Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2009, 14:41   #521
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Als de fr en nl inwoners van kraainem kiezen voor faciliteiten, hoe kan dit iemand uit Zele storen ?
omdat straks het zogenaamde tweetalig gewest aan mijn voordeur staat.
Oud 12 oktober 2009, 15:25   #522
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de fr en nl inwoners van kraainem kiezen voor faciliteiten, hoe kan dit iemand uit Zele storen ?
het is geen keuze van fr en nl inwoners van Kraainem, maar een tijdelijke gunst van de vlaamse regering aan de fr inwoners van Kraainem.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 15:26   #523
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is geen keuze van fr en nl inwoners van Kraainem, maar een tijdelijke gunst van de vlaamse regering aan de fr inwoners van Kraainem.
Welke belangen hebt U precies aan Kraainem,
of beter gezegd, wat zijn uw plannen met vlaams Brabant ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 15:29   #524
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Graag een officiele bron voor "TIJDELIJK" !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 15:31   #525
Hollander

Standaard

Citaat:
http://www.wallonie.be/nl/index.html
Oud 12 oktober 2009, 16:39   #526
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"In geen geval kan de staat de vorming en het behoud van taalminderheden in de ene of de andere gemeenschap aanmoedigen" - Harmel-besluiten, p. 140

“De faciliteiten zijn bovendien opgevat als een regeling om de minderheid in staat te stellen zich aan te passen en niet de meerderheid ertoe te verplichten de taal van de minderheid te leren.” - Waals PSC-kamerlid Jean-Pierre Detremmerie, 1985

"De regering wil in feite de sociale en culturele homogeniteit van de twee grote taalgebieden doorvoeren. [...] Het tweede objectief van de wet is het waarborgen van het ééntalig Nederlands karakter van het nieuwe arrondissement Halle-Vilvoorde" - Theo Lefèvre, eerste minister, PH, K, 27/06/1963, p. 5-6
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 16:54   #527
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Welke belangen hebt U precies aan Kraainem,
of beter gezegd, wat zijn uw plannen met vlaams Brabant ?
Ik heb eerlijk gezegd meer schrik voor de plannen van Didier Reynders met Vlaams-Brabant dan die van Hollander.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 16:57   #528
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens, de faciliteiten zijn in 1988 gebetonneerd in de Grondwet. Dat betekent dus enerzijds dat Vlaanderen ze niet meer eenzijdig kan afschaffen, maar anderzijds kan een gemeente ook niet op eigen initiatief of naar eigen goeddunken faciliteiten invoeren, behouden of wijzigen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 17:48   #529
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik heb eerlijk gezegd meer schrik voor de plannen van Didier Reynders met Vlaams-Brabant dan die van Hollander.
Pas maar op, zodra ik dictator ben van Vlaams Brabant zal ik jullie dwingen stomerij te zeggen in plaats van droogkuis!

En sjem in plaats van koffituur.

Afgelopen met die insubordinatie.
Oud 12 oktober 2009, 18:33   #530
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Herman De Croo (in GVA) en Kamagurka (DM), die het ‘een schande vindt dat hij niet voor een Waal kan stemmen ....
B-Plus : de Vlamingen in Waals-Brabant moeten kunnen stemmen voor Vlaamse partijen
Sven Gatz in De Morgen: ‘Wij staan ook nog altijd voor een federale kiekring
Yves Desmet : Politici zouden dankzij het voorstel er belang bij hebben ‘te streven naar compromissen, veeleer dan naar verdere radicalisering.
Wilfried Martens : nationale kieskring
Bart Haeck stelt dat ‘zonder federale kieskring de blokkering van het federaal beleid steeds groter dreigt te worden.
Enz, enz ...
U had het over Nederlandstalige Brusselse politici (een meervoud, dus).

In uw lijstje zie ik Sven Gatz, en ik neem aan dat er bij B-Plus ook nog wel wat Nederlandstalige Brusselse politici rondhangen. Namen graag, zodat ik weet of u met 'iets deftig' afkomt, of zomaar wat aan het bazelen bent.

Kamagurka, Yves Desmet en Bart Haeck zijn zelfs geen politici.

Herman De Croo en Wilfried Martens dan weer wèl, maar erg lang gaan die het toch niet meer trekken. Bovendien zijn het geen Brusselse politici, en wat hun 'Nederlands-talig' zijn, mogen we ons in elk geval wat Herman De Croo betreft ook vragen stellen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 21:23   #531
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
"In geen geval kan de staat de vorming en het behoud van taalminderheden in de ene of de andere gemeenschap aanmoedigen" - Harmel-besluiten, p. 140

“De faciliteiten zijn bovendien opgevat als een regeling om de minderheid in staat te stellen zich aan te passen en niet de meerderheid ertoe te verplichten de taal van de minderheid te leren.” - Waals PSC-kamerlid Jean-Pierre Detremmerie, 1985

"De regering wil in feite de sociale en culturele homogeniteit van de twee grote taalgebieden doorvoeren. [...] Het tweede objectief van de wet is het waarborgen van het ééntalig Nederlands karakter van het nieuwe arrondissement Halle-Vilvoorde" - Theo Lefèvre, eerste minister, PH, K, 27/06/1963, p. 5-6
Citaat:
Le marchandage politique qui les sacrifiait comprit en contrepartie le caractère permanent des facilités. (PSC), leur "père" malgré lui, le confirma, jusqu'�* son dernier souffle: si le long de la frontière linguistique, on envisagea - mais on ne vota pas - leur extinction potentielle, cet aspect ne fut jamais évoqué pour la périphérie bruxelloise pour la raison précitée.

Mieux: si on se réfère aux textes de l'époque, l'on apprend que Jan Verroken (CVP), le rapporteur du projet, par ailleurs �* la base de l'expulsion de l'université francophone de Louvain, avait présenté le texte comme "la base d'une loi durable" où il s'agissait de fixer un avenir sans reprendre �* terme un droit...
Oud 12 oktober 2009, 21:29   #532
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U had het over Nederlandstalige Brusselse politici (een meervoud, dus).

In uw lijstje zie ik Sven Gatz, en ik neem aan dat er bij B-Plus ook nog wel wat Nederlandstalige Brusselse politici rondhangen. Namen graag, zodat ik weet of u met 'iets deftig' afkomt, of zomaar wat aan het bazelen bent.

Kamagurka, Yves Desmet en Bart Haeck zijn zelfs geen politici.

Herman De Croo en Wilfried Martens dan weer wèl, maar erg lang gaan die het toch niet meer trekken. Bovendien zijn het geen Brusselse politici, en wat hun 'Nederlands-talig' zijn, mogen we ons in elk geval wat Herman De Croo betreft ook vragen stellen.
Allez, Annemie ...

Citaat:
Zal splitsing B-H-V leiden tot definitieve verfransing van Brussel?

In de politieke patstelling die nu al twee maand aansleept, heb ik nog niet veel gehoord over Brussel, zonder dat daarachter steevast Halle-Vilvoorde volgt. Maar wat met de Brusselse Vlamingen, of liever: Nederlandstalig sprekende Brusselaars? Als het kiesarrondissement wordt gesplitst, zal hooguit nog één ‘Vlaming’ (in de huidige context hoogstwaarschijnlijk van extreemrechtse signatuur) verkozen geraken in het federale parlement. Was het arrondissement destijds gesplitst, dan zouden Bert Anciaux, Annemie Neyts, Jos Chabert en zoveel andere vooraanstaande Vlaamse politici alleen maar in het parlement zijn geraakt als ze zich kandidaat hadden gesteld… op een Franstalige lijst (of verhuisd waren naar Vlaanderen). De splitsing van B-H-V zal dus tot gevolg hebben dat elke Nederlandstalige sprekende Brusselaar met politieke ambities zich voortaan -net als de Turkse, Marokkaanse en andere nieuwe Belgen- zullen aansluiten bij een Franstalige partij. Vanaf eind jaren ’60 is de splitsing van alle nationale partijen begonnen in Brussel (denk aan de afsplitsing van de Rode Leeuwen van de BSP in 69), omdat de Vlamingen zich gediscrimineerd voelden binnen een Franstalige meerderheid. Vandaag zijn de Brusselse (Franstalige) partijen echter multiculturele partijen geworden waarin alleen Vlamingen mankeren. Een van de uitzonderingen is Ronny Buyens die uit de SPA werd gesloten omdat hij zich bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen op een lijst van de PS presenteerde. Je mag er donder op zeggen dat zijn voorbeeld zal worden gevolgd als het tot een splitsing van het kiesarrondissement komt. De Vlaamse partijen in Brussel zullen dan voor de keuze staan: verschrompelen tot niet-betekende sekten, of opnieuw aansluiting zoeken bij hun Franstalige zusterpartijen. Dan wordt de splitsing B-H-V misschien een voorbode van de terugkeer van federale partijen, met Brussel als laboratorium. Het ander scenario is de definitieve ‘verfransing’ van Brussel. http://revolutieresolutie.skynetblogs.be/tag/1/012
Citaat:
Neyts: Splitsing is geen mirakeloplossing

Brussel Deze Week 22/05/03 uittreksel

De Vlamingen zijn in B-H-V twee zetels kwijt aan de Franstaligen. De verhouding in 1999 was 11/11, nu is dat 9/13. De zetels van CD&V en Agalev gaan naar MR en PS. (...)
Vooral de Nieuwe Belgen en de Belgen die stemmen in het buitenland zouden daar verantwoordelijk voor zijn.

Maar die uitleg klopt niet, zegt VUB-politicoloog Kris Deschouwer. Het staat immers vast dat het aantal Vlaamse stemmen in Brussel-Halle-Vilvoorde niet is gedaald. De reden voor het Vlaamse zetelverlies moet volgens Deschouwer gezocht worden bij de zetelverdeling. De versnippering aan Franstalige kant is kleiner, de partijen zijn er groter, het is dus logisch dat ze sneller een zetel binnenhalen.
Simone Creyf (CD&V) blijft toch voorstandster van een splitsing van de kieskring in een tweetalige kring Brussel en een homogeen Vlaamse kring Halle-Vilvoorde.
VLD-kopstuk Annemie Neyts loopt daar minder warm voor: "Ik heb ooit nog gezegd dat ik bij een splitsing verhuis naar de Rand. Er zijn genoeg VLD-afdelingen in mij geïnteresseerd... Van de 25.000 stemmen die ik deze verkiezingen heb gehaald, haal ik er maar 5.131 in het BRussels Gewest. Dat is een betere score dan in 1999, maar het is te weinig om te overleven. Je zou al moeten beginnen met een gegarandeerde vertegenwoordiging, maar dan zit je met moeilijke onderhandelingen met de Franstaligen, zeker als je weet dat het Blok de grootste partij in Brussel is. Een splitsing zal de Franstalige partijen ook niet tegenhouden om in Halle-Vilvoorde lijsten in te dienen. Ik ben niet tegen een volwassen gesprek hierover met de Franstaligen, maar het is nog maar de vraag of het voor de Vlamingen wenselijk is."http://www.annemie.eu/Default.asp?CID=7399&IID=6623&SLID=2
En vergeet niet Pascal Smet en zijn droom : "een groot Brussel"

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 12 oktober 2009 om 21:30.
Oud 12 oktober 2009, 21:32   #533
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Uiteindelijk heeft Hollander soms goed plannen :

Citaat:
Goede vraag. Met de kennis van vandaag zouden een aantal dingen anders moeten zijn.

Het lijkt mij dat verplicht de andere taal leren als tweede taal op school het minste is dat men kan doen om respect voor elkaar te tonen en elkaar te willen begrijpen. Dát, of men hoeft niet één land te zijn. Dus frans in Vlaanderen en NL in Wallonië. In Brussel zou iedereen tenminste vloeiend tweetalig moeten zijn. Dat is niet eens zo moeilijk aangezien er in NL voldoende mensen rondlopen die drie- of viertalig zijn.

Afschaffen (taalgebaseerde) gewesten ten gunste van sterkere provincies. De landsregering heeft uiteraard de taak de middelen naar eer en geweten naar beste weten in te zetten, en zonder dat alles gecompenseerd dient te worden naar het andere gewest. Als men dat taalgebaseerde conflict niet los kan laten, dan moet men niet proberen één land te zijn.

Alle centrale overheidsdiensten (incl ministeries, ambassades, etc) dienen volstrekt tweetalig te zijn. Opbellen en te horen krijgen dat 'de dienstdoende vlaming' afwezig is is een grote schande. Het is dát, of men moet niet proberen één land voor alle Belgen te zijn.

dat lijkt me een goed begin. http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=43
Oud 12 oktober 2009, 21:34   #534
Hollander

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk heeft Hollander soms goed plannen :
Kan ik me als buitenlander verkiesbaar stellen in België ?

wellicht valt er nog wat van te maken, met een gezamenlijke krachtsinspanning.
Oud 13 oktober 2009, 09:02   #535
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Le marchandage politique qui les sacrifiait comprit en contrepartie le caractère permanent des facilités. (PSC), leur "père" malgré lui, le confirma, jusqu'�* son dernier souffle: si le long de la frontière linguistique, on envisagea - mais on ne vota pas - leur extinction potentielle, cet aspect ne fut jamais évoqué pour la périphérie bruxelloise pour la raison précitée.

Mieux: si on se réfère aux textes de l'époque, l'on apprend que Jan Verroken (CVP), le rapporteur du projet, par ailleurs �* la base de l'expulsion de l'université francophone de Louvain, avait présenté le texte comme "la base d'une loi durable" où il s'agissait de fixer un avenir sans reprendre �* terme un droit...
Interessant. U citeert zonder bron, en dat is spijtig, want dan zou ik dit er zelf hebben bijgezet in mijn oospronkelijk bericht.

We lezen dus dat de Franstaligen destijds wel degelijk zinnens waren op termijn alle faciliteiten af te schaffen, behalve die voor de Franstaligen in de Vlaamse Rand?

Wat weten we dus over het akkoord tussen Vlamingen en Franstaligen destijds:
- De faciliteiten hadden tot doel homogene taalgemeenschappen te creeren.
- De faciliteiten hadden tot doel de minderheid zich te laten aanpassen.
- Beiden waren akkoord dat "in geen geval de staat het behoud van taalminderheden kon aanmoedigen".

Verder weten we nog dat

- de Franstaligen de eigen faciliteiten voor nederlandstaligen op termijn zagen verdwijnen, naargelang de resultaten.
- De facilliteiten in Vlaanderen na 45 jaar evaluatie het tegenoverstelde resultaat bereiken als hun vooropgestede doelstelling, en dus het behoud van een taalminderheid aanmoedigen.

Ik kan geen meer sluitend argument bedenken voor het afschaffen van deze regeling, die zwart op wit als overgangsregeling werd gekarakteriseerd, behalve misschien om nog het volgende toe te voegen:

- Een bepaalde strekking Franstaligen hebben, sinds het akkoord, actief de gestelde doelstelling tegengewerkt, met alle politieke middelen ter hunner beschikking. Deze toen-radicale strekking is nu mainstream geworden.
- de Franstaligen, na 45 jaar faciliteiten, nog in niet één enkel jaar aan hun eigen verplichtingen daaromtrent hebben voldaan.
Oud 13 oktober 2009, 10:37   #536
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Interessant. U citeert zonder bron, en dat is spijtig, want dan zou ik dit er zelf hebben bijgezet in mijn oospronkelijk bericht.
Bron : http://www.lalibre.be/index.php?view...&art_id=301897
Oud 13 oktober 2009, 13:22   #537
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aha, ik was al benieuwd naar wat die "raison précité" was. Blijkt dat het ging over de grotesk frauduleuze volkstelling van 1947. Blijkbaar vond de schrijver dat dit reden was waarom de Franstaligen met hun 21 faciliteitengemeenten historisch benadeeld zijn. Dit alles in een artikel dat Yves Leterme bezweert de geschiedenis niet te vervalsen. Fraai.

Maar dus uit uw gebrek aan commentaar leid ik af dat we het tenminste eens zijn over het feit dat de faciliteiten in het leven zijn geroepen (met instemming van zowel de Franstaligen als Vlamingen) om de taalminderheden in de respectievelijke regios weg te werken, en zeker niet aan te moedigen?

Dat is al een grote stap voor een Franstalige.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 13 oktober 2009 om 13:23.
Oud 13 oktober 2009, 17:34   #538
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Aha, ik was al benieuwd naar wat die "raison précité" was. Blijkt dat het ging over de grotesk frauduleuze volkstelling van 1947. Blijkbaar vond de schrijver dat dit reden was waarom de Franstaligen met hun 21 faciliteitengemeenten historisch benadeeld zijn. Dit alles in een artikel dat Yves Leterme bezweert de geschiedenis niet te vervalsen. Fraai.

Maar dus uit uw gebrek aan commentaar leid ik af dat we het tenminste eens zijn over het feit dat de faciliteiten in het leven zijn geroepen (met instemming van zowel de Franstaligen als Vlamingen) om de taalminderheden in de respectievelijke regios weg te werken, en zeker niet aan te moedigen?

Dat is al een grote stap voor een Franstalige.
Deze bron toont duidelijk dat franstaligen en nederlandstaligen hebben nooit over uitdovend faciliteiten gesproken !
En dat nederlandstaligen herkennen dat de faciliteiten waren la base d'une loi durable" où il s'agissait de fixer un avenir sans reprendre �* terme un droit... dus alles behalve uitdovend !
Oud 13 oktober 2009, 19:22   #539
Shadowke

Standaard

Citaat:
Deze bron toont duidelijk dat franstaligen en nederlandstaligen hebben nooit over uitdovend faciliteiten gesproken !
En dat nederlandstaligen herkennen dat de faciliteiten waren la base d'une loi durable" où il s'agissait de fixer un avenir sans reprendre �* terme un droit... dus alles behalve uitdovend !
rechten voor de franstaligen.
en welke rechten hebben de nederlandstaligen in België in het algemeen?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 oktober 2009 om 19:22.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 19:25   #540
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

hoog tijd ze uitdovend te maken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be