Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2017, 21:17   #521
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, maar u schijnbaar wel. Dus, geef eens de verwijzing.

En ja, ik stel een eenvoudige vraag naar uw eigen beweringen.
En ik ben weinig gemotiveerd om op uw vragen te antwoorden. Ge moogt eens raden waarom.

Citaat:
U poneert voortdurend "u hebt dit of dat geschreven", maar u bent overduidelijk niet in staat om mij ook maar een enkele keer te citeren. Dat zegt dan natuurlijk heel wat over het waarheidsgehalte van uw beweringen.

Wilt u enige geloofwaardigheid verwerven, probeer dan voortaan uw beweringen enige grond te geven.
Ge weet goed genoeg dat het allemaal 100% waar is. Ik heb verschillende discussies gehad met u over meerderheidsopinies. En elke keer heb ik u erop gewezen dat de christenen in het begin ook maar met 12 waren en dus verschrikkelijk in de minderheid. En dan stelde ik u de vraag: hadden die gelijk of ongelijk?
En op die vraag kwam natuuuuuurlijk nooit een antwoord.

Maar we kunnen dit gemakkelijk beslechten: de discussie waar ik naar verwijs ging over het volgende:
Zijn koranisten volgens u moslims?
Wel, antwoordt nog eens op die vraag.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 21:21   #522
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neem bijvoorbeeld Le Barroux. In de jaren van het concilie begonnen met welgeteld één monnik. Nu is het een klooster met diverse stichtingen en waar zelfs een wachtlijst bestaat om als novice in te treden. En Le Barroux is een benedictijnerabdij van de strenge observantie.
OK, plak er eens een aantal op Jan. Een begrip zoals "wachtlijst" vertelt niets.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 21:22   #523
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En ik ben weinig gemotiveerd om op uw vragen te antwoorden. Ge moogt eens raden waarom.
Ja, omdat u weet dat u uw beweringen niet kunt onderbouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 21:23   #524
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stichtingen van nieuwe parochies, kloosters, kapellen, priesterwijdingen, scholen, enzovoort.
Opnieuw : graag aantallen Jan, over hoeveel mensen gaat het hier exact ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 21:26   #525
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Opnieuw : graag aantallen Jan, over hoeveel mensen gaat het hier exact ?
Je mag Jan niks vragen.
Alleen hij mag vragen stellen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 21:28   #526
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
OK, plak er eens een aantal op Jan. Een begrip zoals "wachtlijst" vertelt niets.
Er zijn nu een zestigtal monniken in de moederabdij van Le Barroux. Er zijn ook al twee bijkloosters gesticht in Frankrijk, één in Duitsland, één in Brazilië. En dat sedert het begin in 1978.

Dat is trouwens maar één gemeenschap van religieuzen, want daarnaast zijn erin Frankrijk bijvoorbeeld talrijke traditionele abdijen en kloosters die allemaal weer een nieuw elan kennen. De meer moderne ingestelde gemeenschappen gaan allemaal achteruit.
Oud 17 mei 2017, 21:28   #527
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U begint over totaal iets anders. Ik heb het over aantrekkingskracht. Het valt gewoonweg niet te ontkennen dat traditionele(re) groeperingen wel nog wervingskracht bezitten, terwijl u juist betoogt dat de Kerk haar leden verliest door niet met de tijd mee te gaan. Welnu, de stromingen binnen de katholieke Kerk (en ook daarbuiten) die meegaan in de moderniteit, maken een leegloop mee.

In deze wereld is niets definitief. In de 17e eeuw was de katholieke Kerk in het Franse koninkrijk in een regelrechte depressie geraakt: lege kloosters, parochies zonder priesters, weinig sacramentele beleving... En toen kwam de 19e eeuw.
Ja maar toch. Ik zie hier bij ons geen grote katholieke kerk meer ontstaan in de toekomst. En zeker geen VVK. Die tijd is onherroepelijk voorbij.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2017, 21:29   #528
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ge weet goed genoeg dat het allemaal 100% waar is. Ik heb verschillende discussies gehad met u over meerderheidsopinies. En elke keer heb ik u erop gewezen dat de christenen in het begin ook maar met 12 waren en dus verschrikkelijk in de minderheid. En dan stelde ik u de vraag: hadden die gelijk of ongelijk?
Bewijs het. Als het volgens u al "verschillende" keren zich voordeed, moet u toch wel in staat zijn om er eentje uit te halen, nietwaar?!

En over de apostelen die met twaalf waren, hebt u ook niet geschreven in die context.
Oud 17 mei 2017, 21:30   #529
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar toch. Ik zie hier bij ons geen grote katholieke kerk meer ontstaan in de toekomst. En zeker geen VVK. Die tijd is onherroepelijk voorbij.
Niets is "onherroepelijk" op deze aarde. Niemand had in het Frankrijk van de 17e eeuw kunnen inzien dat de Kerk in de 19e eeuw zo'n hoge vlucht zou nemen.

Ik heb trouwens al veel eerder aangestipt dat er helemaal niet naar een terugkeer van het katholicisme op z'n Cardijns moet worden gestreefd. Er was in die tijd immers veel uiterlijkheid en ritualisme.
Oud 17 mei 2017, 21:34   #530
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn nu een zestigtal monniken in de moederabdij van Le Barroux. Er zijn ook al twee bijkloosters gesticht in Frankrijk, één in Duitsland, één in Brazilië. En dat sedert het begin in 1978.

Dat is trouwens maar één gemeenschap van religieuzen, want daarnaast zijn erin Frankrijk bijvoorbeeld talrijke traditionele abdijen en kloosters die allemaal weer een nieuw elan kennen. De meer moderne ingestelde gemeenschappen gaan allemaal achteruit.
Ik vrees dat het strohalmen zijn waaraan u zich vastklampt. Het blijft oude wijn in oude zakken die een piepkleine minderheid nog wil drinken. Veel van die wijn is bedorven of wordt niet meer gelust in onze tijd, juist omdat hij tè oud is. Maar goed, ik kan me vergissen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 mei 2017 om 21:35.
Oud 17 mei 2017, 21:38   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat het strohalmen zijn waaraan u zich vastklampt. Het blijft oude wijn in oude zakken die een piepkleine minderheid nog wil drinken. Veel van die wijn is bedorven of wordt niet meer gelust in onze tijd juist omdat hij tè oud is. Maar goed, ik kan me vergissen.
Natuurlijk vergist u zich, want de opgang van alle traditionele abdijen en kloosters is nu eenmaal een meetbaar feit. Eveneens de neergang van die religieuze gemeenschappen die meenden dat ze wel de moderniteit achterna moesten lopen.

Kijk maar eens naar de benedictijnen. Alle abdijen die het sedert de jaren zestig losser zijn gaan nemen, kennen een rampscenario. Sommige zijn op sterven na dood. Bij ons Steenbrugge bijvoorbeeld. Aan de andere kant van de Belgische grens, de abdij van Wisques.

Wisques is kort geleden van de ondergang gered door de abdij van Fontgombault dat geen weg weet met het aantal jonge novicen. In die abdij geldt nog steeds onverkort de benedictijnse spiritualiteit en discipline. En dat laat zich zien.
Oud 17 mei 2017, 21:41   #532
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets is "onherroepelijk" op deze aarde. Niemand had in het Frankrijk van de 17e eeuw kunnen inzien dat de Kerk in de 19e eeuw zo'n hoge vlucht zou nemen.

Ik heb trouwens al veel eerder aangestipt dat er helemaal niet naar een terugkeer van het katholicisme op z'n Cardijns moet worden gestreefd. Er was in die tijd immers veel uiterlijkheid en ritualisme.
Een Tridentijnse mis is maar juist van hetzelfde gehalte. Alleen ontgaat het u.
Oud 17 mei 2017, 21:47   #533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Tridentijnse mis is maar juist van hetzelfde gehalte. Alleen ontgaat het u.
Misschien toch een onderscheid leren maken tussen ritueel met ritualisme. Een ritueel uitvoeren zonder de betekenis te weten of zonder enige diepgang over de aard van de handelingen, is inderdaad ritualisme. Juist dat was een van de problemen van voor het concilie: priesters die missen afratelen, mensen die liturgisch geen enkele catechese hebben ontvangen... Dit is nu juist de weg die deze traditionele gemeenschappen niet willen inslaan.
Oud 17 mei 2017, 21:48   #534
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlihjk vergist u zich, want de opgang van alle traditionele abdijen en kloosters is nu eenmaal een meetbaar feit. Eveneens de neergang van die religieuze gemeenschappen die meenden dat ze wel de moderniteit achterna moesten lopen.

Kijk maar eens naar de benedictijnen. Alle abdijen die het sedert de jaren zestig losser zijn gaan nemen, kennen een rampscenario. Sommige zijn op sterven na dood. Bij ons Steenbrugge bijvoorbeeld. Aan de andere kant van de Belgische grens, de abdij van Wisques.

Wisques is kort geleden van de ondergang gered door de abdij van Fontgombault dat geen weg weet met het aantal jonge novicen. In die abdij geldt nog steeds onverkort de benedictijnse spiritualiteit en discipline. En dat laat zich zien.
Benedictijnse spritualiteit... Deze vorm van spiritualiteit trekt altijd een bepaalde soort mensen aan. En het zijn deze mensen die in uw traditionele kerken zitten. En zij zitten daar omdat ze deze kerk herkennen, vooral dan als een veilige haven. Maar nogmaals, deze gelovigen met deze gevoeligheid vormen is slechts een zeer kleine minderheid. En ze zullen een minderheid blijven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 mei 2017 om 22:05.
Oud 17 mei 2017, 21:51   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Benedicrijnse spritualiteit... Deze vorm van spiritualiteit trekt altijd een bepaalde soort mensen aan. En het zijn deze mensen die in uw traditionele kerk zitten.
Merkwaardig, want de traditionele vleugel kent ook nog andere vormen van spiritualiteit. De snelst groeiende vleugel is die van de priestergemeenschappen. Daarnaast zijn ook de andere religieuze gemeenschap vertegenwoordigd: kapucijnen, dominicanen, derde orde, onderwijzende en contemplatieve zusters, enzovoort.

En tot slot: het is niet "mijn" Kerk.
Oud 17 mei 2017, 21:52   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zij zitten daar omdat ze deze kerk herkennen, ...
Wat valt er dan wel te "herkennen" bij mensen van veertig of dertig jaar, bij twintigers...? Al deze mensen hebben de vroegere Kerk niet gekend, hoor.
Oud 17 mei 2017, 21:53   #537
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar nogmaals, deze gelovigen met deze gevoeligheid vormen is slechts een zeer kleine minderheid. En ze zullen een minderheid blijven.
Jezus is ook met twaalf begonnen.
Oud 17 mei 2017, 21:53   #538
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien toch een onderscheid leren maken tussen ritueel met ritualisme. Een ritueel uitvoeren zonder de betekenis te weten of zonder enige diepgang over de aard van de handelingen, is inderdaad ritualisme. Juist dat was een van de problemen van voor het concilie: priesters die missen afratelen, mensen die liturgisch geen enkele catechese hebben ontvangen... Dit is nu juist de weg die deze traditionele gemeenschappen niet willen inslaan.
In uw Tridentijnse missen wordt er ook heel wat afgerateld. Wees daar maar zeker van.
Oud 17 mei 2017, 21:54   #539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In uw Tridentijnse missen wordt er ook heel wat afgerateld. Wees daar maar zeker van.
Wees er maar zeker van dat dit niet het geval is, beste. Op dat vlak kan ik waarschijnlijk wel met iets meer ervaring spreken én oordelen.
Oud 17 mei 2017, 21:58   #540
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat valt er dan wel te "herkennen" bij mensen van veertig of dertig jaar, bij twintigers...? Al deze mensen hebben de vroegere Kerk niet gekend, hoor.
Herkennen= hier : zich thuis voelen. Zulke gelovigen zijn ontvankelijk voor zo'n type kerk. Meer is dit niet. Een risorgimento van uw kerk zult u in deze niet bereiken vrees ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be