Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 december 2010, 10:43   #521
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik vrees, in de meeste gevallen, van wel, ja.
Ik denk dat die mensen die er zogezegd 'voor kiezen' meestal gewoon de hoop hebben opgegeven en volstrekt onverschillig over hun eigen lot zijn geworden.
Dat is wel nog iets anders dan er bewust kiezen om op straat te leven vind ik.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 10:52   #522
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Maakt het vast moeilijk voor hulpverleners maar anderzijds kan ik ook wel begrijpen dat je zoveel tegenslag kan hebben dat je foert zegt en naar de drank grijpt.
Vraag is: kunnen we die mensen verplichten tot opname in een gesloten centrum voor verslaafden?
Zou moeten kunnen ,ja. Ze sluiten er al voor minder op ook hé.
Die mensen zien dat misschien niet als hulp, maar sommige moeten echt tegen zichzelf beschermd worden.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 10:53   #523
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die mensen die er zogezegd 'voor kiezen' meestal gewoon de hoop hebben opgegeven en volstrekt onverschillig over hun eigen lot zijn geworden.
Zeer zeker. Daarom is het van belang dat instanties die mensen niet alleen financieel, maar ook psychologisch ondersteund.
Alleen geld geven is niet genoeg. Want dan blijft het probleem gewoon bestaan.
En dat is niet alleen in België zo, maar ook op wereldvlak. We kunnen geld en goederen blijven sturen naar derdewereldlanden. Maar dat is zinloos. De mensen motiveren zou een véél betere methode zijn. Met hulp, aanvankelijk.
Zoals het nu gaat, lossen we niets op en wekken we alleen wrevel op bij diegenen waar de centen worden opgehaald.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 11:24   #524
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Weet je wat ik een ludieke actie vind ? Dat een dakloze zijn burgemeester een stamp onder zijn gat mag geven. Dan geef ik graag 100 euro.
Ik leg er 100 bij, en een paar pinten
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 11:46   #525
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tis da. Als ze daar content mee zijn, gun ik hun dat pleziertje.
Niks mis met Westerse muziek.
Tiens, rap en hiphop is nochtans ook westers.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 11:48   #526
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik had het over muziek
Oud 25 december 2010, 11:49   #527
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Westers kan je het noemen, maar toch geen muziek. Klinkt meer als een bende brulapen met een spraakgebrek waar men een ritmisch deuntje tegenaan smijt.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 25 december 2010, 11:49   #528
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik had het over muziek
gedeelde gedachte

Oud 25 december 2010, 11:51   #529
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
gedeelde gedachte
Indd
Oud 25 december 2010, 11:58   #530
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Polly, ja we zitten met een serieus daklozenprobleem in België. Maar is het aan StuBru om dat op te lossen?
Wat dan met bejaarden die met moeite hun huisarts en hun medicijnen kunnen betalen omdat ze zo'n klein pensioen hebben? Moet StuBru volgend jaar dan een "Pillen for life" op poten zetten?
Of wat met de gezinnen die hun energiefactuur met moeite kunnen betalen of die straks zonder verwarming komen te zitten door de te hoge brandstofprijzen ? Moet StuBru een "Mazout for life" organiseren?

De daklozenproblematiek is niet het enige wat in dit kutland scheefloopt hé Polly. Onze regeringsleiders ( ) zouden dit deftig moeten aanpakken. En ze kunnen wel roepen en tieren dat er geen geld of logistiek voor hande is, dat de staatskas zo goed als leeg is, dat we allemaal moeten besparen,.... terwijl ze wel maandelijks hun meer dan royale wedde kunnen blijven uitbetalen, staatsbezoeken en handelsmissie's afleggen,met of zonder hun partner, en miljoenen kunnen vrijmaken als de aarde beeft in Iran, of als Pakistan onder water loopt.
Voor mij zijn de daklozen op de straten van het centrum van de Hoofdstad van europa (met als Top of the Bill van Symboliek de club Polen die overwintert op oude matrassen naast de ingang van Actiris (hoofdstedelijk arbeidsbureau)) een duidelijk teken aan de wand en een ware humanitaire ramp. Als je je ogen opendoet in de hoofdstad, dan kun je je inderdaad afvragen waarom we het zo ver moeten zoeken. Brussel begint te lijden aan Afrikaanse/Indische toestanden. Brussel is ook de enige grote stad met zoveel Roma's die gewoon in het openbaar hun kinderen mishandelen en misbruiken voor geld (*). Die Roma's zijn weliswaar géén daklozen, maar hebben meestal hun lifestyle caravans of (sociale) woningen (ik heb met een paar gepraat en die bevestigden me dat).

(*) échte daklozen horen en zien zeer veel op straat. Roma's (ver)huren hun kinderen voor 25€/dag. Die worden dan gedrogeerd en in regen en wind slapend en met vieze luier misbruikt voor het bedelberoep. De ene dag heeft zo'n vrouw/man een meisje, dan weer een jongen, en dan is ze plots kinderloos. Ik hoorde over een Roma man die in de metro bedelde met zijn zoontje gedrogeerd op de arm. Zoontje dood: bedel-longontsteking. Zeg maar beroepsongeval. Nu zit-ie er met een meisje. Dat mag allemaal van de burgemeester.

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 25 december 2010 om 12:02.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 12:01   #531
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over muziek
Dat is per definitie subjectief en heeft in deze context dus geen waarde als argument.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 12:05   #532
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Ja, die keuze is zeker relatief. Hoewel er best wel die-hard destroyo's rondlopen die van 'fuck the system' hun levenswijze hebben gemaakt tot in het uiterste
Die hebben vaak niet zo'n hoog IQ ook en daar is weinig van te maken, behalve ze misschien een beetje kaderen zodat ze niet te vaak in het gevang belanden, want d�*n wordt het pas echt erg.

PS: hallo, Gardy!!

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 25 december 2010 om 12:05.
Oud 25 december 2010, 12:08   #533
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....Dus vraag ik mij serieus af waar al dat ingezamelde geld naar toe is.

Ik ben verbijsterd...

Humor hoop ik.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 12:13   #534
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over muziek
Er zijn er die het gegrunt van death metal ook geen muziek vinden. Er zijn er die gabbermuziek ook geen muziek vinden.
Oud 25 december 2010, 12:17   #535
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Voor mij zijn de daklozen op de straten van het centrum van de Hoofdstad van europa (met als Top of the Bill van Symboliek de club Polen die overwintert op oude matrassen naast de ingang van Actiris (hoofdstedelijk arbeidsbureau)) een duidelijk teken aan de wand en een ware humanitaire ramp. Als je je ogen opendoet in de hoofdstad, dan kun je je inderdaad afvragen waarom we het zo ver moeten zoeken. Brussel begint te lijden aan Afrikaanse/Indische toestanden. Brussel is ook de enige grote stad met zoveel Roma's die gewoon in het openbaar hun kinderen mishandelen en misbruiken voor geld (*). Die Roma's zijn weliswaar géén daklozen, maar hebben meestal hun lifestyle caravans of (sociale) woningen (ik heb met een paar gepraat en die bevestigden me dat).

(*) échte daklozen horen en zien zeer veel op straat. Roma's (ver)huren hun kinderen voor 25€/dag. Die worden dan gedrogeerd en in regen en wind slapend en met vieze luier misbruikt voor het bedelberoep. De ene dag heeft zo'n vrouw/man een meisje, dan weer een jongen, en dan is ze plots kinderloos. Ik hoorde over een Roma man die in de metro bedelde met zijn zoontje gedrogeerd op de arm. Zoontje dood: bedel-longontsteking. Zeg maar beroepsongeval. Nu zit-ie er met een meisje. Dat mag allemaal van de burgemeester.
Tuurlijk mag dit voor de burgemeester van Brussel . Dit is maar een fait diverse.
Een betoging/optocht van het VB weigeren, da's veel belangrijker voor die man.

Polly, jou inzet voor de Brusselse daklozen is een bravo waard. Maar eerlijk, ik lig al lang niet meer wakker van wat er in Brussel gaande is. Ook al is dit landje maar een scheet groot, Brussel is een soort 'ver van mijn bed show' geworden. Ik heb er totaal geen binding mee. Wel met bepaalde steden en dorpen in het buitenland, die liggen mij nauwer aan het hart dan de mesthoop die Brussel heet.

Polly,

Oud 25 december 2010, 12:20   #536
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Maakt het vast moeilijk voor hulpverleners maar anderzijds kan ik ook wel begrijpen dat je zoveel tegenslag kan hebben dat je foert zegt en naar de drank grijpt.
Vraag is: kunnen we die mensen verplichten tot opname in een gesloten centrum voor verslaafden?
Ik ben tegen gedwongen 'hulp' en 'opname'.

Maar om terug te komen op 'hoe geraak je er' (op straat) en hoe kom je er weer uit...?

Het is duidelijk makkelijker op straat terecht te komen dan er weer uit te geraken. Ik hoorde gisteren het verhaal van een Parijkse zakenman die alles verloor: zijn zaak failliet, alles in beslag genomen (huis, auto, goederen, geld..). Aangezien hij zijn gehele vriendenkring ook rond zijn bezittingen en rijkdom had opgebouwd, waren die allen ook plotsklaps verdwenen. De man had nog wel een héél klein beetje geld waarmee hij zijn kleren naar de stomerij bracht om er netjes uit te zien, zodat hij kon solliciteren. Hij heeft werk gevonden, maar wel maanden op straat geslapen.

Het probleem is soms héél simpel en toch ellendig. Ik ken 2 intelligente daklozen die door hun ziekte op straat zitten.

Eén ervan is een jonge vrouw. Ze 'leeft' van OCMW, sinds enkele maanden. Ze heeft een zeldzame ziekte en haar medicijnen kosten 360€/maand. Daarvan is slechts zeer weinig terugbetaald. De OCMW zet een deel van haar overlevingspoen (730€) opzij voor woningsparen. Hoe wil je dat ze met 100€/maand een woning huurt, zich voedt, haar medicijnen betaalt? Op dit moment is dat onmogelijk. Ze heeft het moeilijk omdat ze ook nog depressief is en geen familie heeft. Door haar ziekte kan ze niet werken. Gelukkig heeft ze een enorme mentale kracht, zodat ze capabel is om aangeboden hulp aan te nemen. Ook gaat ze naar een psycholoog om te praten. Ik geloof wel dat zij eruit kan geraken, als het niet te lang gaat duren ten minste!

Een ander geval: een Engelsman. Hij heeft rugproblemen, werkte hier in het zwart in de bouw. Kwam opeens in het ziekenhuis terecht met verlamming, heeft nu 5 operaties ondergaan aan ruggewervel, nek en been. Kan niet meer werken, en aangezien hij hier on-officiëel was, heeft hij nergens recht op, geen minimum uitkering, niks. Zit helemaal vast; geen familie, geen hulp, behalve een straatmaatje. Leeft van de ene ziekenhuisopname naar de ander, bedelt om zijn medicijnen te kunnen kopen.

OK, honger hebben zij niet, want daar zijn voorzieningen voor. Maar een leven kun je het niet noemen.
Oud 25 december 2010, 12:27   #537
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Tuurlijk mag dit voor de burgemeester van Brussel . Dit is maar een fait diverse.
Een betoging/optocht van het VB weigeren, da's veel belangrijker voor die man.

Polly, jou inzet voor de Brusselse daklozen is een bravo waard. Maar eerlijk, ik lig al lang niet meer wakker van wat er in Brussel gaande is. Ook al is dit landje maar een scheet groot, Brussel is een soort 'ver van mijn bed show' geworden. Ik heb er totaal geen binding mee. Wel met bepaalde steden en dorpen in het buitenland, die liggen mij nauwer aan het hart dan de mesthoop die Brussel heet.
Voil�*. Bedankt, Vlaamse Leeuwin.

Jij bent zo eerlijk om het te zeggen. Ik begreep er niks van: van alle hulp die van overal komt toestromen, heb ik CONCREET nog niet één Vlaam gezien, en nu begrijp ik het. (Ik ben nl geen Vlaamse maar een 'Hollandse Brusselesse').

Ik wou dat Minister Grouwels ook zo eerlijk was als jij. Dan konden we ten minste verderpraten. Maar nee, men doét een beetje alsof men betrokken is, hetgeen nog méér kwaad dan goed doet.

Tot nu toe kwam de meeste hulp uit buitenlandse hoek, en dan niet zozeer 'allochtonen' doch wel expats, en andere rare mensen die de dingen nog op menselijk vlak zien zoals ze zijn en nog niet door een politiek brilletje.
Oud 25 december 2010, 12:30   #538
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik ben tegen gedwongen 'hulp' en 'opname'.

Maar om terug te komen op 'hoe geraak je er' (op straat) en hoe kom je er weer uit...?

Het is duidelijk makkelijker op straat terecht te komen dan er weer uit te geraken. Ik hoorde gisteren het verhaal van een Parijkse zakenman die alles verloor: zijn zaak failliet, alles in beslag genomen (huis, auto, goederen, geld..). Aangezien hij zijn gehele vriendenkring ook rond zijn bezittingen en rijkdom had opgebouwd, waren die allen ook plotsklaps verdwenen. De man had nog wel een héél klein beetje geld waarmee hij zijn kleren naar de stomerij bracht om er netjes uit te zien, zodat hij kon solliciteren. Hij heeft werk gevonden, maar wel maanden op straat geslapen.

Het probleem is soms héél simpel en toch ellendig. Ik ken 2 intelligente daklozen die door hun ziekte op straat zitten.

Eén ervan is een jonge vrouw. Ze 'leeft' van OCMW, sinds enkele maanden. Ze heeft een zeldzame ziekte en haar medicijnen kosten 360€/maand. Daarvan is slechts zeer weinig terugbetaald. De OCMW zet een deel van haar overlevingspoen (730€) opzij voor woningsparen. Hoe wil je dat ze met 100€/maand een woning huurt, zich voedt, haar medicijnen betaalt? Op dit moment is dat onmogelijk. Ze heeft het moeilijk omdat ze ook nog depressief is en geen familie heeft. Door haar ziekte kan ze niet werken. Gelukkig heeft ze een enorme mentale kracht, zodat ze capabel is om aangeboden hulp aan te nemen. Ook gaat ze naar een psycholoog om te praten. Ik geloof wel dat zij eruit kan geraken, als het niet te lang gaat duren ten minste!

Een ander geval: een Engelsman. Hij heeft rugproblemen, werkte hier in het zwart in de bouw. Kwam opeens in het ziekenhuis terecht met verlamming, heeft nu 5 operaties ondergaan aan ruggewervel, nek en been. Kan niet meer werken, en aangezien hij hier on-officiëel was, heeft hij nergens recht op, geen minimum uitkering, niks. Zit helemaal vast; geen familie, geen hulp, behalve een straatmaatje. Leeft van de ene ziekenhuisopname naar de ander, bedelt om zijn medicijnen te kunnen kopen.

OK, honger hebben zij niet, want daar zijn voorzieningen voor. Maar een leven kun je het niet noemen.
Ik begrijp dat je tegen gedwongen hulp bent.
Maar anderzijds gooi je dan al je geld en moeite in een bodemloos vat.
Dus lijkt me financiële steun onder voorwaarden zeer fair.
Tenslotte moeten die mensen ook (terug) leren dat je niet zomaar gratis dingen kan krijgen.
Een gedwongen opname is voor mij ook geen optie. Wel een intensieve follow-up.
Anders heeft het geen zin.

Laatst gewijzigd door hurricane : 25 december 2010 om 12:31.
Oud 25 december 2010, 12:40   #539
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat je tegen gedwongen hulp bent.
Maar anderzijds gooi je dan al je geld en moeite in een bodemloos vat.
Dus lijkt me financiële steun onder voorwaarden zeer fair.
Tenslotte moeten die mensen ook (terug) leren dat je niet zomaar gratis dingen kan krijgen.
Een gedwongen opname is voor mij ook geen optie. Wel een intensieve follow-up.
Anders heeft het geen zin.
Ik ken ook een drugverslaafde dakloze die ontzettend ongelukkig is met zijn leven maar niet de kracht heeft om te stoppen met zijn dope.

Hij krijgt OCMW, 740€/maand, en heeft gedwongen 'woningsparen' gehad zodat hij een garanatie kan betalen wanneer hij een appartement vindt.

Die jongen is flink destructief bezig, ook een beetje crimineel omdat ie superintelligent is maar gek wordt van zijn manier van leven. Zo kent-ie bv honderd telefoonnummers uit zijn hoofd, omdat hij niks kan bewaren, alles verliest of bestolen wordt.

Het OCMW oefent een soort van druk op hem uit: nu moet hij steeds met de sociale assistenten gaan praten om druppelgewijs zijn € te krijgen. Dit helpt niks en is alleen maar frustrerend: de jongen liegt zeer overtuigend!

Wanneer je van dichtbij gaat kijken merk je dat hij 1) doodongelukkig is en 2) eigenlijk niets wil/kan veranderen aan zijn levenssituatie.

Wat moeten we dan? Laten creperen op straat? Soms denk ik dat IETS hem moet stoppen, en dat kan in dit soort gevallen een opname zijn. Bv wanneer hij weer iets mispeutert of iemand in elkaar slaat/besteelt, een opname ipv het gevang. Hij lijkt erom te vragen: AUB, stop mij!

(Laatst zat ie trouwens, op volle kerstmarktavond, op de straatstenen een lijntje coke te snuiven, terwijl de toeristen voorbijliepen.)

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 25 december 2010 om 12:42.
Oud 25 december 2010, 13:29   #540
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat Brussel voor veel Vlamingen "een mesthoop" is, heeft alles te maken met de brussels-belgische elite die er de Laekens uitdeelt en zelf in de eerste plaats anti-Vlaams is. Ik kan de doorsnee Vlaming best begrijpen als die zich niks meer aantrekt van wat er in die stad van Vlaminghaters gebeurt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be