Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2009, 01:29   #521
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik dacht dat gij aanklaagde dat arbeiders voor hun overuren betaald wilden worden.
Ik hou niet van werknemers die een 9 to 5 mentaliteit hebben en het aftrappen van zodra de tijd om is. Men moet ergens zijn om het werk gedaan te krijgen, niet om uren te kloppen.

Ik heb ooit meegemaakt dat ik op mijn eentje nog 14 stuks apparatuur op een vrijdag avond moest afmaken (ja, ik verving, als ir., arbeiders) omdat ze het wilden aftrappen om 4h. Als we die levering niet af kregen voor het transport van die avond dan hing er een forse boete boven ons hoofd. Dus ik heb daar tot stukken in de nacht zitten solderen, kabelgootjes liggen trekken, stickerkes liggen aanbrengen, etc...terwijl die mannen dat op 2 uurkes hadden kunnen doen.

Welja, een paar weken later lagen ze wel buiten
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:31   #522
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Kijk ... om al die volgende postings even voor te zijn ... ik heb een bediende contract en ik hoop dat alle arbeiders hetzelfde contract in de wacht kunnen slepen als ik.
Eigenlijk vind ik dat verschil tussen bediendes en arbeiders iets van de jaren 1800. Dat zou allang uit de wereld moeten geholpen zijn. Niettemin denk ik dat het vooral bepaalde werkgevers zijn die het arbeiderscontract in stand willen houden ... net omdat die contracten eigenlijk in het voordeel zijn van de werkgevers. En ik wil er meteen aan toevoegen dat ik niet alle werkgevers over dezelfde kam wil scheren.
Dat is juist, dat is zo.

En dan zitten we nog eens met die crisis, en bedienden afdanken en technisch werkloos zetten is ook zo simpel allemaal nog niet.

Maar tussendoor geeft dat toch nog altijd zo een stempel op een arbeider die best eens mag veranderen.
Oud 31 december 2009, 01:33   #523
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hou niet van werknemers die een 9 to 5 mentaliteit hebben en het aftrappen van zodra de tijd om is. Men moet ergens zijn om het werk gedaan te krijgen, niet om uren te kloppen.

Ik heb ooit meegemaakt dat ik op mijn eentje nog 14 stuks apparatuur op een vrijdag avond moest afmaken (ja, ik verving, als ir., arbeiders) omdat ze het wilden aftrappen om 4h. Als we die levering niet af kregen voor het transport van die avond dan hing er een forse boete boven ons hoofd. Dus ik heb daar tot stukken in de nacht zitten solderen, kabelgootjes liggen trekken, stickerkes liggen aanbrengen, etc...terwijl die mannen dat op 2 uurkes hadden kunnen doen.

Welja, een paar weken later lagen ze wel buiten

ooit heeft karma mij eens gezegd, je kan alles voorzien behalve een werkmens in dienst.

En ik heb hem al 10'000 keer gelijk moeten geven daarmee.
Dat was ergens 20 jaar geleden ongeveer.

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 december 2009 om 01:35.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:38   #524
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk ... om al die volgende postings even voor te zijn ... ik heb een bediende contract en ik hoop dat alle arbeiders hetzelfde contract in de wacht kunnen slepen als ik.
Eigenlijk vind ik dat verschil tussen bediendes en arbeiders iets van de jaren 1800. Dat zou allang uit de wereld moeten geholpen zijn. Niettemin denk ik dat het vooral bepaalde werkgevers zijn die het arbeiderscontract in stand willen houden ... net omdat die contracten eigenlijk in het voordeel zijn van de werkgevers. En ik wil er meteen aan toevoegen dat ik niet alle werkgevers over dezelfde kam wil scheren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is juist, dat is zo.

En dan zitten we nog eens met die crisis, en bedienden afdanken en technisch werkloos zetten is ook zo simpel allemaal nog niet.

Maar tussendoor geeft dat toch nog altijd zo een stempel op een arbeider die best eens mag veranderen.
Waar 't ontslagtermijnen en arbeidsomstandigheden betreft zijn bediendencontracten gunstiger, waar 't overuren betreft zijn arbeiderscontracten gunstiger.

Werkgevers wensen liefst iedereen 't slechtste uit beide aan te smeren.
Gezien de crisis zullen ze er gedeeltelijk in slagen: tijdelijke werkloosheid voor bedienden is al afbraak van het gewaarborgd maandloon, cadeautje van de regering aan de werkgevers.

Tijdelijke werkloosheid is een mooi geschenk aan de werkgevers:

De Belgische bedrijven hebben dit jaar 1 miljard euro kunnen besparen door hun overtollige arbeiders te ‘parkeren' in de tijdelijke werkloosheid, op rekening van de RVA.
...
Sinds enkele maanden bestaat er voor bedienden een officiële variant op het systeem van tijdelijke werkloosheid. Eind november stond de teller hier op 8.910 dossiers.
http://www.corelia.be/artikel/detail...kelid=RJ2K6H4H

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 december 2009 om 01:44.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:51   #525
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh boehoe. In de andere thread mij afzeiken dat ik pleit voor goeie en hoge scholing.

Wel, het gevolg van niet naar school gaan is dat ge 8 uur per dag uw kloten kunt afdraaien voor een hongerloon. Ergens aan de band.

Uw keuze. Want dom zijt gij hier allemaal niet. Dus met wat goeie wil zat ge ook achter een bureau "mannekes te tekenen".
En Polen invoeren om het andere werk te doen ?
Of misschien wilden we wel slechts acht uur per dag werken.
Trouwens mijn loon zou ik wel eens naast het uwe willen leggen hebben, en dat voor slechts acht uur werken.
Vergeet niet dat jij beginnen zeiken zijt omdat wij maar acht uur werken en jij langer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:53   #526
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waar 't ontslagtermijnen en arbeidsomstandigheden betreft zijn bediendencontracten gunstiger, waar 't overuren betreft zijn arbeiderscontracten gunstiger.

Werkgevers wensen liefst iedereen 't slechtste uit beide aan te smeren.
Gezien de crisis zullen ze er gedeeltelijk in slagen: tijdelijke werkloosheid voor bedienden is al afbraak van het gewaarborgd maandloon, cadeautje van de regering aan de werkgevers.

Tijdelijke werkloosheid is een mooi geschenk aan de werkgevers:

De Belgische bedrijven hebben dit jaar 1 miljard euro kunnen besparen door hun overtollige arbeiders te ‘parkeren' in de tijdelijke werkloosheid, op rekening van de RVA.
...
Sinds enkele maanden bestaat er voor bedienden een officiële variant op het systeem van tijdelijke werkloosheid. Eind november stond de teller hier op 8.910 dossiers.
http://www.corelia.be/artikel/detail...kelid=RJ2K6H4H
Welja cadeau aan de werkgevers?
Huh laten we het zo zeggen, zonder werkgevers zit iedereen op straat.
Of dat een cadeau is?
Laten we het eens hebben over de cadeaus die werkgevers aan de staat doen of gedaan hebben onder de vorm van sociale bijdragen en vennootschapsbelasting allerhande.
Dat zal mega vele keren meer zijn dan wat ze nu eens terug doen nietwaar?

Ze doen dat enkel uit eigenbelang hoor.
Geen werkgevers = nationaal failliet.

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 december 2009 om 01:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:55   #527
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beide contracten hebben hun eigen voordelen denk ik en niet elk bediendecontract is gelijk. Ik wil helemaal niet wisselen met een winkeljuf, ook al is ze bediende
Oud 31 december 2009, 01:59   #528
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En Polen invoeren om het andere werk te doen ?
Of misschien wilden we wel slechts acht uur per dag werken.
Trouwens mijn loon zou ik wel eens naast het uwe willen leggen hebben, en dat voor slechts acht uur werken.
Vergeet niet dat jij beginnen zeiken zijt omdat wij maar acht uur werken en jij langer.
Ik ben beginnen zeiken over een post dat wij, overuurpresteerders, crapuul zouden zijn die werk afpakken van werklozen.
Oud 31 december 2009, 01:59   #529

Karma's schermafbeelding

Standaard

60 - 70 jaar geleden werkten meer dan vijftig procent van de mensen in de landbouw. Nu is er meer landbouw dan ooit met zowat 2 procent van de mensen die er tewerkgesteld zijn.

In de industrie net hetzelfde ... momenteel is er twintig procent minder mensen aan de slag in de industrie dan pakweg dertig jaar geleden ... nochtans is er meer industrie dan ooit. Maar alles wordt de dag van vandaag gerobottiseerd, geautomatiseerd. En die machines ... die betalen geen belastingen hé.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 02:05   #530
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
60 - 70 jaar geleden werkten meer dan vijftig procent van de mensen in de landbouw. Nu is er meer landbouw dan ooit met zowat 2 procent van de mensen die er tewerkgesteld zijn.

In de industrie net hetzelfde ... momenteel is er twintig procent minder mensen aan de slag in de industrie dan pakweg dertig jaar geleden ... nochtans is er meer industrie dan ooit. Maar alles wordt de dag van vandaag gerobottiseerd, geautomatiseerd. En die machines ... die betalen geen belastingen hé.
Dat is idd zo.
ooit zal men dit eens ook moeten belasten want er zullen hoe langer hoe meer robots komen.
Maar is elke machine een robot?
Oud 31 december 2009, 02:09   #531
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is idd zo.
ooit zal men dit eens ook moeten belasten want er zullen hoe langer hoe meer robots komen.
Maar is elke machine een robot?
Laten we eens beginnen om consumptie te belasten ipv werk.

Dan is heel deze zever zo gedaan.
Oud 31 december 2009, 02:12   #532
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Doen ze toch al met de btw?
Oud 31 december 2009, 02:17   #533
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan zullen de hoogste lonen nogal plezier hebben.
Zij kunnen dan meer beleggen en wij betalen meer voor ons brood.
Oud 31 december 2009, 02:22   #534
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zullen de hoogste lonen nogal plezier hebben.
Zij kunnen dan meer beleggen en wij betalen meer voor ons brood.
EN wat voor nut heeft dat beleggen dan nog ?

Als iedere aankoop die met dat geld gebeurt nadien ook zwaarder belast wordt ?
Oud 31 december 2009, 08:01   #535
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet helemaal juist.
In Antwerpen betalen bedrijven belastingen op elke motor die ze in het bedrijf draaien hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 08:06   #536
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met denken is alleen is de discussie al vele jaren aan de gang hé?
En arbeiders denken niet...die kunnen dat niet.
Ligt dus aan de bedienden...die alleen kunnen denken. En ze denken in de arbeider zijn plaats.
Bv wanneer hij naar huis mag gaan en zo, en hoeveel hij mag verdienen en dergelijke.
Waarom zouden arbeiders niet kunnen denken?
Je blaast nogal hoog van je toren hoor.
Oud 31 december 2009, 08:09   #537
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Behalve aan de staat of stad, daar krijgt een arbeider over het algemeen een bedienden contract.
Maar nu ook nog nooit geweten dat die 5 minuten langer op hun werk waren hé?
Wel dat ze meestal een jaar of 10 �* 15 vroeger in pensioen mogen gaan, dat dan weer wel.

Iemand aan de stad of staat krijgt een ambtenarenstatuut.
Veel mensen werken nu onder het GESCO statuut, dit is een nepstatuut waardoor de persoon wel voor de stad of staat werkt maar niet de voordelen heeft van een ambtenaar.
Oud 31 december 2009, 08:11   #538
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, maar dan zonder internet.
Er staat ook wel ergens een telefoon, maar dan zonder buitenlijn.
Waarom hebt ge er zoveel moeite mee ?
Bij ons hebben de arbeiders internet op de PC.
Mailtjes (ook de privé) mogen gelezen worden.
Op internet gaan mag tijdens de pauze.
Oud 31 december 2009, 08:12   #539
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan de band zal het allemaal wel iets strakker zijn neem ik aan alhoewel men dit niet moet overdrijven. Ik heb zelf ook nog aan de band gewerkt dus weet ik wel hoe het er aan toegaat en als men het machine stilzet dan staat het machine stil. Tijd voor ne koffie ...
Mag ik je er even op wijzen, dat men nu zelfs bij wet verboden heeft dat een deel van de arbeiders nog koffie drinken tijdens en op hun werkplaats.

En ik spreek hier niet als arbeider of bediende, want ik heb in beide statuten gewerkt en ken de verschillen maar al te goed.

Ook de onzin dat een bediende overuren klopt zonder betaald te worden is onzin, want toen ik als bediende overuren deed werden die of uitbetaald of gecompenseerd. In beide gevallen tegen 150% per overuur.

In sommige bedrijven betaalden ze de bedienden zelfs een vaste vergoeding voor mogelijk geleverde overuren. Het ging toen over een extra vergoeding die overeenkwam met 1/2 maandloon tegenover een arbeider die hetzelfde werk deed. Met dat verschil dat ik als bediende alle maanden die vergoeding kreeg en een arbeider er weldegelijk uren voor moest kloppen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 08:13   #540
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's helemaal geen antwoord op wat ik schreef en trouwens ... hoeveel de arbeider mag verdienen en wanneer hij naar huis mag ... dat zal wel nog altijd de beslissing zijn van de werkgever zeker.
Overleg tussen de werkgever en de vakbonden.
Er zijn uiteraard loonnormen in de bouw, de metaal, de voeding, de......

Een simpele bediende heeft hier dus niets aan te zeggen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be