Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2004, 23:42   #501
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Wettelijk gezien moet de informatie bij mijn weten niet alleen in het Nederlands verstrekt worden, ze moet uitsluitend in het nederlands verstrekt worden.
Dat de klager de wet aan zijn kant heeft dat trekt niemand in twijfel en daar kan je ook geen discussie over voeren.
De vraag is of de 'geest' van de wet wel zo bedoelt was en of het geen beetje belachelijk is om de wet in dit geval aan te wenden. Misschien had er in de wet beter gestaan 'minstens in het Nederlands'?!

Stel dat de federale overheid morgen een brochure uitgeeft over AIDS en deze laat opstellen in het Nederlands, Frans en Duits. Is het dan wenselijk dat ze 3 versies uitgeeft of volstaat het dat de 3landstalen aanwezig zijn in de brochure zodat iedere Belg kan begrijpen over wat het gaat?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 23:43   #502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jawel hoor, Hans1 is van de site verdwenen...
De grond werd te heet onder zijn voeten... Ongetwijfeld is er morgen kroonraad en worden de weinige paladijnen bij de troon van Hans I de Grote ontboden om over dit alles te beraden. Ondertussen gaat Hans I de Grote een onrustige nacht tegemoet, nachten vol met verschrikkelijke nachtmerries over N-VA's die subsidies en veel media-aandacht krijgen en dergelijke meer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 23:44   #503
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
De vraag is of de 'geest' van de wet wel zo bedoelt was en of het geen beetje belachelijk is om de wet in dit geval aan te wenden. Misschien had er in de wet beter gestaan 'minstens in het Nederlands'?!
Weet u dan wat de bedoeling was van de wetgever toen die taalwet werd opgesteld?

De wet is de wet. Punt uit, andere lijn.
Oud 31 januari 2004, 23:46   #504
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wettelijk gezien moet de informatie bij mijn weten niet alleen in het Nederlands verstrekt worden, ze moet uitsluitend in het nederlands verstrekt worden.
Dat de klager de wet aan zijn kant heeft dat trekt niemand in twijfel en daar kan je ook geen discussie over voeren.

Stel dat de federale overheid morgen een brochure uitgeeft over AIDS en deze laat opstellen in het Nederlands, Frans en Duits. Is het dan wenselijk dat ze 3 versies uitgeeft of volstaat het dat de 3landstalen aanwezig zijn in de brochure zodat iedere Belg kan begrijpen over wat het gaat?
Dan kan de federale overheid zich best houden aan de meest economische oplossing.
EDIT: blijkbaar moet men zich hier ook aan de taalwetten houden. Geen slechte zaak, lijkt mij.

In se kan je deze kwestie misschien wel absurd noemen, maar naar mijn gevoel maakt het deel uit van een broodnodige "verdediging" tegen de verfransing van Vlaanderen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 23:46   #505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De federale overheid moet alle publicaties in de drie landstalen aanbieden. Het is tot nu toe zo dat ze steeds afzonderlijke Frans-, Nederlands- en Duitstalige brochures worden uitgegeven. De verspreiding is echter weer volgens de taalwetten: in de postkantoren in het Vlaams Gewest zult u alleen de Nederlandse versie van die brochures aantreffen, terwijl alleen in Brussel de brochures in het Frans en in het Nederlands aan de balie zullen liggen.
Oud 31 januari 2004, 23:50   #506
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
En jawel hoor, Hans1 is van de site verdwenen...
De grond werd te heet onder zijn voeten... Ongetwijfeld is er morgen kroonraad en worden de weinige paladijnen bij de troon van Hans I de Grote ontboden om over dit alles te beraden. Ondertussen gaat Hans I de Grote een onrustige nacht tegemoet, nachten vol met verschrikkelijke nachtmerries over N-VA's die subsidies en veel media-aandacht krijgen en dergelijke meer.
Ik vraag mij af wanneer de BUB eindelijk eens zal beginnen pleiten voor een unitair slaappatroon, daar waar de R.E.M.-cycli nu nog gesplitst zijn dankzij die fascistische periodes van minder intense slaap. Tenslotte is dit wat een meerderheid van de bevolking wilt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 10:40   #507
kirie
Burger

Standaard

en maar naast de zaak discuteren
kirie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 10:45   #508
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.

Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.

Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.

Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Nog eens de groeten van niet partijgebonden vlaming ter plekke.
Dagelijkse praktijk: cijfers?

Dat u zich zo fixeert op een aantal arroganteriken, dat begrijp ik niet. Uw maatschappelijk gezichtsveld is niet al te groot en niet al te algemeen gevormd. Wanneer houdt u ook rekening met diegenen die zich wel aanpassen, die wel de moeite doen, en die veel talrijker zijn dan diegenen die dat niet doen?

Men kent dit probleem overal: mensen die pas nieuw zijn en de taal nog niet spreken, mensen die niet meer zo snel leren als vroeger, en de mens is nu eenmaal een migrerend ras dus ophouden zal het nooit, wetten of niet. Enkel hier reageert men zo gepikeerd, uit wrok met de geschiedenis.

Ik wacht met spanning op de dag dat een Franstalige u de weg vraagt, en u arrogant uw neus ophaalt en zegt "spreek Nederlands", en die Franstalige dan op zijn tenen getrapt zegt dat hij Franse toerist is, en u zich dan zou moeten verexcuseren: "excusez moi, je pensais que vous etiez un wallon pas integré". Het beeld van Vlaanderen is voor die man dan leuk bedorven...
uw replieken tonen enkel voor de zovelste keer aan dat u werkelijk NIETS van de toestand kent en maar in het ijle wat zit te zeveren. - neen, ik kan geen cijfers geven over hoeveel mensten het dagelijk gaat in de hospitalen. Het is al wel meerdere keren in de media geweest, dat u dan weer niet leest of hoort. Weest gerust dat ik de man die in het Frans de weg vraag wel degelijk in het frans zal beantwoorden, dit met alle plezier zelfs. Leer onderscheiden maken en betrek hier geen belachelijke voorbeelden bij. Dat er reeds meer franstalingen in deze gemeenten wonen die het wel als een "évidence" beschouwen vlaamswillend te zijn is gewoon zever. Er zijn er wel reeds meer dan in 1960 dat klopt, maar de meerderheid? Ik zou U pagina's lang verhalen kunnen vertellen over zaken die ik zelf ervaar(de), maar die moeite wil ik zelfs niet meer nemen omdat dit bij standpunten als de uwe toch een verloren moeite is. Een klein vb. toch . Als je in een (nieuw geopende) krantenwinkel dagelijks ( men moet de mensen eens leren kennen, niet) een nederladstalige krant koopt, dan is de kans wel vrij groot dant men nederlandstalig is of niet , temeer als men dan ook nog goedemorgen of dank u of zo iets zegt. Voor u is het blijkbaar heel normaal dat de man in de winkel na twee weken nog steeds "merci - bonjour- voila etc..." blijft zeggen. Is dat zo moeilijk ? Da's eerstens elementaire beleefdheid en krantvriendelijkheid. Maar neen, Monsieur pense un tot petit peu autrement. En dit is dus een echt in alle betekenissen een klein voorbeeld. Helaas bestaat dit op veel belangrijker punten . En weet u, vroeger kreeg men makkelijk het antwoord dat men " français" was in dergelijke omstandigheden. Meestal was mijn anwtoord dat ik werkelijk de indruk kreeg dat alle "français" hun land hadden verlaten. Uiteraard zag die nederlandsonwillige gazettenboer me niet meer na een tijd en heeft hij ook geweten waarom.
Oud 1 februari 2004, 10:52   #509
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Ja mensen, wat hier te lezen valt, naar aanleiding van een folder in de brusselse rand is zonder meer ongelooflijk. Heel pak snotventen zitten hier te discuteren over taaltoestanden rond Brussel / Vlaams Brabant.
Er zijn er die graag opmerken dat iemand off-topic gaat, maar die zelf niet anders doen en er mee beginnen. Die de ziekenhuis- en dokterstoestanden zelfs "hypothetisch " vinden , terwijl dat een dagelijke praktijk is. Wat een onwetentheid en toch maar discuteren....om hier wat proberen gelijk te halen, met de meest onzinnige dingen die er niets mee hebben te maken.

Er zijn die het goed vinden anderstaligen in een gemeente mondeling ter wille te blijven zijn terwijl ze er al j�*ren wonen. Man, ik kan je één raad geven, kom zoals ik, al tientallen jaren, hier echt in de probleemstreek wonen, die goesting om dat te doen zal je met de tijd wel afnemen, dat garandeer ik je. Misschien moet je ook maar eens de gemeente noemen waar je dat goede voorbeeld voor eeuwige niet-aanpassing uitoefent.

Als jullie werkelijk minder dan het achterste van mijnen hond over die zaken afweten, zwijg er aub over en hou je bezig met iets anders.
Zoals ik al eens zei, met dit soort klootvlamingen, jawel die term gebruik ik met veel plezier, hij is nog te goed zelfs, worden vlamingen die na enkele jaren van vooruitgang op hun recht op correcte behandeling, opnieuw in de toekomst in eigen rug geschoten. En ter informatie, je hoeft niet eens daarvoor een extreem standpunt in te nemen om te denken en te weten zoals ik , kom gewoon hier wonen, je ziet het dan wel. Op een dag zal je misschien spijt hebben hier te wonen als ze je in een of ander hospitaal je niet meer begrijpen. Denk liever eens na.

Gelukkig zijn er toch nog mensen als Dimitri, Stefanie en Jan vdB die iets begrijpen , iets van die wetten kennen en al enige kennis hebben van hoe het er hier kan aan toe gaan. Laten we , dank zij hen misschien dan toch maar optimistisch blijven, we hebben het hier in het verleden ook al met minderheden moeten doen om simpelweg je eigen rechten op correcte behandeling in eigen streek te krijgen.
Nog eens de groeten van niet partijgebonden vlaming ter plekke.
Kirie,
Je lijkt de indruk te hebben in de frontlijn te vechten
Een aggressieve tekst met enkele vulgariteiten.
Je zoekt duidelijk een confrontatiemodel, eerder dan een overlegmodel.
Dat je dan mensen zal tegen komen die even aggressief worden als jij is onvermijdelijk: een aggressieve houding lokt een agressieve houding uit, maar dat zoek je zélf!.
Ik moet daar wel eens hartelijk om lachen.
Hoe kan jij dat nu weten ? Gemakkelijkshalve lees je niet dat ik al vertelde MEEGAAND te zijn, dat ik enkel reageer op de koppige onwillenden. En van dat soort zijn er nog steeds teveel en daar heb ik het over. Maar met de zienswijzen zoals ik ze hier soms van bepaalde mensen lees maken jullie het zodanig normaal voor die koppigaards dat zij zich nog gesterkt voelen door andere vlamingen om geen woord vlaams te willen spreken.
Oud 1 februari 2004, 10:56   #510
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

Kirie,
Je lijkt de indruk te hebben in de frontlijn te vechten
Een aggressieve tekst met enkele vulgariteiten.
Je zoekt duidelijk een confrontatiemodel, eerder dan een overlegmodel.
Dat je dan mensen zal tegenkomen die even aggressief worden als jij is onvermijdelijk: een aggressieve houding lokt een agressieve houding uit, maar dat zoek je zélf!.
Aggressief?! Het is juist omdat Vlamingskens zo gemakkelijk over zich heen laten lopen, dat we in deze situatie zijn verzeild geraakt.
Dank u Xenon,alweer iemand die iets méér begrijpt.
Oud 1 februari 2004, 12:05   #511
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
racisme? sinds wanneer zijn Vlamingen een ras? ( voor mij bestaant er maar één ras: het ras Mens

Zegt de beklaagde tegen de rechter:
"Ik een moordenaar?! Dat kan niet, want ik geloof niet in de dood."
Xenon komt zich ff tot rechter te benoemen, gefeliciteerd!! Maar rechter én partij samen, kan dat wel?
Bewijs eens dat Vlamingen een ras apart zijn: ik ben benieuwd!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 12:07   #512
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Xenon komt zich ff tot rechter te benoemen, gefeliciteerd!! Maar rechter én partij samen, kan dat wel?
Bewijs jij eens dat moslims een ras zijn, bewijs eens dat Noord- Afrikanen een ras zijn? Het zijn anders wel de eerste om racist te staan roepen.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 12:10   #513
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door athena
Citaat:
Bewijs jij eens dat moslims een ras zijn, bewijs eens dat Noord- Afrikanen een ras zijn? Het zijn anders wel de eerste om racist te staan roepen.
Ik beschuldig die mensen ervan dat zij dat vanuit hun eigen (pseudo)definities van ras doen
Oud 1 februari 2004, 12:13   #514
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen wijken we alsmaar meer af van het simpele feit dat de heksenjacht van het Zwart Blok op dat pokkenfoldertje - met ocharme een tweetal Franse zinnetjes op - de verstandhouding tussen de taalgemeenschappen niet zal bevorderen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 12:14   #515
filosoof
Banneling

Standaard

Xenon,
Maar rechter én partij samen, kan dat wel?
Dat lijkt mij tegen alle rechtsprincipes....
Oud 1 februari 2004, 12:17   #516
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ondertussen wijken we alsmaar meer af van het simpele feit dat de heksenjacht van het Zwart Blok op dat pokkenfoldertje - met ocharme een tweetal Franse zinnetjes op - de verstandhouding tussen de taalgemeenschappen niet zal bevorderen.
Dat is hun bedoeling, ze weten ook wel dat die historie om enkele franse zinnen in een foldertje of publiciteit pure mierenneukerij is...
Gewoon het zoveelste rondje "Walen pesten" van die mensen: ze vragen niet liever dan de atmosfeer te verzuren: ra, ra, waarom? Wie heeft er te winnen bij een verzuring van de samenleving?
Oud 1 februari 2004, 12:26   #517
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Dank je ik weet wat een enclave is, en ken er nog een paar meer dan jij, maar daar betreft het staatsgrenzen en overblijfsels uit hetzij een feodale, hetzij een koloniale periode....
Maar die honderd of zo appelkwekers etc in Voeren waren gewoon pasmunt in een ruiloperatie met Komen en Menen...: allemaal van die idiote toestanden...
Ik beklaag vooral die arme mieren...
Voeren is altijd een Nederlandstalig gebied geweest, daar is niets vreemds aan. Als je zo goed weet dat Voeren Vlaams is, waarom zeg je dan dat het Frans taalgebied is? Omdat met normale argumenten discussiëren te moeilijk is?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als je zo goed weet dat Voeren Vlaams is
Schreef ik d�*t? in mijn ogen is Voeren gewoon tweetalig gebied, met een caferuzie tussen een paar appelkwekers....
Oud 1 februari 2004, 17:03   #518
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Waar heb ik gezegd dat Vlamingen een appart ras vormen?! Ik wilde enkel met dit Druivelaer-parodietje de absurditeit van je argumentatie aantonen.
Ik ga er immers van uit dat de forumleden de peuterleeftijd al zijn ontgroeid waardoor ze over de capaciteit van het abstract denken beschikken.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 17:10   #519
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

[quote="kirie"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Een klein vb. toch . Als je in een (nieuw geopende) krantenwinkel dagelijks ( men moet de mensen eens leren kennen, niet) een nederladstalige krant koopt, dan is de kans wel vrij groot dant men nederlandstalig is of niet , temeer als men dan ook nog goedemorgen of dank u of zo iets zegt. Voor u is het blijkbaar heel normaal dat de man in de winkel na twee weken nog steeds "merci - bonjour- voila etc..." blijft zeggen. Is dat zo moeilijk ? Da's eerstens elementaire beleefdheid en krantvriendelijkheid. Maar neen, Monsieur pense un tot petit peu autrement. En dit is dus een echt in alle betekenissen een klein voorbeeld. Helaas bestaat dit op veel belangrijker punten . En weet u, vroeger kreeg men makkelijk het antwoord dat men " français" was in dergelijke omstandigheden. Meestal was mijn anwtoord dat ik werkelijk de indruk kreeg dat alle "français" hun land hadden verlaten. Uiteraard zag die nederlandsonwillige gazettenboer me niet meer na een tijd en heeft hij ook geweten waarom.
Zoals reeds gezegd: enkele arrogante zwaluwen maken nog niet de lente.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2004, 17:34   #520
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

[quote="Foundation"]
Citaat:

Zoals reeds gezegd: enkele arrogante zwaluwen maken nog niet de lente.
Inderdaad, gelukkig wonen hier in Brussel nog geïntegreerde Marokkanen die niet te arrogant zijn om een beetje Nederlands te spreken. 8)

Serieus nu. Natuurlijk zijn niet alle Brusselse Franstaligen arrogante zakken, maar je kan niet ontkennen dat er een significante groep het Nederlands nog steeds niet respecteert als een normale evenwaardige taal.

In Brussel deze week van donderdag 22 januari stond er i.v.m. deze materie een interessant artikel van Filosoof Herman Schurmans.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be