![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waarom is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen? | |||
Omdat Brussel historisch gezien Vlaams grondgebied is |
![]() ![]() ![]() |
32 | 62,75% |
Om de verfransing van Brussel tegen te gaan |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Omdat Vlaanderen in Brussel niets heeft te zeggen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,92% |
Om te laten zien wie de baas is in Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,80% |
Een andere reden |
![]() ![]() ![]() |
9 | 17,65% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarna zijn de 'bons Belges' hier een (vrij kleine) minderheid. En dan kan het wel eens héél snel gaan. 2. Ik kijk Japanse, Koreaanse, Chinese, Russische, Finse, Hongaarse, Turkse, ... films mèt ondertitels. Die maken gewoon deel uit van het totaalbeeld. Het is me eigenlijk nog nooit opgevallen dat het vervelend is ondertitels te moeten lezen. Ik zal er in het vervolg eens op letten. Voor Engelse, Duitse, Franse en Spaanse films zijn die ondertitels af en toe mooi meegenomen om mijn kennis wat bij te spijkeren. Voor Portugese, Italiaanse, Zweedse en Deense films komen ze goed van pas, want van die talen beheers ik echt wel te weinig om zo'n hele film te kunnen volgen. Het is een kwestie van gewoonte, denk ik.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() laat me raden, jij kent genoeg Engelstaligen of je zit elke dag op Engelstalige fora om dat te weten?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mocht het zo leuk zijn voor de mensen dan zouden de Duitsers, Italianen, enz... de films ook niet meer dubben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leuk trouwens, dat Welsh. Ik word nu al jaloers ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
edit: hij zal niet schrijven/zeggen what's you point
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 24 februari 2010 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een zéér spijtige zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#509 | |
|
![]() Citaat:
Ze spreken niet graag Nederlands met een anderstalige want keer op keer maken ze dan mee dat hij/zij doet alsof hij het begrepen heeft en achteraf was het enkel uit beleefdheid of omdat het gesprek een beetje moet opschieten. Indien je alles 2 of 3 keer moet herhalen, gaat het niet vooruit. Taal is communicatie. Aangezien veel VL behoorlijk EN of FR spreken is de kans groot dat zij de leiding kunnen nemen in het gesprek. Het is bovendien ook vrij nieuw dat je als VL anderstaligen ontmoet die je taal spreken. Fransen en Engelsen hebben daar veel meer ervaring mee. En door de stelregel te hanteren: in Brussel spreek ik Frans; word je leven eenvoudig. Veel mensen houden er niet van om voordurend te moeten nadenken. Zo zijn ook rituelen ontstaan: het voorkomt dat je iedere keer moet nadenken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
|
![]() Citaat:
ik hoorde op tv van vader en zoon Merckx: bij ons is het simpel in Brussel: Spreekt men mij aan in het NL; dan spreek ik NL en is het Frans, dan gebruik ik FRans. Niet iedereen vindt taal bij iemand anders zo belangrijk. Vader Merckx heeft er zelf wel voor gezorgd dat zijn zoon perfect NL, FR en EN spreekt en de rest moet maar zelf uitmaken wat ze doen/spreken. een gezonde houding i.p.v. zich voortdurend te moeten ergeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#512 | |
|
![]() Citaat:
Ook Friezen verwachten niet dat Nederlanders hun taal zullen leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begroet iederéén en begin alle gesprekken altijd in het Nederlands, en het hangt van de reactie van de ander af in welke taal ik verder ga. Soms is dat dan Nederlands, soms Engels, soms Duits, soms Spaans, soms Frans en af en toe ook West-Vlaams (dat ik dan vaak razendsnel spreek). Doorgaans is dat een leuk spelletje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom anders denk je dat mensen als azert vinden dat het maar goed is dat deze situatie blijft zoals ze is en dat de Vlaming zich met name in Brussel onderdanig opstelt en altijd Frans spreekt? De knechtenmentaliteit van de Vlaming geeft de beste garantie op het blijven voortbestaan van de huidige scheve machtsverhoudingen en de Belgische staat in haar hudige vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
|
![]() Citaat:
Biologen zullen ook in een groenstook van 5 m op 5 m hun hartje kunnen ophalen en allerlei vormen van leven ontdekken; terwijl anderen dat maar een saaie kleine tuin zullen vinden die ze liefst zo snel mogelijk zouden willen betegelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien doen ze dat 'preventief'. Je weet immers maar nooit welke vieze beesten er in zo'n saaie kleine tuin rondkruipen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 24 februari 2010 om 16:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eén leraar geschiedenis zei me: "Onder het regime van Willem I moesten Franstaligen in Wallonië het Nederlands als tweede taal leren. Dat is onredelijk; die kunnen dat niet!". |
|
![]() |
![]() |