![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Banneling
|
![]() Dromerijen of ook wel droomvluchten, mijn beste. Graag gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is godgeklaagd, ik weet het. Voor mijn part mag men het op dit forum gerust aan de reeds ellenlange lijst toevoegen van mijn ongebreidelde uitingen van imperialisme : eigen schuld, dikke bult. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=dromerij |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Binnen die «logica» zouden wij wellicht de Nederlandstalige Belgen moeten zien als Nederlanders. Eigenaardig, maar dat doen wij dus niet : voor ons zijn Nederlanders helemaal niet hetzelfde als Nederlandstalige Belgen (de Belgische Vlamingen incluis), die - zoals Franstalige of anderstalige Belgen – gewoon «Belgen» zijn. Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 oktober 2018 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 oktober 2018 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Minder nog zou ik het wagen uw postings in vraag te stellen zonder zeker van mezelf te zijn. Daarvoor ben je veel te verstandig en kom je meestal zeer beslagen op het ijs. Maar in onderliggende discussie was de 'winnaar' - voor zo ver een winnaar moet zijn - vooraf gekend. En dat was diegene die de kaart F-35 trok. Niet omdat het dossier een doorgestoken kaart zou zijn geweest, integendeel. Operationeel-technisch steekt de F-35 torenhoog boven zijn rivalen. Militair-politiek gezien hadden alle kleine landen waar we de laatste 40 jaar zo schitterend hebben samengewerkt (onder de vleugels maar niet onder het dictaat) van de heel grote broer al voor de F-35 gekozen. Het zijn die aspecten die de F-16 40 jaar lang tot een buitengewoon werkpaard hebben gemaakt dat steeds mee is geëvolueerd met de modernste technieken. Frankrijk heeft dat goed beseft. Meedoen aan de RFP zou tot niets leiden. De enige optie die ze had heeft ze goed gespeeld: de vliegtuigen aankoop kaderen in een ruim samenwerkingsprogramma (dat ietwat in de nevelen is gehuld gebleven). Maar een samenwerking van België zoals met de al bestaande partners én de USAF zou in de verste verte nooit kunnen worden bereikt. En was dus voor België geen pluspunt. Zonder meerdere Europese partners in zulk project zouden we hoogstens weeskinderen zijn onder de hoede van niet zo grote broer in een project van veel te kleine schaalgrootte. Je hebt je land goed verdedigd en hebt je vastgeklamd aan de strohalm van de politiek en aan de 'ganse' regering die moest beslissen zonder ooit in te gaan op de kwaliteiten van de vllegtuigen in de running. Dat domein zal je niet beheersen en daar was ik sterk in het voordeel natuurlijk. 25 jaren als jachtpiloot en hogere functies, ook in het F-16 programma, veeg je niet zo maar weg. Eigenlijk herhaalt de geschiedenis zich een beetje maar tegelijk is de uitkomst verschillend wat België betreft. Ik was erbij en zag Belgische luchtmachtgeneraals groen worden toen in Le Bourget 1975 de keuze van België voor de F-16 werd bekend gemaakt. Franstalige generaals - de luchtmacht had toen nog NOOIT een Nederlandstalige chef gehad - natuurlijk. In die tijd was er een stuurgroep opgericht tussen Nederland, Noorwegen en Denemarken en België om samen de opvolgers van hun Starfighters te kiezen. België was eerder schoorvoetend toegetreden en ze hoopten de anderen naar de Mirage F1-M53 te sturen. Maar ook daar was de superioriteit van de Amerikaanse kandidaat, de F-16 zo overweldigend, dat de Noordelijke landen de logische keuze maakten en wij schoorvoetend een paar dagen later volgden. In de marge, Dassault noemde de fabrikant van de F-16 een 'koekjesfabrikant'. Had België in 1975 alleen moeten beslissen dan waren we opgescheept met de Mirage F1-M53, een vliegtuig dat nota bene nooit is gebouwd. Maar we zijn in 2018 en Vlaanderen heeft in België een rol opgeëist die ons in denken en handelen meer in de Noordelijke sfeer trekt. Het dossier is dus heel correct gespeeld op Belgisch niveau, anders dan in 1975. Maar in beide gevallen heeft onze luchtcomponent de beschikking gekregen over het meest performante en het enige toekomstgerichte vliegtuig en het enige dat door zijn levensduur het (economische) voortbestaan van onze luchtmacht op lange termijn garandeert. Kort samengevat, U was een heel waardige opponent die ik graag op dit forum ontmoet, maar u was of verblind door uw afkomst - wat eerbaar is - en/of u had te weinig kennis van de materie om bij voorbaat de juiste conclusies te trekken en de logische keuze te maken. Naschrift: De Rafale is een knap vliegtuig. Geen slecht woord. Vandaag en morgen. Niet overmorgen.
![]() |
![]() |
#508 |
Minister-President
|
![]() .
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 30 oktober 2018 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#511 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder zijn we in dit landje allemaal Europeanen maar het begrip Belgen doet wat vragen rijzen! In het ene gedeelte van het land kent en leest men niet eens elkaar zijn kranten, en omgekeerd. Elk landsgedeelte geeft elk zijn eigen nieuwsberichten uit, en op een zodanige wijze als je bvb eerst naar een Nederlandse/Vlaamse zender luistert en vlak nadien naar een Franstalige Belgische zender je soms met de indruk zit dat die toch geen deel van hetzelfde land uitmaken! We gaan wel naar elkaars landgedeelte op vakantie, maar net zoals we naar een ander land zouden trekken! Om terug op het woordje "arrogantie" te komen, dan valt er bvb ook op dat er meer Vlamingen nog een woordje Frans kunnen dan er Franstaligen zijn die wat Nederlands kennen! Idem voor bvb politieke discussies: regelmatig komen Vlamingen hun uitleg in het Frans doen in de Franstalige programma's, het omgekeerde komt heel zelden voor. Daar moeten vertaalde onderteksten naar het Nederlands bij komen. Er lopen blijkbaar nog heel wat Franstaligen rond die neerbuigend tot bijna minachtend doen over de Vlamingen en hun taal. Maar om hun rekeningen en hun sociale zekerheid te helpen betalen, dan zijn we la Belgique... Laatst gewijzigd door andev : 30 oktober 2018 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De keuze voor de F-35 zal dit land verder uit elkaar drijven .
Eind goed al, goed dus ![]() De Vlaamse onafhankelijkheid komt alweer een stapje dichterbij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Edoch, of u fundamenteel minder dom wordt door een Nederlands woord te gebruiken, is verre van zeker. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 oktober 2018 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
België was contractueel 72% compensaties beloofd maar we zijn geëindigd boven de 100%. Er was een internationale werkgroep (SCIM) die daarop toezag. Er was wel een 'maar'. De Europese constructeurs moesten de producten die ze aanleveren competitief kunnen aanbieden. Dat bleek snel onmogelijk. Eerst werd de dollarkoers bevroren. Er waren toen zeer grote koersschommelingen. En later werd de term 'reasonnable competitive' ingevoerd waarbij sommige Europese stukken tot 300% duurder mochten zijn dan hun Amerikaanse tegenhangers. Dit maar om het geweldige belang van schaalgrootte te onderstrepen. De F-35 heeft ook die schaalgrootte, de Europese tegenhangers totaal niet.
![]() |
![]() |
#515 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Munten kunnen in de tijd enorm variëren in waarde. In de vroege jaren 80, klom de USD tot ongeveer 75 BEF. Dat was een verdubbeling van de koers op circa 3 jaar. Dat 'compensatie' dikwijls meerkost betekende, was op vele gebieden duidelijk. Het Nederlandse leger kocht de M113 rechtstreeks in de VS, het Belgische leger liet deze vervaardigen alhier en deze kosten dan ook 2 tot 3 maal zoveel aan de belastingbetaler.
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles Laatst gewijzigd door fcal : 30 oktober 2018 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het wordt stressen voor de Luchtcomponent....
Temidden een dalend personeelsbestand de overschakeling doen van de hercules transporters naar A-400's (hela jongens en meisjes,een Amerikaans door een Europees systeem vervangen....happy? ![]() En onderwijl de hercs en F-16's zowel afbouwen in aantal als de rest operationeel en relevant houden tot de laatste dag als het ware... Had ik nog de verdere opwerking van de NH90's vergeten te vermelden....en de aankomst,hoogstwaarschijnlijk binnen de 5 jaar,van een nieuw dronesysteem. O ja,en het is natuurlijk best mogelijk dat er plof,temidden al die bezigheden,ook nog moet deelgenomen worden aan operaties ergens in verwegistan..... ![]()
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 30 oktober 2018 om 20:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor het overige ben ik het eens met uw laatste zin : mijn domheid is, met of zonder gebruik van al dan niet correct Nederlands, fundamenteel ongewijzigd gebleven. En als er toch een wijziging is, ben ik hoe dan ook te dom om deze op te merken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat de op dit forum soms harde discussie ter zake betreft zie ik één en ander, nu de beslissing is gevallen, overigens niet in termen van winnaars of verliezers, zoals ik bij geen enkele discussie op een forum winnaars of verliezers zie. Mocht dat wel het geval zijn, en mocht ik mij daarbij graag aan de “winnaars”-kant geschaard hebben, dan ware dat echt niet moeilijk geweest : ik zou schijnheilig de F-35 de hemel in gepraat hebben, want ja natuurlijk wisten wij vooraf zoals iedereen in de branche wat binnen de RfGP-procedure de keuze van de Belgische regering uiteindelijk zou zijn, zoals ik dat niet zelden in mijn bijdragen heb gesteld of minstens heb laten verstaan. Frankrijk heeft het initiatief genomen om geheel afzonderlijk van die procedure en in verband met het concept van een vernieuwde inter-Europese aanpak aan de Belgische regering een ruim samenwerkingsvoorstel te doen op het vlak van defensie : ikzelf geloofde daar iets meer in dan velen, en ik verheel niet dat ik het jammer vind dat België bedoeld voorstel geen enkele kans heeft gegund. Wat hier in Frankrijk “in kringen” in het verkeerde keelgat is geschoten is vooral de absoluut niet ernstige manier waarop de afwijzing van bedoeld voorstel door België is gebeurd. Naast het feit dat onze president dat ongetwijfeld over enkele weken in Brussel binnenskamers aan uw eerste minister zal duidelijk maken, zal de betrekkelijke bitterheid desbetreffend naar mijn overtuiging een ganse tijd in bedoelde kringen blijven hangen, en in mijn ervaring mondt zoiets altijd en overal uit, zij het soms na enige tijd, in het voorleggen van de politieke of economische rekening. Los daarvan is het nu aan uw regering en aan de coalitiepartijen die ze ondersteunen om (vooral aan Franstalige kant) te proberen de politieke fall-out te ontwijken in het zicht van de eerstvolgende federale verkiezingen, en is het aan uw Luchtcomponent van Defensie om er straks met de gemaakte keuze het beste van te maken. Ik twijfel er niet aan dat het laatstgenoemde wel zal lukken. Voor het overige, inzake de hier gevoerde discussie : mijn negeerlijst is nog steeds blanco, dus sans rancune voor wat mij betreft. Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 oktober 2018 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
Banneling
|
![]() Ja, maar wie behoren die F-35s dan toe bij een boedelscheiding?
Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 31 oktober 2018 om 06:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was anders in de jaren 50-70. Toen had het nog enige zin om potentieel schrik te hebben van "de Russen". Mijn pa heeft in die jaren zijn eindwerk als stafbrevethouder gemaakt over hoe de Belgische en west-Duitse defensie zo lek was als een zeef, en "de Russen" in 48 uur in Brussel konden staan. Zijn idee was dat de Amerikanen GEEN gebruik zouden maken van nucleair tuig zolang het conflict "Europees" was, omdat de Amerikanen geen thermonucleaire oorlog op HUN grondgebied wilden ontketenen voor iets dat enkel maar Europees zou zijn, en als je de nucleaire optie opzij zette, dan was de West-Europese defensie geen ballen waard in vergelijking met wat het Warschau pact in de mand kon leggen. Hij had een wargame uitgewerkt dat aantoonde dat als "de Russen" dat echt wilden, en de Amerikanen niet nucleair wilden gaan, "de Russen" in 48 uur in Brussel stonden met hun tanks. Zelfs met alle conventionele vuurkracht van de NATO die opgetrommeld kon worden. Awel, weet ge wat ? Ze zijn nooit afgekomen, de "Russen". Met of zonder atoombommen in Kleinen Brogel. De enigen die wij over de vloer gehad hebben, zijn de Fransen, de Duitsers, en de Spanjaarden in hun historische gedaanten. Nooit Russen gezien. Hoewel zij door de conventionele defensie van West-Europa zouden snijden zoals de Amerikanen door die van Irak sneden in de eerste Irak oorlog. |
|
![]() |
![]() |