Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2011, 08:27   #521
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik ben zelf meer technieker en moet eigenlijk niet echt beslissingen nemen, dat laat ik aan mijn baas over, die mij om advies vraagt.

Maar nu is er een manager komen zagen over iets, en nu ga ik eerst zelf gaan kijken, en als ik daar een arbeider zie die met die dingen moet werken, of zijne ploegbaas, dan ga ik die vragen wat er precies verkeerd gaat. De chain of command is anders te lang he, en dan gaat er al eens wat verloren onder weg.
't Ja, mijn baas komt enkel zagen over budgetten die ik niet mag overschrijden en over te kleine winsten die gemaakt worden en vooral dat iknooit te vinden ben op de plaats waar ik moet zitten volgens hem.
Waarop ik hem steeds antwoordt dat hij dan de bedragen die ik ingeef voor offertes maar niet moet verlagen en anders maar tegen zijn vrouw moet gaan zagen en dat ik geen zittend gat heb.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 08:31   #522
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik kan niet spreken voor anderen maar ikzelf heb vaker de ervaring dat de opdrachtgever eigenlijk niet zoekt naar beste technische oplossing (zoals de jouwe hierboven) maar naar de goedkoopste. En later - bij schadegeval - word ik dan soms nodeloos geconvokeerd door een gerechts"expert" (zo noemt hij zichzelf toch graag) die dan alle betrokken partijen (die er van ver of van dicht iets mee te maken hadden) mee in het bad trekt. Uiteindelijk word ik dan (maanden/jaren later) vrijgepleit onder de minnelijke schikking dat ik mijn kosten (advokaat, ...) NIET doorreken aan de aanleggende partij.

Het Belgisch juridisch systeem : geknoei en onkunde in de hoogste graad !
Spijtig genoeg klopt dit.
Vaak zijn die diensthoofden meer boekhouder dan technicus.
Oud 11 augustus 2011, 08:42   #523
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het middelbaar ASO onderwijs dient niet om je iets te laten kunnen. Het dient je om je te vormen als kritische mens en voor te bereiden op een stevige hogere opleiding.
En eigenlijk zou dat onderwijs je moeten opleiden tot iemand met een brede basis en met inzicht op onze maatschappij en haar technologie.

Wat ben je met een ontwerper die niet kan inschatten wat een mens allemaal aan fouten kan maken?
Wat ben je met een ontwerper die je perfect kan berekenen hoe sterk iets moet zijn en je perfect de kostprijs kan berekenen, maar niet weet tegen welke dwaasheden hij iets moet beschermen?

Hoewel je dus niet alles kan ontwerpen zodat het tegen de menselijke dwaasheid bestand is.
Oud 11 augustus 2011, 08:50   #524
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb mijn A3 gehaald in 1986.
Ik haalde mijn A3 in 1968.. Nooit nodig gehad.

Vroeger leerde je een stiel bij een baas. Als je een goede baas had, werd je een verdomd goede vakman. zonder al dat gestudeer. Als kind reeds hielp ik mijn vader in de werkplaats. Ik ontwikkelde op die manier al heel jong een handigheid en technisch inzicht waar ik gans mijn leven de vruchten van heb geplukt.

En als je echt iets wilt leren, kun je jezelf bijscholen. Toen ik de 40 al lang gepasseerd was, leerde ik programmeren in VisualFoxpro. Daarna leerde ik HTML en maakte al mijn websites zelf, met kladblok, puur in HTML. Daarna leerde ik Avisynth, voor videobewerking. Ik heb dit allemaal niet echt nodig voor mijn werk, behalve de visualFoxPro, voor de boekhouding.

Ik bedoel maar.. 't is een mentaliteit. Er zijn mensen die denken dat ze een cursus moeten volgen om te leren waar de aan en uit knop van hun computer staat.

De jongelui van tegenwoordig (pas op, ik verwijt het hen niet) doen niks anders dan studeren voor de meest rare 'bachelor' titels maar gewoon werk doen kunnen (willen?) ze niet meer.

En dan nu de vraag van 100 miljoen: wie gaat in de toekomst het gewone werk doen? Je weet wel, huizen bouwen, schrijnwerk, dakgoten leggen, banen aanleggen, schilderen, opkuisen enz. O ja.. Voor ons eten zorgen, dat vergat ik nog.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 08:50   #525
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoewel je dus niet alles kan ontwerpen zodat het tegen de menselijke dwaasheid bestand is.
In't Engels klinkt het gewoon sappig.

"if you build something foolproof, mother nature delivers a better fool".

in't nederlands. "je kan iets idiootveilig maken, maar dan komt er geweeon een betere idioot langs".

Dat is een deel van mijn nachttaak.
Oud 11 augustus 2011, 08:56   #526
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
'k doe momenteel de job waar ze tot vorig jaar graduaten of beter voor zochten ( ik geloof dat HR nog nooit in de fabriek is geweest).
Citaat:
Vroeger leerde je een stiel bij een baas. Als je een goede baas had, werd je een verdomd goede vakman. zonder al dat gestudeer.
Ja en neen. Tenzij je een fexibele geest hebt, is dat het pad naar vakidioten.
Citaat:
Als kind reeds hielp ik mijn vader in de werkplaats. Ik ontwikkelde op die manier al heel jong een handigheid en technisch inzicht waar ik gans mijn leven de vruchten van heb geplukt.
Citaat:
En als je echt iets wilt leren, kun je jezelf bijscholen. Toen ik de 40 al lang gepasseerd was, leerde ik programmeren in VisualFoxpro. Daarna leerde ik HTML en maakte al mijn websites zelf, met kladblok, puur in HTML. Daarna leerde ik Avisynth, voor videobewerking. Ik heb dit allemaal niet echt nodig voor mijn werk, behalve de visualFoxPro, voor de boekhouding.

Ik bedoel maar.. 't is een mentaliteit. Er zijn mensen die denken dat ze een cursus moeten volgen om te leren waar de aan en uit knop van hun computer staat.
Als ik het wil weten/kunnen, dan is een cursus geen noodzaak, informatie in verwerkbare vorm en oefenen, dat is de boodschap.
Citaat:
De jongelui van tegenwoordig (pas op, ik verwijt het hen niet) doen niks anders dan studeren voor de meest rare 'bachelor' titels maar gewoon werk doen kunnen (willen?) ze niet meer.
En diegenen die niet studeren, kunnen dat "gewoon werk" niet meer.
Citaat:
En dan nu de vraag van 100 miljoen: wie gaat in de toekomst het gewone werk doen? Je weet wel, huizen bouwen, schrijnwerk, dakgoten leggen, banen aanleggen, schilderen, opkuisen enz. O ja.. Voor ons eten zorgen, dat vergat ik nog.
Fred.
Sterke vraag. Voor zolang ik het fysiek en geestelijk kan, zal ik het doen als het het sop van de kool waard is.
Oud 11 augustus 2011, 09:02   #527
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vroeger leerde je een stiel bij een baas. Als je een goede baas had, werd je een verdomd goede vakman. zonder al dat gestudeer. Als kind reeds hielp ik mijn vader in de werkplaats. Ik ontwikkelde op die manier al heel jong een handigheid en technisch inzicht waar ik gans mijn leven de vruchten van heb geplukt.

Fred.
Waarom denk je dat onze politici zoveel ongeschoolden importeren uit Afrika en de Arabische wereld en de mensen uit de oude Oostbloklanden hier een werkvergunning geven?

Onze jongeren kunnen je perfect elke berekening geven over een aardappelschiller, maar weten niet hoe ze die aardappelschiller moeten gebruiken, daar hebben ze een buitenlandse huishoudster voor nodig.
Oud 11 augustus 2011, 09:09   #528
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het middelbaar ASO onderwijs dient niet om je iets te laten kunnen. Het dient je om je te vormen als kritische mens en voor te bereiden op een stevige hogere opleiding.
In het TSO leren de jonge mensen kritisch problemen oplossen. In de IW afdelingen worden ze voorbereid op (vooral) ing. studies.

Laatst gewijzigd door Boduo : 11 augustus 2011 om 09:13.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:11   #529
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze jongeren kunnen je perfect elke berekening geven over een aardappelschiller, maar weten niet hoe ze die aardappelschiller moeten gebruiken, daar hebben ze een buitenlandse huishoudster voor nodig.
Dat is inderdaad de kern van de zaak hé. Je zou je kunnen afvragen waar we nu in godsnaam mee bezig zijn.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:12   #530
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In't Engels klinkt het gewoon sappig.

"if you build something foolproof, mother nature delivers a better fool".

in't nederlands. "je kan iets idiootveilig maken, maar dan komt er geweeon een betere idioot langs".

Dat is een deel van mijn nachttaak.
Vertel mij wat. Laatst nog iemand met zijn hand geklemt gehad tussen de rollen van een ingekapselde transportband. Zelfs hun veiligheidsidioot wist het toen niet meer hoe het nog veiliger kon.
Oud 11 augustus 2011, 09:15   #531
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel mij wat. Laatst nog iemand met zijn hand geklemt gehad tussen de rollen van een ingekapselde transportband. Zelfs hun veiligheidsidioot wist het toen niet meer hoe het nog veiliger kon.
Wat k�*n verkeerd gaan, z�*l verkeerd gaan...
De juiste man op de juiste plaats: d�*t is er nodig.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:19   #532
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Gaat iets verkeerd als het moedwillig veroorzaakt is?

Zo ja, dan kunnen we Hiroshima, Nagasaki en 9/11 stevig in vraag stellen.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 augustus 2011 om 09:19.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:33   #533
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de kern van de zaak hé. Je zou je kunnen afvragen waar we nu in godsnaam mee bezig zijn.

Fred.
Die vraag is simpel te beantwoorden.

We zijn bezig onze maatschappij naar de vernieling te helpen.

En dit kan je dan weer terug vinden in de geschiedenis.
Het verval van Rome was namelijk te danken aan het feit dat de Romeinen zelf niets meer deden en kenden en enkel bezig waren met hun luxe.
Hun soldaten en werkkrachten waren allemaal buitenlanders geworden.
Op een bepaald ogenblik moest Rome kunnen rekenen op zijn soldaten om het te beschermen tegen hun buren, doch hun soldaten waren vooral mensen afkomstig uit hun buurlanden en zouden dus de Romeinen moeten hebben beschermen tegen hun broers die in hun thuisland in het leger zaten.
Hun kinderen werden opgevoed en onderwezen door hun oude vijanden en kregen dus andere waarden aangeleerd.
En keken dus dwaas op als hun grootouders hen vertelde dat de kinderen van hun huishoudster niet als hun gelijke mochten behandelen, maar moesten beschouwen als een verslagen vijand.

Die kinderen keken ook nog eens dwaas op toen hun grootouders hen zeiden dat ze de kinderen van hun voedster moesten doden, want dat het soldaten en spionnen van het vijandelijk leger waren dat aan de grenzen klaar stond.

De gevolg van deze fouten zijn vandaag nog te zien, maar toch maakt onze maatschappij dezelfde fouten en is ze even decadent geworden als de Romeinen in hun laatste bestaanperiode. De sukkelaars wisten en begrepen niet wat hen overkwam en wisten niet meer hoe ze een zwaard moesten vasthouden of gebruiken, de kinderen van hun vreemde opvoeders waren er echter wel op voorbereid en slachtte zonder problemen de Romeinen af.
Oud 11 augustus 2011, 09:36   #534
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat iets verkeerd als het moedwillig veroorzaakt is?

Zo ja, dan kunnen we Hiroshima, Nagasaki en 9/11 stevig in vraag stellen.
Hiroshima en Nagasaki zijn verkeerd gegaan, zij waren slechts het plan B.
De bommen waren in plan A bedoeld voor Tokyo.
Oud 11 augustus 2011, 09:41   #535
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiroshima en Nagasaki zijn verkeerd gegaan, zij waren slechts het plan B.
De bommen waren in plan A bedoeld voor Tokyo.
Daar bent U verkeerd in. Ik ben me er te dege van bewust dat Nagasiki plan B was, maar Tokyo was nooit een doelwit voor een atoombom.

De VS militairen hebben de VS politici kunnen overtuigen dat het nucleair verdampen van de Keizer niet zou leiden tot een redelijk positieve capitulatie.

Maar dat veranderd wel niks aan mijn opmerking.

Gaat iets verkeerd als iets moedwillig veroorzaakt is?

Laatst gewijzigd door maddox : 11 augustus 2011 om 09:43.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:43   #536
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dit kan je dan weer terug vinden in de geschiedenis.
Het verval van Rome was namelijk te danken aan het feit dat de Romeinen zelf niets meer deden en kenden en enkel bezig waren met hun luxe.
Hun soldaten en werkkrachten waren allemaal buitenlanders geworden.
Op een bepaald ogenblik moest Rome kunnen rekenen op zijn soldaten om het te beschermen tegen hun buren, doch hun soldaten waren vooral mensen afkomstig uit hun buurlanden en zouden dus de Romeinen moeten hebben beschermen tegen hun broers die in hun thuisland in het leger zaten.
Hun kinderen werden opgevoed en onderwezen door hun oude vijanden en kregen dus andere waarden aangeleerd.
En keken dus dwaas op als hun grootouders hen vertelde dat de kinderen van hun huishoudster niet als hun gelijke mochten behandelen, maar moesten beschouwen als een verslagen vijand.

Die kinderen keken ook nog eens dwaas op toen hun grootouders hen zeiden dat ze de kinderen van hun voedster moesten doden, want dat het soldaten en spionnen van het vijandelijk leger waren dat aan de grenzen klaar stond.

De gevolg van deze fouten zijn vandaag nog te zien, maar toch maakt onze maatschappij dezelfde fouten en is ze even decadent geworden als de Romeinen in hun laatste bestaanperiode. De sukkelaars wisten en begrepen niet wat hen overkwam en wisten niet meer hoe ze een zwaard moesten vasthouden of gebruiken, de kinderen van hun vreemde opvoeders waren er echter wel op voorbereid en slachtte zonder problemen de Romeinen af.
Dat is een zeer simplistische theorie, een van de vele trouwens.
Blijkbaar toch niet goed opgelet in het middelbaar, Jantje?

Laatst gewijzigd door parcifal : 11 augustus 2011 om 09:43.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:43   #537
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Die man mocht zelfs niet op die plaats zijn, maar moest op zijn bulldozer zitten. Nu zit hij thuis zonder arm en ik mag gaan uitzoeken hoe een dergelijk ongeval in de toekomst kan vermeden worden. Maar het mag zoals gewoonlijk weer eens niet te veel kosten.
Oud 11 augustus 2011, 09:45   #538
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat is een zeer simplistische theorie, een van de vele trouwens.
Blijkbaar toch niet goed opgelet in het middelbaar, Jantje?
Nu, uitgebreid daarover discusseren in niet voor deze draad, dus houden we het simpel.
En het is inderdaad niet de enige oorzaak, maar wel één van de hoofdoorzaken.
Oud 11 augustus 2011, 09:51   #539
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar bent U verkeerd in. Ik ben me er te dege van bewust dat Nagasiki plan B was, maar Tokyo was nooit een doelwit voor een atoombom.

De VS militairen hebben de VS politici kunnen overtuigen dat het nucleair verdampen van de Keizer niet zou leiden tot een redelijk positieve capitulatie.

Maar dat veranderd wel niks aan mijn opmerking.

Gaat iets verkeerd als iets moedwillig veroorzaakt is?
Ja, want als ontwerper moet je moedwillige vernielingen incalculeren.
Je moet je ontwerp dus zogoed mogelijk beschermen tegen opzettelijke beschadigingen. Net als bruggen en spoorwegen moeten beschermd worden tegen zelfmoorden.
Oud 11 augustus 2011, 09:58   #540
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En eigenlijk zou dat onderwijs je moeten opleiden tot iemand met een brede basis en met inzicht op onze maatschappij en haar technologie.

Wat ben je met een ontwerper die niet kan inschatten wat een mens allemaal aan fouten kan maken?
Wat ben je met een ontwerper die je perfect kan berekenen hoe sterk iets moet zijn en je perfect de kostprijs kan berekenen, maar niet weet tegen welke dwaasheden hij iets moet beschermen?

Aangezien techniek wordt toegepast binnen een menselijke context (maatschappij) is een begrip van deze maatschappij een noodzakelijkheid om de juiste technische oplossingen te genereren.

En in mijn opinie krijg je die het beste binnen een humaniora opleiding.

Overigens worden competenties zoals foutloos Nederlands, Frans en Engels schrijven en spreken ook gewaardeerd op de werkvloer.

Dus rot op met uw technisch onderwijs in het ASO. Het is nutteloos en zou gewoon het niveau omlaag halen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be