Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2020, 00:55   #501
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het laatste was dus het geval...
Neen, het ging weldegelijk om een bruidstaart voor een homo"huwelijk".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen wordt de vraag naar die huwelijkstaart niet afgewezen omwille van de levensstijl van de besteller.

Hier nogmaals:

Citaat:
Phillips has said in the past that he not only has declined same-sex union cakes, but he also declines other types of cakes that go against his beliefs, including cakes for Halloween, bachelor parties, divorce, cakes with alcohol in the ingredients, and cakes with atheist messages.
https://www.catholicnewsagency.com/n...ansition-96328
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 00:57   #502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nu blijkt dat die afgedankte advocaat van de zussen de top-advocaat te zijn van destijds Danneels en van de CD&V. Gekend als oerkatholiek.

Mijn account er af (mijn figuurlijke kop dus) als die zussen die advocaat niet moeten betalen; dat die betaald wordt door een ultra kaloten organisatie. Dat ze die advocaat zelfs niet zelf gevonden hebben, maar hen aangereikt door pilaarbijters.
Is het soms laakbaar dat een advocaat katholiek is?
Oud 25 januari 2020, 01:54   #503
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De klant haalde dus tot twee keer toe gelijk...maar de bakker bleef bezig, maar hier zou geen enkele rechtbank oordelen dat er " rekening moet worden gehouden met religieuze bezwaren". Jan wil dit niet onder ogen zien, hij wil dat dit kan, weigeren omwille van religieuze bezwaren...maar dat is nu eenmaal niet het uitgangspunt hier. Discriminatie mag niet, omdat je overtuiging dit voor schrijft.
Nochtans heeft het hoogste justitie orgaan in de VS die bakker over heel de lijn gelijk gegeven.
Zelfs als niet-religieus persoon kan ik me daar in vinden.
Jij ook wsl, wanneer je zelf bakkerin zou zijn en een moslim komt je vragen om een taart te maken met een discriminerend/tot geweldoproepend koranvers erop geschreven in chocolade.
Zou jij je dan niet graag gesteund zien door de wetgeving ter zake, dat je zoiets zonder gevolgen zou mogen weigeren uit moreel oogpunt, of dat nu religieus geïnspireerd is of vrijzinnig ?

Wat het WTJ betreft, die jarenlang die bakker het leven zuur hebben gemaakt met gerichte bestellingen waarvan ze op voorhand de afwijzing van wisten, vraag ik me af of ze zo’n toeren ook zouden uitvreten bij joodse, moslimse en hindoebakkers.
Indien niet, is dat toch maar ’n bende hypocriete subsidieslurpers en opent lastige vragen naar de exclusieve gerichtheid op witmans, als het gaat om discriminerende/racistische toestanden aan te klagen.

Nu goed, Alice, blijkbaar heeft iedereen – religieus of vrijdenkend – het recht, om elk werk of omstandigheid die ingaat tegen het eigen geloof of principes, te weigeren om uit te voeren.
Lees onderstaande kwoots eens en weet me te zeggen hoever ge denkt te zullen komen bij een klachtneerlegging, als ge bij niet-christelijke en of andersdenkende vakmensen iets wil laten maken in een door jou gekozen vormgeving/versiering, dat ingaat tegen hun geloof of leefprincipes:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Kijk, als morgen een flamingant aan een sossenbakker zou vragen, om een taart met de tweekleurige Vlaamse leeuw te maken en die bakker weigert dat, dan is dat eveneens die laatste z’n volste recht om dat niet te doen en blijft de flamingant het volste recht hebben om dat aan andere bakkers te vragen.
Citaat:
Vraag anders eens aan een islamitische of joodse beenhouwer om aan u haram geslacht vlees te verkopen.
Citaat:
Nogmaals, probeer maar eens bij een islamitisch/joodse beenhouwer een vleesschotel te bestellen in de vorm van een penis.
Je zal wel begrijpen dat die beenhouwers uw bestelling vlakaf zullen weigeren, gezien die beenhouwers op dezelfde manier en met evenveel grondwettelijk recht zullen reageren als die bakker, op grond van hun religieuze of principiële overtuiging.
Citaat:
Aan een moslimse bakker kan je ook niet vragen om de 3 biggetjes op een gepersonaliseerde taart te zetten, quoi.

Kijk, stel dat je naar een fotograaf stapt met de vraag om artistieke naaktfoto’s van uw madam en jezelf te laten nemen.
Als die fotograaf dat weigert omdat hij vind dat zoiets indruist tegen zijn begrip van goede zeden – en dat is een valabel argument -, dan kan jij nog steeds naar een andere fotograaf gaan die het wel doet.

Nogmaals (en dit voor de 3-de keer dat niemand erop ingaat, rara…), probeer maar eens bij een islamitisch/joodse beenhouwer een vleesschotel te bestellen in de vorm van een penis.
Citaat:
Daaraan ‘meewerken’ in de vorm van ’n huwelijkstaart, door die optioneel te versieren met mannenpoppetjes of ’n penis of whatever, gaat dus tegen z’n overtuiging in en hij heeft daarbij de wet aan z’n kant, gezien bij een gepersonaliseerde bestelling alleen de bakker kan beslissen of hij die opdracht aanneemt of niet, bij gelijk wie dan ook die een gepersonaliseerde taart komt bestellen.

Je zal als ongelovige bv bij een moslimbakker wel een taart kunnen bestellen, geen probleem, maar als je zou vragen om die optioneel te personaliseren met 3 marsepeinen biggetjes, dan zal je je aan een weigering kunnen verwachten, zonder dat ie jou daarmee discrimineert of enige wet overtreedt.
Succes!

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 25 januari 2020 om 01:58.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 13:38   #504
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het ging weldegelijk om een bruidstaart voor een homo"huwelijk".
Niemand zegt dat het daar niet over ging! Maar u blijft achter, en we weten waarom, u denkt immers dat religieuze dogma's boven de wet staan.
En dat discriminatie van homoseksuelen moet kunnen.
Voor u de normaalste zaak maar niet voor wie niet vanuit religieuze dogma's denkt, en voorlopig is het verbod op die discriminatie het uitgangspunt van onze samenleving, ongeacht welke levensovertuiging.

Het liefst zou u die religieuze dogma's ook via democratische weg opleggen, ook aan wie uw levensovertuiging niet deelt, en dat is een wezenlijk verschil met veel andere gelovigen die dat standpunt niet delen. Daarom denk ik dat mensen die denken zoals u beter nooit in een jury zitten met thema's die ook uw levensovertuiging raken, en terecht gewraakt worden.

Omdat en dit toont u de hele discussie al aan door uw standpunten, u niet kunt redeneren vanuit bijvoorbeeld de gelijke rechten van homoseksuelen zoals deze samenleving heeft toegekend.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 13:44   #505
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft het hoogste justitie orgaan in de VS die bakker over heel de lijn gelijk gegeven.
Zelfs als niet-religieus persoon kan ik me daar in vinden.
Jij ook wsl, wanneer je zelf bakkerin zou zijn en een moslim komt je vragen om een taart te maken met een discriminerend/tot geweldoproepend koranvers erop geschreven in chocolade.
Zou jij je dan niet graag gesteund zien door de wetgeving ter zake, dat je zoiets zonder gevolgen zou mogen weigeren uit moreel oogpunt, of dat nu religieus geïnspireerd is of vrijzinnig ?

Wat het WTJ betreft, die jarenlang die bakker het leven zuur hebben gemaakt met gerichte bestellingen waarvan ze op voorhand de afwijzing van wisten, vraag ik me af of ze zo’n toeren ook zouden uitvreten bij joodse, moslimse en hindoebakkers.
Indien niet, is dat toch maar ’n bende hypocriete subsidieslurpers en opent lastige vragen naar de exclusieve gerichtheid op witmans, als het gaat om discriminerende/racistische toestanden aan te klagen.

Nu goed, Alice, blijkbaar heeft iedereen – religieus of vrijdenkend – het recht, om elk werk of omstandigheid die ingaat tegen het eigen geloof of principes, te weigeren om uit te voeren.
Lees onderstaande kwoots eens en weet me te zeggen hoever ge denkt te zullen komen bij een klachtneerlegging, als ge bij niet-christelijke en of andersdenkende vakmensen iets wil laten maken in een door jou gekozen vormgeving/versiering, dat ingaat tegen hun geloof of leefprincipes:

Succes!
De VS en blij dat u dit opmerkt, maar hier zou er een ander oordeel zijn.
Uw vergelijking loopt mank, sinds wanneer is een bestelling van een
normale bruidstaart gelijk aan opruiende islamitische teksten?

En sinds wanneer is er hier een wet die radicaal gedachtengoed steunt?
Er is wel een wet die discriminatie van mensen op basis van hun geaardheid veroordeelt en verbiedt, een appel is nu eenmaal geen citroen!

Evenmin kun je stellen dat " witmans" hier als begrip iets te maken heeft, ook dat is discriminatie, uitsluiten op basis van origine, er is niets wat een link geeft met het onderwerp van discussie hier.
Oud 25 januari 2020, 13:45   #506
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, niemand zegt dat dus die slachtoffermuts mag af, wel dat die overtuiging ook als advocaat je handelen niet mag bepalen, een grens die u maar al te graag over wilt.
Oud 25 januari 2020, 13:49   #507
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik begrijp dergelijke verkrampte reactie evenmin.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 13:53   #508
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, ik begrijp dergelijke verkrampte reactie evenmin.
Dat kunt u toch niet echt menen, gezien de commentaar van Jan! Maar ik wil nog geloven dat er advocaten zijn die evengoed vanuit religieuze dogma's naar zaken kijken maar wel dat onderscheid maken tussen professionele rol als advocaat en eigen opvattingen.
Oud 25 januari 2020, 14:14   #509
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nu blijkt dat die afgedankte advocaat van de zussen de top-advocaat te zijn van destijds Danneels en van de CD&V. Gekend als oerkatholiek.

Mijn account er af (mijn figuurlijke kop dus) als die zussen die advocaat niet moeten betalen; dat die betaald wordt door een ultra kaloten organisatie. Dat ze die advocaat zelfs niet zelf gevonden hebben, maar hen aangereikt door pilaarbijters.
Ik denk dat die familie ondertussen al dik spijt heeft dat ze zich voor de kerkelijke kar laten spannen heeft.

Ontertussen is het kwaad wel geschied. Dokters gaan met de dreiging van beschuldiging van moord wel zaken weigeren.
Oud 25 januari 2020, 14:17   #510
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden waarom hij moest opstappen is omdat hij zelf zetelde in de euthanasiecommissie die de euthanasie van Tine Nys nadien evalueerde en goedkeurde.
Oud 25 januari 2020, 14:28   #511
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kunt u toch niet echt menen, gezien de commentaar van Jan! Maar ik wil nog geloven dat er advocaten zijn die evengoed vanuit religieuze dogma's naar zaken kijken maar wel dat onderscheid maken tussen professionele rol als advocaat en eigen opvattingen.
Ik meen dat een advokaat bij de uitoefening van zijn/haar job de wetgeving als richtlijn moet volgen, ongeacht of hij/zij nu gelovig of atheïstisch is.
Oud 25 januari 2020, 14:31   #512
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik meen dat een advokaat bij de uitoefening van zijn/haar job de wetgeving als richtlijn moet volgen, ongeacht of hij/zij nu gelovig of atheïstisch is.
Uiteraard, maar wetten laten zich interpreteren, tegenover mekaar. En daar het best gebruik van maken in het voordeel van je klant, is de taak van advocaten.
Dogma's als vertrekpunt sturen dat proces?
Oud 25 januari 2020, 14:43   #513
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar wetten laten zich interpreteren, tegenover mekaar. En daar het best gebruik van maken in het voordeel van je klant, is de taak van advocaten.
Dogma's als vertrekpunt sturen dat proces?
Wordt dat niet wat overdreven?
Oud 25 januari 2020, 17:58   #514
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=quercus;9233038]Wordt dat niet wat overdreven?[/QUOTE
Zou je denken; tot je de meningen van Jan leest!
Oud 25 januari 2020, 18:03   #515
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand zegt dat het daar niet over ging!
Toch wel. Daarom haalde ik het volgende aan:

Citaat:
Phillips has said in the past that he not only has declined same-sex union cakes, but he also declines other types of cakes that go against his beliefs, including cakes for Halloween, bachelor parties, divorce, cakes with alcohol in the ingredients, and cakes with atheist messages.
De bakker geeft duidelijk te kennen dat geen taarten wenst te bakken die op enerlei wijze refereren naar iets wat niet in het verlengde ligt van zijn christelijke levensvisie. Bijgevolg wenst hij geen taart te bakken voor een huwelijk van een homoseksueel koppel, net zoals hij ook geen taart wil bakken voor bepaalde andere gelegenheden. Zoals reeds gezegd: het draait wezenlijk niet om de besteller, maar wel om aard en doel van de taart.
Oud 25 januari 2020, 18:11   #516
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u blijft achter, en we weten waarom, u denkt immers dat religieuze dogma's boven de wet staan.
En dat discriminatie van homoseksuelen moet kunnen.
Voor u de normaalste zaak maar niet voor wie niet vanuit religieuze dogma's denkt, en voorlopig is het verbod op die discriminatie het uitgangspunt van onze samenleving, ongeacht welke levensovertuiging.
Hier gaat u echt volledig de mist in. Al meermaals heb ik op dit forum onderstreept (en meerdere deelnemers in deze draad kan ik al getuige nemen) dat binnen onze staatsordening we met een democratische dynamiek zitten waarbij het fundament de wet en niets anders dan de wet is.

Wel heeft iedere burger de vrijheid uit te gaan van een bepaalde levensvisie. De overheid garandeert die vrijheid - een belangrijk element dat u schijnbaar steeds weer ontgaat - en laat toe dat burgers zich op het politiek terrein vanuit die levensvisie engageren. Een atheïst mag gerust ijveren voor een heel grote liberalisering van euthanasie, net zoals een gelovige mag ijveren voor een verstrenging van de abortuswetgeving bijvoorbeeld. Dat is de normaalste zaak in een democratische rechtstaat.

Altijd merkwaardig hoe u het nog altijd moeilijk hebt met deze fundamentele vrijheden. Soms lijkt het erop dat u bepaalde categorieën burgers geen vrijheid gunt, burgers met meningen waarmee u niet instemt. Juist dat lijkt een ondemocratisch trekje van u te zijn. U mag het natuurlijk altijd weerleggen, maar dan hoor ik graag dat u gelovige burgers bijvoorbeeld de vrijheid gunt om "vanuit religieuze dogma's te denken" en om vanuit die optiek wetgevend werk te sturen.
Oud 25 januari 2020, 18:13   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het liefst zou u die religieuze dogma's ook via democratische weg opleggen, ook aan wie uw levensovertuiging niet deelt, en dat is een wezenlijk verschil met veel andere gelovigen die dat standpunt niet delen. Daarom denk ik dat mensen die denken zoals u beter nooit in een jury zitten met thema's die ook uw levensovertuiging raken, en terecht gewraakt worden.

Omdat en dit toont u de hele discussie al aan door uw standpunten, u niet kunt redeneren vanuit bijvoorbeeld de gelijke rechten van homoseksuelen zoals deze samenleving heeft toegekend.
Ook hier komt u tot conclusies die niet op feiten maar op vooroordelen zijn gebaseerd. Als burger va
Oud 25 januari 2020, 18:16   #518
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ook hier komt u tot conclusies die niet op feiten maar op vooroordelen zijn gebaseerd. Als burger van dit land kan ik gerust aftoetsen of een euthanasieaanvraag en -uitvoering correct verlopen is. De procedures liggen vast en dat kan objectief afgetoetst worden.

Uw eerste zin is al helemaal te gek voor woorden. Al meermaals heb ik uitdrukkelijk gesteld dat ik als democraat niets wenst "op te leggen". Als burger heb ik binnen een democratische rechtstaat echter bepaalde rechten en vrijheden. Als u mag ijveren voor een verdere liberalisering van de abortuswetgeving, zie ik niet in waarom ik, eveneens burger van dit land, niet zou mogen en kunnen ijveren voor een andere invulling van die wetgeving. U kunt mij dat recht onmogelijk afnemen en u hebt geen poot om te staan om mijn vrijheid daarin te beperken.
Oud 25 januari 2020, 18:20   #519
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nu echt wel heel benieuwd op welke juridische elementen u zich baseert om tot die conclusie te komen. Waarin verschilt de relevante Belgische met de Amerikaanse wet?

Er is immers een fundamenteel verschil tussen het weigeren van een bestelling omwille van de levenswijze van de besteller, dan wel omwille van de aard van het gevraagde product. De bakker geeft immers uitdrukkelijk te kennen dat het om dat laatste gaat, niet om het eerste.
Oud 25 januari 2020, 18:28   #520
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vergelijking loopt mank, sinds wanneer is een bestelling van een
normale bruidstaart gelijk aan opruiende islamitische teksten?
Het ging niet om een normale bruidstaart, ook al omdat in die Amerikaanse staat het huwelijk toen niet openstond voor homoseksuelen.

Ik citeer uit het arrest van het Amerikaans Hooggerechtshof:

Citaat:
Masterpiece Cakeshop, Ltd., is a Colorado bakery owned and operatedby Jack Phillips, an expert baker and devout Christian. In 2012 he told a same-sex couple that he would not create a cake for their wedding celebration because of his religious opposition to same-sex mar-riages—marriages that Colorado did not then recognize—but that he would sell them other baked goods, e.g., birthday cakes.
https://www.supremecourt.gov/opinion...6-111_j4el.pdf

Hier blijkt duidelijk dat de bakker geen speciale taart voor hen wou maken, maar wel bereid was om uit zijn gewoon assortiment te leveren.

U gaat dus bij herhaling in de fout als u stelt dat de bakker geen waren wou leveren omwille van de levenssstijl van dat koppel. Daar gaat het in wezen totaal niet over en dat wordt ook heel duidelijk weerlegd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be