Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2020, 07:34   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het aparte hieraan is dat de arbeidsvoorwaarde erin bestaat aan een patiënt niet te mogen bieden wat de wet toelaat. Het gaat dus niet om iets tussen werkgever en werknemer alleen: het raakt aan de uitoefening van een patiëntenrecht.
Al eerder heb ik met een citaat uit een universitaire studie aangegeven dat instellingen in België binnen bepaalde krijtlijnen van een confessionele vrijheid kunnen handelen.

Uw redenering kan trouwens even goed toegepast worden op het recht van een arts om een euthanasieaanvraag niet te behandelen. Of "raakt" dat niet aan de uitoefening van een patiëntenrecht?

De wet voorziet nu eenmaal doorverwijzingsplicht. Juist om de rechten van de patiënten te garanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 07:35   #522
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En nu we toch aan het muggenziften zijn: heel wat artsen waren in dienst toen de euthanasiewet is ingevoerd. Uiteraard stond die regeling toen nog niet in de arbeidsvoorwaarden. Die invoeren is een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden die niet kan zonder uitdrukkelijke instemming van de werknemer. Ik vraag me af hoeveel katholieke ziekenhuizen dat gedaan hebben. Ik zou eerlijk gezegd die tekst wel eens willen zien.
De vakbond waakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 07:56   #523
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.077
Standaard

Dat een patiënt zelf principieel omwille van zijn geloof geen euthanasie wil onder geen enkel beding is maar logisch. Wat mensen veel minder begrijpen is dat instellingen daar een eigen dogma aan toevoegen. Uiteindelijk zal de sector buigen onder de maatschappelijke druk. Men houdt nu nog heel wat patiënten omdat het niet geweten is dat men er geen euthanasie uitvoert. Naarmate dat meer geweten zal zijn wordt het aanpassen of patiënten verliezen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 07:59   #524
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat een patiënt zelf principieel omwille van zijn geloof geen euthanasie wil onder geen enkel beding is maar logisch. Wat mensen veel minder begrijpen is dat instellingen daar een eigen dogma aan toevoegen. Uiteindelijk zal de sector buigen onder de maatschappelijke druk. Men houdt nu nog heel wat patiënten omdat het niet geweten is dat men er geen euthanasie uitvoert. Naarmate dat meer geweten zal zijn wordt het aanpassen of patiënten verliezen.
Nu moet u mij eens uitleggen hoe men patiënten houdt doordat het niet geweten is dat men er geen euthanasie uitvoert. Iedere instelling is wettelijk gehouden hierover heel transparant te communiceren en alles moet ook in de openbaarheid gebracht worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 08:00   #525
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Die godverdomse kaloten hebben een machtsimperium kunnen uitbouwen waardoor ze nu, alhoewel ze nog amper 3 procent of wat weet ik, van de bevolking uitmaken, toch flink boven hun gewicht kunnen spelen in het maatschappelijk leven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 08:17   #526
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die godverdomse kaloten hebben een machtsimperium kunnen uitbouwen waardoor ze nu, alhoewel ze nog amper 3 procent of wat weet ik, van de bevolking uitmaken, toch flink boven hun gewicht kunnen spelen in het maatschappelijk leven.
Daar gaat het dus om: de haat tegen de katholieke zuil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 08:45   #527
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.077
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu moet u mij eens uitleggen hoe men patiënten houdt doordat het niet geweten is dat men er geen euthanasie uitvoert. Iedere instelling is wettelijk gehouden hierover heel transparant te communiceren en alles moet ook in de openbaarheid gebracht worden.
Mensen weten dat meestal niet, Jan. En er zijn ook nog de katholieke woonzorgcentra die de huisartsen van bewoners dwarsbomen, zoals in die rechtszaak rond een woonzorgcentrum in Diest.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 09:04   #528
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Mensen weten dat meestal niet, Jan. En er zijn ook nog de katholieke woonzorgcentra die de huisartsen van bewoners dwarsbomen, zoals in die rechtszaak rond een woonzorgcentrum in Diest.
Hoe vooringenomenheid u parten speelt: één zaak wordt uitvergroot tot "de" huisartsen, tot "de" woonzorgcentra.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 12:25   #529
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.152
Standaard

Wie vooral wil lijden, hij worde katholiek.
De hemelse zaligheid is niet voor niets...
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:36   #530
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat het dus om: de haat tegen de katholieke zuil.
Dat staat er helemaal niet, wel bedenkingen bij de maatschappelijke invloed van die zuil. U juist dit toe maar anderen helemaal niet, evengoed hun recht.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:49   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat staat er helemaal niet, wel bedenkingen bij de maatschappelijke invloed van die zuil. U juist dit toe maar anderen helemaal niet, evengoed hun recht.
Dat staat er inderdaad niet. Dat is de heel duidelijke ondertoon: de macht van de katholieke zuil. En moet schijnbaar gebroken worden om ideologische redenen.

Wat uw laatste zin betekent, ontgaat me volledig... 't Lijkt me zelfs geen Nederlands te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:05   #532
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.077
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat staat er inderdaad niet. Dat is de heel duidelijke ondertoon: de macht van de katholieke zuil. En moet schijnbaar gebroken worden om ideologische redenen.

Wat uw laatste zin betekent, ontgaat me volledig... 't Lijkt me zelfs geen Nederlands te zijn.
In Sicilië en het zuiden van het Italiaanse vasteland heb je ook een burgerlijk gezag met wetten. En daarnaast heb je organisaties die alles volgens andere regels doen en claimen dat dat hun vrijheid is.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:06   #533
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 22.077
Standaard

Exporteer Jans redenering buiten het ziekenhuis en je hebt de perfecte legitimering van shariarechtbanken.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:32   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Exporteer Jans redenering buiten het ziekenhuis en je hebt de perfecte legitimering van shariarechtbanken.
Dat moet u mij toch eens uitleggen.

Ik voeg echter al toe: de seculiere wet verbiedt niet dat religieuze gemeenschappen hun eigen regels aftoetsen. Voor de katholieke Kerk is er de kerkelijke rechtbank. Als moslims bepaalde zaken onder elkaar regelen, is dat niet strijdig met de seculiere wetgeving zolang die rechtbank maar geen zaken gaat regelen waar de overheid voor bevoegd is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 11:33   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
In Sicilië en het zuiden van het Italiaanse vasteland heb je ook een burgerlijk gezag met wetten. En daarnaast heb je organisaties die alles volgens andere regels doen en claimen dat dat hun vrijheid is.
U moet dan nog steeds aantonen wat de katholieke zuil doet, strijdig is met de wetgeving in ons land.

U faalt daarin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 14:30   #536
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat het dus om: de haat tegen de katholieke zuil.
Als ik voor mezelf kan spreken, ik haat de katholieke zuil niet maar ik vind wel dat ze in bepaalde gebieden een te sterke vetregenwoordiging heeft in zaken die eigenlijk niets meer met religie te maken hebben.

Gezondheidszorg is iets waar iedereen recht op heeft, onafgezien van geloof.

Het feit dat er zoveel ziekenhuizen katholiek zijn is een erfenis uit het verleden en ik vind dat men dit moet verminderen of dat katholieke ziekenhuizen zich meer pluralistisch moeten opstellen en dan is er geen plaats voor praktijken die euthanasie zoveel mogelijk proberen te beletten, tegen de wil van de patient in.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 14:33   #537
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als ik voor mezelf kan spreken, ik haat de katholieke zuil niet maar ik vind wel dat ze in bepaalde gebieden een te sterke vetregenwoordiging heeft in zaken die eigenlijk niets meer met religie te maken hebben.

Gezondheidszorg is iets waar iedereen recht op heeft, onafgezien van geloof.
De katholieke zuil maakt ook geen enkele uitzondering in die gezondheidszorg. Abortus noch euthanasie passen evenwel niet in het zorgaanbod.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 14:34   #538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het feit dat er zoveel ziekenhuizen katholiek zijn is een erfenis uit het verleden en ik vind dat men dit moet verminderen of dat katholieke ziekenhuizen zich meer pluralistisch moeten opstellen en dan is er geen plaats voor praktijken die euthanasie zoveel mogelijk proberen te beletten, tegen de wil van de patient in.
Er gebeurt niets tegen de wil van de patiënt. U vergist zich daar schromelijk in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 14:48   #539
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De katholieke zuil maakt ook geen enkele uitzondering in die gezondheidszorg. Abortus noch euthanasie passen evenwel niet in het zorgaanbod.
Dit is het net, euthanasie maakt onderdeel uit van het zorgaanbod. Men kan daarin niet cherry-picken en het ene wel aanbieden en het andere niet.

Men kan bijvoorbeeld niet een spoeddienst hebben en als er iemand binnenkomt stellen dat dit niet past in het zorgaanbod.

Ik vind trouwens een houding zoals de uwe nog een reden te meer om maatregelen te nemen tegen de invloed van de katholieke zuil in ziekenhuizen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 14:53   #540
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er gebeurt niets tegen de wil van de patiënt. U vergist zich daar schromelijk in.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Er zijn nochthans krantenartikels die het anders beweren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be