Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2018, 22:49   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat is een zeer vage mededeling.
Daar is niets vaag aan, maar herinnert ons aan Jezus' oproep zoals verwoord in in het begin van hoofdstuk 14 van het evangelie volgens Johannes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 22:53   #522
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geenszins, want Piero lanceert hier de stelling: "Jan heeft er nog niet over gesproken op dit forum, dus..."

Waar komt die "dus" eigenlijk vandaan? Dat verklaart hij nu eenmaal niet.
Ik vroeg u dus of u -als product van uw tijd- gelooft in het verhaal van de uitdrijving door Jezus van de demonen uit de bezetene naar de varkens. Varkens die vervolgens in de ravijn stortten. Dat was mijn vraag. Ja of neen? Ook dat was mijn vraag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 oktober 2018 om 22:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 22:55   #523
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vroeg u dus of u -als product van uw tijd- gelooft in het verhaal van de uitdrijving van de demonen uit de bezetene door Jezus in de varkens die vervolgens in de ravijn stortten. Dat is mijn vraag. Ja of neen? Ook dat was mijn vraag.
Wat bedoelt u met "u - als product van uw tijd -"?
Oud 26 oktober 2018, 22:57   #524
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met "u - als product van uw tijd -"?

Dat doet niet ter zake. Antwoord maar eerst op de vraag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 oktober 2018 om 22:57.
Oud 26 oktober 2018, 23:03   #525
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet niet ter zake. Antwoord maar eerst op de vraag.
Schijnbaar weet u het niet, maar dat stukje maakt deel uit van uw vraag. Graag dus uitleg.
Oud 26 oktober 2018, 23:06   #526
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schijnbaar weet u het niet, maar dat stukje maakt deel uit van uw vraag. Graag dus uitleg.
U hervalt in uw oude gewoonte: u draait rond de pot. Meer nog, u produceert het zoveelst 'non-antwoord'. Typisch voor katholieken.
Oud 26 oktober 2018, 23:13   #527
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hervalt in uw oude gewoonte: u draait rond de pot. Meer nog, u produceert het zoveelst 'non-antwoord'. Typisch voor katholieken.
Allemaal naast de kern van de zaak: u kan uw eigen vraag niet eens toelichten. Wat bedoelt u immers met "u - als product van uw tijd -"? Waarom staat dat er eigenlijk?
Oud 27 oktober 2018, 09:45   #528
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal naast de kern van de zaak: u kan uw eigen vraag niet eens toelichten. Wat bedoelt u immers met "u - als product van uw tijd -"? Waarom staat dat er eigenlijk?
Is dat een probleem? In het engels zegt men bijvoorbeeld: "he was a product of his time". In het Nederlands is de uitdrukking "een kind van zijn tijd". Men gebruikt die uitdrukking om schrijvers, kunstenaars en staatslieden te typeren, vaak bedoeld als compliment of verontschuldiging. Bijvoorbeeld:

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/16...015878-a418916

In uw geval is het bedoeld als verontschuldiging denk ik en niet als 'op de man spelen'. Moet ik nu uitleggen wat 'op de man spelen' betekent?

In het frans: http://www.lalibre.be/culture/musiqu...b0de6db9c09c4b

Laatst gewijzigd door Piero : 27 oktober 2018 om 09:56.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 09:55   #529
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;8842556]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht

Hier vindt u het antwoord. Heel concreet, en wekelijks door mij uitgesproken of gezongen in de mis:

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/i...mi=600&doc=562
Wel heel concreet is dit niet hé. Wat betekent de verrijzenis van het lichaam? Is dit het fysisch lichaam? Is dit eender wie zijn lichaam? Wat als het verast is?

Gelooft u dat het lichaam van mijn overgrootmoeder, waarvan het graf ondertussen al lang weggenomen is nog kan verrijzen?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 09:59   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat een probleem? In het engels zegt men bijvoorbeeld: "he was a product of his time". In het Nederlands is de uitdrukking "een kind van zijn tijd". Men gebruikt die uitdrukking om schrijvers, kunstenaars en staatslieden te typeren, vaak bedoeld als compliment of verontschuldiging.
Als het geen probleem is, dan zal HO moeiteloos kunnen uitleggen waarom hij plotseling de vraag verbindt met de tijdscultuur samenhangend met mijn leeftijd.
Oud 27 oktober 2018, 10:01   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel heel concreet is dit niet hé. Wat betekent de verrijzenis van het lichaam? Is dit het fysisch lichaam? Is dit eender wie zijn lichaam? Wat als het verast is?

Gelooft u dat het lichaam van mijn overgrootmoeder, waarvan het graf ondertussen al lang weggenomen is nog kan verrijzen?
Hier vindt u een uitgebreid antwoord van de huidige paus Franciscus:

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/i...i=600&doc=5204
Oud 27 oktober 2018, 10:44   #532
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Het katholicisme is nog het enige ware echte geloof.
De rest, met name de protestanten, dat zijn allemaal ketters.
Oud 27 oktober 2018, 10:50   #533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het katholicisme is nog het enige ware echte geloof.
De rest, met name de protestanten, dat zijn allemaal ketters.
Heeft harriechristus zich bekeerd?
Oud 27 oktober 2018, 11:43   #534
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het geen probleem is, dan zal HO moeiteloos kunnen uitleggen waarom hij plotseling de vraag verbindt met de tijdscultuur samenhangend met mijn leeftijd.
Waarom zou hij het nog uitleggen? U heeft het al ontkend.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=473

U belijdt het zuivere geloof van de apostelen en Nicea, niet gecorrumpeerd door de tijdsgeest zullen we maar zeggen. Dan zullen duiveluitdrijvingen er wel bij zijn inbegrepen. Alleen, daar spreekt u liever niet over. Waarom eigenlijk niet? Is daar geen schone taak voor u weggelegd?
Oud 27 oktober 2018, 12:15   #535
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beweer dat al die religieuze opvattingen en concepten wllekeurig zijn en dat ze geen enkel meetbaar effect hebben of door wetenschappelijke feiten bewezen worden.
Dat gezegd, in het diepste van mijn wetenschappelijke overtuiging ben ik ook solipsist hoor. Ik denk dat de objectieve werkelijkheid een illusie is, en ik als "waarnemende entiteit" alleen maar besta ; echter wel in een heel goed gelukt videospelletje waar ik ondergedompeld ben in zulk een coherent stel subjectieve waarnemingen, dat het postulaat (fout in mijn opvatting) dat er een objectieve wereld bestaat, een veel betere werkhypothese is, dan de "werkelijkheid' dat ik enkel maar een geheel van subjectieve waarnemingen ben. Wetenschap is een onderdeel van dat videospelletje dat tracht de coherentie van die illusie te doorgronden, binnenin mijn waarnemingservaring. Maw, ik denk dat de wereld begonnen is bij mijn geboorte, en zal eindigen bij mijn dood ; of "ik" andere waarnemingsspelletjes zal ondergaan "daarvoor" en "daarna" is een groot vraagteken.

Binnenin dat videospelletje dat mijn subjectief waarnemen is, lijken er ook dingen te bestaan (illusoir, toegegeven, maar heel realistisch gedaan) die op mij lijken, "andere mensen" zijn en ga zo maar door. Ik heb zelfs de illusie een materieel lichaam te hebben. Maar in mijn diepste binnenste weet ik dat dat allemaal enkel onderdeel is van de logische "vervollediging" van mijn subjectief waarnemingsveld - het enige dat bestaat wat mij betreft.

Ik heb dus ergens mijn diepste twijfels over het werkelijk bestaan van een objectieve wereld, van mijn lichaam, en zeker, van andere levende en bewuste wezens ; maar om mijn subjectieve ervaringen het aangenaamst mogelijk te maken, en om ze coherent te laten lijken, is de werkhypothese van hun realiteit de beste aanname.

Ik kan U ook uitleggen hoe ik tot die onvermijdelijke conclusie gekomen ben: het heeft te maken met mijn 20 jaar bestuderen van de interpretaties van de kwantum mechanica.

Maar het heeft uiteraard geen zin om met mijn ingebeelde illusies daarover te dialogeren, en daar is het enige wat ik kan doen, mijn werkhypothese als waarachtig voorstellen. Dan is een dialoog met mijn ingebeelde illusies, zoals met al de rest, coherent.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 oktober 2018 om 12:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 12:34   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U belijdt het zuivere geloof van de apostelen en Nicea, niet gecorrumpeerd door de tijdsgeest zullen we maar zeggen. Dan zullen duiveluitdrijvingen er wel bij zijn inbegrepen. Alleen, daar spreekt u liever niet over. Waarom eigenlijk niet? Is daar geen schone taak voor u weggelegd?
Ik blijf nog steeds op mijn honger zitten waarom u de stelling poneerde: "Jan heeft het er op het forum nog niet over gehad, dus gelooft hij het niet". Heeft Jan het hier dan ooit gehad over de bruiloft van Kana? Of over de genezing van de lamme? Of over de Bergrede?
Oud 27 oktober 2018, 13:10   #537
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf nog steeds op mijn honger zitten waarom u de stelling poneerde: "Jan heeft het er op het forum nog niet over gehad, dus gelooft hij het niet". Heeft Jan het hier dan ooit gehad over de bruiloft van Kana? Of over de genezing van de lamme? Of over de Bergrede?
Nee Jan. Die bewering was provocatief en bedoeld om van u een bevestiging of ontkenning te ontlokken over het betrokken onderwerp. Geen serieuze bewering, of stelling dus. Maar indien u geen rechtstreeks antwoord wenst te geven op de vraag van HO, en mijn voorgaande conclusie wilt omzeilen, misschien kunt u nog een paus voor u laten spreken?
Oud 27 oktober 2018, 13:34   #538
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat gezegd, in het diepste van mijn wetenschappelijke overtuiging ben ik ook solipsist hoor. Ik denk dat de objectieve werkelijkheid een illusie is, en ik als "waarnemende entiteit" alleen maar besta ; echter wel in een heel goed gelukt videospelletje waar ik ondergedompeld ben in zulk een coherent stel subjectieve waarnemingen, dat het postulaat (fout in mijn opvatting) dat er een objectieve wereld bestaat, een veel betere werkhypothese is, dan de "werkelijkheid' dat ik enkel maar een geheel van subjectieve waarnemingen ben. Wetenschap is een onderdeel van dat videospelletje dat tracht de coherentie van die illusie te doorgronden, binnenin mijn waarnemingservaring. Maw, ik denk dat de wereld begonnen is bij mijn geboorte, en zal eindigen bij mijn dood ; of "ik" andere waarnemingsspelletjes zal ondergaan "daarvoor" en "daarna" is een groot vraagteken.

Binnenin dat videospelletje dat mijn subjectief waarnemen is, lijken er ook dingen te bestaan (illusoir, toegegeven, maar heel realistisch gedaan) die op mij lijken, "andere mensen" zijn en ga zo maar door. Ik heb zelfs de illusie een materieel lichaam te hebben. Maar in mijn diepste binnenste weet ik dat dat allemaal enkel onderdeel is van de logische "vervollediging" van mijn subjectief waarnemingsveld - het enige dat bestaat wat mij betreft.

Ik heb dus ergens mijn diepste twijfels over het werkelijk bestaan van een objectieve wereld, van mijn lichaam, en zeker, van andere levende en bewuste wezens ; maar om mijn subjectieve ervaringen het aangenaamst mogelijk te maken, en om ze coherent te laten lijken, is de werkhypothese van hun realiteit de beste aanname.

Ik kan U ook uitleggen hoe ik tot die onvermijdelijke conclusie gekomen ben: het heeft te maken met mijn 20 jaar bestuderen van de interpretaties van de kwantum mechanica.

Maar het heeft uiteraard geen zin om met mijn ingebeelde illusies daarover te dialogeren, en daar is het enige wat ik kan doen, mijn werkhypothese als waarachtig voorstellen. Dan is een dialoog met mijn ingebeelde illusies, zoals met al de rest, coherent.
Voor mijn gevoel is er alleen het waarnemen, dus zonder te bestaan.
Oud 27 oktober 2018, 13:40   #539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee Jan. Die bewering was provocatief en bedoeld om van u een bevestiging of ontkenning te ontlokken over het betrokken onderwerp. Geen serieuze bewering, of stelling dus. Maar indien u geen rechtstreeks antwoord wenst te geven op de vraag van HO, en mijn voorgaande conclusie wilt omzeilen, misschien kunt u nog een paus voor u laten spreken?
Daarmee is toch alles gezegd: geen serieuze bewering of stelling. Het betrokken onderwerp ging trouwens over iets anders dan duiveluitdrijvingen...
Oud 27 oktober 2018, 13:40   #540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mijn gevoel is er alleen het waarnemen, dus zonder te bestaan.
In hoeverre kan men gevoel als objectieve norm nemen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be