat niet van hen is. En wat voor soort sex mensen hebben tussen de lakens of elders speelt daarin geen enkele rol.
Oud 25 januari 2013, 11:22   #5135
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

( ... )
Precies!

Paulus.
Oud 25 januari 2013, 11:37   #5136
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies!

Paulus.
Hoe 'precies!'?

Niet 'exactly and to the point'?
Oud 25 januari 2013, 12:01   #5137
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Fout. De biologische lijn is een hoop gewauwel.
Een mens herkent zijn eigen jong niet bij de geboorte. Feit.

Dieren herkennen hun jongen wel en daarom verstoten zij ook jongen van anderen en heel af en toe hoor je van een dier dat een jong van een ander wel aanvaardt.
Mensen zijn niet zo en kunnen dan ook zonder problemen met veel liefde zorgen voor een kindje dat niet van hen is. En wat voor soort sex mensen hebben tussen de lakens of elders speelt daarin geen enkele rol.
Een percentage van de verwekte kinderen (10 á 20%?) weten, zowel het kind als wel de vader, zelfs niet eens dat het kind van een andere vader is.

Kinderen die in een ziekenhuis per ongeluk verwisseld worden weten moeders evenmin dat het niet hun gebaarde kind is.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 25 januari 2013 om 12:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 12:50   #5138
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een percentage van de verwekte kinderen (10 á 20%?) weten, zowel het kind als wel de vader, zelfs niet eens dat het kind van een andere vader is.

Kinderen die in een ziekenhuis per ongeluk verwisseld worden weten moeders evenmin dat het niet hun gebaarde kind is.
Dat is misschien wel zo, dat weet ik niet, maar precies omdat het het niet weet wil ik ook de mogelijkheid niet uitsluiten dat jij gelijk hebt in wat je zegt als men dat kind en/of de vader iets wijsmaakt.

Maar,...

... bij kinderen die geadopteerd worden door homoseksuelen, kun je maar moeilijk een biologische band met beide ouders faken uiteraard. De kans dat die vragen gaan stellen en op zoek zullen gaan, is dermate groot dat ze niemand zal verwonderen, zeg maar een vanzelfsprekendheid is.

En het is over die kinderen dat het gaat in deze discussie.

Paulus.
Oud 25 januari 2013, 13:04   #5139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Waar u dat getal vandaan haalt, is me vooreerst niet echt duidelijk. Daarnaast is het zo dat de identificatie van het kind met de vaderfiguur toch is gebeurd, ook al zou een DNA-onderzoek kunnen aantonen dat er geen grond voor is. De tweeledige component van waaruit een kind zijn of haar identiteit afleidt, doet zich voor. Naar moeders zijde, naar vaderszijde.

Dit verklaart dan ook waarom mensen het emotioneel heel zwaar (kunnen) krijgen wanneer ze later te horen krijgen, dat hun vader eigenlijk "hun" vader niet blijkt te zijn. Uit een onlangs uitgezonden reportage bleek juist deze problematiek. Heel schrijnend, want bepaalde mensen raken volledig ontwricht.
Oud 25 januari 2013, 14:50   #5140
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... bij kinderen die geadopteerd worden door homoseksuelen, kun je maar moeilijk een biologische band met beide ouders faken uiteraard. De kans dat die vragen gaan stellen en op zoek zullen gaan, is dermate groot dat ze niemand zal verwonderen, zeg maar een vanzelfsprekendheid is.
En wat is dan juist het probleem?
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be