![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is wel een erg simpele dooddoener. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#502 | |
|
![]() Citaat:
![]() En Charleroi is een andere wereld, sorry, van iets anders zal je me nooit kunnen overtuigen
![]() |
![]() |
#503 | |
Staatssecretaris
|
![]() Scheikundig gezien is dat hetzelfde.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() C uit W;1645752]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2. Dat het communistische onderwijs zoveel volk trok, was vooral om politieke redenen, niet om educatieve. Denk bijvoorbeeld maar aan de Lumumba-universiteit in Moskou. 3. Wat de kwaliteit betreft, als ik enkel spreek over de branche die ikzelf goed ken, de historische en bij uitbreiding de mens-wetenschappelijke, dan blazen ze hun eigen wetenschappelijkheid op door alles exclusief vanuit marxistisch standpunt te bekijken. Onlangs promoveerde in Nederland een historicus op een proefschrift over de historiografie over Berlijn in Nazi-Duitsland, de DDR en de BRD. Daaruit blijkt dat in de DDR eerst de ideologie kwam, dan pas de geschiedenis. 4. De opleiding van sportlui en musici (en andere) was enkel te danken aan het autoritaire, totalitaristische systeem, waarin kinderen geselecteerd en gedrild werden, zonder al te veel keuze voor (andere) persoonlijke ontwikkeling of vrije keuze. Overigens, topsporters? In de DDR? Weet je nog hoe die zwemsters eruit zagen? Nogmaals, ook hier gold: totale onderschikking van het individu aan de ideologie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dezelfde spreuken aan de muur? Mag ik dan eens een spreuk die men in Vlaanderen als Wallonië aantreft? Ongetwijfeld in die "Belgische taal"... De dijenkletser vind ik wel "de mensen zien er hetzelfde uit". Wat had u wel gedacht? Dat men plotseling zwartjes ziet of zo? In Frans-Vlaanderen zien de mensen er ook hetzelfde uit. In Noord-Brabant ook. In het Rijnland ook. Allemaal leden van die zogezegde "Belgische natie"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo een groot deel van vlaanderen is eigenlijk Franstalig, als ik het goed begrijp wil je niet alleen Vlaamse onafhankelijkheid maar ook delen van Frankrijk en WalloniË opeisen? Charleroi is meer verschillend van Vlaanderen dan pakweg Braine of Moeskroen, maar een andere wereld zou ik het niet durven noemen, er wonen heel veel migranten in Charleroi, wat het een beetje een exotisch tintje geeft, en veel kansarmen, maar de meesten die er wonen zijn en blijven Belgen die eigenlijk weinig verschillen van Vlamingen. Charleroi, Marchienne enzovoort kun je wel vergelijken met de Seefhoek of Borgerhout in Antwerpen.
Laatst gewijzigd door tomm : 9 april 2006 om 13:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die koffie... Tja, ik heb nog nooit ervaren dat een kop koffie in een staminee in Sint-Winoksbergen anders smaakte dan in Poperinge. Ik vraag me af waar u het haalt. In Belgisch-Vlaanderen zijn er evengoed plaatsen waar men slechte of slappe koffie serveert, waar men dan op andere plaatsen heel goede schenkt. Kledij? Wat dragen ze dan wel in het noorden van Frankrijk dat bij ons onbekend is? De tijd is bij u ergens blijven stilstaan, zeker?! We dragen al lang geen streekkledij meer (en juist daar was er veel gelijkenis tussen het noorden van Frankrijk en bijvoorbeeld de Westhoek). Wat mensen aanhebben, is internationaal geworden. Ontworpen ik-weet-niet-waar, en meestal vervaardigd in een oosters land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#510 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jan van den Berghe;1645778]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jan van den Berghe;1645792]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik moet nu wel toegeven dat de verschillen in bijvoorbeeld Oost-Europa tussen de landen veel en veel groter zijn. Laatst gewijzigd door tomm : 9 april 2006 om 14:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#514 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch hebben al die wetten en bepalingen de mentaliteit en volksaard gedeeltelijk beïnvloed, dat is ook in België zo, dat is in heel de wereld zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb evenwel nog steeds geen voorbeeld van dergelijke gemeenschappelijke spreuken die u blijkbaar weet te ontwaren in Vlaamse als Waalse kroegen... Ik heb zo stilaan de indruk dat u er geen weet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kan in bepaalde gevallen zo zijn. In deze echter niet: ik zie geen inhoudelijk verband tussen bar-tabac en een Franse identiteit. Of kunt u mij dat misschien uitleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kledij die verschilt van land tot land? U droomt zeker al wakend? Ik zie dezelfde merkkledij in heel Europa. Ik merk dezelfde goedkope Chinese textiel in heel Europa. Er is nauwelijks nog verschil, daar onze kledij gewoon universeel is geworden en gedragen wordt over bijna heel deze aardbol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Limburg stond cultureel niet onder invloed van Luik, maar het hertogdom werd cultureel beheerst door wat zich afspeelde in het hertogdom Brabant. Niets voor niets werd in het hertogdom Limburg de al daar dominerende taal, het Nederlands, als het "Brobentsch" omschreven. Vraag is evenwel wat u met die historische elementen wil doen. Er een of andere belgicistische mythe mee proberen te gronden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan moet u toch dringend de waard van Le Vierpot in Boeschepe duidelijk maken dat hij zich on-Frans gedraagt... Daar worden immers grote koppen koffie geschonken.
|
![]() |
![]() |