Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 november 2010, 20:39   #501
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De vrienden van NVA draaien weer rond de pot. Als u het fragment van de discussie terug zou zien dan valt op dat wanneer Gennez begint over artikel 35 dat Jambon in het defensief zit en tenslotte zegt (wat ik hier al maanden zeg) dat dit eigenlijk niet zo belangrijk is en het er niet toe doet of men van een wit blad begint of men van de bestaande situatie begint.
Toch wel: de uitvoering van artikel 35 impliceert dat er een limitatieve lijst van bevoegdheden komt waar de federale overheid exclusief verantwoordelijk is, en de rest bij de gemeenschappen en gewesten ligt. Dat wil zeggen: er zijn geen overlappende bevoegdheden meer mogelijk, en de federale overheid kan zijn bevoegdheden niet meer uitbreiden. Denk bv. eens aan de situatie dat de Gemeenschappen bevoegd zijn voor gezondheidspreventie, maar Onkelinckx toch nog persé een federaal kankerpreventie-instituutje moest en zou krijgen omdat de PS nog wat postjes wou uitdelen. Dat zou dus nooit meer kunnen na de uitvoering van Artikel 35.

Citaat:
Het is Beke die zijn broodheer te hulp schiet door te zeggen dat artikel 35 niet voor herziening vatbaar is verklaard. Waarom zegt Jambon dat niet meteen? Waarom kan ie dan niet gewoon zeggen dat dit wenselijk zou zijn ook al is dit vandaag niet mogelijk om het in de grondwet op te nemen (wat niet wil zeggen dat men niet van een wit blad zou kunnen beginnen.
Beke is daar mis in, het is perfect mogelijk de wet ter uitvoering van artikel 35 op te stellen en te laten goedkeuren. Alleen het in voege treden van de wet wordt uitgesteld tot de volgende verkiezingen. Maar goed, Beke is nog jong en onervaren, niet?

Citaat:
Vlaamse onafhankelijkheid is ook niet voor herziening vatbaar verklaard in de grondwet en zal dat ook nooit zijn. Zal NVA op dit punt ook zeggen van kijk we kunnen niet omdat het niet mag volgens de grondwet? Nee. Op dit punt was Jambon wel duidelijk. Nope.
Hoeveel artikelen staan er in de Grondwet die in 1830 wel voor herziening werden vatbaar verklaard? De nieuwe Grondwet van de Vlaamse Republiek zal er komen op basis van een ad-hoc constituante vergadering. Zo gaat dat met nieuwe landen.

Citaat:
Er is iets vreemd aan de hand over artikel 35. bij NVA. Een zwakke plek. Waarom begon Gennez er anders zo fel over? Waarom zat Jambon meteen in het defensief op dit punt?
Stel dat N-VA zou verklaard hebben dat ze artikel 35 willen uitvoeren, dan hadden de Franstaligen een excuus om N-VA uit te sluiten van de onderhandelingen nietwaar. Lelijk spelletje zwarte piet doorschuiven, waarbij Merrie Karolien in opdracht van haar broodheer Di Rupo moest proberen de onderhandelingen te laten spaak lopen en N-VA de schuld te kunnen geven? Gek toch dat de pers daar zo zedig over zwijgt. Opgezet spel?
fonne is offline  
Oud 22 november 2010, 20:43   #502
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wanneer ga jij nu eindelijk eens beginnen inzien dat "de vlaming" niet bestaat...? Al helemaal niet die homogene groep waar jij zo van droomt...
Dat die "ontvoogding" niks te maken heeft met Vlaamse onafhankelijkheid; dat geloof je toch zelf niet?

Ik weet niet echt met wie jij je de laatste tijd nog vereenzelvigd maar ik gok dat er wel een paar mensen zoals U denken.
Het heeft een hele tijd geduurd eer hij er was, die Vlaming. Maar het percentage van diegenen die zich eerst Vlaming voelen en pas dan (al of niet) Belg groeit met de dag. Was jij wel in het land wanneer er op 13 juni verkiezingen werden gehouden? Hoe zijn de "Belgitude"-partijen daar uitgekomen?
Oud 22 november 2010, 20:48   #503
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Van voetbal weet ik niets af, dus onthoud ik mij daaromtrent beter van commentaar, behoudens misschien mijn meer algemene stelling dat een sportcompetitie mij hoe dan ook geen reden lijkt om voor het overige totaal uit elkaar gegroeide bevolkingsgroepen in één enkel staatsverband te dwingen.

Veel belangrijker, en voor mij zo mogelijk nog veel onbegrijpelijker, is de houding die in de regel intelligent geachte mensen (in casu de Belgen) zelfs nog in deze éénentwintigste eeuw blijken aan te nemen ten aanzien van de meest oubollige, voorbijgestreefde, en vooral totaal ondemocratische “instellingen” zoals uw koningshuis.

Te weten bovendien dat die zichzelf tot de status van adeldom (vooral dom) opblazende familie, een mengelmoesje zijnde van Duitsers, Spanjaarden, Italianen en andere halfwassen buitenlanders, geen enkele voeling heeft en k�*n hebben met u allen, Vlamingen, Walen, en ex-Vlamingen of ex-Walen die zich te goed voelen om Vlaming of Waal te zijn, en zich ondanks hun koeterfrans liever “Francophones” laten noemen, er van uitgaand dat dit hen méér rechten en vrijheden verschaft dan de 90% andere Belgen.

Voor iemand als ik, een volstrekt republikeins denkende democrate, is het erg moeilijk te vatten dat méér dan driekwart der huidige Belgen het kennelijk bij een monarchie willen houden, zelfs als België zou gesplitst worden in twee of meer soevereine staten.

Ik weet natuurlijk wel dat de Belgen, véél meer dan welkdanige andere Europeanen, een totaal ondemocratische staatkundige context best aanvaardbaar vinden en er zelfs aan gewend zijn geraakt, maar het ronduit schrijnend gegeven dat driekwart van uw bevolking uit een soortement Magnificatrollen bestaat, zal ik toch ooit eens nader moeten bestuderen. Later, als ik eens de tijd heb…
Je moet dat begrijpen: buiten de vertederende fotos op de koekskesdozen van Delacre heeft de Belg immers niets om fier op te zijn. Braziliaans bier, Zwitserse chocoladebonbons, geen voetbal meer die naam waardig, de hoogste belastingen, de laagste uitkereringen en de slechtste politiekers ter wereld. En dus dweept de Belg met een parkinson-patient die al eens een pintje drinkt en een kindje koopt op een ander en een paar lastige koters heeft grootgebracht om met helicoptertjes of met hondjes te spelen.

Laatst gewijzigd door fonne : 22 november 2010 om 20:48.
fonne is offline  
Oud 22 november 2010, 20:52   #504
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vlaamse onafhankelijkheid op zich is een fetish, meer niet. Eenmaal de Vlamingen politiek volwassen genoeg zijn om te erkennen dat zij de meerderheid vormen in België en daardoor de mogelijkheid hebben om zelf de richting die België moet uitgaan te bepalen is de staatsstructuur waarin Vlaanderen zich bevindt eigenlijk van ondergeschikt belang.
Spijtig genoeg heeft de grondwet van 1970 en later die piste gebarricadeerd. Anders was BHV namelijk allang gesplitst geweest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Overigens ben ik er nog altijd van overtuigd dat een eventuele Vlaamse onafhankelijkheid er niet zal komen doordat Vlaanderen zich zal afscheiden van België, maar dit terzijde.
Di Rupo, Maingain, Milquet, Onkelinck, ... verdienen een standbeeld in iedere Vlaamse gemeente voor het voorbeeldige sloopwerk dat ze hebben verricht om het vermolmde huis België met de grond gelijk te maken.
fonne is offline  
Oud 22 november 2010, 20:54   #505
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je moet dat begrijpen: buiten de vertederende fotos op de koekskesdozen van Delacre heeft de Belg immers niets om fier op te zijn. Braziliaans bier, Zwitserse chocoladebonbons, geen voetbal meer die naam waardig, de hoogste belastingen, de laagste uitkereringen en de slechtste politiekers ter wereld. En dus dweept de Belg met een parkinson-patient die al eens een pintje drinkt en een kindje koopt op een ander en een paar lastige koters heeft grootgebracht om met helicoptertjes of met hondjes te spelen.
Zeer treffend gesteld, mijnheer Fonne. Het gemak waarmee u de Nederlandse taal weet te bespelen maakt mijn een heel klein beetje jaloers...
Gwylan is offline  
Oud 22 november 2010, 20:56   #506
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat de Franstalige Brusselaars de eerst komende decennia behoorlijk pissed zullen zijn.
Soms heb ik de indruk dat die Franstalige Brusselaars van u 'pissed' geboren zijn

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 22 november 2010, 20:58   #507
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Zeer treffend gesteld, mijnheer Fonne. Het gemak waarmee u de Nederlandse taal weet te bespelen maakt mijn een heel klein beetje jaloers...
Ach, ook al is het Aantwaarps mijn moedertaal, ik kan me behoorlijk behelpen in het Nederlands. Jij ook trouwens
fonne is offline  
Oud 22 november 2010, 20:59   #508
Klarekijk
Banneling

Standaard

Gooi gewoon heel dat onbestuurbaar federalisme in de prullenmand en bestuur dit kleine landje met één regering ,, veel goedkoper , en werkbaar
Klarekijk is offline  
Oud 22 november 2010, 21:00   #509
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg heeft de grondwet van 1970 en later die piste gebarricadeerd. Anders was BHV namelijk allang gesplitst geweest.
De nog niet-splitsing van BHV is niet het gevolg van de Grendelgrondwet van 1970, maar van het Vlaamse onvermogen om met een meerderheid om te gaan. Of eigenlijk wel, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Het is immers wellicht juist die Grendelgrondwet die dat Vlaamse onvermogen in de hand gewerkt heeft.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 november 2010 om 21:01.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 november 2010, 21:01   #510
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Gooi gewoon heel dat onbestuurbaar federalisme in de prullenmand en bestuur dit kleine landje met één regering ,, veel goedkoper , en werkbaar
Hebben ze vroeger al eens geprobeerd. Bleek helemaal niet werkbaar. Tijd voor een andere oplossing dus.
fonne is offline  
Oud 22 november 2010, 21:03   #511
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het heeft een hele tijd geduurd eer hij er was, die Vlaming. Maar het percentage van diegenen die zich eerst Vlaming voelen en pas dan (al of niet) Belg groeit met de dag. Was jij wel in het land wanneer er op 13 juni verkiezingen werden gehouden? Hoe zijn de "Belgitude"-partijen daar uitgekomen?
Doe geen moeite, Largo heeft anti-Vlaamse kleppen op.
Oud 22 november 2010, 21:04   #512
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik neem aan dat die regering - met het oog op doeltreffendheid en efficiëntie - parirariteiten en alarmbellen allerhanden in de prullenmand mogen gooien of sterk inkrimpen?
Burry is offline  
Oud 22 november 2010, 21:04   #513
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Ik merk dat het fameuze grondwetsartikel 35 hier andermaal ter sprake komt.

Wil mij toestaan te herhalen wat ik enige tijd geleden in een andere draad beknopt stelde inzake de inwerkingtreding van Art. 35 GW :

• Er dient een nieuw grondwetsartikel te worden aangenomen (onder de voorwaarden bepaald in Art 195 GW en volgende) dat de exclusieve bevoegdheden van de federale overheid bepaalt.

• Er dient een wet te worden aangenomen (met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt) die de voorwaarden en wijze bepaalt waaronder de gemeenschappen of de gewesten bevoegd zijn voor de aangelegenheden die niet uitdrukkelijk aan de federale overheid zijn toegekend. Deze wet bepaalt tevens de dag waarop Art. 35 GW in werking treedt. Bedoelde datum kan evenwel niet voorafgaan aan de inwerkingtreding van hiervoor vermeld nieuw grondwetsartikel.

Kortom : Art. 35 GW laat in theorie de mogelijkheid om zeer verregaand te federaliseren, maar dat vergt een dermate grote meerderheid (bovendien een meerderheid in elke taalgroep) en dus een dermate diepgaand “akkoord” tussen de taalgroepen dat gerust kan gesteld worden dat een inwerkingtreding van bedoeld grondwetsartikel in de praktijk quasi uitgesloten is, tenzij er een consensus zou bestaan die net zo goed een confederatie (en dus de opdeling van België in onafhankelijke staten) zou toelaten.

Tot zolang betekent Art. 35 GW in de praktijk niet veel méér dan…..niets.
Gwylan is offline  
Oud 22 november 2010, 21:06   #514
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
Dacht net hetzelfde... Annemans vind ik een begeesterd debater maar de manier waarop hij telkens probeert de N-va te kakken te zetten op momenten dat het beter is om aan hetzelfde zeel te trekken vind ik zwak
Annemans is naar mijn mening ondermaats uit de hoek gekomen. Dat ben ik van hem eerlijk gezegd niet gewoon. Als advocaat zou je toch meer gerichte pleidooi van hem hebben mogen verwachten vind ik, vooral wanneer de andere lagen te lullen over hoe moeilijk het wel niet zou zijn om tot een akkoord te komen. Dat dat nu zelfs nog niet lukt om een tot het vormen van een regering te komen en om BHV te splitsen. Dat het dan nog zoveel lastiger zou zijn om het land te splitsen.

Waarom niet dit als antwoord;

Dat het beter is deze maal de moeilijkere weg te kiezen, de andere lukt kennelijk toch ook niet, en nu het land splitsen is slechts één maal moeilijk. De andere akkoorden is iedere keer, zolang dat dit onland blijft bestaan, grote miserie. Dus zelft al zou het splitsen van België drie jaar in beslag nemen, dan is dat nog maar een peulschil vergeleken bij nog eens 50 jaar regerings onderhandelingen v
Garry is offline  
Oud 22 november 2010, 21:07   #515
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht net hetzelfde... Annemans vind ik een begeesterd debater maar de manier waarop hij telkens probeert de N-va te kakken te zetten op momenten dat het beter is om aan hetzelfde zeel te trekken vind ik zwak
Telkens het VB aan hetzelfde zeel wil trekken van de NVA worden ze in het gezicht gespuwd.
Ondertussen steunt de NVA aktief het cordon (dat ze zelf herhaaldelijk antideomcratisch hebben genoemd).

Daarenboven: Waarom zou het VB in alle nederigheid tav de NVA moeten zwijgen over zijn visie ivm de Vlaamse onafhankelijkheid nadat de NVA het breekijzer BHV wou verpatsen aan de Belgofonen?
Oud 22 november 2010, 21:07   #516
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk bv. eens aan de situatie dat de Gemeenschappen bevoegd zijn voor gezondheidspreventie, maar Onkelinckx toch nog persé een federaal kankerpreventie-instituutje moest en zou krijgen omdat de PS nog wat postjes wou uitdelen. Dat zou dus nooit meer kunnen na de uitvoering van Artikel 35.
Mevr. Onkelinx mag dat nu al niet meer hoor (zelfs zonder artikel 35 - dit artikel zou alleen de zaak omkeren: de niet benoemde bevoegdheden bij de deelstaten leggen terwijl die nu federaal zijn, maar preventiebeleid is benoemd en bij de deelstaten). Het is gewoon dat mevr. Onkelinx het punt stelt: ik geef dit geld hier aan een zogezegd federaal doel, maar toch maar aan een Franstalig ziekenhuis, en als ik niet mag, wel dan blaas ik de regering op.

En de bange beunhazen die de Vlamingen zijn kruipen ze dan.
Burry is offline  
Oud 22 november 2010, 21:10   #517
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Annemans is naar mijn mening ondermaats uit de hoek gekomen. Dat ben ik van hem eerlijk gezegd niet gewoon. Als advocaat zou je toch meer gerichte pleidooi van hem hebben mogen verwachten vind ik, vooral wanneer de andere lagen te lullen over hoe moeilijk het wel niet zou zijn om tot een akkoord te komen. Dat dat nu zelfs nog niet lukt om een tot het vormen van een regering te komen en om BHV te splitsen. Dat het dan nog zoveel lastiger zou zijn om het land te splitsen.

Waarom niet dit als antwoord;

Dat het beter is deze maal de moeilijkere weg te kiezen, de andere lukt kennelijk eveneens niet, en nu het land splitsen is slechts één maal moeilijk. De andere akkoorden is iedere keer, zolang dat dit onland blijft bestaan, opnieuw grote miserie. Dus zelfs al zou het splitsen van België drie jaar in beslag nemen, dan is dat nog maar een peulenschil vergeleken bij nog eens 50 jaar of langer komende regeringsonderhandelingen tussen deze twee gemeenschappen.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 november 2010 om 21:11.
Garry is offline  
Oud 22 november 2010, 21:14   #518
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het einde van belgie zal "een politieke keuze" zijn.

Bedenk even de enormiteit van deze,feitelijk onder de Vlaamse partijen algemeen aanvaarde uitspraak,gisteren op TV.....

Nog niet zo lang geleden kreeg de enige partij die dat vlakaf zei,Vlaams Belang,hel en verdoemenis over zich gestort,alleen maar OMDAT ze dat zegden

Laatst gewijzigd door kelt : 22 november 2010 om 21:16.
kelt is offline  
Oud 22 november 2010, 21:32   #519
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het einde van belgie zal "een politieke keuze" zijn.

Bedenk even de enormiteit van deze,feitelijk onder de Vlaamse partijen algemeen aanvaarde uitspraak,gisteren op TV.....

Nog niet zo lang geleden kreeg de enige partij die dat vlakaf zei,Vlaams Belang,hel en verdoemenis over zich gestort,alleen maar OMDAT ze dat zegden
Er komt geen einde van Belgie. Wel integendeel. Er komt een nieuw begin van België, sterker dan ooit.
system is offline  
Oud 22 november 2010, 21:35   #520
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er komt geen einde van Belgie. Wel integendeel. Er komt een nieuw begin van België, sterker dan ooit.
Het nieuwe duizendjarige Belgie!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be