Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2010, 20:10   #501
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik reageerde enkel om Raf's uitspraak dat "het is God's werk" heel simpel is.
En zeggen dat het ons verstand te boven gaat is dat niet?
Oud 22 november 2010, 20:11   #502
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
En zeggen dat het ons verstand te boven gaat is dat niet?
Het zeggen wel, maar het gegeven niet.

Als het ons verstand te boven gaat, is het niet alleen heel moeilijk, maar onmogelijk te begrijpen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 20:21   #503
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het zeggen wel, maar het gegeven niet.

Als het ons verstand te boven gaat, is het niet alleen heel moeilijk, maar onmogelijk te begrijpen.
Zo kan je het natuurlijk ook bekijken.

Maar in een discussie zijn beide statements showstoppers die gebruikt worden om ieder argument tegen te gaan en discussie onmogelijk te maken. Zo zijn beide zeer simplistische argumenten. "Het gaat ons petje te boven" is trouwens ook een zeer ongezonde manier om te leven, waar zouden we zijn als iedereen zo dacht?
Oud 22 november 2010, 20:22   #504
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar in een discussie zijn beide statements showstoppers die gebruikt worden om ieder argument tegen te gaan en discussie onmogelijk te maken.
"De wetenschap zegt dat het zo is"
Oud 22 november 2010, 20:27   #505
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"De wetenschap zegt dat het zo is"
Met het grote verschil dat daarachter dan experimenten, waarnemingen of wiskundige formules achter zitten. Dingen die een reden geven om te zeggen "de wetenschap zegt dat het zo is". Maar je hebt gelijk dat kan evengoed gebruikt worden om alles te blokkeren.
Oud 22 november 2010, 20:28   #506
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Katholiek, van de Roomse rite. Redelijk traditioneel en behoudsgezind.
Mag ik vragen hoe u zo rotsvast overtuigd kan zijn dat uw god de juiste is? En dat u er niet louter in gelooft omdat uw omgeving, de vigerende cultuur dat voor de hand liggend maakt?

Indien u in Iran was geboren, dan was u wellicht een traditioneel moslim? Indien u in Hebron was opgegroeid, was u een orthodoxe jood?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 20:31   #507
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Mag ik vragen hoe u zo rotsvast overtuigd kan zijn dat uw god de juiste is? En dat u er niet louter in gelooft omdat uw omgeving, de vigerende cultuur dat voor de hand liggend maakt?

Indien u in Iran was geboren, dan was u wellicht een traditioneel moslim? Indien u in Hebron was opgegroeid, was u een orthodoxe jood?
Ik ben niet Katholiek opgevoed. Ik kreeg een doopsel, een eerste communie en een vormsel. Daar bleef het bij, zoals bij de meeste Vlamingen.

Ik ben tijdens mijn tienerjaren gaan experimenteren met en studeren over allerlei verschillende godsdiensten. Na veel de bijbel gelezen en bestudeerd te hebben, ben ik terechtgekomen bij het Katholicisme.
Oud 22 november 2010, 20:31   #508
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem er aanstoot aan dat dit soort onderwijs door de gemeenschap gefinancierd wordt.
De zaak is simpel. De mensen die dit onderwijs organiseren én degenen die hun kinderen er naartoe sturen, zijn ook "de gemeenschap". Zij betalen evenveel belastingen als u, ik en alle andere burgers. Het onderwijsgeld is met andere woorden niet van "de gemeenschap" maar van ons allen. Niemand heeft derhalve zaken met wat wie dan ook zijn kinderen (laat) onderwijzen, zolang er geen wetten overtreden worden of tegen de democratie ingegaan wordt.
Oud 22 november 2010, 20:53   #509
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen. Een vereniging draait dan ook op voor de eigen kosten.
Indien de overheid een vereniging subsidieert, is dit onder voorwaarden. Bepaalt ze wel één en ander.

Als jij godsdienstlessen wil, moet je daar zelf voor betalen.
Als ik danslessen wil, betaal ik daar ook zelf voor.
Maar 't is al lang goed Artisjok.

Als jij wiskundelessen wil, zal je daar ook zelf voor moeten betalen hoor.
Voor niets gaat de zon op.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 20:55   #510
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die kans is reëel. Religie is dan ook onderdeel van de traditie, maar objectief bekeken is de katholieke traditie superieur aan de joodse of islamitische traditie.
Oud 22 november 2010, 20:57   #511
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Die kans is reëel. Religie is dan ook onderdeel van de traditie, maar objectief bekeken is de katholieke traditie superieur aan de joodse of islamitische traditie.
En de joden en islamieten zullen juist hetzelfde zeggen. Dus enig objectief bewijs, of is jouw objectief bewijs eigenlijk je subjectieve mening?
Oud 22 november 2010, 21:03   #512
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de joden en islamieten zullen juist hetzelfde zeggen. Dus enig objectief bewijs, of is jouw objectief bewijs eigenlijk je subjectieve mening?
Bijvoorbeeld een juiste middenweg tussen het metafysische en het fysische, tussen het hiernamaals en het nu.

Ook een onderscheid tussen zonde en zondaar, de verfijning in de deugdenethiek zoals we die nu nog kunnen lezen (helaas weinig gekend),... maken dat de katholieke traditie superieur is.

Eigenlijk een heel uitgebreid en boeiend onderwerp dat niet ideaal tot uiting kan komen op een internetforum als dit.
Oud 22 november 2010, 21:13   #513
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De zaak is simpel. De mensen die dit onderwijs organiseren én degenen die hun kinderen er naartoe sturen, zijn ook "de gemeenschap". Zij betalen evenveel belastingen als u, ik en alle andere burgers. Het onderwijsgeld is met andere woorden niet van "de gemeenschap" maar van ons allen. Niemand heeft derhalve zaken met wat wie dan ook zijn kinderen (laat) onderwijzen, zolang er geen wetten overtreden worden of tegen de democratie ingegaan wordt.
De zaak is minder simpel dan u het voorstelt. Denken we maar aan de diverse schooloorlogen die in dit land gevoerd werden telkens de overheid besliste om een einde te maken aan het katholieke monopolie in het onderwijs of aan de financiering van het katholieke onderwijs.

U hebt gelijk waar u stelt dat het een kwestie is van de hele gemeenschaap waartoe natuurlijk ook katholieken behoren maar het is tevens een kwestie van krachtsverhoudingen binnen die gemeenschap.
En die zijn aan verandering onderhevig, zoals we allen weten.

Oud 22 november 2010, 21:17   #514
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Je slaat de nagel op de kop.
Gebedsruimtes zijn 'instellingen' voor zwakbegaafden.
Bidden kan je thuis ook.
Bidden kan je thuis ook.
Maar bijvoorbeeld, een eucharistieviering, heeft ook te maken met samenzijn. Verbondenheid.

Het is nogal goedkoop en zwak om als "argument"; gelovigen zwakbegaafden te noemen.
Er zijn ook onder de gelovigen, intelligente mensen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 21:17   #515
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben niet Katholiek opgevoed. Ik kreeg een doopsel, een eerste communie en een vormsel. Daar bleef het bij, zoals bij de meeste Vlamingen.

Ik ben tijdens mijn tienerjaren gaan experimenteren met en studeren over allerlei verschillende godsdiensten. Na veel de bijbel gelezen en bestudeerd te hebben, ben ik terechtgekomen bij het Katholicisme.
Dank u. Het is een erg persoonlijke kwestie en u geeft zich bloot en stelt zich derhalve kwetsbaar op. Ik heb daar respect voor.

Toch begrijp ik niet goed waarom u ervan overtuigd bent dat net uw god de enige juiste is. Ik denk dat alle gelovigen van alle gezindten die indruk hebben maar een andere reden dan dat ze juist in die godsdienst geboren werden, kan ik niet echt vinden.

Natuurlijk is de bijbel een interessant boek en wie daar vaak in leest zal er ook veel waardevols in vinden. Maar het feit dat u juist de bijbel gaat lezen heeft toch meer te maken met uw achtergrond en onze cultuur dan met de intrinsieke waarde van de bijbel. Want die kan u er natuurlijk niet op voorhand in ontdekken, daarvoor moet je het bestuderen.

Vandaar mijn vraag: zou u indien u in Iran was geboren wellicht shiïtisch moslim zijn? En indien het Hebron was geweest, was u dan wellicht orthodox joods?

Oud 22 november 2010, 21:24   #516
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank u. Het is een erg persoonlijke kwestie en u geeft zich bloot en stelt zich derhalve kwetsbaar op. Ik heb daar respect voor.

Toch begrijp ik niet goed waarom u ervan overtuigd bent dat net uw god de enige juiste is. Ik denk dat alle gelovigen van alle gezindten die indruk hebben maar een andere reden dan dat ze juist in die godsdienst geboren werden, kan ik niet echt vinden.
Hij is de enige juiste, omdat er maar één God is. Ik heb bewust gekozen voor de Katholieke Kerk.

Citaat:
Natuurlijk is de bijbel een interessant boek en wie daar vaak in leest zal er ook veel waardevols in vinden. Maar het feit dat u juist de bijbel gaat lezen heeft toch meer te maken met uw achtergrond en onze cultuur dan met de intrinsieke waarde van de bijbel. Want die kan u er natuurlijk niet op voorhand in ontdekken, daarvoor moet je het bestuderen.
Ik heb niet alleen de Bijbel gelezen, maar ook de koran en enkele andere teksten. Ik was zelfs eerst een aantal jaren paganist.

Citaat:
Vandaar mijn vraag: zou u indien u in Iran was geboren wellicht shiïtisch moslim zijn? En indien het Hebron was geweest, was u dan wellicht orthodox joods?
Mogelijk.
Oud 22 november 2010, 21:25   #517
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld een juiste middenweg tussen het metafysische en het fysische, tussen het hiernamaals en het nu.

Ook een onderscheid tussen zonde en zondaar, de verfijning in de deugdenethiek zoals we die nu nog kunnen lezen (helaas weinig gekend),... maken dat de katholieke traditie superieur is.

Eigenlijk een heel uitgebreid en boeiend onderwerp dat niet ideaal tot uiting kan komen op een internetforum als dit.
Hoe kan u superioriteit claimen als u denkt dat er een hiernamaals bestaat, of gelooft u niet in de hel?
Oud 22 november 2010, 21:28   #518
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hij is de enige juiste, omdat er maar één God is. Ik heb bewust gekozen voor de Katholieke Kerk.
Maar niets garandeert dat die ene god juist de uwe is noch dat de uwe de enige juiste is. Aangezien ook joden en moslims claimen dat er maar één god is, die deels dezelfde is als de uwe maar afhankelijk van het boek heel andere eisen stelt dan de uwe.

Hebt u aanwijzingen voor de stelling dat uw god de enige juiste is?

Citaat:
Ik was zelfs eerst een aantal jaren paganist.
Wat was daar mis mee?

Oud 22 november 2010, 21:30   #519
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar niets garandeert dat die ene god juist de uwe is noch dat de uwe de enige juiste is. Aangezien ook joden en moslims claimen dat er maar één god is, die deels dezelfde is als de uwe maar afhankelijk van het boek heel andere eisen stelt dan de uwe.
Het Jodendom is ethno-religieus geworden, en de Islam vertrouw ik niet.

Citaat:
Wat was daar mis mee?
Veel.
Oud 22 november 2010, 21:31   #520
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar 't is al lang goed Artisjok.

Als jij wiskundelessen wil, zal je daar ook zelf voor moeten betalen hoor.
Voor niets gaat de zon op.
Die wiskundelessen hebben een nut. Die danslessen ook.
De godsdienstlessen daarentegen.

Wij betalen allen samen wel degelijk voor het onderwijs.

Laatst gewijzigd door artisjok : 22 november 2010 om 21:32.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be