Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2010, 17:48   #521
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat een zaagdraad.
Pasop, ik heb nog moeite gedaan om er wat van te maken, maar helaas.
Oud 27 september 2010, 17:53   #522
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Jaja, het is zo. Je mag u inderdaad precies zo als hen kleden, je valt toch door de mand. Het gedrag speelt natuurlijk ook een grote rol.

Soms voelt het aan alsof je van de ene naar de andere kant geschopt wordt. Hier ben je een vreemde vogel en daar ook. Echt een vreemd gevoel, een gevoel dat niet makkelijk te beschrijven valt, eigenlijk.
Ik heb verschillende studenten (gehad) doorheen de 7 jaar dat ik lesgeef. Sommige studenten herken je meteen als "allochtoon", door hun houding, gedrag, sommigen door de ronduit shockerende meningen die ze per sé willen uiten.
Van anderen merkte ik het pas op eens ik de link legde met hun naam. Die zijn dan wel blank, natuurlijk. Van anderen zie je of hoor je dat ze ergens een andere afkomst moeten hebben (aan hun huidskleur, of omdat hun nederlands een beetje exotisch klinkt). Soms geeft dat grappige effecten. Eén van m'n vroegere studenten komt uit limburg, de enige limburger in ons midden. Een vreemde vogel, zeg maar. Heeft geduurd tot ik wist wat z'n naam was voor ik door had dat het nen italiaan is...
Maar goed, ook al zie het of hoor je het, dat verschil-effect verdwijnt meteen. Een zwarte in de klas, dat merk je 1 keer op ("ha, die is zwart") maar de volgende keren zie je dat toch niet meer? Iemand die wat gebrekkig NL spreekt, dat hoor ik na een tijd ook niet meer, daar raak je aan gewoon, dat 'past' bij die persoon.

Maar van sommigen blijf je het natuurlijk WEL zien. Ik herinner me de studente in niqaab en lange gewaden die per sé iedere keer de les uit moest gaan als het over een voor haar blijkbaar verboden thema ging.
Of de verwijten van racisme die je naar je hoofd geslingerd krijgt van sommigen ("ik ben de enige met een buis? is't omdat ik marrokaan ben ofzo maDAM?!" - en ze vragen dat niet vriendelijk). Zo integreer je niet maar zet je jezelf apart.

Het blijft ook generaties op generaties doorgegeven worden. De mensen die zichzelf blijven apart zetten, kiezen ervoor om het gevoel van heen en weer geslingerd te worden ook door te geven aan hun kinderen. En die moeten dan wéér dat gevecht leveren.

Sommige van de allochtonen die ik gezien hebben in één van m'n lessen vonden meteen na hun diploma werk. Anderen niet. Ik betwijfel of de juffrouw in niqaab met de verboden thema's ooit werk heeft gevonden als psycholoog... Je kan je therapieruimte niet uitrennen als het onderwerp je niet bevalt.
Oud 27 september 2010, 17:56   #523
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Je kan je therapieruimte niet uitrennen als het onderwerp je niet bevalt.
Niet nodig, ze blijft toch aan de haard.
Oud 28 september 2010, 12:41   #524
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb verschillende studenten (gehad) doorheen de 7 jaar dat ik lesgeef. Sommige studenten herken je meteen als "allochtoon", door hun houding, gedrag, sommigen door de ronduit shockerende meningen die ze per sé willen uiten.
Van anderen merkte ik het pas op eens ik de link legde met hun naam. Die zijn dan wel blank, natuurlijk. Van anderen zie je of hoor je dat ze ergens een andere afkomst moeten hebben (aan hun huidskleur, of omdat hun nederlands een beetje exotisch klinkt). Soms geeft dat grappige effecten. Eén van m'n vroegere studenten komt uit limburg, de enige limburger in ons midden. Een vreemde vogel, zeg maar. Heeft geduurd tot ik wist wat z'n naam was voor ik door had dat het nen italiaan is...
Maar goed, ook al zie het of hoor je het, dat verschil-effect verdwijnt meteen. Een zwarte in de klas, dat merk je 1 keer op ("ha, die is zwart") maar de volgende keren zie je dat toch niet meer? Iemand die wat gebrekkig NL spreekt, dat hoor ik na een tijd ook niet meer, daar raak je aan gewoon, dat 'past' bij die persoon.

Maar van sommigen blijf je het natuurlijk WEL zien. Ik herinner me de studente in niqaab en lange gewaden die per sé iedere keer de les uit moest gaan als het over een voor haar blijkbaar verboden thema ging.
Of de verwijten van racisme die je naar je hoofd geslingerd krijgt van sommigen ("ik ben de enige met een buis? is't omdat ik marrokaan ben ofzo maDAM?!" - en ze vragen dat niet vriendelijk). Zo integreer je niet maar zet je jezelf apart.

Het blijft ook generaties op generaties doorgegeven worden. De mensen die zichzelf blijven apart zetten, kiezen ervoor om het gevoel van heen en weer geslingerd te worden ook door te geven aan hun kinderen. En die moeten dan wéér dat gevecht leveren.

Sommige van de allochtonen die ik gezien hebben in één van m'n lessen vonden meteen na hun diploma werk. Anderen niet. Ik betwijfel of de juffrouw in niqaab met de verboden thema's ooit werk heeft gevonden als psycholoog... Je kan je therapieruimte niet uitrennen als het onderwerp je niet bevalt.
Ik stel mij nog een andere vraag. Die dame met niqaab.
Was die geslaagd ?
Want ik kan mij indenken , dat als je op het examen een voor haar verboden vraag stelt, ze die niet zou hebben beantwoord.
En altijd te pas en te onpas de les verlaten, dat moet toch op ne mens zijn zenuwen werken.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 12:45   #525
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Enkel een vrouw willen als huishoudhulp is inderdaad discriminatie.
Ik kies mijn huishoudhulp nog altijd zelf. Of je het daar nu mee eens bent of niet kan mij geen reet schelen.
Oud 29 september 2010, 10:08   #526
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik kies mijn huishoudhulp nog altijd zelf. Of je het daar nu mee eens bent of niet kan mij geen reet schelen.
Mja, tot iemand eens gaat klagen bij het CGKR..en een klacht aan je broek krijgt..
Oud 29 september 2010, 14:31   #527
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Mja, tot iemand eens gaat klagen bij het CGKR..en een klacht aan je broek krijgt..
Met andere woorden, stel dat je als werkgever een slecht gevoel hebt bij een solicitant, je weigerd die persoon, dan bestaan er wettelijke middelen om je, als werkgever, toch te dwingen die persoon aan te nemen. Schitterend toch, dat Tranzi gebeuren.
Oud 29 september 2010, 17:06   #528
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer zoiets maar hard te maken voor de rechter...

Ge kunt 1001 redenen en drogredenen bedenken waarom ge een bepaalde persoon niet aanneemt.

Dergelijke wetten zijn dan ook quasi waardeloos, niemand zal er openlijk voor uitkomen dat hij persoon x niet aanneemt omdat het een allochtoon is. Excuses genoeg die ge kunt verzinnen.
Oud 29 september 2010, 17:20   #529
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk heeft ze gelijk. Er mag niet gerookt worden op werkplaatsen. En op dat moment is uw huis, haar werkplaats, dus kan jij maar beter elders gaan roken.
Uw huis is uw prive,als ze daar niet mee gediend zijn mogen ze het afstappen!
Als ik in hun huis kom zal ik me aan de regel houden.
Oud 29 september 2010, 18:29   #530
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Uw huis is uw prive,als ze daar niet mee gediend zijn mogen ze het afstappen!
Als ik in hun huis kom zal ik me aan de regel houden.
Je huis is inderdaad je privé; maar wanneer je er iemand te werk stelt; is het ook een werkplaats.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 19:29   #531
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je huis is inderdaad je privé; maar wanneer je er iemand te werk stelt; is het ook een werkplaats.
no way,ik ben niet gebonden zolang ik geen zaken doe in dat pand.
Weet ge dat in cafe's die geen vergunning hebben voor sterke drank,in de prive kan gezocht worden net omdat het in het pand zaken gedaan worden.
In een prive woonst gaat dit niet op,niet akkoord inpakken en wegwezen.
Oud 29 september 2010, 19:51   #532
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik stel mij nog een andere vraag. Die dame met niqaab.
Was die geslaagd ?
Want ik kan mij indenken , dat als je op het examen een voor haar verboden vraag stelt, ze die niet zou hebben beantwoord.
En altijd te pas en te onpas de les verlaten, dat moet toch op ne mens zijn zenuwen werken.
geen idee, 'k was daar al weg voor ze kon afstuderen.
Oud 29 september 2010, 19:52   #533
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wil ik zien.
Oud 29 september 2010, 23:37   #534
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt ge nu echt dat een kuisvrouw kan verplichten dat zijn/haar werkgever niet meer mag roken in zijn/haar eigen huis? Een huis waar ge een poetsvrouw tewerkstelt is helemaal geen werkplaats. Zo zijt ge niet ineens verplicht een brandblusapparaat en een verbandtrommel te hebben (wat dacht ik wel verplicht is op werkplaatsen) vanaf het moment dat ge een poetsvrouw hebt.

Enkel ruimtes die er specifiek op gericht zijn om mensen tewerk te stellen (zoals kantoors) moeten zich aan de regels houden. Een privaat huis wordt maw geen werkplaats omdat ge er iemand tewerkstelt, dat huis is niet gericht op het tewerkstellen van mensen.
Oud 30 september 2010, 05:27   #535
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Denkt ge nu echt dat een kuisvrouw kan verplichten dat zijn/haar werkgever niet meer mag roken in zijn/haar eigen huis? Een huis waar ge een poetsvrouw tewerkstelt is helemaal geen werkplaats. Zo zijt ge niet ineens verplicht een brandblusapparaat en een verbandtrommel te hebben (wat dacht ik wel verplicht is op werkplaatsen) vanaf het moment dat ge een poetsvrouw hebt.

Enkel ruimtes die er specifiek op gericht zijn om mensen tewerk te stellen (zoals kantoors) moeten zich aan de regels houden. Een privaat huis wordt maw geen werkplaats omdat ge er iemand tewerkstelt, dat huis is niet gericht op het tewerkstellen van mensen.
Ja, hier heb je een punt.
Ik zal het eens opzoeken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 07:35   #536
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Enkel een vrouw willen als huishoudhulp is inderdaad discriminatie.
Komt gij veel buiten ?

Eerdaags dient Raf klacht in tegen mij omdat ik enkel sexuele relaties wil met vrouwen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 07:38   #537
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Klopt niet, als je een poetshulp hebt via de PWA dan heb je een resem (theoretische) verplichtingen (o.a. verbanddoos,veilig gereedschap en wat weet ik nog allemaal )
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 11:40   #538
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De wet spreekt niet echt over een werkplaats.
De wet spreekt over het volgende: "Iedereen heeft recht op een rookvrije omgeving om zijn werk te doen".
Oud 30 september 2010, 12:06   #539
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met andere woorden, stel dat je als werkgever een slecht gevoel hebt bij een solicitant, je weigerd die persoon, dan bestaan er wettelijke middelen om je, als werkgever, toch te dwingen die persoon aan te nemen. Schitterend toch, dat Tranzi gebeuren.
Niemand zegt dat je iemand niet mag aannemen, je mag je keuze gewoon niet baseren op basis van geslacht, ras, geloofsovertuiging,...
Oud 30 september 2010, 12:07   #540
Duvelke

Standaard

Citaat:
Probeer zoiets maar hard te maken voor de rechter...

Ge kunt 1001 redenen en drogredenen bedenken waarom ge een bepaalde persoon niet aanneemt.

Dergelijke wetten zijn dan ook quasi waardeloos, niemand zal er openlijk voor uitkomen dat hij persoon x niet aanneemt omdat het een allochtoon is. Excuses genoeg die ge kunt verzinnen.
Dus ge zou er nog om liegen ook?
Ge durft er dan nog niet eerlijk voor uitkomen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be